In ons land zal de ES als ‘300h’ hybrideversie leverbaar worden, maar ook als F SPORT Line.
Chief Designer Yasuo Kajino omschrijft de look als ‘provocative elegance’, maar dat kan voor elke Lexus gelden. Het front van de ES is immers voorzien van de kenmerkende ‘spindle’-grille met verticale spijlen, die vanuit het midden ‘uitwaaieren’. De Lexus ES was voorheen niet in Europa leverbaar, het model is tussen de IS en de GS gepositioneerd.
De Lexus ES F SPORT Line is uitgerust met een grille van zwart gaas. Tevens heeft de F SPORT een achterspoiler, net zoals de hybride versies. De F SPORT heeft echter ook speciale badges en zwarte accenten op de voor- en achterbumper. Drie wieldesigns (17- en 18-inch) zijn beschikbaar voor de hybride versies van de ES, terwijl de ES F SPORT is voorzien van 19-inch wielen, geïnspireerd op de wielen van de prachtige Lexus LC.
Binnenin zien we een centrale display, het instrumentenpaneel en de head-up display zijn in het directe blikveld van de bestuurder geplaatst. Er is een navigatiesysteem beschikbaar met 12,3-inch multimediadisplay en Remote Touch-bediening. Tevens is de ES connected met allerlei online diensten. Met stemherkenning is een mobiele assistent beschikbaar die de smartphone van de bestuurder kan bedienen.
Voor het interieur van de F SPORT Line is een nieuw soort interieurbekleding ontwikkeld. Geïnspireerd op het werk van traditionele Japanse zwaardmakers heeft deze Hadori-bekleding golfpatronen met een subtiel driedimensionaal effect. Voor de reguliere ES maakt Lexus gebruik van materialen zoals bamboe en Shimamoku-hout.
De nieuwe Lexus ES is gebouwd op het geheel nieuwe GA-K-platform (Global Architecture), helaas met voorwielaandrijving. De auto is langer (+65 mm), lager (-5 mm) en breder (+45 mm) dan de laatste van de zes voorgaande generaties. Door de langere wielbasis (+50 mm) staan de wielen dichter bij de hoeken van de auto.
Vierde generatie hybrid drive
De ES 300h is voorzien van een nieuwe – vierde generatie – zelf opladende hybride aandrijflijn met een laag brandstofverbruik. Het is een combinatie van een 2,5-liter Atkinson 4-cilinder benzinemotor en een lichtere, compactere elektromotor met een hogere energiedichtheid. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en het gecombineerde verbruik vanaf 4,7 l/100 km. De nikkel-metaalhydridebatterij is compact, zodat hij onder de achterbank geplaatst kon worden en dus geen bagageruimte inneemt. De 2,5-litermotor is geheel nieuw en beschikt over technologie voor een snelle verbranding; er wordt gesproken over een thermisch rendement van 41 procent.
UPDATE: Lexus laat weten dat de GS niet meer verkocht gaat worden in Nederland/Europa. De ES zal waarschijnlijk eind dit jaar bij de dealers staan.
UPDATE: De eerste prijzen van de ES zijn bekend. De middenklasser is er vanaf 52.995 euro (lease vanaf 699 euro). De Lexus ES 300h komt met de kerst bij de Lexus dealers, vanaf begin volgend jaar zal de nieuwe Lexus in Nederland leverbaar zijn.
toyotafortuner zegt
Hm. Fraai ding. Tof dat ie nu ook naar Europa komt
dwfc zegt
-edit: probeer het eens met wat meer woorden-
rrk147 zegt
Die draaiknoppen bovenop het dashboard, zijn ook een raar overblijfsel uit de jaren 90. Heb dat nooit mooi gevonden, en vraag
rrk147 zegt
@rrk147:… mij af het tegenwoordig nog steeds de meest ergonomische manier van bedienen is.
mikje90 zegt
@rrk147: boeie ook al is het niet ergonomisch, het went vanzelf wel. Het gelukkog weer eens wat anders en ik vind het een heel geslaagde auto.
jorden zegt
Joehoe er zullen er weer 13 verkocht worden!
dromedaris zegt
Wat slaagt dat interieur tegen zeg!
berlinetta zegt
Niet lelijk, maar ook niet echt fraai. Beetje in lijn met de overige modellen van Lexus vind ik.
kukuk zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heel fraai! Vooral en profil met de aflopende daklijn. Alleen dat interieur mag wel een kleurtje hebben van me. Dit is haast duits-dodelijk-saai zo…
vroaaar zegt
Op de lelijke grille na verder geen smaak noch kraak…
Loek zegt
Nou moeten ze die 300h versie gunstig prijzen, kleine kans dat onze leasecultuur dan eens iets anders overweegt dan een Mercedes E of Audi A6. Ik vind het een gave auto, wat mij betreft moeten mensen maar eens vallen voor Lexus zodat we hem ook nog eens terug zien. Ik zag laatst een GS F in Dusseldorf, die auto klopt gewoon helemaal, en toch wil niemand hem.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@720s: Zal nirt helpen vrees ik… De GS was, vanwege de absurd lage BPM, ook al het koopje in de klasse! Hier in NL helpt maar 1 ding: een station… En die komt komend jaar!
Crosscabouter zegt
@svenska_aeroplan_ab: Lexus met een station? Nèh, eerst zien dan geloven…
weetikveel zegt
Prachtbak, de cvt zou mij echter weerhouden van aanschaf. Een zf of dubbele koppeling versnellingsbak rijdt m.i. veel fijner.
numpty zegt
Hmm…. Ook hier weer, Toyota doet té veel z’n best om het ‘saaie imago’ af te willen schudden…
Streepje hier, vouwtje daar, grilletje zus… En dán die twee rare draaiknoppen zo hoog op het dashboard aan weers kanten van het tellehuis… blergh ! Niet mijn smaak. Het zal best een goede auto zijn, maar met de belasting voordelen die weg gevallen zijn voor de hybrides, geloof ik nooit dat dit een verkoopsucces gaat worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@numpty: Het belastingvoordeel is groter dan ooit!! De BPM op deze auto is een paar duizend euro. Op elke concurrent in deze klasse zeker 10 mille meer! En met de WLTP op komst word het nog mooier…
frank2b zegt
Mooie kar. Geslaagd ontwerp.