Het was toch wel een verrassing te noemen vorige week toen we erachter kwamen dat er een nieuwe Range Rover in het gamma komt tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Wat ons betreft is er namelijk al de nodige overlap tussen de modellen van het merk, zeker als je bedenkt dat naast de Range Rovers ook nog de Land Rover Discovery en Discovery Sport bestaan. Maar ach, meer keus hebben is ook een vorm van luxe zullen we maar zeggen.
Vanochtend lekte de Velar in al zijn glorie al uit als de olie uit een oude Range Rover. Hoewel de komst van het model dus een verrassing mag heten, is het design niet verrassend. Niemand zal deze auto aanzien voor iets anders dan een Land/Range Rover. Niet dat dat overigens een slechte zaak is, want de Engelse SUVs zien er nog altijd chique uit.
Het wachten was echter nog op de officiële onthulling. Om 21:15 onze tijd was het moment dan daar. Eerst was er een epische lichtshow met speeches over emoties en dergelijke. Maar daar was je niet in geïnteresseerd, jij wilde alleen de keiharde specs weten. Gelukkig viel niet veel later het persbericht met de droge feiten over de Velar op onze deurmat.
Platform
Te beginnen met datgene wat we al vermoedden. De Velar is de eerste Range Rover die op het lichtgewicht aluminium platform staat waar ook de Jaguar XE en F-Pace (rijtest) op baseren. De wielbasis meet 2.874 millimeter. Volgens Land Rover bestaat de complete body van de Velar voor 81 procent uit aluminium. Een specifiek gewicht wordt echter niet genoemd.
Motoren
Bij de marktintroductie kan je kiezen voor vijf verschillende motoren. De minst krachtige is de 2.0-liter grote Ingenium diesel met 180 pk en de krachtigste de 3.0-liter grote en 380 pk sterke benzinemotor met compressor. De laatste kennen we bijvoorbeeld uit de Jaguar F-type S. Tussen deze twee uitersten in zit ook nog een diesel met 240 pk (ook 2.0 liter groot) en een V6 diesel. Benzinehoofden kunnen naast de rangetopper opteren voor een nieuwe vierpitter met 250 pk. Later komt er van deze motor ook nog een variant met 300 pk.
Weinig schakelaars dankzij nieuw infotainmentsysteem
Puntje van kritiek op sommige van de huidige Land/Range Rovers is dat het infotainmentsysteem niet zo lekker werkt als bij sommige van de concurrenten. Eigenlijk geldt dat overigens voor alle merken die niet onder de premium Duitsers horen. Range Rover belooft beterschap met het nieuwe Touch Pro Duo systeem. Dit biedt niet één, maar twéé 10″ touchscreens. Hiermee wordt niet alleen het gebruiksgemak verbeterd, maar ook het aantal knoppen in het interieur drastisch verlaagd. Volgens Range Rover past dat goed bij de sfeer van moderne luxe die ze nastreven.
Prijzen
Jawel de vanafprijzen zijn ook al bekend. De instapper op diesel mag weg voor 73.800 Euro. Daarvoor krijg je de Velar met 180 pk sterke dieselmotor, automaat en vierwielaandrijving. Velar rijders die liever voor benzine gaan moeten minimaal 75.000 euro’s meenemen. Daarvoor krijgen ze dan het nieuwe vierpits blok met 250 pk, eveneens gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. Qua vanafprijzen zit de Velar dus duidelijk dichter in de buurt van de Range Rover Sport dan de Range Rover Evoque. Filmpje!
69 reacties
Een V8 is – verwacht ik – alleen voor de Sport weggelegd.
Mooie spullen kosten eenmaal geld…
– hij komt anderhalf jaar nadat ie in de EU is gekomen.
Er komt hoogstwaarschijnlijk geen diesel: de dieselkwaliteit daar is niet primijum genoeg.
En omdat ie geimporteerd moet worden, gaat ie minimaal 1.5x duurder dan in de EU kosten
Teveel op Autobild.co.id.
Maar in zekere zin kan wat ik vertelde ook (deels) waar zijn. Zo meldde Autobild Indonesia dat de vanafprijs van de Bentayga die eindelijk daar naar toe komt nabij de 10 miljard gaat kosten. (7 ton) Dure, westerse diesels komen sws daar haast niet op de markt.
Daarnaast is het echt zo dat westerse auto’s daar veel later op de markt komen dan hier.
De Evoque is fraai en populair – maar heeft toch wel wat handtasje-achtigs.
De nieuwe Sport is zonder meer indrukwekkend, en lijkt zijn doelgroep wel te gaan vinden – maar is wel erg groot.
Dit kan zo maar eens de nieuwe standaard worden.
Een Range was 1 model in een paar versies en dat was het en dat was goed en streek. Nu is alles als een soort smartphone….. teveel van bijna hetzelde, ik ben daar wel klaar mee
Heb vanaf volgende week een Jaguar XE, die op hetzelfde platform staat en met dezelfde motoren is uitgerust. Zal eens kijken of ik anders bij de dealer de Velar een keer mee kan krijgen.
Waarom zou je nog een Range Rover willen kopen, deze ziet er voor 98% van depassanten (als die überhaupt al een Range herkennen, hetzelfde uit.
Normaal gesproken vind ik al die displays in het interieur van moderne auto’s verschrikkelijk, zeker in vergelijking met fully loaded youngtimers met een dashboard bomvol ouderwetse knopjes die in het donker zo mooi verlicht zijn…
Maar dit is wel zo mooi gedaan: de fraaie zwarte achtergrond van de displays, de mooie vormgeving van de menu’s en van de displays zelf… Vooruitstrevend, maar ook tijdloos. Well done!
De andere Range Rover modellen hebben een behoorlijk andere prijs. Die zullen er wellicht juist van profiteren omdat het gehele merk meer zichtbaarheid krijgtm
Het zal de F-Pace wel iets raken, maar dit is meer het comfortabele en luxe broertje van de sportievere F-Pace met een bijbehorende weinig overlappende doelgroep.
Ik denk echter dat dit segment bij uitstek drijft op looks en voorkomen. Of dat ding nou sportief rijdt of niet, dat is ondergeschikt.
Iedereen wil bijvoorbeeld een Macan, terwijl die zéér sportief rijdt. Op het oncomfortabele af. Ik denk dat zat Macan eigenaren meer comfort op prijs zouden stellen, maar wel dolgraag in een Porsche willen rijden.