Wie dacht dat de Saab-soap na het debacle van Victor Muller wel over zijn climax heen was, heeft het mis, want het kan nog veel gekker in Trollhättan.
De Zweedse autofabrikant is als een kat met negen levens, want het aantal redders is al bijna niet meer op één hand te tellen. National Electric Vehicle Sweden (NEVS) is de volgende die het maar niet lukt het schip vlot te trekken. Een nieuw faillissement dreigt, al heeft NEVS dankzij de Zweedse rechter nog even de tijd om ergens een zak met geld op te duiken. Ze hebben namelijk alsnog uitstel van betaling gekregen.
Dat betekent niet dat de problemen over zijn, want de topmannen van NEVS zullen moeten lullen als brugman om investeerders aan te trekken. Dat zou normaal gesproken al veel moeite kosten, aangezien het bedrijf vooralsnog niet heeft bewezen te weten hoe het Saab weer op de kaart moet zetten.
Het wordt nog lastiger, want NEVS mag de naam Saab niet langer gebruiken voor zijn auto’s, zo heeft de Saab Group (zij maken nog steeds vliegtuigen) besloten. Hoe je het ook wendt of keert: dat is waarschijnlijk redelijk essentieel voor een eventuele geldschieter. De kans is namelijk niet zo groot dat de overgebleven Saab-liefhebbers ook een auto kopen die eruit ziet als een Saab, maar door het leven gaat als NEVS.
28 reacties
Wat was er mis met klein blijven en exclusief ?
Tenzij Saab zich alleen in de niches gaat begeven, zou het levensvatbaar kunnen zijn, maar heeft Saab zeer weinig ervaring.
Een Saab rijder is denk ik wel trouw aan zijn merk.
Ik denk dat Saab, in topvorm, goed kan zijn voor 60.000 auto’s wereldwijd. En dan zijn ze EN duurder dan de concurrentie EN minder goed. En dat word een heel lastige klus om te klaren.
Vooral als je dat niet doet met trackspeeltjes of pronkpaleizen, maar met auto’s die toch verdacht veel weghebben van middenklassers.
Maar even serieus, dit merk gaat het niet redden met de huidige modellen. Het gaat veel geld en moeite kosten om nieuwe auto’s te ontwikkelen en het dealernetwerk weer op te bouwen, om eerlijk te zijn: te veel geld en moeite.
Ben benieuwd wie dan wel de rechten van de naam heeft.
Dat heeft Saab de nek gekost wees jezelf ook al ben je wat duurder dan een donorauto van andere merken.
Dan hebben ze echter wel nog iets waar te maken…
Kortom, een merk als Saab zou de toekomst moeten hebben. Mensen willen meer en meer individueleauto’s rijden. Vroeger had Saab geen V6’en, maar geloofde het in Turbo’s. Iets waar ze later op terug kwamen. Nu 90% van alle auto’s in Nederland in viercilinder turbo is, vraag je je af waar Saab en GM hebben zitten slapen. Ik denk dat de enige manier voor Saab is om te overleven ingeslokt te worden door een groot concern. GM is mislukt, Chrysler/Fiat maakt het zichzelf al erg lastig, evenals PSA, Renault/Nissan is ook lastig: daar proberen ze het al met Infiniti. Ik denk persoonlijk dat BMW de beste optie zou zijn, maar na het Rover debacle gaan zij zich daar niet aan wagen. Dus blijft VW over. Als een soort Volvo tegenhanger, wellicht.
gewoon het premium merk van BMW moeten worden
“De Audi-modellen doen het vooral goed in Rusland (+76,3procent), de Verenigde Staten (+13procent), Groot-Brittannië (+19,3procent) en Zweden (+25procent). Op de Duitse thuismarkt heeft Audi inmiddels een marktaandeel van 7,9procent, een record.”
Liever 450pk hybride dan helemaal nix
Saab 9-2x hybrid 2014