Nissan onthult een driecilinder met 400 pk

Auteur: , 34 Reacties

Deze kleine driecilinder is niet alleen heel krachtig, maar met een gewicht van slechts 40 kilo ook nog eens lekker licht. Ideaal dus voor een raceauto.

Nissan ZEOD RC motorblok

Nissan gaat deze door Nismo ontwikkelde 1.5-liter driecilinder met 400 pk/380 Nm gebruiken in de ZEOD RC raceauto die dit jaar deelneemt aan de 24 Uur van Le Mans. De ZEOD RC is in staat om volledig elektrisch te rijden, maar dat lukt maar één rondje per stint, als de accu’s leeg zijn wordt deze driecilinder gebruikt. Na een pitstop kan je dan weer een rondje elektrisch rijden.

Volgens Nissan levert dit motorblok meer pk’s per kilo dan een moderne Formule 1 motor. Qua afmetingen zou je deze motor mee mogen nemen als handbagage in het vliegtuig, zo klein is dit motorblok.

De (semi-)elektrische Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car) neemt dit jaar deel aan Le Mans vanuit “Garage 56”, dat is een kans voor fabrikanten om te laten zien welke innovatie technologie ze in huis hebben. Kans om te winnen maakt deze auto niet, want hij doet buiten mededinging mee.

Nissan is van plan om in 2015 met een volwaardige LMP1 raceauto deel te nemen aan het FIA World Endurance Championship, waar Le Mans een onderdeel van is. Reken er dus maar op dat we in de toekomst nog veel te zien krijgen van deze bijzondere auto en aandrijflijn.

Een video over deze motor is te bekijken op Autojunk.

Mocht je toevallig denken dat dit een doorontwikkeling is van de DeltaWing, dan heb je het fout. Volgens Nissan is de ZEOD RC namelijk NIET gebaseerd op de DeltaWing. Sterker nog, Nissan is aangeklaagd door de mensen achter de DeltaWing omdat deze ZEOD RC zoveel op hun auto lijkt.




34 reacties

De man op de foto heeft spierballen. Het is toch 40 kilo.
@perez: Of een leeg blok ;)
@perez: Daarom lacht hij de moeite die het kost ook eraf.
@perez: of een photoshop
Mooie innovatieve technologie, en inderdaad, de zeod lijkt totaal niet op de Deltawing, behalve de vorm dan….
Mooi renders…
40 kilo, zonder elektronika, zonder vloeistoffen, zonder in- en uitlaatspruitstukken, dus zonder turbo, dus ook zonder 400 pk.

Mijn fiets van 5 kg kan ook 500 pk leveren, maar dan moet ik wel nog even een V8 er aan hangen.

Desalniettemin, toch een mooie prestatie van Nissan!
@fapfap: ben je nu boos of teleurgesteld?

*Leuk voor in een motorfiets :D
@rijnooit: Niet boos noch teleurgesteld, mij maakt het geen fuck uit, maar die 400pk halen ze niet met 40kg.
@rijnooit: Ik dacht er ook meteen al aan dat het blokje leuk zo zijn voor in een motor.
Wouw! Dit soort dingen van Nismo vind ik altijd geweldig.
Ik mis Nissan in Dakar.
En hoeveel pk levert deze 1.5 3cyl in weg-trim. Als ie het ook 200k km uit moet kunnen houden? Vast een stuk minder. Zal dan vast in de buurt komen van de 2.0 turbo uit de 45amg. En als je die van deezlfde materialen maakt als deze van Nissan: dan zal t allemaal wel niet zoveel anders zijn.

Extra vraagje: Ergens kan ik er met mijn brein wel bij dat je batterijen net zo snel op kan laden als dat ze leeg gaan. Maar waar laad je ze mee op? Met de extra energie die de 3 cyl levert? Of klikken ze er elke 2e ronde een zooi nieuwe telefoon batterijen in?
@gregorius: waarschijnlijk vervangen ze het accupakket bij de pitstop.

Tijdens een stint (+/- 1 uur) kan je 1 rondje elektrisch rijden. Daarna zijn de accu’s leeg een rijdt de ZEOD RC met behulp van deze benzinemotor. Die motor wordt niet gebruikt om de accu’s op te laden.

Je hoeft dus niet elk rondje binnen te komen om nieuwe accu’s te halen.
Er is slechts 1 pitstop per uur nodig.
@robbie: dus dat hele electrisch racen is te vergelijken met de Escalade Hybrid: het lijkt allemaal heel leuk op papier, maar het is voornamelijjk onzin. (Escalade Hybrid: die opgegeven nog steeds 14.1l/100km gebruikt –> dat is dus in een zuinigheids test met volle Hybride onzin).
@gregorius: deze auto zal inderdaad 90-95 procent van de tijd worden aangedreven door een benzinemotor en niet door een elektromotor.

Maar zo’n driecilinder is wel heel zuinig natuurlijk ;)
@robbie: t zel zeker zuiniger zijn dan zo’n Chevy met z’n V8! Al moet er natuurlijk nog steeds voor het grootste gedeelte 400pk (aan kW) geleverd moeten worden. Het blijft het efficient omzetten van energie beweging en racen is gewoon ook niet de meest efficiente manier van het gebruiken van energie. Kortom: t zal nog altijd aardig zuipen.
Maar t initiatief blijft top. Is er al wat bekend van hoe competatief dit ding is in een rondje LeMans.?
Steek maar in de Ariel Atom! Meer PK’s dan het huidige model en ook een stuk lichter dan het Type-R blok wat er nu in hangt. Sowieso is op motoren een 3 cilinder een heerlijk soort blok, dus in een auto vast ook ;)
als ze dit blok kunnen downsizen tot 600cc hebben ze ook een leuk kei-car blokje, lijkt me
Hierom hou ik zo van Nissan, ze krijgen het altijd weer voor elkaar de mens te verbazen!
@rb26dett: helaas vooral met burgerlijke, karakterloze Vinex auto’s voor grijze muizen..
@parker: ach gut, hier heb je weer dat Vinex verhaal. Man, zit jij nog in de jaren negentig? Voor mij hoef je Nissan niet mooi te vinden maar probeer eens een onsje aan objectiviteit op te brengen. Als je Nissan nu nog verwijt dat ze opa-auto’s maken dan zou ik toch eens even uit de bunker stappen en in een nieuwe qashqai of een Juke Nismo of (als ze het je toelaten ) een 370Z Nismo.
@qashqow:
Ik geloof gerust dat Nissan goede, betrouwbare auto’s maakt die prijs/kwaliteit interessant zijn maar met de beste wil van de wereld kan ik de Qashqai Leaf, Note, Murano, X Trail, Pathfinder, Navara, Evalia en Juke niet mooi vinden.
Ze bouwen gewoon lelijke auto’s en ik zal nooit maar dan ook nooit een auto kopen die ik zoooo lelijk vind.
@shiva: mooi of niet mooi is altijd heel persoonlijk dus hierover discussiëren heeft weinig zin. Als ze mij hadden gezegd dat ik voor Nissan zou werken 10 jaar geleden had ik eens smakelijk gelachen: Primera, Almera, Micra…braak! Maar iedereen die een beetje met auto’s bezig is moet toch toegeven dat Nissan een andere weg is ingeslagen. Het gezeik op de JUKE wordt wat oud: Opel probeert hem na te maken met de Mokka maar die verkoopt geen meter terwijl Juke het tweede best verkopende model is bij Nissan. Maar ga eens kijken naar de nieuwe QQ, en de toekomst brengt enkele concepten naar de markt die toch uit de band springen. Hoe spannend is het Toyota of Hyundai gamma nu? Of zelfs Opel of VW? Nissan is altijd zo’n beetje de schijtpaal geweest maar ik ben best trots op het merk. Maar ik dwing je niet om ze mooi te vinden , wel vraag ik om een eerlijke observatie. Zo, sorry voor ’t gezeur hoor maar als ik geen passie voel voor mijn merk kan ik beter ergens anders gaan werken.
@qashqow: Uiteindelijk heeft Nissan altijd de bedoeling gehad om Honda en Toyota na te maken maar dan goedkoper en minder degelijk. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die een Nissan niet saai vinden (buiten de gt-r dan). Oh en de Juke? Dat vind ik het op 1 na lelijkste gedrocht dat ik ken, na de Multipla.
@FB_1043467391: probeer eens een Nissan Maxima Qx 3.0 V6. Zijn er niet zoveel van in Nederland, rijdt super comfortabel en is vrij vlot van z’n plek af met 200 pk. Enige niet degelijke punt aan deze auto zijn de bobines. Die gaan gegarandeerd vrij snel kapot, maar als ze vervangen zijn gaat de auto tonnen aan kilometers mee. ;)
@parker: De Juke (en Nismo versie), Qashqai, 370Z, GT-R … Allemaal karakterloze burgerlijke bakjes …
@waxweazel: de kwaskwaai is inderdaad oververtegenwoordigd in Vinex wijken, klopt. Veel voor weinig en een sneu wannabee Suv uiterlijk. Ik wel wel maar ik niet..(geen X5 betalen in dit geval)..
Stel je voor, een drieliter W6 met 800PK zonder turbo.. Nissan going
crazy
@jaguarjunk: ?

Een W?
Zonder turbo?
Deze wagen stond te blinken op het autosalon in Brussel. Hij wordt inderdaad door de kleine benzinemotor aangedreven. Maar volgens het plaatje dat erbij stond zou hij elke 5 ronden een rondje electrisch kunnen rijden op de energie die hij bij het remmen en dode momenten kan halen.

Ik veronderstel wel dat dit theorie is en dat ze in de praktijk continu benzine + electrisch rijden met de electromotor als extra boost.

Mooie ontwikkeling, wat downtunen en je hebt een schitterende motor voor een lichte sportwagen. Gooi maar in een Lotus elise ofzo.
Dus als nissan iets wil bouwen dat ong gelijk staat aan een Bugatti (specs).. 15cilinders , 2000pk, 200kg of 18cilinders 2400pk en 240kg.. ziek
Natuurlijk, die 40kg is zonder vloeistoffen, blazers en andere randapparatuur, maar dat verandert niets aan het feit dat dit een zeer mooie prestatie is van Nissan. En ook al is het an sic niets nieuws om zoveel PK uit een in verhouding piepklein blokje te halen (denk maar aan het cliché voorbeeld van BMW anno jaren 80 met hun 1.5 turbo die 1500PK wist te leveren), de techniek staat niet stil en reken dus maar dat dit blok qua efficiëntie en betrouwbaarheid weer een paar trapjes hoger op de ladder zal staan dan al wat vooraf ging. Vijftigduizend km zonder revisie zal het blok waarschijnlijk wel niet halen, maar ik durf er m’n hand voor in het vuur steken dat het er zeker wel meerdere duizenden zullen zijn. Verder is die hele ZEOD RC sowieso een uiterst interessant voertuig. Ik heb er al behoorlijk wat over gelezen en bekeken en naar mijn gevoel en in verhouding beperkte technische kennis durf ik wel stellen dat Nissan momenteel het meest interessante hybride-voertuig in de garage heeft staan.

Ook dynamisch en aerodynamisch is de ZEOD RC enorm cool. De wielopstelling levert een hele hoop voordelen op, zonder daarbij in te boeten aan grip en stabiliteit, integendeel zelfs. Enige ‘minpunt’ is dat het aansnijden van bochten een aanpassing vereist in manier van denken. Uiteindelijk stuur je met dit ding middels de achterwielen (sort of), en het lijkt me dat dat wel quite freaky kan zijn in het begin. Maar alles went, ook een apex aansnijden met je achterwielen. Goed bezig Nissan, nu nog wat meer auto’s op de markt brengen waar ’n mens warm van wordt en wie weet wordt het wel weer wat.
mooi licht dat motorblok. maar wat weegt zo’n accupack eigenlijk? je kan hem dan nooit superlicht maken volgens mij.
leuk blok voor in m’n motorfiets… :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).