Nissan LEAF e+ brengt je voortaan verder

Auteur: , 35 Reacties

Een grotere batterij voor de LEAF van modeljaar 2019 die meer kilometers mogelijk maakt.

Mocht je om wat voor reden dan ook een LEAF overwegen, dan is nu misschien de tijd. Nissan heeft voor modeljaar 2019 de elektrische auto vernieuwt en een nieuwe batterij aan het gamma toegevoegd. Naast de LEAF met een 40 kWh-batterij, is er nu ook een LEAF met 62 kWh-batterij. De accu is gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 217 pk. De LEAF e+, zoals het model heet, heeft een WLTP-actieradius van 385 kilometer.

Nissan heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt door ook het interieur op te frissen. Er is een nieuw infotainmentsysteem met een 8-inch scherm. De Japanse autofabrikant presenteerde het 2019 model op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De 2019 LEAF zal leverbaar zijn met e-Pedal en ProPILOT. Dit betekent dat je volgens Nissan slechts één pedaal nodig hebt om te versnellen, remmen of stoppen. ProPILOT is een soort super deluxe cruise control, die de auto kan laten stoppen, starten en centreren op de rijbaan.

De vernieuwde LEAF en LEAF e+ zijn vanaf deze zomer leverbaar. In maart communiceert Nissan de prijzen van de elektrische auto’s. Wie interesse heeft kan nu al contact opnemen met de lokale dealer.



35 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Leuk hoor, maar de werkelijkheid zal uitwijzen dat er nog steeds minder dan 300km gereden kan worden. Toch nog echt te weinig, zeker wanneer je Hyundai en Kia er tegenover zet.
@grandvitara: ik snap het ook niet. Die hebben beiden een 64Kwh batterij en halen real-life 500+ km. Is die Leaf dan zo inefficient?
@grandvitara: Hoe efficiënter die is, hoe kleiner dat verschil. Dat zie je ook met de E-Nero en de Kona. De i-Pace en E-tron vallen wel in de praktijk een heel stuk lager uit.
@crepito: Model 3 LR haalt ook 500km. Ik volg Bjorn Nyland en die heeft al meerdere tests gedaan, ook met de Niro: https://youtu.be/ZnYWWtUNykA
@stephane8200: Klopt, Model 3 is ook efficiënt. Maar Tesla noem ik bewust niet. Positief en Tesla moet je niet op AB doen.
Jaguar en Audi kiezen voor de looks met nep grill.. Dat is funest voor de efficiëntie
@crepito: ik ben zelf liever neutraal en kijk naar feiten en cijfers. Die 500km was niet eens met hypermilen maar gewoon met 130/140 km/u met radio en airco aan.

80.000 voor <380km vind ik geen geweldige aanbieding dan.
@crepito: een dichte nep grille maakt voor de efficientie amper uit maar het formaat en de hoge bouwvorm van de Jaguar en de Audi E-tron zijn ongunstig. Echter wel wat de klant tegenwoordig vraagt.
@mashell: Mwah, de Model X is een stuk efficiënter. En die is een stuk zwaarder dan de i-Pace. Ook zal het frontale oppervlak groter zijn. Maar goed, dat is off-topic hier. De Leaf stelt gewoon een beetje teleur, helaas.
@grandvitara: Dit is WLTP dus denk dat het wel meevalt. Misschien 300km bij 0 graden buiten
@siebren: ik denk niet dat wltp daadwerkelijk zal resulteren in een range van meer dan 300, misschien max 325.
@grandvitara: je vergeet 1 ding, jij gaat uit van NEDC cijfers, WLTP is veel realistischer. M.a.w. 385 km is waarschijnlijk het aantal wat je in de praktijk zult halen. Waarschijnlijk zal deze auto een NEDC cijfer van 500+ km halen
@henkhekje: zeker nedc, zal nog rooskleuriger zijn. Maar wltp is beter, maar nog geen echte praktijk range.
@grandvitara: ik zit nog even te rekenen, de Model 3 is inderdaad iets efficiënter. De Tesla haalt met 80,2 kwh accu pakket 560km. Deze haalt 385.. 6,9 vs 6,2 km per kwh
@grandvitara: diesel is beter voor het milieu, het zijn de feiten
Wie heeft bedacht dat een witte dakhemel met zwarte raam stijl bekleding een goed idee was?
@mashell: Het idee van het “zwevende” dak in het interieur meegenomen. Rare hypes
Lage range gezien de accucapaciteit, de concurrentie haalt op papier ongeveer 100 km meer uit een vergelijkbare accu.
@Dizono: En nog ChaDeMo.. En nog steeds een passief batterijmanagement..
Ironisch. Brandstofmotoren worden kleiner en zuiniger, terwijl deze lompe accuwagens steeds grotere batterijen krijgen en daarmee zwaarder worden om een beetje ver te komen. Ik zie er nog steeds geen vooruitgang in.
@tge1: Deze techniek en toepassing staat in principe nog in de kinderschoenen. Dat het er nu is, is de vooruitgang. Hetzelfde hebben de brandstofmotoren doorgemaakt.
@tge1: Dat dacht ik ook al.
Grotere accu’s, dus meer grondstoffen nodig voor het fabriceren en meer kosten bij het recyclen.
Zwaardere auto’s zijn ook minder efficiënt dus 50% meer accu is geen 50% meer bereik.
@tge1: EV’s zijn al super efficient, dus ja, je hebt een grotere accu nodig.

Accu’s krijgen echter een hogere dichtheid, per gewichtseenheid meer energie er in opgeslagen.
Ik heb recentelijk kennis gemaakt met de e-Niro (gereden) en de Leaf 40 kWh (enkel gekeken en gezeten). Waar de Niro sowieso interessantere specs heeft (455 tov 385 km range), zit ie ook een stuk beter in elkaar qua interieur. In de Leaf had ik echt her gevoel
@poekoek: in een Japanner van begin dit millenium te zitten; de goedkope afwerking, de gekke hoge zit, een midden armsteun die zo ver naar achteren zit dat je er niks aan hebt. Nee, dat doet Kia toch stukken beter. En aangezien de Leaf met 40 kWh al bijna net zoveel kost als de Niro (beide full option dan), verwacht ik dat dit geen interessant aanbod gaat worden. Jammer.
375km en 215pk. Geen gekke waarden dacht ik zo!
Ik vind hem van binnen best mooi maar van buiten…. Maak hem olijfgroen en je hebt die lelijke bak van Walter White aka Heisenberg.
@evdw: Pontiac Aztec yo!
Te overzien maar in vergelijking met Kia en Hyundai loopt het toch achter. Als ze nou eens de grens van 500km zouden doorbreken..
Toevoeging: @RubenPriest Misschien een idee om bij artikelen over elektrische auto’s ook de gegevens over het opladen te vermelden. Kan deze 62kWh batterij bijvoorbeeld al laden met 3-fasen ipv de 7,4 kW 1 fase zoals het 2018 model?
@simonferrari: Goede! Maar voor zo ver bekend niet. Ook nog steeds CHAdeMO snelladen.
@widodh: Niemand weet wat Chademo is.
@simonferrari: plus het feit dat de Leaf geen actieve verwarming en koeling van het accupack heeft.
Hierdoor kun je vaak niet snel opladen omdat het accupack te warm word, de computer knijpt de laadstroom dan af.
@kobus1967: Dè achilleshiel van de leaf als je het mij vraagt. Een geïnformeerde koper wil hierom geen leaf, want de accu gaat gewoon stuk. Snelladen is hierdoor niet mogelijk dus de toch al beperkte range is sowieso veels te weinig. Ook voor leasemaatschappijen is het een nadeel want tweedehands wil de geïnformeerde koper ze ook niet waardoor dat toch de prijzen drukt.
@kobus1967: Al lijkt #rapidgate wel verholpen inmiddels, bij nieuwe Leafs. Zie de duurtest van Bjorn Nyland.
In het felblauw vind ik het geen lelijke auto. Daarnaast is het geen suv (++), heeft het heel veel ruimte te bieden en nu dus ook prettige prestaties, gecombineerd met een nette range. Blijft over de wijzen van laden en en de prijsstelling.. Mocht Nissan wèl snel kunnen leveren (Hoi Kia/Hyundai!), dan zou dit zomaar een bestseller kunnen worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).