Niet-handsfree bellen in de auto blijft populair

Auteur: , 64 Reacties

Het kan je duur komen te staan, maar dat maken veel automobilisten blijkbaar niets uit.

smartphone

De oproepen van diverse autoriteiten om de smartphone niet te gebruiken in de auto wordt massaal genegeerd. Althans, het maakt in elk geval geen indruk. Uit vandaag gepubliceerde cijfers (PDF) van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat er meer boetes zijn uitgeschreven voor niet-handsfree bellen tijdens het rijden.

Van mei tot en met augustus van dit jaar werden 26.300 boetes uitgeschreven voor de overtreding. Ter vergelijking: vorig jaar ging om 21.000 boetes in dezelfde periode. Een forse stijging dus. Of mensen ook daadwerkelijk meer zijn gaan bellen achter het stuur is moeilijk te zeggen. Volgens het ministerie van Veiligheid en Justitie zijn agenten juist scherper gaan controleren op de overtreding.

Ook boetes voor andere overtredingen worden vaker uitgedeeld. Het niet dragen van de gordel, het niet dragen van een helm en fietsen zonder verlichting werd vaker beboet in vergelijking met vorig jaar. Wel werden minder boetes uitgeschreven voor het negeren van een rood verkeerslicht.

Snelheidsovertredingen door trajectcontroles namen daarentegen af. In de periode mei-augustus van dit jaar werden 866.782 boetes opgelegd. In dezelfde periode vorig jaar ging het om 880.588 boetes. Tussen mei en augustus werden in totaal 3.412.469 verkeersovertredingen geconstateerd. Een lichte stijging in vergelijking met een jaar geleden, toen het aantal boetes 3.394.868 bedroeg.



64 reacties

Op de motor door een langzaamrijdende file zou je als motoragent zo’n 10 boetes per km opleveren. En gewoon uitdelen op basis van helmcamera-beelden, niet al dat gedoe met aan de kant zetten. Zo zou ik het doen als ik zie HOEVEEL appers ik voorbij rijd.
@brave: Op basis van alleen helmcamera beelden bekeuren wordt een beetje lastig.Je weet immers niet wie er achter het stuur zit zonder deze staande te houden.
@noosaheads: een agent mag zelfs buiten dienst tijd bekeuren. In de praktijk doen ze dit nauwelijks. Jammer wel wat ik vind iedereen die al rijdend nog met zijn gsm zit te spelen echt een ongelofelijke sukkel.
@jaso013: nsb?
@noosaheads: dat boeit toch niet. De eigenaar is verantwoordelijk, net als bij een flitspaal.
@noosaheads: Volgens mij kan het gewoon op kenteken. Net zoals snelheidsovertredingen.
@brave: Op de motor door een langzaamrijdende file zou verboden moeten worden.
@straatzakelijk: waarom? Je doet er niemand kwaad mee, en de files worden niet langer doordat er motorrijders tussen rijden. Het als een idioot tussen de files doorrijden mag wel zwaar bestraft worden.
@henk_he: Ik vind het gevaarlijk en zie het wekelijks bijna fout gaan. Sommige rijden echt veel te hard er doorheen. Andere hebben weer twee koffers waardoor je moet vrezen voor je buitenspiegel. Moet iedere keer ruimte maken en mijn spiegels nauwlettend in de gaten houden. Kan niet eens even mijn vrouw appen dat ik wat later thuis kom door de file.
@straatzakelijk: hier precies hetzelfde!! Super gevaarlijk die motoren, moet nu ook vaak opkijken en dan mis ik weer deel van game of thrones. Moet dan mijn phone aanraken om terug te spoelen, ja zo zijn die boetes makkelijk uit te delen
@straatzakelijk: ja, ok, je hebt een punt. De hele tijd opletten gaat wel ten koste van quality time met je foon.
@straatzakelijk: als je die ruimte al niet laat voor een motor , hoe moet er dan een ambulance of brandweer door??
@peug206: De meest rechtse rijbaan na de doorgetrokken streep is meestal rustig qua verkeer….
Het is schrikbarend hoeveel mensen appen etc. tijdens het rijden. Dit is in mijn opzicht nog veel gevaarlijker dan bellen, met bellen heb je iniedergeval je ogen nog op de weg. Niet dat ik bellen tijdens het rijden wil goedpraten, maar dat appen moet echt aangepakt worden.
Ik vind rijdend bellen echt geen probleem je kunt alles prima zien, niks gevaarlijker dan de radio op een hoog volume hebben. App-en daarentegen….
@miata93: het is gewoon bewezen dat mensen zich niet op 2 taken tegelijk kunnen concentreren. Dus bellen en rijden is gevaarlijk. Punt.
Appen/facebooken tijdens het rijden mag wat mij betreft bestraft worden met een artikel 5 en langdurige rijontzegging. Dagelijks zie ik lui zwalkend en plotseling remmend op weg. En als je er wat van “zegt” met je claxon of grootlicht, dan kun je een middelvinger terug krijgen. Idioten.
@henk_he: denk er precies hetzelfde over. Zijn er genoeg die een stuk vluchtstrook meenemen en dan met een abrubte beweging corrigeren om weer op de weg te komen. Levensgevaarlijk.
@henk_he: waarom mag handsfree bellen, roken, eten, drinken etc achter het stuur dan wel?
@miata93: Licht een beetje aan de aard van het gesprek en de gesprekspartijen denk ik, als je een ervaren ouwehoer bent die lekker erop los roddelt bent dan gaat het misschien heel makkelijk. Wordt er gevraagd naar strategische oplossingen, wordt je verteld welke mensen je moet ontslaan of vraagt je vrouw om emotionele aandacht dan wordt het al lastiger. Ik geef graag doe dat ik met smalltalk al moeite hebt tijdens rijden.
@defl8: dat laatste is sowieso onverstandig in de auto, maar het is bewezen dat wanneer je druk in gesprek bent (maakt niet uit onder welke omstandigheden), je hersenen meer aandacht hebben voor het gesprek dan voor de omgeving. Zolang er niks gebeurt, is er niks aan de hand. Totdat iemand voor je plotseling een noodstop moet maken, dan is reactievermogen gewoon minder dan zonder afleiding. Het grote verschil met een gesprek voeren met iemand naast je I, is dat deze persoon (meestal) ook naar buiten kijkt en de situatie continu analyseert op gevaar.
Kortom: hou je aandacht op de weg, en niet op allerhande afleiding, zoals je telefoon, autoradio, broodje kaas of je make-up.
@henk_he: Hier heb je je antwoord. En hij liep alleen maar. Laat staan een auto besturen. https://www.ad.nl/buitenland/telefonerende-man-gegrepen-door-trein-voor-ogen-zoon~a069b613/ Maar ja, veel mensen zijn koppig en hardleers. Het kalf moet eerst verdrinken.
@miata93: alles zien is héél betrekkelijk als je belt vanachter het stuur, handsfree of niet. Er zijn hiervoor simpele testen beschikbaar, waarbij je een dashcamvideo moet bekijken en daarbij een tweede taak moet doen, bijvoorbeeld een hoofdrekensom oplossen. Bizar om achteraf te bemerken hoeveel je hebt gemist.
Wie als bestuurder gepakt wordt met het gebruiken en/of beethouden van een mobiele telefoon in een rijdende auto, bestraffen met een x periode vrijheidsstraf. Geld schrikt niet af. Even twee weken zitten is andere koek. Dat zet pas je leven op de kop. Dat laat je het voortaan wel.
@hartman: dat kost ons allemaal geld omdat ze onderdak nodig hebben. Daarentegen 2 weken zonder rijbewijs zal een hoop mensen wel pijn doen.
Lekker met het OV is sowieso geen pretje
@lekkerlinksrijden: Je kan nog steeds prima auto rijden zonder een rijbewijs. De pakkans is nog lager dan betrapt worden met een mobiele telefoon. Dat laatste kan je tenminste nog zien. Schrikt dus niet af.
En inderdaad, vrijheidsstraffen opleggen kost ons als samenleving geld. Maar het zal als afschrikking het gebruik van de mobiele telefoon in de auto sterk doen dalen. En daarmee het verkeer veiliger en dus goedkoper maken. Linksom kost het geld, rechtsom levert het geld op.
@hartman: het feit dat je onverzekerd rond rijdt als je rijbewijs is ingevorderd vergeten we dan maar even?
@henk_he: en dat je dan een misdrijf pleegt wat ook je baan kan kosten ook maar even voor het gemak
@lekkerlinksrijden: ik denk dat je er van zal schrikken hoeveel personen het risico gedurende 14 dagen zullen nemen.
@henk_he: Dat schrikt niet af. En ook dat het je baan kan kosten. Ik bedoel, hoe vaak gebeurt er iets als je in je auto rijdt? De kans daarop is zo klein dat velen de gok wagen. Doen ze nu immers al met hun mobiele telefoon.
@hartman: ik denk dat het hele probleem niet in de zwaarte van de straf zit, maar in de pakkans. Al was de boete 30€, als je er elke week één krijgt ben je het snel zat.
@hartman: alsof er geen ergere dingen zijn
Wat kortzichtig
We sluiten net de gevangenissen voor echte criminelen
Die komen niet eens vast te zitten
Aangiftes doen heeft geen zin

EN JIJ ZEGT dat de wetboeken die gaan over het verkeer NOG harder gehandhaaft moeten

Wat een idioten in dit verrotte land
Het schoot mij vanmorgen te binnen dat nu met iOS 11 een hoop mensen waarschijnlijk meer via de carkit gaan werken, waaronder ik zelf ook. In iOS 11 heeft Apple de klote functie gemaakt dat je bluetooth niet uitzet via het snelmenu maar alleen de verbinding verbreekt. Ik heb deze week al een paar keer gehad dat de telefoon opeens verbonden was met de auto zonder dat ik erom gevraagd heb. De eerste paar keer stug uitgezet, maar de volgende dag: “pats, weer verbinding”. Dit kan omdat ze ooit eens met elkaar gelinkt zijn.
Ik verwacht dat er veel mensen lui/vergeetachtig zijn (netzoals ik) en dus keer op keer vergeten die verbinding te maken met je auto. Nu wordt dat dus automatisch gedaan en ben ik bang dat ik mezelf er bij ga neerleggen. Het grappige is dat ik denk dat dit nog niet eens de bedoeling was van Apple.

Overigens helpt dit alleen bij bellen, maar het is een begin.
@jack_abarth: https://www.apparata.nl/nieuws/ios-11-wi-fi-en-bluetooth-niet-uit-te-schakelen-via-control-center-24401 klopt! Blij dat ik nog op iOS 10 zit.. en blijf :)
@rubenpriest:

Buiten wat looks om heb ik zelf nog niet echt heel veel veranderingen ervaren. Hier en daar wat grotere lettertypes noem ik gaan verbetering/verslechtering. Moet ook zeggen dat ik een SE heb en geen 3D-touch, wellicht dat het daardoor voor mij meer een update is voor de looks dan functional.
@jack_abarth: wellicht mis ik iets, maar waarom is het erg dat je telefoon en auto met elkaar verbinden? Ik heb er juist moeite voor moeten doen..
@2wheeler:

Mijn auto had standaard geen Bluetooth dus ik heb een GROM ingebouwd. 9 van de 10 keer rijd ik in de auto met de radio uit want dat vind ik rustgevend. Het nadeel is dat mijn telefoon dus verbinding maakt met de GROM ondanks dat de radio uit staat. Dus als ik gebeld wordt merk ik niks, want geen geluid en trillen doet hij niet want Carkit.
@jack_abarth: helder! Herkenbaar overigens, of een zacht muziekje op de achtergrond of lekker uit!
@2wheeler: Nee ik mis juist iets zonder radio of spotify aan… als het de radio is liefst luister programma radio 1, BNR, of ochtendshow/middagshow 538. Dat lijdt lekker af dan alleen naar saaie brandende remlichten staren in de spits en een rauwe 5cil diesel horen brommen.
@heat59: hier ook, en ik vind de nieuwe functie ‘niet storen tijdens het rijden’ wel handig. Je kunt wel connected blijven (spotify, flitsmeister) maar je krijgt geen hinderlijke notificaties waar je (zeg eerlijk) toch steeds op reageert. Ideaal!
Ik snap die mensen niet goed. Gewoonlijk heb ik toch veel te veel gedronken om te bellen achter het stuur. Komen geen deftige gesprekken van…
Koop een universele telefoonhouder op dx.com en zet Android Auto op je telefoon als je tijdens het rijden zo graag connected moet blijven.

Mijn toestel staat op UK English, je kunt prima met je stem alles bedienen en het is veel relaxter tijdens het rijden. Andere playlist op Spotify? Geen probleem, flitsmeister? Geen probleem. Je moeder bellen kan ook gewoon. Eigenlijk moet je niet tijdens het rijden bellen, maar als het echt niet anders kan dan is dit wel de oplossing.
@AutomotiveDesigner: Ik kan android auto niet vinden in de app store..
@foramen: Hahaha, probeer de de play store eens
@henk_he: Naah haha, ik laat m’n telefoon wel in m’n broekzak met trillen en geluid uit, anders ben je toch geneigd te kijken.
Vind het ook altijd wel een soort rustmomentje in de auto.
@foramen: Het is uitsluitend voor Android. Dan kun je nog hier een .apk-bestand ophalen. https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/#description. Wel installatiebestanden van onbekende bronnen toestaan in je beveiligingsinstellingen.
@AutomotiveDesigner: snap ik maar heb geen Android. Toch bedankt!
Over rijdend appen: hoeveel van die socialjunkies zitten er niet te knikken bij het rode licht en missen dan een fietser die even achter een busje verdwijnt of een scooter die je al seconden eerder aan had kunnen zien komen.
16 doden per dag in Europa door gsm gebruik. (op de wegen)
@wimof: bewezen doden, het zullen er vast meer zijn, waarvan het niet bewezen kan worden.
@henk_he: Gisteren was het vrij eenvoudig , Poolse bestuurder knalt met zijn bestelwagen achterop een vrachtwagen, dood, hij had zijn gsm nog vast.
@wimof: En we blijven het doen. Want we willen moeder de vrouw laten weten dat we over 5 minuten aanschuiven. Lekker belangrijk.
@wimof: Dat is een serieus aantal, 16 doden per dag is bijna 6000 mensen die door het gebruik van de mobiele telefoon om het leven komen.

Dat is bijna een kwart van het aantal verkeersdoden op jaarbasis in de EU…
En betekent dat het gebruik van de mobiele ieder jaar zo’n twee keer het aantal dodelijke slachtoffers zijn als bij de aanslag op 9/11…

Heftig. En stof om over na te denken als je volgende keer in de auto stapt.
Ik doe het alleen als het druk is op de weg, met sloom in treintjes achter elkaar aan rijden zonder inhaalmogelijkheid. Op eigen tempo heb ik volle aandacht voor de weg nodig.
Handen aan het stuur is zo… overschat
Voordat ik ging rijden heb ik een watsapp bericht verstuurt en een messenger bericht.
Het is druk, dus dan wil ik bewust rijden. Wel had ik een Audi A7 schaak gezet.
10 km file veroorzaakt door zo’n appende kl**z*k kost de maatschappij ook een bult geld.

Bel niet vaak, vraag me ook werkelijk af wat al die mensen de hele dag te bespreken hebben, en als ik t wel doe dan handsfree, maar toch al zeker x of 4 afslag in Rotterdam gemist, omdat ik mijn aandacht niet op de weg had.
@gamma81: Nou dat hangt af van je werk. Ik ben 3 dagen per week “op de weg” en tussen de afspraken door staat de telefoon roodgloeiend. Nu kan ik niet voor iedereen spreker maar in mijn geval is het gewoon wel gevaarlijk. Natuurlijk bel ik handsfree (appen doe ik niet) maar ik merk gewoon dat ik mijn aandacht niet bij het verkeer heb. Net als iedereen vind ik mezelf een bovengemiddeld goede bestuurder maar zodra ik bel heb ik allerlei slordigheden op de weg.

Maar ja, moet je het dan verbieden? Als je een passagier in de auto hebt, praat je ook. Anyway, ik kan niet wachten op zelfrijdende auto.
@piebepost: Ja dat van werk kan een verschil maken, maar, ik zit 5 dagen per week op de weg, voorzie 110 klanten per week van voorraad nieuwe boeken, en bel slechts enkele keren per week.

En als ik met opdrachtgever bel, of met klanten over, bijvoorbeeld, openstaande posten, doe ik dat niet tijdens rijden.
@gamma81: Ja, maar net wat de aard van je werk is. Ik neem aan dat boekenhandel grotendeels geautomatiseerd verloopt. Als er dan iets te bellen valt, is dat bij bijzonderheden. Zoals openstaande posten.
@piebepost: Heb deze week circa 200 dozen boeken van 12 kilo in mijn handen gehad. Zou dat heel graag automatiseren.

Nee, werf nieuwe klanten, plaats displays, zorg voor na vullling.

Alleen de factuur gaat per mail….
@gamma81: Ik bedoelde meer de communicatie met je klant. Hoe bestellen ze dan?
@piebepost: Houd een logboek bij met de bezoek frequentie per klant, en dat werkt kennelijk zo goed dat er nauwelijks gebeld hoeft te worden. Hoe simpel kan het zijn?

Maar bedoel met “weet niet wat die mensen te bespreken hebben”, dat ik zoveel mensen zie bellen, zo vaak, van heel verschillend pluimage, dat ik me oprecht af vraag; Waar gaat dit allemaal over?
@gamma81: sorry, totaal 110 klanten, niet per week, was t maar waar…..
Het e.e.a. gelezen hebbende over bellen tijdens het rijden, zeg ik als zelfbenoemd semispecialist: NIET DOEN.

Als motorrijder die onderuit is gegaan door een beller en meermaals bijna: sterf, concentreer je eens op de weg voor de verandering, ga fucking naar rechts en tyf algemeen gewoon op.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).