Officieel: dit is de nieuwe Audi Q3

Auteur: , 85 Reacties

Gegroeid en volwassen geworden.

Audi heeft het doek getrokken van de nieuwe Q3. De SUV was altijd letterlijk de middenmaat met een niet spannend voorkomen, maar dat hebben de Duitsers in Ingolstadt goedgemaakt met deze nieuwe generatie. Perfect is ‘ie niet. Geavanceerde technologie blijft exclusief voor de luxere broers.

Uiterlijk
Zeker het vooraanzicht oogt een stuk volwassener en geeft de Q3 meer body. Een nieuw bumpertje is niet alleen de oorzaak van dit gegeven. Audi heeft de Q3 namelijk van wat griesmeel voorzien. De wielbasis van de SUV is met 7,8 centimeter gegroeid tot 2,68 meter. De Q3 is 4,48 meter lang, 1,85 meter breed en 1,58 meter hoog. De achterkant is een stuk minder spannend, met -helaas- de neppe uitlaten-strategie.

Q3

Interieur
Het interieur is tevens sterk verbeterd. Inzittenden hebben door de toegenomen wielbasis meer ruimte achterin. De achterbank is daarnaast over een lengte van 15 cm verschuifbaar. De bagageruimte bedraagt 530, 675 of maximaal 1.525 liter. Geheel in traditie van het merk mag je bijbetalen voor zaken die eigenlijk standaard moeten zijn in dit segment. Zo zijn een elektrische kofferklep en keyless toegang tot de auto beide opties. Standaard komt de Q3 met een digitaal instrumentenpaneel. Wie meer te besteden heeft, kan een groter infotainmentscherm krijgen. De schermgroottes variëren van 10,25- tot en met 12,3-inch.

Q3

Ondanks het feit dat dit een nieuwe generatie Q3 is, positioneert Audi de SUV niet als een topper. De geavanceerde radarsensoren die we kennen van de A6, A7, A8 en Q8 komen niet naar de Q3. Voordeel is wel dat de single-frame grille netjes overloopt en dat er geen gek ogende ‘blokken’ in de grille verstopt zitten. De assistentiesystemen zijn daardoor wel wat beperkt. Zo heeft de Q3 bijvoorbeeld wel een achteruitrijcamera met 180-graden zicht, maar geen 360-graden overzicht met alle (autonome) poespas die we kennen van de topmodellen.

Motoren
Qua motoren is er keuze uit drie TFSI-benzinemotoren en één TDI-diesel. In alle gevallen gaat het om vierpitters. Instappen doe je met de Q3 35 TFSI. Dit is een 1.5-liter benzinemotor met 150 pk en 250 Nm koppel. Vervolgens krijg je de Q3 40 TFSI (190 pk/320 Nm) en Q3 45 TFSI (230 pk/350 Nm). De 35 TDI is een tweeliter diesel met 150 pk en 340 Nm koppel. Laatstgenoemde wordt geleverd met Quattro. Op een later moment is deze motor ook te krijgen in combinatie met voorwielaandrijving. Wie een pittigere diesel wenst moeten even wachten. Een 2.0 TDI met 190 pk staat op de agenda.

De nieuwe Audi Q3 is vanaf november dit jaar verkrijgbaar. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.



85 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hij ziet er beter uit dan de huidige, maar mooi kan ik het nog steeds niet noemen
@kennone: het is in iedergeval een hele verbetetering.
Netjes gedaan, jammer dat er Audi op staat. Want dat blijft een overschat merk zonder lange historie (zoek maar eens om een Audi-oldtimer… En kom niet aan met een NSU of zo, dat heet geen Audi) en niet veel meer dan een luxe Skoda. Bovendien helaas door nogal wat foute of erg eigenwijze types gereden.
@kroon: first world problems waar de beoogde clientèle echt geen issues mee gaan hebben.

Die willen een strakke, stoere en premium crossover. Zij en hun omgeving vinden dat de Q3 daaraan voldoet, dus reken erop dat je deze auto veel, heel veel gaat zien in de betere Vinex-wijken ;).

@willeme: Zoals ik al zei “…helaas door nogal wat foute of erg eigenwijze types gereden…”. Mensen zonder besef van historie en werkelijk bewust van kwaliteit en exclusiviteit. Audi heeft beide niet. Want het is hoeveel extra’s je er ook opplakt gewoon een auto net als de Skoda’s en Seats van VAG.
@kroon: Maar wat is jouw punt?

Jij koopt alleen nieuwe auto als je het eens bent met de historie van een automerk? Veel van de klassieke merken bestaan vandaag de dag niet meer of merken met roemruchte klassieke modellen zijn nu merken waar de kwaliteit van te wensen over laat.
@kroon: Wat een onzin weer. Volgens mij heb jij nog nooit in zowel een Audi of Skoda gereden, want beide auto’s rijden echt totaal anders qua handeling, bochten, grip, rij-dynamiek en karakter..
@rutgerk: punt is dat Audi een overschat merk is.
@carstrom: ik heb een Audi gehad. Ook de andere Duitsers allemaal gereden. Het is juist een bekend feit dat goede handeling en rijgedrag niet eigenschappen van een Audi zijn.
@kroon: Audi is juist relatief recent groot geworden en maakt nu prima auto’s. Ik vind dat eerder knap dan overschat.
@kroon: duidelijk reacties met een gefrustreerd ondertoontje. Ik heb de laatste 7 jaar voor langere tijd gereden: Audi A4, Mercedes B met Renault motor, Skoda Superb (v3), VW passat en BMW 3 touring.
De beste wagen, niet om ronde punten aan 120kmh te nemen, maar al de rest was bij uitstek de A4, had ik meer plaats nodig dan was Superb een perfecte, foutloze wagen. Minst favoriete wagen was de BMW, verouderd, weinig comfort, slechtere stoelen maar neemt ronde punten iets beter… Dat dashboard… anno 2017..
De drang naar perfectie is imo, van de duitse merken, het grootste bij Audi en dat resulteert in beste studenten van de klas, tikje saai zeker. Als ik naar de e-tron kijk, prachtige wagen, alleen durven ze ’t niet uiten bij de rest vd modellen
@kroon: Hahah wat is dit voor dom gepraat dan. Om even een puntje te noemen, er is geen enkel (premium) merk dat bij de afwerking van Audi in de buurt komt. Je kan me niet vertellen dat Seat of Skoda dat ook heeft. En het type mensen dat Audi rijdt.. tja, die kiezen waarschijnlijk tussen de Duitse 3.
@kroon: Actuele Audi’s rijden volgens de pers juist erg goed, bijna zo comfortabel als een Mercedes en toch bijna zo dynamisch als een BMW. Daardoor niet de comfortabelste of meest dynamische maar wel de meest uitgebalanceerde. Dat is de ook de strategie van VW en Audi die willen niet uitblinken in een specifiek domein, die willen de beste allrounder zijn.
@kroon: No offence, maar wat een fecaliën afkomstig van een mannelijk rund.

Historie: dat maakt niemand iets uit. Saab, Lancia, Pontiac, Rover, Oldsmobile, Talbot, Glas, Borgward, MG en ga zo maar door hebben een fantastische historie. Waar zijn ze nu? BMW bestaat enkel dankzij de 700 en Isetta en begon met Dixi’s. Kortom, allemaal kleine boodschappenautootjes. Mercedes was het lievelingetje van de Nazi’s, Maybach eveneens. Porsche is groot geworden dankzij een auto in opdracht van Hitler. Ja, heel veel historie. Of je er trots op moet zijn. M.a.w.: historie maakt niet zo heel erg veel uit.

Het punt van exclusiviteit is naar mijn mening pure kolder. BMW, Mercedes en Audi verkopen gezamenlijk zo’n 3 miljoen auto’s op jaarbasis. Dat kun je onmogelijk exclusief noemen. Wil je exclusief zijn? Koop een Subaru, Toyota BR-Z, Renault Scenic of of Lotus Evora ofzo.

Audi behoort tot het Volkswagen concern, dus nogal wiedes dat er techniek gedeeld wordt. De 2.0 TFSI en 2.0 TDI word in veel modellen aangeboden. De A180d (verreweg de populairste motor in de A en CLA klasse) komt ook gewoon bij Renault vandaan. Sterker nog, de Infiniti’s Q30 en QX30 zijn gewoon een A en GLA. De nieuwe 1 Serie en de huidige 2 serie Tourer derivaten zijn qua platform gewoon gelijk aan de MINI. De X1 en X2 aan de MINI Countryman. Die ‘1.8’ driecilinder en 2.0 viercilinder zijn ook leverbaar in de Mini tot aan de 5 Serie.

Nogmaals, de Q3 is mijn auto niet en ik vind Audi’s over het algemeen overpriced (net als BMW en Mercedes-Benz) dus het zou mij verder niet zoveel uitmaken. Maar ik begrijp wel waarom Audi met een dergelijke auto op de markt komt. Puristen kopen geen auto’s. Die roepen alleen maar dat ‘vroeger alles beter’ was.


Vroeger was alles beter.
@willeme: amen!
@kroon: wat een non-argumenten
@kroon: de Hirch 670 is zo’n klassieker
@bullgod76: hirch = Horch ;)
@bullgod76: Er loopt geen directe lijn van het hedendaagse Audi naar Horch.

Die Auto-Union racewagens zijn er ook met de haren bij gesleept.
@karaya: klopt, maar het oorspronkelijke Audi is in 1910 opgericht door Horch en in 1932 is dat weer opgegaan in auto union.
@kroon: Even denken, historie en Audi.. Iets met OERRRRR quattro volgens mij? Maar ok, nee dat is voor jou geen historie jij bent immers pas 212.
Nb who the fuck cares about history?? Kijk hoeveel mensen tegenwoordig in merken rijden die geen historie hebben.. Dat zijn er meer dan merken met historie want daar is 90% van verdwenen.
@tvr1974: Inderdaad is de Quattro recent en geen echte historie. Dat het sommige mensen niet kan schelen zal ik niet ontkennen, maar dat neemt het feit dat het merk Audi enorm overschat wordt door velen niet weg. Als je op een Skoda een Audi logo plakt en wat extra ledjes aan binnen- en buitenzijde, maakt dat er nog geen exclusief merk van.
@kroon: Hoe oud ben je eigenlijk? Want ik heb zo een vermoeden dat als jou vader je moeder niet bevrucht had we deze historische discussie nu niet zouden voeren. No hard feelings. ;)
@kroon: het niet kloppende argument dat een Audi een Skoda is met een paar ledlampjes geeft precies aan dat je niet weet waar je over praat. Een Audi zit goed in elkaar, de afwerking is de beste die je kunt vinden, de technieken zijn vooruitstrevend, de ergonomie is top, de auto’s zien er super uit en ze rijden heerlijk. Wat is daar nou slecht aan? Leg ons dat allemaal nou eens haarfijn uit met steekhoudende argumenten. Overtuig ons maar, we luisteren aandachtig.

Historie heeft het merk trouwens genoeg, maar blijkbaar wil jij 100 jaar terug. Ok geen probleem want het merk heeft zijn oorsprong toch echt al in 1899 (Horch). In 1909 ontstond de naam Audi (=Horch in het Latijn).
@kroon: Hahaha, waarom zou je toch haat hebben aan een automerk? Echt heel triest.
@stekel01: Geen hekel aan het merk (moet bekennen dat ik zelf ook Audi rijd) maar wel aan de “ambulance chasers” die er vaak in rijden.
@usmurf: Ja dat kan. Maar dat is toch geen goede rede om een auto slecht te vinden?
@kroon: het lijkt erop dat PON z’n webcare team aan het werk heeft gezet hier op Autoblog…
Helaas veranderen alle reacties niks aan het simpele en duidelijke feit dat een Audi vol zit met exacte dezelfde onderdelen die ook in een Seat en Skoda zitten. Waarom dan doen alsof Audi een topmerk is?
@kroon: Ja en uiteindelijk komen bijna alle onderdelen van alle duitse auto’s bij Bosch vandaan! Dus wat wil je nou precies zeggen?
@kroon: ohja, daarom koop ik geen Audi. Audi heeft geen historie en af en toe rijdt er een voor jouw onbekend (dus vreemd) figuur in. Wat een flauwekul
Jammer dat ie pas Q4 in de showroom staat in plaats van in Q3.
@Koos: Wat mij betreft had het gerust Q3 ‘35 Tot De Introductie mogen zijn.
Het gebrek aan schraapmotoren is wel opvallend. Zullen we dus (gelukkig) weinig op de weg gaan zien hier in Nederland.
@trustmeiamanengineer: ik lees 1.5 liter en 2 liter.. of is dat tegenwoordig al geen schraap meer?
@lekkaah: Nee. Driecilinders is schraap. Audi hangt al sinds jaar en dag die blokken in al hun wagens. Maar wellicht is de Q3 groter en zwaarder dan ik denk.
@trustmeiamanengineer: Weinig zien ? Tot nu toe van het (oude) model 1.1 miljoen van verkocht. !
@dijan: goed lezen, hij zegt dat we weinig schraapversies gaan zien. Niet dat we weinig Audi’s Q3 gaan zien
@trustmeiamanengineer: Die schraapversies komen later nog.
Mooie velgen ook weer… 😒
@rollingstoned:

NIet tevreden met de velgen… really?

Als je ergens 3000 soorten velgen kunt kiezen, is het bij Audi wel.
Zit vast iets moois tussen.
@Hubert: Waarom zoeken ze dan niet wat beters uit voor hun persfoto’s?
@rollingstoned: ik vind de velgen vanaf foto 11 toch echt niet verkeerd.
@rollingstoned: omdat ze niet op jouw smaak af gaan, maar op de smaak van hun (potentiele) klanten. Jouw persoonlijke smaak en mening doet er niet toe.
@vroaaar: vandaar dat je ze in het wild ook zelden tegenkomt (gelukkig)…
@rollingstoned: Audi is de laatste jaren idd echt de weg kwijt wat betreft velgen.
@citroen4life: Gelukkig heeft Citroen nog mooie wieldoppen!
Pfff lelijke voor en achterkant. Willen ze nu Mercedes nadoen met die spijlen grille van de 63 AMG? Ook dat dashboard = eenheidsworst
@drommedaris: Uiterlijk ben ik ook niet zo fan, maar om het dashboard eenheidsworst te noemen is heel erg kort door de bocht. Dashboard is mijn inziens misschien wel het mooiste op de markt te vinden. Daar loopt Audi echt wel voorop.
@drommedaris: ik mis op de achterkant de doorgetrokken achterlichten zoals op de A7, A8 en Q8…
Audi neemt wel een groot risico met deze wagen, hij ziet er zo stoer en volwassen uit, dit kan de Q5 zomaar flink wat verkopen gaan kosten.
Ziet er best leuk uit voor een Q model
Net ding…niet meer, niet minder. Veilig design wat de meeste mensen aan zal spreken.
Gave auto is het geworden, zeg. Het is absoluut niet mijn type auto (krap, duur, hard geveerd en traag), maar het is absoluut een enorme vooruitgang ten opzichte van de oude Q3.

Net als de A1 is ook deze Q3 iets brutaler qua design. Op zich geen verkeerde keuze. De A4/A5/A8/Q5/Q7 waren mijn inziens absoluut geen verbetering ten opzichte van hun voorganger (integendeel!), maar de A1/A6/A7 en dus ook deze Q3 wél. Goede ontwikkeling.
Slogan:
“De nieuwe Audi Q3, voor de zwaarste vlakke grind wegen.”
Standaard digitaal instrumentarium. Net als de XC40. Een killer?
@marcow: nee, giller
De oude Q3 deed het nog vrij redelijk ondanks zijn discutabel uiterlijk (zelfs na paar jaar) deze zal dus waarschijnlijk nog succesvoller zijn. Zeker in België en Duitsland. In Nederland is een Q5 ‘bijna onbetaalbaar’ geworden dus hier geloof ik er ook wel in.

Op autoblog geen clientèle want Audi=VAG=duivelsuitstootmoordenaarvanjemoeder. Ik vind het een Geslaagd ontwerp met een gaaf dashboard.
Absolute verbetering ten opzichte van de vorige Q3 maar het blijft nog steeds niet mijn type auto. Wat dat betreft heeft het voor mij onvoldoende of meerwaardige kwaliteiten in vergelijking met een sedan of station.
Ik dacht dat de belofte was gedaan dat de ontwerpen anders zouden worden van wat we nu al 15 jaar zien? Gaap
@drsjeroen: nope. Geen belofte gedaan. Auto ziet er wel degelijk anders uit. (Het is absoluut niet mijn ding, maar het is nu eenmaal zo).

De reacties zijn overigens wel altijd hetzelfde. Gaap.
Bij ELK nieuw model: gegroeid en volwassener. Verzin wat origineels.
@stfu: Nee. Want zij kopen Tesla. Dat behoudende is juist wat de mensen willen.


Ja, we hebben Coca Cola aangepast. Het is nu roze en smaakt naar bananen en dient warm gedronken te worden.. Niet wat de klanten willen, maar ja, @stfu zei dat we origineel moesten zijn.
Nog even en het is een Hyundai Kona….
@gerrelekker: Een Kona ziet er beter uit dan dit.
Nice .. verbetering for sure. Bij de achterwielen design denk ik stteds ‘Bentayga’
Weer een lelijk hok van Audi.
@karaya: Audi is Latijn voor Horch dus er loopt wel een l(at)ijn.
Imperativ duweißtdoch. Bumm klatsch.
@e36thuglife: Audi is door Mercedes geadopteerd en vervolgens door Volkswagen gereanimeerd. Het valse stiefzusje van DKW.

Waar ik nog steeds niet bij kan. Die gietijzeren lijnmotoren in lengte voor de vooras (deed DKW ook maar dat betrof een lichte tweetakt). En dan nog een cylinder er ook bij plakken!

Zijn ze nooit meer overheen gekomen gezien de lay-out van hedendaagse Audi’s.
Ik vind deze erg op de Bentley lijken, dus Audi is weer aan het knippen en plakken geweest.
gaap, gaap, wat een origineel model, totaal vernieuwd, gaap gaap.
Mooi dat ze ook hier het Quatro design, zoals op de Q8, hebben toegepast. Maakt ‘m een stuk stoerder.
De voorkant is zo karikaturaal dat ik erom in lachen uitbarstte. Die vouwen, hoeken en gaten. Hoe karikaturaal en typisch Audi wil je het hebben? Audi is totaal de weg kwijt met z’n oostblokdesign. De interieurs zijn steevast saai en somber. Zelfs de typeaanduidingen zijn lelijk en sloom: 35, 40, 45.
Als je de Q3 mooi vindt: geniet ervan. Koop of lease ‘m. Maar ik geef de voorkeur aan sierlijke en ingetogen modellen. Zoals de sedans en stationcars die Mercedes momenteel bouwt.
@kunstomdathetmoet: Volgens mij ben jij de weg kwijt . Het warme weer ?
@kunstomdathetmoet: Correctie: Audi is totaal de weg kwijt met z’n oostblokdesignS. Aanvulling: zelfs het blauw van de Q3 is lomp.
Komt er ook weer een rsq3?
@henketruus: een SQ3 met 340 pk en een RSQ3 met 400 pk is gepland, is het gerucht
@stekel01: Geen hekel aan het merk (moet bekennen dat ik zelf ook Audi rijd) maar wel aan de “ambulance chasers” die er vaak in rijden.
Helaas weer een model van audi die me tegenvalt, al was ik ook al niet weg van de vorige generatie Q3.
Kan het interieur daarin tegen dan weer wel waarderen zoals bijna altijd bij audi’s.
Het interieur is echt een hele stap vooruit, de vorige was eigenlijk Audi onwaardig met z’n smalle middenconsole en veel plastic. Verder vind ik het nog steeds niks.
Spijker op de kop:

Vwb uiterlijk van middelmaat naar ‘hideous’,met name door dat hondslelijke singleframe-gril. Ooit hun briljante unique selling point, verworden tot een afgrijselijk gedrocht… Waarom Walter Da Silva, waarom?!
@lithiumion: Omdat Walter er meer kijk op heeft als de meeste hier! En omdat het goed verkoopt. Ik vind het zelf ook mooi .
@dijan: Als ik zie welke mensen Audi’s mooi vinden begrijp ik meteen weer dat er met mijn smaak niets mis is.
@karaya: Kwestie van smaak.
Zo de vinex tijgers hebben weer wat extra te kiezen. Wat een lekkere stoere ongehoogde 2WD is het toch. De combinatie van veel massa een hoog zwaartepunt en minder comfort dan een golf en dat gecombineerd met een hoger verbruik is toch precies wat je wil!! de buren zullen onder de indruk zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).