Het is een Kiwi en het rijdt in Austin voor Toro Rosso de berg na het rechte stuk op…
In de wandelgangen werd, na de bekendmaking dat Pierre Gasly niet uitkomt voor Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Amerika, al snel gefluisterd dat Brendon Hartley een goede kans maakte op het zitje. Hartley maakte in het verleden deel uit van Red Bull’s opleidingprogramma, maar kwam in de F1 niet verder dan de functie van derde coureur. De Nieuw-Zeelander won ooit de Formule Renault Eurocup 2.0, maar verzoop eigenlijk een beetje in de World Series by Renault en GP2.
Na zijn periode bij Red Bull werd Hartley desondanks nog even opgepikt door het F1 team van Mercedes om als testcoureur te fungeren, maar verder dan de simulator kwam hij daar ook niet. Dat leek het einde te zijn van zijn F1-loopbaan. Gelukkig voor Hartley bestaan er buiten de F1 ook nog opties om professioneel coureur te zijn en Brendon had de mazzel dat ze bij Porsche wel iets in hem zagen. Voor de Duitsers won hij met zijn team twee keer het WEC-kampioenschap, in 2015 en dit jaar. Bovendien zat de Kiwi in de enige 919 die dit jaar de finish haalde op Le Mans en zodoende kon hij ook de Franse klassieker bijschrijven op zijn palmares.
De inmiddels 27-jarige heeft dus een verdienstelijke C.V., maar toch is de keuze voor hem wel opvallend te noemen. Zijn laatste race in een monoposto dateert van 2012. Bovendien maakte hij zoals gezegd in de opstapklasses sowieso al niet de indruk een echte geweldenaar te zijn. Sébastien Buemi, die ook genoemd werd als een serieuze kandidaat, was wat dat betreft wellicht een logischere keuze geweest. Maar goed, als die Kvyat zou verslaan, zou dat wellicht meer zeggen over het beleid van Marko dan hem lief is. Toro Rosso’s teambaas French Toast is on the record in ieder geval enorm blij met de keuze voor Hartley:
We are really happy to have him back in our team. With all the racing experience accumulated over the years, we are convinced that he will do a fantastic job for us.
Ik durf ‘m echter wel vast aan: het zou me verbazen als Hartley binnen vijf tienden van Kvyat komt in de kwali en niet verbazen als het eindresultaat zero points is.
siebren zegt
Ik heb even gemist waarom hij kiwi heet
awesome zegt
@siebren: https://www.startpagina.nl/v/http://gph.is/1yuS4XN-cultuur/geschiedenis/vraag/370140/nieuw-zeelanders-kiwi-genoemd
siebren zegt
@awesome: Awesome!
awesome zegt
@siebren: je weet zelf!
pomoek zegt
Jammer. Kubica was tof geweest. Beetje vlees nog vis keuze dit. Ik begrijp het niet.
awesome zegt
@pomoek: Kubica ging zijn uitkering niet riskeren voor 1 race, daarom rijd hij niet.
Een heel seizoen Williams levert meer op dan de uitkering, dus dat kan wel uit.
LaLancia zegt
Ik snap nog steeds niet waarom Gasly ineens niet rijdt.
Erik zegt
@lalancia: gewoon, omdat het kan!
Gasley rijdt voor Honda in Japan, zeer verdienstelijk. Honda kan met Gasley het kampioenschap halen ten koste van Toyota. En aangezien volgend jaar Honda’s in de Torro Rosso liggen is het niet meer dan een fatsoenlijke afspraak dat TR hem laat gaan.
ikschrijfookoverautos zegt
Echt hét testament dat het opleidingsprogramma van Red Bull inmiddels niets meer waard is. Jammer dit.
bluebird zegt
@ikschrijfookoverautos: inderdaad, behalve Ghasly zit er niets meer in de pijplijn. RB vindt de kosten ook nog eens te hoog, dus zal het mij niet verbazen als TR in 2019 als Honda fabrieksteam aan de start staat.
ikschrijfookoverautos zegt
@bluebird: Toch erg vreemd als je ziet wat voor belachelijk goede talenten eruit voortgekomen zijn. Vettel, Verstappen, Ricciardo, Sainz.. Heb tijdens het schrijven van deze reactie trouwens wel even gespiekt, maar het rendement valt eigenlijk ook vies tegen. Denk dat andere Formule 1 teams het stukken beter voor elkaar hebben.
stradale888 zegt
@ikschrijfookoverautos: Verstappen kun je niet echt een verdienste van het RB opleidingsprogramma noemen.
ikschrijfookoverautos zegt
@stradale888: vertel dat maar aan Helmut Marko
LaLancia zegt
@ikschrijfookoverautos: Ah, meneer doet er nog iets naast dus.
ikschrijfookoverautos zegt
@lalancia: Wat bedoel je precies?
autoriteit zegt
@ikschrijfookoverautos: kijk even naar je profielnaam en dan snap je m wel :)
LaLancia zegt
@ikschrijfookoverautos:
Er ging blijkbaar iets mis want mijn reactie was bedoeld voor Erik2907.
bmwfreak038 zegt
Oh ik dacht mango..
weijs zegt
@bmwfreak038: Die vrucht heet kiwifruit. ?
rob5nismo zegt
Endurance racen is een andere tak van sport maar ik denk dat hij wel een potje kan breken.
Sebastiaan was een logischere keuze geweest in mijn ogen want hij doet het best goed in de formule e
jaapiyo zegt
@rob5nismo: ik vrees van niet. Zelfs binnen het team van Porsche staat hij niet bekend als de snelste over een rondje. Ontwikkeling geloof ik ook niet zo in, tenminste niet qua pure snelheid na een x aantal jaar op hoog niveau racen. Tuurlijk, als je net begint met racen/net in een auto stapt/voor het eerst op een circuit rijdt kan je nog wel wat winst boeken, maar in de racerij geldt toch min of meer de vuistregel ‘consistentie kan je leren, pure snelheid niet’. Goed, het eerste geldt ook niet voor iedereen (Maldo bijvoorbeeld), dus er zijn altijd uitzonderingen. Doch in dit geval acht ik het niet ondenkbaar dat Hartley een seconde toegeeft op Kvyat in de kwali.
rob5nismo zegt
@jaapiyo: zullen we er een halve liter alcohol vrij erop zetten dat hij binnen 0.5 sec in de kwalificatie op kvyat zit
michaelknight zegt
Waarom niet Buemi?! Rijdt al 2 jaar zeer verdienstelijk FE, en is nog steeds reserve RB-coureur.
Nemus zegt
Ze hadden ook Scott Speed voor een weekendje kunnen terughalen. Een Amerikaan in Austin had wel mooi geweest.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat Brendon Hartley geen slechte keuze is. Hij heeft bewezen zichzelf ontplooid te hebben als rijder.
Dutchdriftking zegt
Tja je moet soms wel eens wat….
weijs zegt
Nu mag ik voor twee coureurs juichen, Max voor NL en Brendon voor NZ! Hogere kans op een overwinning! ?