Een van de absolute klappers in Genève is de nieuwe Renault Twingo, met, we zeggen het nog maar eens, achterwielaandrijving. Tot nu toe zagen we de auto alleen van buiten, nu gunnen de Fransen ons ook een kijkje in het interieur.
Zoals we afgaand op de buitenkant mogen verwachten gaat het er in het interieur van de stadsmini ook lekker hip aan toe. Renault doet toonbaar veel moeite om niet als een grijze muis over te komen met grote vlakken gekleurd plastic en andere frutsels, die in zekere zin gelijkenis vertonen met de Juke facelift van het vorige artikel. Nissan en Renault konden wel concerngenoten zijn…
De nieuwe Twingo is 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog, en is hiermee 10 centimeter gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. TOch meldt Renault trots dat de afstand van het dashboard tot aan de achterklep maar liefst 22 centimeter groter is. What sorcery is this?
Twee driecilinders
Achterin ligt een SCe 70 of een Energy TCe 90. De eerste is een atmosferische driecilinder met een cilinderinhoud van 999 cm3, die 70 pk (51 kW) en maximaal 91 Nm levert. De TCe 90 heeft 100 cc minder, maar levert dankzij een turbo 90 pk (66 kW) en 135 Nm.
Hoe Renault dit qua koeling heeft opgelost moeten we nog zien, gelukkig knallen de motoren er niet uit qua volume. Vanaf september 2014 staat de nieuwe Twingo bij de dealer, prijzen worden later bekendgemaakt. Voor nu: foto’s!
wouterhil zegt
Een Twingo RS met achterwielaandrijving…. Dat wordt een feestje!
kaeser zegt
@wouterhil: in de auto van je moeder rijden was nog nooit zo stoer geweest :D
rvdwal1991 zegt
Ja dit wordt echt een succes verhaaltje voor renault. En bovendien doe mij er ook maar 1 :)
marussia zegt
Eindelijk een verantwoordelijke facelift.
ferrarithijs zegt
@marussia: Facelift? heb je überhaupt iets over deze nieuwe Twingo gelezen?
marussia zegt
@ferrarithijs: jazeker en hij ziet er veel beter uit dan de vorige
mashell zegt
Wat een leuk ding. De charme van de Renault 5 in een moderne slimme auto. Als het net zo goed rijdt als het uitziet is het een waar meesterwerk. De motor past onder die perfect vlakke bagageruimte?
sanderm3 zegt
1 van de weinige nieuwe compacte a segmenters die me wel kan bekoren. Mede vanwege de rwd. Doe maar een zwarte, met leuke velgjes.
ardonjr zegt
Zo’n rode.. met schuifdakje en zwarte wieltjes.. best gaaf!
eklasse zegt
Nu met dashboard duidelijk beter dan de drieling. (Afgaande op het Toyota dash)
robert110 zegt
Plastic, plastic everywhere.
patab zegt
En de motor steekt in de koffer? Of is het toch een FR -layout?
lamborgfan zegt
@patab: nee volgens mij RR layout
tupperware zegt
@lamborgfan:
Nope, hij is MR, zowel de bak als het onderblok liggen voor de achteras.
Die TCE dus even chippen, iets straffer op zijn veren zetten en je hebt een kart met dak.
Eigenlijk kan ik niet wachten om dat ding dwars over een rotonde te jagen.
reset zegt
Waarom geen plaatke van de “motorruimte” voorin?
motoragent zegt
Wat een leuk ding!
Toch ben ik een beetje bang voor alle elektronica en dergelijk die ze er waarschijnlijk in proppen. Achterwielaandrijving met zo’n korte wielbasis, waarbij ook nog eens het gewicht van de motor op de achterwielen rust is nu niet bepaald een recept voor goede controle bij glad en nat weer, laat staan voor gecontroleerde driftjes. Zal wel een bak onderstuur ingebouwd zijn uit veiligheid.
roppp zegt
@motoragent: een soort Smart bedoel je ;-)
oxymoron zegt
@motoragent: Hoeft niet. Klein motortje weegt niet veel, hoogstens zoveel als een passagier achterin, en min of meer op de plaats van die passagier, terwijl de bestuurder ver voorin zit. Het zou erger zijn als de motor ver achteruit zou steken zoals bij de vroegere R8 en R10; daar had je een nadrukkelijk meezwaaiend blok ijzer.
tupperware zegt
@oxymoron:
Inderdaad, als ik naar de maten kijk is hij vergelijkbaar met de good old Smart Roadster, alleen iets hoger.
Daar ik nooit iemand heb horen klagen over de rijeigenschappen van die Roadster zal het hier ook wel snor zitten. Hij zal wel comfortabeler geveerd zijn maar dat is binnen 2 uur ook wel te verhelpen.
endofline zegt
@motoragent: Ik denk niet dat deze wagen een RWD rijkarakter zal krijgen. Net zoals bij een Smart kan men via de vering, camber en bandenmaat onderstuur uitlokken. Dus zelfs bij slecht weer zal hij eerder in onderstuur komen. Zoals je al aangaf zit de lengteverhouding/breedte helemaal niet goed om een goed controleerbaar overstuur te krijgen. De roeping hier blijft die van een stadswagen.
hillegaar zegt
leuk haaks door de bocht in een Twingo
Design_Driven zegt
“De nieuwe Twingo is 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog, en is hiermee 10 centimeter gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. TOch meldt Renault trots dat de afstand van het dashboard tot aan de achterklep maar liefst 22 centimeter groter is. What sorcery is this?”
Het helpt dat de motor achterin ligt, dan kan het dashboard naar voren.
Mairsil zegt
Erg geslaagd, ik hoop dat Renault er hier een hoop van weet te verkopen. RWD kan ook alleen maar aangemoedigd worden natuurlijk, maar het ziet er ook praktisch uit, mooi interieur, alles klopt gewoon aan deze auto. Ook respect dat ze hem kleiner maken ipv elke generatie groter zoals de meeste merken.
ohoogeveen zegt
Will it drift?!
http://www.youtube.com/watch?v=ImOS-7vWLWA
gash zegt
De Twingo telt na jaren weer mee. Dit wordt een succes.
mout zegt
En toen was een auto uit het A-segment opeens iets om hebberig van te worden.
deladude zegt
Dit ding heeft voor mij echt een enorm hebbe hebbe gehalte. Ziet er lollig uit, MR layout… Kan niet wachten op de RS