Officieel: BMW kondigt 2 Serie Gran Coupé aan

Auteur: , 71 Reacties

Maar natuurlijk.

Officieel: BMW kondigt 2 Serie Gran Coupé aan

De Gran Coupé-reeks krijgt er een nieuw broertje bij in vorm van de 2 Serie Gran Coupé. Eerdere auto’s die deze benaming kregen waren de 6 Serie Gran Coupé en de 4 Serie Gran Coupé. De 2 Serie moet gaan concurreren met de CLA. Een kans die BMW bij de vorige generatie CLA liet liggen.

Net als bij Mercedes gaat BMW de line-up lekker volproppen met modellen. Er staat immers een nieuwe generatie 1 Serie op de agenda en die komt er ook als sedan. Deze voorwielaangedreven 1 Serie gaat de strijd aan met de A-klasse sedan. De 2 Serie is wat dat betreft al het experimentele hondje van BMW. Naast een coupé en cabrio is de modelnaam tevens gebruikt voor een MPV in vorm van de 2 Serie Active Nightmare en Gran Divorce.

De 2 Serie Gran Coupé zal door BMW in november 2019 voor het eerst aan de wereld worden gepresenteerd op de Los Angeles Auto Show. Daarmee heeft Mercedes met de nieuwe CLA alvast een voorsprong. BMW kan zich wel onderscheiden door een ‘M240i Gran Coupé’ uit te brengen met een geblazen zes-in-lijn. De CLA moet het doen met hooguit een vierpitter.

De marktlancering van de 2 Serie Gran Coupé is in de lente van 2020. De Duitse autofabrikant laat weten dat het model wereldwijd verkocht gaat worden.



71 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ben benieuwd. Eens kijken of BMW hier wél wat van weet te maken.
@viezefreddyw: Bedoel je dan te zeggen dat BMW de laatste tijd geen geslaagde auto’s meer ontwerp of dat BMW de eerste is die een mooie compacte vierdeurscoupe weet uit te brengen?
@berlinetta: Beide.
@viezefreddyw: zolang ze Mercedes niet achterna gaan met dat downsyndroomdesign is het altijd beter.
@viezefreddyw: ik hoop dat ze er wat van maken. Ik weet dat de 2 op hetzelfde platform als de 1 staat, maar stiekem hoop ik dat ze de 2 serie nog achterwielaandrijving gunnen volgende generatie. Dan zou het best een onderscheidend auto zijn in dat segment.
@viezefreddyw: nieuwe dreier ziet er anders ook prima uit. Tijd dat je eens van je stokpaardje afstapt…
@camber24: Vind ik ook niet mooi. Maar over mijn F11 535i xDrive ben ik zeer tevreden dus ik snap niet wat je bedoelt met stokpaardje…
@viezefreddyw: F10/F11 is bij je geliefd idd. Alles daarna wordt in elke BMW post afgezeken.
@camber24: Lang niet alles vind ik lelijk. De 4- en 6-Gran Coupe vind ik wel mooi. Waar ik voornamelijk op doelde was dat ik auto’s als de CLA niet mooi vind. Eens kijken of BMW het wel mooi kan.
@viezefreddyw: Okee gelukkig. Kusje
@viezefreddyw: mee oneens. De 4-serie bijvoorbeeld is niet geheel onsuccesvol. Waar doel je precies op?
Komt er ook een M2 Gran coupe?
@ghost: gewoon rustig afwachten.
@rhellema: mwah ja, kan natuurlijk, dank voor het advies. Wat als je nu een M2 hebt, keldert die dan in waarde? Gezien NL’ers altijd 2 extra deurtjes als de gewilde versie zien?
@ghost: iemand met een M2 hoeft zich dan geen zorgen te maken denk ik. Ik denk zelfs dat beide (mits de M2 GrandCoupé dus ook echt verschijnt) een geheel eigen publiek aan zullen trekken. Iemand die voor 2 deuren gaat zal niet snel voor een “hatchback” gaan en andersom dus in dat opzicht zou ik daar niet teveel over in zitten.
@ghost: En daarna nog een 2-serie Touring. En dan nog een X2…
Oh wacht… die bestaat natuurlijk al.
@gandini: M2 touring zag ik laatst een photoshop van, was best dik!
Paar weken geleden al te horen gekregen van mijn lokale BMW dealer. Ben benieuwd naar de fiscale waarde. Als deze net gunstig qua prijs als de CLA, dan verwacht ik dat deze auto alleenheerser gaat worden t.o.v. de A3 en de CLA.
@bmw2coupeeigenaar: Ik zou om het stigma al geen BMW willen, dus ik denk dat het hel meevalt. Overigens van de duitse 3 zijn mercedes rijders meestal de minste wegpiraten (noord afrikanen en AMG’s daar gelaten)
@gebruikersnaam3: bijzonder dat jij een auto niet zou nemen op basis van een imago. Laat jij bepaalde kleding ook hangen omdat dit door een bepaalde groep wordt gedragen?
@schuiftrompet: absoluut laat ik kleding van bepaalde merken hangen omdat het door bepaalde groepen gedragen worden, in een Lonsdale trui of met geitenwollen sokken wil ik me net zo min vertonen als met een stropdas. Allemaal kleding met een negatief stigma.
@mashell: ik vind dat je gewoon met rijden/dragen wat je mooi vind en mensen lekker moet laten denken en zeggen wat ze willen… Al zou ik ook geen lonsdale of geitenwollensokken dragen (ik vind het niet mooi namelijk). Mij zal je bijvoorbeeld ook geen stone-island zien dragen. Niet omdat het een tokkie/hooligan merk is geworden, maar omdat ik het veel te veel geld vind voor een simpel jasje met een geborduurd plaatje.
@schuiftrompet: aangezien je kleding de buitenste schil is, die bij de eerste indruk meetelt vind ik het volkomen logisch dat je die afstemt op de eerste indruk die je wilt maken. Voor auto’s geldt eigenlijk hetzelfde.
En dat kan grappig effecten hebben als de indruk verschilt. Waar in Nederland BMW een agressief en opdringerig imago heeft, is het hier in Beieren gewoon een merk. Niets eens sportief of zo. Waar we in Nederland Skoda Octavia als de perfecte auto voor mensen die niet van auto’s houden zien, is het hier de meeste opdringeringe wagen die je op de Autobahn tegenkomt.
@mashell: dat klopt! De kledingstijl / auto die iemand rijdt kan veel zeggen over iemand en vaak klopt het vooroordeel. Het is ook afhankelijk van de situatie natuurlijk. In je vrije tijd trek je lekker aan wat je wil maar tijdens een sollicitatiegesprek of klantenbezoek kom je niet opdagen in een t shirt (meestal) omdat de eerste indruk daar wel belangrijk is. Hetzelfde als dat je niet komt voorrijden met een verlaagde civic bij een klant (dit is natuurlijk je liefhebbers auto dan) maar met een zakelijke wagen (van golf tot s klasse) . Als ik prive een bmw zou rijden maakt het mij niet uit wat een medeweggebruiker van mij denkt, zolang ik me maar netjes gedraag (lees :het stereotype bevestig).
@schuiftrompet: ik begrijp je punt wel, hoor. Misschien een beetje een scheve vergelijking.
@gebruikersnaam3: wow top, anno 19 kan je nog altijd rijstijl aan een merk toewijzen. Kruip terug in je taxi man
@gebruikersnaam3: ik heb een bmw e91 320d. Wat voor soort persoon ben ik volgens jou?
Broodnodig natuurlijk, de CLA gaat anders met de kudo’s lopen.

Offtopic: wanneer wordt de 3 Touring aangekondigd? Zou normaal op Genève gebeuren dacht ik?
@dromedaris: wellicht na de zomer op IAAF in Frankfurt.
@leaper035t: nee want zou vanaf 1 juni te bestellen zijn bij de st(d)ealers.
Goed om te zien dat er ook nog aandacht wordt besteed aan “echte” auto’s in plaats van al die SUV meuk. There i said it…
@silverscope: hear hear
@silverscope:
Glad you said it :-)
Ik zie niks ….
Vind de 4 en de 6 GC erg geslaagd, ik hoop dat de 2 ook zo’n gebalanceerd uiterlijk krijgt als bijvoorbeeld de A3 sedan.

En ik ben enorm benieuwd hoe de FWD zich gedraagt in de nieuwe 1/2-series. Momenteel staat de Focus hoog op mijn shortlist maar als de 1-serie een beetje netjes rijdt zou dat goede concurrentie worden.
Oh nee he, nog meer van die kleine autootjes met AMG/M pakket die denken dat ze in een C63/M3 rijden
OT: Beetje te laat i.v.m. CLA, maar laat dus wel mooi zien waarom die fabrikanten 150 modellen uitbrengen, je kunt de concurrent niet de hele taart laten nemen.
Niche, nicher, nichest?
snap de haat voor de 2 active/grand tourer niet, persoonlijk vind ik het geen porem, maar als je ze vergelijkt met de rest in het segment valt het toch wel mee, wat heb je dan:
touran – lelijk vierkant hok
dacia lodgy – lelijk en frans
fiat 500 l – lelijk en kut want fiat
kia carens- lol

bij die bmw’s heb je tenminste nog fatsoenlijk interieur
fatsoenlijke automaat
beetje pk’s,

als ik de concurentie bekijk moet deze toch zo’n beetje het beste uit de bus komen binnen het segment?
@gove: de haat is waarschijnlijk gebaseerd op het verloochenen van de merkwaarden: klassieke sedans en stations met achterwielaandrijving en een in-lijn geplaatste motor, ontworpen om rijplezier. Daar hechten veel mensen waarde aan bij het merk BMW, en die zien die Beierse Scenic als een doorn in het oog.
@jochempie: maar wat zijn dan de merkwaarden van BMW? Ooit in het Isetta tijdperk waren ze goedkoop. Daarna aartsconservatief, later werd het premium, de marketingafdeling heeft een hele stroom ///M modellen in de markt gezet voor wie BMW een sportief merk vindt. Wat mij betreft is het een conservatief merk dat zich primair richt op de meer volwassen medemens (ik schrijf dat zo om mezelf geen bejaarde te noemen). Technische aspecten als achterwielaandrijving en zescilinders in lijn zijn een gevolg van het conservatisme, maar niet noodzakelijk voor de klandizie. Maar het merk ontwikkelt zich verder en beheerst inmiddels ook de technisch wat lastiger voorwielaandrijving. Als je bekijkt wie de typische BMW klant is dan is de 2AT eigenlijk de ultieme BMW.
@mashell:
Dus volgens jouw is BMW nooit een echt sportief merk geweest?
Dingen als rijbalans, dynamiek, “laufkultur” stonden vroeger hoog aangeschreven bij BMW.
In de motorsport bewezen ze ook ruimschoots dat ze uit het juiste hout gesneden waren.
Hoe dat tegenwoordig zit qua sportiviteit bij BMW, daar heb ik ook mijn twijfels over, maar van de jaren 60 tot het eind van het millennium was het meer dan enkel een imago.
@gove:
C-max, rijdt zeker even goed en is een pak goedkoper (ook in onderhoud)…
@gove: ik rijd sinds vorige week in een nieuwe 220i gran tourer met M pakket high excutive etc etc. heb werkelijk waar nog nooit zo’n fijne auto gehad! Rijdt echt super. Nee ben nog geen 75, maar er komt een 3e kindje aan en dan wil je ruimte. En je hebt gelijk. Rijdt zoveel beter dan een touran of zafira en ziet er wat mij betreft beter uit, zowel van binnen als van buiten. Ik schaam me er geen moment voor hoor ;-)
@rutgerg: schamen is sowieso raar voor een auto van 50k, gross wat hier klaagt rijd wss in oude meuk rond,
@gove: de bmw is wel een pak duurder dan die van in je lijstje..
Krijgt deze dan RWD of FWD?
@berlinetta: RWD, nieuwe 1 Serie sedan FWD. 2 Serie Gran Coupé komt op basis van de huidige 2 Serie, dus achterwielaandrijving.
@RubenPriest: in China rijdt de sedan rond en die heeft al wel FWD. Lijkt me dan onlogisch dat alleen de GC nog op het oude platform staat toch?
@gulli: Dat is niet de 2 Serie sedan, dat is de 1 Serie sedan. Zie mijn eigen foto: https://www.autojunk.nl/2019/02/1-serie-met-kont

De nieuwe 1 Serie komt medio dit jaar. De 2 Serie gaat nog eventjes mee. Naast de 2 Series Gran Coupé komt er ook nog een hetere variant van de M2, uiteraard ook op het oude platform (en dus achterwielaandrijving)
@rubenpriest: lol verwarrend dit, maar je hebt gelijk :D Als je als petrolhead al niet meer door de bomen kunt kijken, hoe moet dit voor de gemiddelde klant dan zijn?
@gulli: ik heb misschien wel ongelijk hoor, zie reactie van @cupsport hieronder. Er lopen bij BMW sowieso wat zaken door elkaar die nauw aan elkaar verwant zijn (nieuwe variant M2, 2 Serie Gran Coupé, nieuwe 1 Serie). Met FWD zullen de verschillen met Audi en Merc iig een stuk kleiner zijn.
@rubenpriest: het antwoord staat in het persbericht;

The BMW 2 Series Gran Coupe will once again create fresh impulses in this class. It builds on the latest BMW front-wheel drive architecture and shares a multitude of technological developments with the new BMW 1 Series, which will also be presented during the course of 2019.

FWD dus.
@gulli: check, dan heb ik daar overheen gekoekeloerd
@RubenPriest: zag het ook alleen maar omdat Jalopnik opende met ‘de nieuwe BMW sedan krijgt FWD’ 😋
@berlinetta: de 2 Gran Coupe (F44) komt op het platform van de nieuwe 1 Serie (F40). Het antwoord is dus FWD. Wat door AB gesteld wordt is onjuist.
@cupsport: hoho, het artikel staat los van mijn speculatieve comments. Je zou gelijk kunnen hebben hoor, dat er bijv een M (Performance) model komt met 4WD waarbij enkel achterwielaandrijving geschakeld kan worden om toch RWD te simuleren.
@RubenPriest: met onjuist bedoelde ik dan ook je comment.

Alle F4 modellen hebben FWD, de M Performance modellen een 4 cilinder M35i met xDrive (zoals de X2). Het zou mij verbazen als de 2GC een andere motor en aandrijflijn zou krijgen.

Op de spyshots kan je bovendien een vrij lange overhang aan de voorkant zien. Dit bevestigd FWD.
@cupsport: ik bedoelde “korte” overhang. Oeps!
Het is wachten op een nieuwe bmw met opnieuw nierfalen
Als ze die nieren normaal houden, en hem geen FWD geven (wat gaat gebeuren). kan dit best wel een bommetje worden!
De vraag is nu, ga je voor een dik uitgeruste 2-serie gran coupé, een normaal uitgeruste 3-serie, of een kale 4-serie gran coupé?
@dutchdriftking: BMW kennende zal een 2GC wel duurder zijn dan een vergelijkbare 3 serie.
@dutchdriftking: Dan maar de 3 serie, want RWD. Ik ben echt zwaar teleurgesteld pff… Moet er niet aan denken dat dit ook gaat gebeuren met de 2 coupe.
Persoonlijk ben ik fan van de 4 Gran Coupe en de 6 Gran Coupe was ook erg geslaagd. Ben erg benieuwd naar deze dus!
En wanneer mogen we dan de Audi A2 Sportback verwachten? Vergezeld door de A2 Coupé, en de A2-zoals-het-hoort, als MPV… ?
Benieuwd wat dit met de interne concurrentie gaat doen bij BMW. De CLA is mede een succes, omdat er tussen de CLA en CLS niks vergelijkbaars zit. BMW heeft hier de 4GC nog zitten. Is daar al een opvolger van aangekondigd of komt deze te vervallen?
@Breinstein: denk dat ze die wel gaan brengen mede dankzij het succes van de huidige. Eerst nog de onthulling van de 3 touring, dan de 4 serie coupe, cabrio en daarna gran coupe denk ik
@breinstein: medio 2020 komt de nieuwe 4 serie.
Onnodig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).