“Nederland is duurste dieselland van Europa”

Auteur: , 47 Reacties

Dankzij de belastingdienst betaal je in Nederland relatief gezien het meeste voor gebruik en aanschaf van een dieselauto.

Autobezitters en -gebruikers krijgen in Nederland te maken met een behoorlijk straf fiscaal regime. Het lijkt geen nieuws, maar als de gebruiks- en aanschafkosten van auto’s op diesel en benzine worden vergeleken met die elders in Europa, blijkt dat we er op dieselgebied toch echt bovenuit steken.

Het kost hier namelijk bijna 700 euro om een dieselauto te rijden. In Hongarije is het bijna de helft goedkoper, daar is men 369 euro kwijt. Ook een land als het Verenigd Koninkrijk scoort met een bedrag van 435 euro aanzienlijk beter. Eigenlijk komen op dieselgebied alleen Denemarken, Finland en Noorwegen enigszins in de buurt.

Die hoge kosten kunnen voor een deel worden verklaard door de hoge autobelastingen. De belasting die in Nederland op diesel zelf wordt geheven is de hoogste van heel Europa, 31% van de “dieselkosten” gaat dan ook rechtstreeks naar de schatkist. Voor benzineauto’s is trouwens alleen Noorwegen duurder, verder staan we ook op dat gebied aan de top.

Gek genoeg is de prijs van een liter diesel in Nederland dan weer goed voor een plaatsje onderin, want we horen bij de zes landen met de laagste dieselprijs. Voor benzine geldt dat we iets hoger dan gemiddeld scoren. Wel zit Nederland qua afschrijving wel bij de “duurste” landen, aangezien het hier relatief duur is om een auto aan te schaffen.

Volgens LeasePlan, de bron van dit onderzoek, kan het beter. Omdat de Nederlandse fiscus relatief hoge tarieven oplegt, hebben automobilisten hier nauwelijks redenen om minder te rijden. Een groot deel (87 procent) van de kosten worden toch wel gemaakt, of je nou veel rijdt of niet. De leasetoko zou dan ook liever zien dat niet het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.

Er is trouwens ook gekeken naar de kosten voor verzekering, onderhoud en reparatie per land. Qua reparatie en onderhoud scoort Zweden het hoogst met een bedrag van 85 euro per maand. Turkije zit aan de andere kant van het spectrum met 28 euro per maand, wat komt door verschillen in arbeidskosten. Verder zijn verzekeringen dan weer het duurst in Zwitserland, waar de kosten gemiddeld uitkomen op 117 euro per maand.

Foto: dikke X5 M50d door @Zweed via Autojunk



47 reacties

Je verwacht het niet, he….
Noemen ze hier milieu boete…. Jammer want er rijd niets zo lekker als een dikke diesel.
@dutchdriftking: daarom dus.
@dutchdriftking: Best raar aangezien door alle emissie eisen en roetfilters diesels zelfs schoner zijn dan benzine auto’s. Maar NL autoland is gewoon een grote melkkoe. En wat is er het meeste in werkend NL… precies (lease) diesel auto’s.
@venividivici: Diesels zijn niet schoner. Wel zuiniger. Niet schoner.
@stamp: dat ligt er maar net aan hoe je schoner definieert. Met NOx is een moderne diesel vervuilender. Maar met fijnstof en CO2 doet ie het weer veel beter dan een benzine auto.
@stamp: Excuus bedoelde het ook zo haha. Zuiniger inderdaad waardoor het minder belastend voor het milieu ‘lijkt’.
@venividivici: diesel is niet schoon, nooit. Het lijkt zuiniger omdat het meer energie per L bevat. Verder smerige zooi
@widodh:
diesels zijn ook vanwege hogere compressieverhoudingen intrinsiek zuiniger.
@widodh: ten eerste kan diesel echt serieus schoon zijn. Maar dan moet je ook serieuze nabehandeling hebben, is duur dus wil men niet.

Daarbij heeft een dieselmotor wel degelijk een hoger rendement. En rendement heeft dus helemaal niks met de dichtheid van de brandstof te maken want bij rendement word er gekeken naar de hoeveelheid energie die je nuttig gebruikt. Dat wij simpele zielen kijken naar gereden kilometer per liter is natuurlijk ons gebrek.
@dutchdriftking: Nou een Tesla rijdt toch echt een heel stuk beter. Eindeloos koppel waar een turbodiesel jaloers van wordt.
En je kunt gewoon doortrekken zonder dat de boel doodvalt zoals bij een diesel.
@fanboy: Ik zwaai altijd naar Tesla’s als ze langs de snelweg staan op de laden, jij ook?
@viezefreddyw: Want viezefreddyw heeft thuis voor de deur ook gewoon een tankstation? /por
@stamp: Thuis dan weer niet, maar op de zaak dan weer wel. En laat ik daar nou vaker aanwezig zijn dan thuis…
@viezefreddyw: Nee, ik loop jaloers lang een buurman verderop, met z’n Tesla op de oprit, die iedere dag weer met 400km range begint.

Waarbij ik in de rij sta bij het tankstation…
@fanboy:
En dan ook nog verplicht een vette gehaktbal naar binnen moet stoppen…
@fanboy: mijn gechipte F30 330d valt niet stil bovenaan. Je hebt het wellicht over eco diesels die na 3000 toeren effectief stil vallen.
Mooie foto zeg! Hehe leuk dat die erbij staat! ?
Belachelijk. Daarom is het goed dat BMW autos met 4-dubbele turbos maakt, zodat het toch nog enigszins scheelt ad pomp. Dikke bak trouwens!
@john4545: Ben je ziek John? BMW ophemelen vind ik niks voor jou.
@berlinetta: Vrijheid van meningsuiting is prima zolang dat wel de mening van de meerderheid is in NL, dus ik conformeer mij geheel.
@john4545: haha, goeie!
@john4545: Nee joh, niet doen. Gewoon lekker roepen wat jij zelf wil.
De hogere wegenbelasting voor diesels komt voort uit de lagere prijs. De overheid vond dat deze gecompenseerd moest worden (lees hier; ” extra belasting). Dit dateert al van voor wij überhaupt aan het milieu dachten.
Het is echt schandalig dat autorijden zo duur is in Nederland.

Ik heb niet alle verkiezingsprogramma’s gelezen. Welke partij wil autorijden goedkoper maken?
@baklava: VVD staat nog altijd bekend als de partij voor de automobilist, maar reken er maar op dat er niet veel voordelen meer aankomen voor de automobilist.
Geen probleem, zolang het niet veel duurder wordt als het nu is.
Stem op mij en u krijgt Duizend Euro (ja, u leest het goed)
En ik durf pleur op te zeggen
Ik zal vooraan staan te schreeuwen om een democratisch gekozen president van een bevriende natie weg te jagen.
En zal de Nederlandse maximum snelheid op de snelwegen NOG gecompliceerder naken.
Fietsers mogen alleen fietsen als ze uitsluitend aandacht voor hun smartphone hebben
Heel Nederland wordt één grote gecompliceerde ondoordringbare milieuzone
Ik zal met Angela Merkel trouwen zodat iedereen voor nix BMW’s kan krijgen.
@desjonnies: Leuk, die gekozen president van een bevriende natie die mensen aanstelt als Jeff Sessions, die noemde witte advocaten met zwarte cliënten ‘een schande voor hun ras’ en zei geen problemen te hebben met de Ku Klux Klan ‘zolang ze geen wiet roken.’ Of Steve Bannon, die openlijk heeft gezegd als doel ‘de vernietiging van de Amerikaanse staat’ te hebben.

Misschien handig je een beetje te verdiepen wat er daar aan de overkant aan het gebeuren is in plaats van wat populistische onzin te roeptoeteren?

Niet persoonlijk hoor, ik lees je bijdragen verder altijd met veel plezier.
Niet alleen Noorwegen is duurder als het gaat om benzineauto’s maar ook Zwitserland, Italië, Finland en Zweden zijn duurder. Een zesde plek dus voor Nederland.
Nederland heeft de hoogste belasting op diesel, maar één van de laagste dieselprijzen.

Waar zit het prijsverschil dan in? Hebben wij zo’n goede inkoopprijs, kan me haast niet voorstellen dat het daar in kan zitten.
@jack_abarth: dat zijn toch gewoon de relatief lage diesel accijns? Dat kan omdat de wegenbelasting en de dieselboete bij aankoop al zo hoog is.
@mashell:

Ik zie dat ik mijn post niet helemaal heb afgemaakt. Hoe kan het dat wij met de meeste/hoogste belasting op diesel toch nagenoeg het goedkoopst zijn vergeleken met andere Europese landen. Die hebben toch ook hun inkoop en daar een marge overheen, en het lijkt mij dat die marge hoger moet zijn als je op een hogere literprijs zit.
@jack_abarth: als ik het rapport op leaseplan lees (flinterdun overigens) dan krijg ik het idee dat de autoblog redactie het niet helemaal goed begrepen heeft.
Prima toch? Nederland is een dichtbevolkt land. Diesels stoten veel fijnstof uit wat slecht is voor de gezondheid. Hoe minder diesels hoe beter.
Ik rij als sinds 2003 diesel, vanwege het aantal kilometers. Maar voor de nieuwe auto ben ik eens gaan rekenen. Die 700 Euro die in het artikel genoemd staat, dat is nog aan de lage kant. Voor een W205 (huidige C klasse) betaal je voor Diesel de volgende bedragen per maand meer.
73 Euro wegenbelasting extra (141 Euro vs 68 Euro)
20 Euro verzekering All risk (want hogere cat waarde en meer KM en dus meer risico)
En eigenlijk zou je de hogere catalogusprijs (3000 Euro) ook maandelijks moeten verrekenen.

Je zit dus snel op 110 Euro verschil per maand, wat je in verbuik en lagere brandstof prijzen goed moet maken. En vergeet niet dat benzine tegenwoordig bij lange na niet mee zo onzuinig is. Ik reed met de C200 over een bepaald traject met mix snelweg en binnenwegen 7,2L/100km (1:14) en met de C220d 6,0L/100 (1:17).

Dan moet je toch een dikke 35.000km per jaar rijden wil je het omslag punt bereiken.

Diesel is hier wel redelijk goedkoop (nu rond de 1,20) maar in Luxemburg rond de 1 Euro en in Duitsland even van de snelweg qua prijs ook rond de 1,20. Dus uitzonderlijk goedkoop is NL nu ook weer niet.
Aangezien benzine tegenwoordig
@eelco74: Ik snap niet dat mensen zo schrikken van MRB voor diesel auto’s. Als je kijkt naar echte verbruikcijfers van auto’s (spritmonitor.de) dan valt het tegen die benzine auto’s.

Ik rijd een 530d die verbruikt 7,5 l/100 km, een 535i vebruikt 10,8 l/100 km gemiddeld.
Dat betekent dat het omslagpunt exact bij 11.400 km / jaar is. Vind ik vrij laag eerlijk gezegd
@slickrick: Daarom rekenen, want de C180 en C200 benzine zijn serieus zuinig. Maar dat kan bij BMW anders liggen.
Valt toch best mee 700 euro?
“Het kost hier namelijk bijna 700 euro om een dieselauto te rijden.”

700 euro voor en per wat…….

Ik betaal namelijk voor mijn Seat Leon TDI met, zeker voor een diesel, een zeer gemiddeld gewicht van 1265kg al 1.372 euro per jaar aan wegenbelasting. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde diesel in NL in de gewichtsklasse van 751 t/m 850 kg valt en dan reken ik verzekering nog niet eens mee.
In België zijn ze langzaam maar zeker ook het zelfde pad aan het bewandelen. Diesels worden zwaarder belast en de dieselprijzen worden systematisch opgetrokken om in de toekomst op gelijke hoogte te stellen met benzine. Je moet dan al verdomd veel kilometers maken om er toch nog voordeel uit te halen.
Met cijfers kan je een hoop verklaren, maar ook rare conclusies maken.
Bijv: de gemiddelde waarde per auto in Zwi zal waarschijnlijk ook een stuk hoger liggen vergeleken bij veel andere landen.
Overigens zou ik erg blij zijn met 117 per maand…

En ‘het kost hier gemiddeld 700 euro om’. 700 per wat? Met welke aannames?
Geen poep Sherlock… Ik schrok me dood toen ik las hoe hier de wegenbelasting berekend wordt tov van waar ik kom, nl België. Ik rijd een V70 diesel, you do the math. Ik haal het eruit hoor, met 40k per jaar, maar in België kost dat ding amper iets. Aan de andere kant kost in België een M5 V10 4-5000 euro per jaar en een 520D nog geen 1000, en dat is hier dan weer precies even veel. Hoe zeggen jullie dat nu weer? “Elk voordeel heb ze nadeel”? :)
Het is een hele dikke BMW X5!!
Dank u Belastingdienst
Audi’s blazen elke 1000km een liter olie de lucht in als gevolg van te lichte zuigerveren omwille zo min mogelijk wrijving voor de CO2 tax. Dat is ook zo lekker voor het milieu. Weg met de linkse elite. Ze snappen er niks van.
Wij wonen in Luxemburg en betalen 68 euro wegenbelasting per jaar voor onze dieselauto, in Nederland zouden we voor precies dezelfde auto rond de 1200 euro betalen. Het is in Luxemburg zelfs zo dat je voor een benzineauto meer wegenbelasting moet betalen dan voor een diesel, precies het omgekeerde van o.a. Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).