Officieel: de Maserati Levante

Auteur: , 49 Reacties

En dat is eigenlijk een opgehoogde Ghibli, Maserati zegt het zelf.

Maserati-Levante

Een SUV van Maserati. We wisten allemaal dat hij eraan zat te komen, maar nu het eenmaal echt zo ver is, moet ondergetekende in elk geval een beetje slikken. Natuurlijk weet ik dat de markt erom vraagt en dat je als fabrikant gek bent als je zo’n ding niet levert, maar toch. Maar… Dat is slechts een mening, het doet waarschijnlijk niks af aan de kwaliteiten van de Levante.

Want die zijn, als we de jubelende woorden van het persbericht mogen geloven, heel erg dik in orde. Lees maar

De nieuwe Maserati SUV is gebaseerd op de onderstelarchitectuur van de Quattroporte en Ghibli, dat is doorontwikkeld en is afgestemd op de wensen van dit marktsegment, waarin Maserati voor het eerst actief is.
De techniek van de Levante is afgestemd op buitengewone prestaties, zowel op het asfalt als off-road. De verfijnde wielophanging – dubbele draagarmen aan de voorzijde en een multilink achteras – is gekoppeld aan elektrisch aangestuurde dempers en luchtvering met vijf dynamische rijniveaus (plus een extra parkeerstand) die een groot aandeel hebben in de rijdynamiek die dit model biedt.
Ook beschikt de Levante over het laagste zwaartepunt van alle auto’s in dit segment, een perfecte gewichtsverdeling over voor- en achteras (50-50), een grote torsie- en buigstijfheid en een zelfsperrend mechanisch achterdifferentieel, waardoor dit model de opwindende rijbeleving biedt die je verwacht bij een Maserati.

En qua motorisering zit het ook wel snor

De Levante wordt geleverd met een 3-liter V6 Twin-Turbo benzinemotor met 350 pk of 430 pk en een 275 pk sterke 3-liter V6 turbodieselmotor. Alle motoren zijn gekoppeld aan de ‘Q4’ intelligente vierwielaandrijving – die de koppelverdeling continu aanpast om de rijomstandigheden – en een 8-traps automatische transmissie met een geïntegreerd Start&Stop-systeem.

De langzaamste Levante zit nog altijd in 6,9 seconden op de 100 en dieselt door naar een top van 230, de benzineversies gaan wat rapper. De 350 pk-versie sprint in 6 seconden rond naar de 100 en stopt pas met versnellen bij 251, de snelste variant, de Levante S met 430 pk, zit in 5,2 seconden op de 100 en heeft een top van 264.

De prijs hebben we nog niet, maar wel alvast een heleboel foto’s.



49 reacties

Wat een beest zeg
Geen verkeerde auto, alleen mag hier geen maserati logo op zitten vind ik
Mooie wagen! Maar zit deze nou in het vaarwater van de Macan of van de Cayenne?
@123bat: ik gok de cayenne
Er zal ongetwijfeld een markt voor zijn, maar ik vind ‘m minimaal net zo lelijk als die Hyundai van Porsche.
Mm.. die BMW esque ronde lampen in de voorbumper hoeven niet zo. Verder ziet het er wel aardig uit maar ik ben niet zo van de suv’s.
Kruising tussen een Lexus en een Infinity.
Hmm, doe mij dan toch maar een Range Rover Sport.
Volvo heeft een voetgangers airbag, Maserati een hakbijl op scheenbeenhoogte…
Meh. Ik zie liever de nieuwe Kia Sportage, Mazda CX3 of Hyundai Tucson.
@Jochempie: Grappig, je bent alleen precies 1 maand te vroeg met je comment.
@premiumduitser: Leg maar uit dan.
@Jochempie: 1 april
@stephanotis: aha. Leuk.
@Jochempie: Ahum, ja, enorm leuk. Ben het volledig met je eens…
Ik vind dat het ze goed gelukt is om de designtaal van de sedans naar een SUV over te zetten, hij is in een oogopslag als een SUV te herkennen, maar hij is in diezelfde oogopslag ook een typische Maserati, zie dat maar eens te flikken.
Lul maar raak, maar dit is gewoon een gruwelijk dikke bak en zeker Masserati waardig.
@mclovin: En zo is het!
Bij die batch foto’s van dat witte exemplaar kreeg ik toch al snel het gevoel had naar een lelijke, veel te hoge (in verhouding dan, het blijft immers een SUV) en verouderde SUV te kijken, maar nu we een serie livepiccas hebben valt het mij allemaal reuze mee en oogt het eigenlijk best netjes.
Vind het, buiten dat t een SUV is, maserati onwaardig. Zie er meer Chinees dan Italiaans in.
Ben ook geen fan van de nieuwe ghibli en quatroporte.
Terwijl de vorige maseraties een van de mooiste auto’s ooit gemaakt zijn…
Nee Sorry maserati, ik die nieuwe designtaal vind ik niks
Als je hier door geschept wordt kom je er als schijfjes worst uit denk ik.
Ik vind het helemaal niks. Doet me denken aan de Renault Koleos. Tevens geloof ik niet in Ome Serge’s quick fixes. Dit is teveel een Chrysler met mooi leder voor twee keer de prijs, net als de Ghibli en QP (die ik overigens wel respectievelijk mooi en redelijk mooi vind).
Klote SUV’s, ze zijn meer een plaag dan iets anders
Sorry dat ik het zeg: maar ik zie hier bijna een Infiniti FX / QX70 staan.
Subaru Impreza achterkant.
Het is wat demense willen, dus bouwen ze hem. En in dat opzicht gezien is het best een mooie car. BMW bouwt om die reden de Grand Tourer. Dat is veel erger.
Helemaal buiten proporties en zonder gevoel voor esthetiek.
Erg goed gelukt
Hier ruil ik m’n X5 graag op in!!
Man man man, moet dit echt?
@mrrallycross: gezien je marges die Porsche op de Cayenne weet te maken is het antwoord een heel duidelijk: ja dit moet echt.
@mrrallycross: Niet alleen het overleven van Maserati, maar van heel FCA hangt af van het succes van dit soort dingen. Op 10.000 Maserati zal meer winst gemaakt worden dan op 100.000 Fiat…
Ik denk dat iedere BMW X6/5 of MB GLE/C eigenaar hebberig wordt van deze SUV. Maar ik denk dat iedere Range Rover eigenaar de Maserati uitlacht.
Allemaal prima zolang ze de N/A 4.7 ook maar houden, anders verander ik heel snel mijn nickname en wil ik niks meer met het merk te maken hebben…
@maseratizzzzzzzz: Dan zou ik maar alvast beginnen met het aanpassen van je nick.
het eerste wat kapot zal gaan is denk ik de radiator.
Tussen de spijlen van de voorbumper past makkelijk een ping pong bal
Ik zie er echt van alles in, maar geen bloedmooie Maserati. Het design an sich is niet lelijk, maar het had net zo goed een Infinti/Hyundai/Qoros/Borgward etc. kunnen zijn.
Ik vind hem toch nog best geslaagd, de live foto´s geven altijd een heel ander beeld dan die eerste met de pc gerenderde foto’s. Maar inderdaad is dit niet per sé een Maserati
Op zich een nette auto. Precies wat je zou verwachten. Alleen is Maserati nu compleet vergeten hoe je een leuk dashboard maakt? Lijkt wel een Amerikaan of Japanner.

Verder een aardig model, ik zou hem niet hoeven, maar hopelijk kan Maserati hier een hoop van weg zetten zodat ze ook weer een paar leuke sportwagens kunnen bouwen.
verschrikkelijke grille… verder: not my cup of tea
Wat een ronduit walgelijk ding, Maserati is diep gezonken met deze Q7.
@nicolasr: Een klein beetje on topic, want ook FCA, maar waarom hebben we hier op AB nog niet gehoord over de Fiat Fullback?
De bumper en grille positie voor deden mij direct denken aan de Audi q2 van een paar post eerder ;)
Sodeknetter!
er zijn momenteel toch wel een paar serieus mooie bakken te koop in het hogere (letterlijk en figuurlijk) SUV segment:
Jaguar F Pace, Volvo XC90 en nu deze Maserati weer. Afgetopt natuurlijk door een Bentayga voor mensen met alléén maar geld.
@tinustiguan: Oww, en de Alfa Stelvio moet nog komen……of wordt dat dan een Maserati-kloon…..ben benieuwd.
Best een aardige SUV… Tuurlijk kan je er heel veel andere auto’s in terugzien maar het geheel oogt niet verkeerd. Tot je instapt. Ik word er gewoon droevig van zo lelijk als dat dit interieur is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).