NL verscheept stekkerauto’s massaal naar buitenland

Auteur: , 47 Reacties
NL verscheept stekkerauto's massaal naar buitenland

Weg ermee.

We zijn halverwege 2018 en nog steeds krijgen we cijfers voorgeschoteld over de tweedehands autoverkoop van vorig jaar. Vinden wij niet erg, want hier zitten een aantal interessante en opmerkelijke feiten tussen. VWE verzamelde de hoogtepunten en splijt de week ermee doormidden.

Nog altijd opvallend is de mate waarin men in 2017, en het begin van 2018, auto’s importeerde. Vorig jaar kwamen er maar liefst 198.000 occasions vanuit het buitenland naar Nederland. Dit waren er fors meer dan in 2016. De stijging bedraagt liefst 17,5 procent. Draaien we het verhaal om en kijken we naar export, dan schieten onze wenkbrauwen nog verder de lucht in. Hier bemerken we namelijk een gigantische stijging in de export van plug-in hybrides. Ten opzichte van 2016 werden er vorig jaar liefst 229 procent meer stekkerauto’s het land uitgevoerd.

Nu we het toch over (deels) elektrische auto’s hebben, wanneer we kijken naar de statijd van tweedehands elektrische of plug-in hybrides, dan zien we dat deze de afgelopen jaren stevig is gedaald. Elektrische auto’s stonden vorig jaar gemiddeld 66 dagen te koop, tegenover 38 dagen in het begin van 2018. Ook bij hybrides herkennen we een daling. Sinds 2016 is de statijd stelselmatig gedaald van 66 dagen naar 49 dagen in het eerste kwartaal van 2018.

Zoals @jaapiyo gisteren al schreef, zien wij in Nederland op de occasionmarkt niet bijzonder veel verschil tussen diesel– en benzinemotoren. De cijfers van VWE weerspiegelen dit. Althans, deels. Vorig jaar daalde de verkoop van dieselauto’s t.o.v. 2016 namelijk wel met 9,4 procent, maar inmiddels is deze alweer met 7,2 procent gestegen. Daarbij bleef ook de statijd van de auto’s hetzelfde.

Wie zijn auto zo snel mogelijk wil verkopen, beproeft zijn geluk wanneer hij/zij momenteel in het bezit is van een Dacia. De auto’s hebben gemiddeld 63 dagen nodig om de okkaziedealer te verlaten. Dacia heeft daarmee Peugeot na enkele jaren van de troon gestoten.



47 reacties

Op die stekkerauto’s zaten allemaal subsidies en belasting kortingen zodat die dingen een beetje goed verkochten. Stroomt er met de export van die heilige groene auto’s dan ook subsidie geld Nederland uit?
@dirkv: Feitelijk wel lijkt me.

Als de overheid nou eens een voordeel zou afgeven op (tweedehands) plug-in-hybrides voor particuliere consumenten, dan zou een groot probleem verholpen worden.
@simonferrari: wat is “het grote probleem “ volgens jou dan ?
@simonferrari: Of beter: Helemaal geen subsidie op bepaalde auto’s. Is alleen verspild belastinggeld
@dirkv: ja in de vorm van een lagere prijs.
@205zonderdak: Erg jammer dus dat onze subsidie centjes voor groene schijn netjes naar het buitenland vloeit.
@dirkv:

Dat ligt eraan hoe er destijds korting is gegeven, je hebt namelijk meerdere scenarios.

1.
De auto had korting d.m.v. BPM verlaging. Wordt nu de BPM bij export verlaagd teruggegeven, dan is het financieel niet erger dan export van elke andere wagen.

2.
De auto had korting d.m.v. BPM verlaging. Wordt nu de BPM bij export MET NORMALE teruggave teruggegeven, dan is het financieel zelfs dubbelop. Eerst korting, en nu de volle mep terugbetalen.

3
De auto had korting maar niet op de BPM, en de teruggave is normaal. Dan heeft het één keer geld gekost, maar dan heeft de export niks meer te maken met de korting.
@jack_abarth: Hybrides waren destijds bpm-vrij. Daardoor valt er bij export niets terug te krijgen. Er vloeit geen enkele subsidie naar het buitenland.
Toch zonde om te zien, met mijn Plug in rij ik toch dagelijks de helft van de rit (totaal zo’n 260km) elektrisch (dus 130 km). Minder verbruik, minder vaak aan de pomp en prettige rij eigenschappen.

Dat al die vreemde Mitsubsidie Foutlanders PHEV vertrekken naar de andere kant van de wereld doet mij dan weer vrij weinig.
Tsja, “milieuvriendelijk” als het ook portefeuillevriendelijk is. Zo gaat het toch al jaren?
En hoeveel meer plug ins werden er geëxporteerd, is het aantal van 100 naar 229 gestegen of hebben we het over duizenden auto’s? En wat was de reden daarvan? Komt het wellicht doordat er simpelweg steeds meer uit de lease lopen waardoor het aanbod ieder jaar stijgt? Beetje inhoud zou niet gek zijn autoblog.
@aarsgewei: beetje fatsoenlijk onderzoek daarnaar ook niet. Dus als je je geroepen voelt…
@aarsgewei: ik weet dat het bijvoorbeeld enorm loonde om leafs naar noorwegen en zweden te exporteren, bij een bedrijf waar een maatje van mij werkt, bestelden ze tientallen leafs bij de importeur, om ze meteen door te zetten naar noorwegen/sweden, pakte daar goud geld op!
@aarsgewei: gaat niet over aantallen maar over een percentage!
@spotkoningvdaal: Ja, maar dat is nou juist het punt: een percentage alléén is nogal nietszeggend…
@henrie: dat terzijde. Als je het als aantal leest ipv percentage dan heb je helemaal een verkeerd beeld, vandaar de opmerking.
@spotkoningvdaal: Maar waar zegt @aarsgewei dat hij het als aantal leest dan? Hij noemt die aantallen alleen als voorbeeld om aan te geven dat een percentage alléén nietszeggend is…
@spotkoningvdaal: no shit sherlock!
@aarsgewei: ja lezen, best lastig. Interpreteren? Helemaal moeilijk. Conclusie? Oei….tja! 1 vd 354 uit Maastricht waarschijnlijk! Succes knul!
@spotkoningvdaal: Nou, volgens mij heb je zelf een beetje moeite met begrijpend lezen. Of met een foutje toegeven. En neerbuigend gaan doen… Sjonge, lekker volwassenen gedrag…
@henrie: maar we hadden ‘t over auto’s. Auto’s met stekkers en combi explosieve groei in export. Laten we het daar bij houden.
Best vreemd eigenlijk dat mensen die op zoek zijn naar een occasion niet veel vaker zoeken naar een Hybride. Met de hogere brandstofprijzen loont het vaak juist bij zo’n auto die voor overwegend korte ritten wordt ingezet eigenlijk heel snel. Dat zou de prijzen opdrijven en dus de export afremmen….
Kennelijk zijn occasion-kopers erg conservatief en kopen teveel op gevoel IPV op basis van keiharde cijfers. Ga je rekenen dan is een hybride veel vaker goedkoper dan een diesel voor privé gebruikers…
@w0o0dy:

Dat heeft ermee te maken dat je met de overheid geen duidelijkheid krijgt. Ik zou best een V60 D6 PHEV willen rijden, maar als daar opeens de MRB van gelijk getrokken wordt met een normale diesel is het een veel te dure wagen. Een particulier koopt over het algemeen een auto om er lang mee te doen, en dus niet elke 4 jaar in te wisselen. Het zou wenselijk zijn dat wanneer een bepaalde wetgeving/regel geintroduceerd is dat deze dan ook voor 10 jaar vast komt te staan. Komt er een ander kabinet? Helaas, dan mag er niet getornd worden aan dat wat er vast ligt. Zo kun je je keuze beter overwegen en weet men waar je aan toe bent.
@w0o0dy: Mijn auto’s hebben een marktwaarde van <€4000, moeten ruim genoeg zijn voor de meuk die ik altijd mee sleep voor de hobby's, ze moeten een ongeremde kar mogen trekken met zoveel mogelijk gewicht en minimaal ±1200 geremd mogen trekken. Tot slot bespaar ik een hele hoop geld door al het onderhoud zelf te doen.

Welke hybride zou ik moeten kopen?
@lekbak: Outlander. Fout gevonden omdat lease rijder. Maar stiekem als je consequent stekkertje plugt super zuinig. Mag trekken wat jij wilt. Is ruim voor je zooi en is zo goed als onderhoudsvrij want Mitsubishi. Bougietjes en olie kan je zelf.
@stamp: Voor 4k?

Daarbij is het een hoog en lomp ding. Een suv zal er nooit komen omdat die nergens goed in is en de definitie is van verspilling. Vreselijke dingen, suv’s.
@lekbak: tja. Voor 4k koop je ook niet zo snel een andere auto die aan al je eisen voldoet èn maximaal 4 jaar oud is toch? Maar goed. Groot en lomp is ie zeker. Eigenlijk past groot en lomp wel bij je vereisten. Een V60 plugin is geen suv. Krapper. En duurder maar past wel bij de rest van je eisen.
@stamp: Ik rij nu een focus uit ’06 en dat is mijn jongste auto ooit. Net groot genoeg voor mij. Een v60 is dus echt te klein (zelfde platform, minder binnenruimte). Maar een stationwagen is gewoon veel, veel ruimer dan een suv uit dezelfde klasse. En dat zonder een lomp inefficient slecht rijdend hok te zijn. En meer dan 4k wil en kan ik echt niet aan mijn dagelijkse blik uitgeven. Verder lijkt een plugin best een goed idee voor de meeste mensen, maar dan als ze 10 jaar oud zijn. Zo’n beetje de gemiddelde leeftijd van het nederlandse wagenpark en dus wat de particulier rijdt.
@lekbak: Eens. Helemaal. Probleem is met de leasemarkt dat ie totaal niet overeenkomt met wat de particulier zoals jij en ik wensen. Niet voor niets dat er zoveel import is. ’06 is nog jong voor mij ;-) ik daily met ’00. ;-) Maar een Outlander zou qua bereik ideaal zijn. Jammer dat ie zo groot lomp en duur is.
@lekbak: v60 is Mondeo platform geen focus heb ze toevallig alle 3 gehad.

Maar kwa binnenruimte valt een V60 inderdaad erg tegen.
Ik denk dat veel tweedehands prive kopers opkijken tegen een laadpaal (laten) installeren en wat er bij komt kijken. Terecht of onterecht…
@sjonniedeluxe: klopt, redelijk hoge kosten. Wel fijn om er 1 te hebben, ben je niet afhankelijk vd publieke oplaadpunten. Je kan er ook altijd een aanvragen. Heb je een huis met bv oprit, dan dien je er echter zelf voor te zorgen (althans, in mijn gemeente). Maar….je kan ook zonder laadpaal je auto opladen bij veel modellen, gewoon middels een 220v aansluiting. Aanpassingen die je dan moet verrichten vallen wel mee, ook qua kosten.
Simpel: er zijn veel landen waar hybride auto’s (met name in de binnensteden) erg populair zijn (in verband met milieuzones). Het nadeel: die auto’s worden nieuw bijna niet op die markten verkocht. Dus wat gebeurd er? Nog voordat ze in Nederland te koop worden aangeboden staan ze al op de vrachtwagen naar andere landen.

Het is heel makkelijk afgeven op wanbeleid van de Minister in kwestie, maar met dit geklungel is er bijzonder weinig bereikt. Die auto’s moeten juist in NL blijven (er is voldoende door de staat voor betaald ;-)).
@willeme: precies dit. Volgens de wet van vraag en aanbod zou door het hogere aanbod de tweedehands aanschafprijs moeten dalen, om zo de standaard duurdere hybrides bereikbaar te maken.

De privé-rijder wordt de kans ontnomen om van dit voordeel te profiteren.

Wat mij betreft had de overheid de harde eis moeten stellen dat na de leasetermijn, bij export, alle genoten BPM, MRB en bijtellingsvoordelen terugbetaald mogen worden aan de staat. Dat kan dan gerust over een periode van tien jaar afgebouwd worden.

De grote verliezers hier zijn de tweedehands rijder en de Nederlandse luchtkwaliteit.
@willeme: de staat heeft niets betaald alleen maar minder gekregen dan vergelijkbare auto’s

Niemand kreeg geld overgemaakt vd overheid
@misterbo: De staat heeft er wel degelijk voor betaald! De staat moet werken met een begroting. Door enorm veel subsidie te verlenen op bepaalde auto’s (die ook nog eens waanzinnig goed verkopen) mis je inkomsten. Die moeten ergens vandaan komen. Dus nee, de staat heeft niet geld overgemaakt op rekeningen van PHEV-rijders, maar het scheelt niet veel! Sterker nog, daardoor zijn er enorme tekorten geweest, die ergens anders vandaan moesten komen. Dat is gewoon betalen ;)
@willeme: ja zo lust ik er ook nog een. De staat betaald niets! Alleen de inkomsten zijn op een vlak minder! Dat is niet betalen

@misterbo: Als je ergens heel erg veel korting geeft (of subisidie), dan gaan er inkomsten verloren. Dat moet wel degelijk ergens van betaald worden. Uiteindelijk moet er toch een begroting gedicht worden. Bij FC Utrecht doet Frans van Seumeren dat. Bij NEC doet Boekhoorn het en drie keer raden wie het mag doen bij BV Moedertje staat ;-).
Nederland is goed bezig met de sponsoring van groene auto’s en de hele wereld mag gratis meeprofiteren..
Goede zaak, weg met al die halfslachtige PLug ins van die luie auto fabrikanten. Het is tijd dat ze vaart maken met volledig elektrische auto’s.

Niemand in NL die z’n auto voor het milieu rijdt, enige wat telt is de portemonnee.
@slickrick: Jammer maar helaas slick. Ik vermoed dat we precies ’t zelfde gaan zien met de vol elektrische auto’s. De plugins hebben juist de naam dat ze onzuinig zijn, alleen maar nodeloos gewicht van accu’s mee zeulen en niemand stekkertje plugt. Jammer maar die leasebeleving hoeft voor de particuliere rijder niet op te gaan. Die kan en zal wel stekkeren en gemiddeld waarschijnlijk kleinere afstanden overbruggen en daarmee zuiniger en veel vaker op elektrische stroom elektrodingen rijden. De EV is nog veelste duur en zal tweedehands ook vertrekken eenmaal uit de lease. Bijvoorbeeld naar landen waar je als particulier wèl fiks voordeel geniet van je particuliere EV. Noorwegen ofzo.
Ik heb de gok wel genomen en sinds kort eigenaar van een V60 plugin hybride. Met woon werk verkeer kom ik uit op een gemiddelde van zo rond de 1 op 30! Tel uit je winst, nu wat langere ritten er tussendoor gehad en zal ik het op deze tank niet halen maar 1 op 20 a 22 toch zeker. Ik ben er erg tevreden over. In de file meesukkelen op elektrisch, maar zodra de baan vrij is of het kan de knop op power stand en de licht gekietelde diesel door Polestar, en elektromotor leveren dan samen 300pk en 670Nm koppel, heerlijk om die dikke duw in je rug te voelen, en dat in alle rust en comfort. Nadelen? Ja echt lekker bochtjes nemen zit er niet in, veel te zwaar, maar hoe vaak kan je spelen in Nederland, en niet echt ruim, maar dat is voor mij van minder belang. Ik weet de wegenbelasting blijft nu nog enige jaren op gereduceerd niveau maar ook op normaal tarief haal je snel de kosten eruit. Mits je woon werkverkeer in de range van de accu’s ligt en als je netjes meeglijd met het verkeer dan haal je 40km volledig elektrisch. Ik vind de 2 gezichten van de V60 persoonlijk erg prettig.
Ik heb ook zo’n buurman met een stekkerauto. Hij heet Dick, Stekker Dick. Altijd tegen geweest tegen hybride auto’s maar hij heeft mij nu in de steek gelaten met z’n V60 D6 plugin hybrid. Nu is Stekker Dick mijn vriend niet meer
@drommedaris: je hebt gelijk drommedaris, maar je vergeet dat ik mijn hybride auto puur voor de extra power tegen die gefrustreerde Audi rijders gebruik die net niet aan hun trekken komen door het gebrek aan vermogen en door het gemis van bijv. een auto zoals een Land Rover. :-P
Natuurlijk is de sta tijd van een electrische auto langer. Die moet laden.
Maar doordat er op electrische auto’s geen BPM zat was er juist een hele goede reden om ze niet te exporteren. Bij export levert het namelijk geen teruggave op. Maar blijkbaar willen Nederlanders er privé toch niet aan, waardoor er niks anders rest dan export. Gelukkig maar anders klapt de markt helemaal in elkaar. Veel aanbod, weinig vraag. Daar zit ook niemand op te wachten. Behalve ik dan, die best een Tesla voor weinig wil 😁
Best zonde. Eerst met een bak subsidie de leasemarkt op, waar de berijders 4 jaar lang met lage bijtellingswagens plankgas de linkerbaan bevolkten. En nu ze beschikbaar kunnen komen voor de particulieren die ze wel op zuinigheid uitkiezen, gaan ze richting buitenland. Doei subsidie, doei milieu.

Blij dat die regelingen zijn afgeschaft.
Het enigste voordeel voor de particulier is op dit moment voor de ampera/volt (1600kg) een half tarief voor de MRB (en een lagere brandstofrekening) maar hoe lang blijft dit nog met ons wispelturig kabinet.
De aanschaf van zo’n auto is ook een beetje een sprong in het onbekende want de buurman heeft er geen dus zal het wel niet goed zijn.
Durf de gok maar eens te wagen met je zuurverdiende centen maar als het goed gaat heb je een zuinige auto onder je kont. Lexus ct200h 1/18 en Toyota Auris idem (beiden gecombineerd verbruik)
Opel Ampera/Chevrolet Volt betaalbaar aan het worden en hoe meer je stekkert thuis of openbaar heel erg zuinig en een goede actieradius voor woon/werk verkeer (55 tot 85km)
Jammer genoeg in Mariahout een veld vol voor export naar het buitenland op een enkeling in het dorp na die het wel aandurft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).