NL overheid investeert in infra, treinen mogen 200 km/u

Auteur: , 33 Reacties

Die gele, stalen knotsen mogen 200, wij de helft. Eerlijk.

Trein

De overheid houdt de gelederen lekker bezig voor de automobilist, liefhebber en petrolhead. Dankzij ingevoerde belastingen wordt het bijna onbetaalbaar en dankzij lage maximumsnelheden kun je er ook niet eens van genieten. Je betaalt het maximale en krijgt het minimale. Ach ja, McDonald’s is er ook groot mee geworden.

Maar soms weten ze ook te verrassen. Zo komt het kabinet met een pakket aan investeringen om de bereikbaarheid van het land beter te maken. Nou ja, land: Noord-Holland, met name. De verbeteringen aan de infrastructuur zijn zowel voor weg als spoor. Zo wordt het NS Station van Schiphol verbouwd voor 237 miljoen euro. Niet alles wordt door de overheid vergoedt, overigens. Zij doen de eerste 80 miljoen euro, 70 miljoen komt van Schiphol zelf en de rest wordt door de NS aangevuld. Ook wordt er 500 miljoen voor aanpassingen aan de wegen en spoor tussen Hoorn en Amsterdam.

Buiten Noord-Holland gebeuren er ook nog dingen. Zo wordt er maar liefst 380 miljoen euro uitgegeven voor de regio Utrecht, alweer er 9.000 nieuwe huizen bijkomen. Naar het schijnt overweegt men een tweede Intercity-station voor de Domstad. In tegenstelling tot op het asfalt, wordt er gekeken om treinen sneller te maken. Zo moet er op de ‘Hanzelijn’ (Zwolle – Amsterdam) de mogelijkheid zijn om 160 km/u te rijden. Op andere locaties moet 200 km/u zelfs mogelijk zijn! Snelheidsduivels moeten dus met de NS reizen om aan hun gerieven te komen.

Als laatste worden de snelwegen A7 en A8 breder gemaakt om doorstroming te verbeteren. Ook de A50 gaat aangepakt worden, de files zullen daar korter worden door verbreding van de knooppunten. Mocht je ergens anders wonen dan op die locaties, moet je hopen dat de provincie of gemeente een beetje benzine door de aderen heeft stromen.



33 reacties

Het is eigenlijk altijd maar half half hier. Als je echt top-OV wil, leg je Shinkansen-lijnen aan naar alle uithoeken van de EU. Maar dan moeten we wel zo gedisciplineerd zijn als de Japanners. Uit- én instappen in minder dan 3 minuten en weg is de trein. Maar dát zal altijd wel een utopie blijven, den Hollanders kennende. 😜
@utregcity: komt omdat iedereen hier aan zichzelf denkt. Niemand zal een ander wat gunnen. Of het nou het instappen van de trein is, het eerste binnen zijn en een zitplaats bemachtigen is, of kijkend naar wat de buurman voor auto rijdt, je houd het altijd. In Japan is die gedachtegang vanaf dag 1 heel anders, maar goed, daar zijn bepaalde dingen ook weer niet in verhouding met hoe ik het graag zou zien. Dan is het OV misschien perfect maar veel omgangsvormen zijn daar best wel vreemd..
@ghost: het klopt dat de mentaliteit in Nederland niet geweldig is en men vooral aan zichzelf denkt. Maar om eerlijk te zijn is de drukte op stations zo extreem dat het sowieso bijna niet efficient kan. Als ze bij de aanleg iets meer zouden investeren en perrons aan beide zijde van het spoor zouden leggen. Kan aan de ene kant ingestapt worden en aan de andere kant uitgestapt. Ook door de coupé’s zo in te richten dat alle mensen dezelfde kant op lopen en dus de instappers als het ware achter de uitstappers aanlopen zou je meer efficiëntie kunnen creëren. Daarnaast een deur voor boven en een deur voor onder kan ook nog helpen. Zomaar een paar zaken die ik snel kan bedenken die de efficiëntie ten goede kunnen komen en het probleem van egoïstische mensen gedeeltelijk oplost.

Maar het echte probleem van het OV is natuurlijk de prijsstelling en daardoor gaat het natuurlijk nooit niks worden in NL.
@utregcity: precies dit. Als er een ding is dat de EU makkelijk op zou kunnen pakken is het dit. De realiteit is echter behoorlijk teleurstellend.
Heel goed. Nu nog het ov goedkoper maken, de verbindingen naar afgelegen plekken beter. Als je mensen uit hun auto wil krijgen, dan zijn dit maatregelen waar je wat mee bereikt. Ik ben voor mijn huidige forensrit 2 keer zo lang bezig met het ov dan met de auto/motor en het is nauwelijks goedkoper. Dan is de keuze snel gemaakt.
@kapitein: Dit inderdaad
@kapitein: idd. kijk even wat de trein TOV de auto kost en dan moet je ook nog naar de trein toe.. Dus die tijd moet je er ook bij optellen. Reis je met meerderen dan is t helemaal bizar hoe duur OV is in NL. check even de prijzen in Duitsland bijv .. daarbij als je vanuit Zoetermeer naar Amsterdam moet, dan reis je dus eerst naar Denhaag of.utrecht en dan pas naar Amsterdam.. terwijl er nu een.traject is dat langs Zoetermeer gaat maar alleen voor de HSL gebruikt wordt.. las dan daar een stop in… Bizar slecht hoe onze infra gebruikt wordt…
@tvr1974: Als die HSL elk station moet stoppen is het natuurlijk geen HSL meer….
@tvr1974: De prijzen in Duitsland zijn ook belachelijk, wellicht wat minder dan in NL maar dat geldt tevens voor de auto.

Naar rato is de overweging dus precies gelijk: De trein is alleen de moeite waard als je een abo hebt en alleen reist. Anders ben je met de auto beter af, of met een binnenlandse vlucht.
@karhengst: De trein is idd ook alleen interessant als je er vaak mee reist en dus een abonnement kan nemen.
@tvr1974: Ook in Italië is openbaar vervoer heel veel goedkoper dan in Nederland
Dus honderden miljoenen investeren om mensen daarheen te brengen waar ze vervolgens verder reizen met vliegtuigen en allerlei rotzooi over ons heen strooien.
En de automobilist moet netjes 100 gaan rijden!
Stop dat geld dan in verbeteren van treinverbindingen tussen de grote steden en het achterland.
@Hubert: niet helemaal. Schiphol is ook een belangrijk overstapstation voor mensen die niet op Schiphol hoeven te zijn.
@bernoulli:

Zoals zwervers, zakkenrollers en bedelaars?
@Hubert: Als je de forenzen tussen Amsterdam en Den Haag zo noemt, ja.
Hoorde vanmorgen ook nog dat de A12 tussen Gouda en de Meern aangepakt gaat worden, maar die snap ik ff niet. Die is al 4 gaans, liever de A27 van Utrecht naar Gorichem inclusief de brug over de Merwede, 2 gaans is niet echt meer van deze tijd. Verder vind ik het goed dat de treinen worden verbeterd, als dat echt goed alternatief voor de auto wordt, is dat effectiever dan extra asfalt.
@rrk147: Als de trein een alternatief voor de auto wil worden, dan moeten ze vooral eens investeren in het OV buiten de Randstad.
En denken ze ook aan de A1 tussen Barneveld en Amersfoort. En knooppunt Hoevelaken en A1/A30? Dank u!
@jerry: daar is de trein toch al een redelijk alternatief voor de niet zo snelle weg?
Ik snap werkelijk waar niet waarom ze nog steeds met 1500V gelijkspanning rijden. Ook daarin is mog veel winst te behalen. Investeer in 25kV wisselspanning. Veel efficiënter. Zeker wanneer je grote vermogens vraagt.
@Original_Arnoud: De NS wil wel.
@original_arnoud: Eens, vermoedelijk kunnen de meeste trajecten sowieso geen 200km/u worden, want: 1) te druk, 2) te slecht spoor, 3) te weinig vermogen beschikbaar op het traject en 4) verhoogd energie-verbruik –> meer uitstoot.
@Original_Arnoud: en dan kan je ook regeneratief remmen, iets wat met de huidige infra erg lastig is.
Als ze hiermee meer mensen in de trein stoppen voor een schappijke prijs dan ben ik voor. Meer ruimte op de weg!
Lekker met de auto richting oost grenzen. Goedkoper tanker, leuker sturen. Laat Nederland lekker de…. krijgen op dit vlak. Auto rijden is.al.jaren niet leuk.meer hier.
@tttijn: ik wil je graag uitzwaaien hoor..😉
Ze zijn echt ontspoord in NL.
Ja want de laatste keer dat ik eens lekker met 200 km/h naar m’n werk reed…. Die keer moet komen.

De file ben je zelf. Praat met je baas. Alleen wil iedereen dan vroeger beginnen, nooit later en staat het om 07h00 vast op de wegen en om 09h30 rijd je overal zonder problemen.

We zijn zo lekker flexibel met z’n alle 👍🏻
@jorden: Sommige werkgevers zijn ook gewoon ouderwets. Bij mij op werk moet iedereen tussen half 8 en 9 beginnen en thuiswerken doen ze niet aan. Enige wat ze wel doen, is zoeken naar personeel dat dicht in de buurt woont. In mijn ogen beperken ze zich daarmee ook door niet altijd het juiste personeel aan te nemen, maar dat moeten ze zelf weten.
Een tweede intercity station voor Utrecht. Ik geloof dat men nog eens goed naar het “inter” gedeelte moet kijken.

Daarnaast helpt een tweede station weinig om mensen sneller op Schiphol te krijgen wanneer de helft van de tijd het treinverkeer op dat traject plat ligt.
Correctie: alleen op het stuk Lelystad-zwolle kan 160 gereden. Tussen Lelystad en Amsterdam is dit niet mogelijk. Levert maar een tijdswinst op van een paar minuten. Lost niks op.
“Niet alles wordt door de overheid vergoedt, overigens. Zij doen de eerste 80 miljoen euro, 70 miljoen komt van Schiphol zelf en de rest wordt door de NS aangevuld.”

De Staat der Nederlanden is 100% aandeelhouder in NS en 70% aandeelhouder in Schiphol (daarnaast Gemeente Amsterdam en Gemeente Rotterdam nog eens met 22%).

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er hier wat “verkocht” wordt om de boertjes, leraren en verpleegkundigen niet te veel op de kast te krijgen.
Vergoed met dt?????? Let wel op je spelling

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).