Officieel: Mercedes-AMG A 35 4MATIC

Auteur: , 61 Reacties

Een nieuwe hot hatch is geboren!

Mercedes-AMG gaat opereren in een segment waar de concurrentie al jaren actief was. Opeens kun je naast een Volkswagen Golf R of een Renault Mégane R.S. Trophy voor een Mercedes kiezen. Wat is die A 35 nu precies?

De Mercedes-AMG A 35 is de nieuwe instapper van het sportieve label uit Affalterbach. Met de vorige A-klasse koos Mercedes-AMG om enkel te concurreren met de ‘super’ hot hatches zoals de Audi RS 3 en de BMW M2. Nu gaan de Duitsers ook een trapje lager de markt aanboren met deze A 35. Ik zeg ook, want Mercedes-AMG komt later uiteraard nog met een A 45, voor wie de A 35 te langzaam is.

Voor Nederlandse omstandigheden is de A 35 een prima hatch. Onder de kap ligt de M 260 viercilinder uit de nieuwe A-klasse en in deze AMG levert het blok 306 pk en 400 Nm koppel. 0-100 doet de A 35 in 4,7 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u. Deze waarden zijn te danken aan het feit dat de Mercedes vierwielaandrijving heeft en dat de A 35 standaard met een AMG SPEEDSHIFT DCT 7G versnellingsbak komt. Daar zit meteen een puntje voor de ‘purist’ die zelf wilt roeren. Waar de huidige generatie Golf R en de Audi S3 nog met een handbak kwamen, heeft de AMG enkel een automaat. De verwachting is dat door de nieuwe WLPT-cyclus de handbak toch wel gaat verdwijnen. De Golf R en de S3 zijn op dit moment niet meer nieuw verkrijgbaar met een handgeschakelde transmissie.

A35

Mercedes-AMG introduceert met de A 35 een nieuwe rijmodus. Naast Comfort, Sport, Sport+ en Individual is er nu ook Slippery. Deze laatste modus brengt het vermogen terug en maakt dat de versnellingsbak soepeler en bij lagere toeren gaat schakelen. Zoals de naam doet vermoeden is deze modus voor in gladde omstandigheden om bijvoorbeeld aquaplaning of een glijpartij te voorkomen.

A35

Een A 35 herken je aan het opgepompte uiterlijk. Dikkere bumpers, de AMG grille, een achterspoiler en een donkere diffuser zijn enkele kenmerken voor de hatchback. Optioneel kun je voor die heerlijke gele kleur kiezen, maar de Nederlandse A 35’s zullen ongetwijfeld vooral grijs en zwart gaan worden. Het interieur is zoals we de nieuwe A-klasse kennen: twee schermen voor navi, infotainment en de tellers. Het AMG stuur is nieuw in de A 35 en de performance stoelen moeten je beter op je plek laten zitten.

A 35

De première van de Mercedes-AMG A 35 is op de Autosalon van Prijs (2 oktober). Vanaf dat moment wordt de verkoop ook gestart en vanaf januari staat ‘ie bij de dealer. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Een video check je op Autojunk.



61 reacties

Een concurrent dus van bijvoorbeeld de Audi S3.
@evdw: zoals in de tekst al staat bedoel je?
@rensjb15: misschien doelt ‘ie hoofdzakelijk op de prijs? Denk niet dat deze qua prijs in het vaarwater van een Golf terecht komt.
@davelepeef: Een Golf R zit tegenwoordig al snel boven de 70k hoor..
@davelepeef: De Golf R kost in Nederland net geen 60.000 Ekkermannen. Met alle respect voor de Golf, maar zestigduizend Euro voor een Golf…

De vorige A45 ging in Nederland weg vanaf iets minder dan 70.000 dacht ik zo. Deze A35 zou dus zomaar wél in het vaarwater van de Golf R gaan zitten.
@viezefreddyw: De Audi S3 Sportback is gek genoeg 3 mille goedkoper dan een Golf R… Doet nu 55 mille.

Die oude prijzen vergelijken is trouwens pure kolder, de fiscus gaat er nu nog veel harder overheen. Het was al erg, maar nu al helemaal.

Daarbij, het is ook hoe je ernaar kijkt. Een groot bedrag voor een ‘Golf’. Klopt, je krijgt daarvoor 4WD, DSG, 300 pk, erg fijne stoelen, een behoorlijk complete uitrusting, machtige prestaties, véél veiligheidsfeatures, enorme wielen, 4 (!) uitlaten en een van de beste allrounders (zo niet de beste) in zijn klasse. Ik was er zelf erg enthousiast over. Zeker omdat ik nog die matig rijdende Golfjes IV kan herinneren. De binnenlandse pers, Duitse pers, Britse pers, Amerikaanse pers: allemaal zijn er zeer over te spreken. YT-reviews van Doug tot Motorweek tot Moto Man: allemaal zeer onder de indruk van. de Golf R. Maar hier in de comments doen we het lekker af als: te veel geld voor ‘een Golfje’ ;-). Tis best een dik ding.
@willeme: Ja, oude prijzen vergelijken heeft inderdaad geen zin meer. Dat wil ik nog wel eens vergeten, maar goed.

Ik ben het verder ook wel met iedereen eens dat de Golf R meer is dan gewoon een Golf. Het is echt een kanon van een ding en wellicht de beste uit zijn segment. Maar ik blijf het een prijzig ding vinden. Maar dat vind ik ook van een A45 AMG, een M135i, een Audi S/RS3 etc.
@willeme: Ik ben ook onder de indruk van de nieuwe – reguliere – Golf qua prijs-kwaliteitverhouding, maar niet voor 70K. De kracht zit ‘m juist in de < 40K prijs voor b.v. een GTI of GTD (althans dat kostte die voor de nieuwe wetgeving), 30K extra voor AWD en minder dan 100PK extra en wat betere remmen is echt teveel van het goede m.i.
@dawwg: Ik zou zeggen, bedankt de hoge heren in Den Haag daarvoor. Trouwens, met de 70 mille heb je een Golf met opties die op bijna geen enkele concurrent mogelijk zijn. Alleen op de 1, RS3 en A45 waarschijnlijk. Rust je die ermee uit, dan kom je al bijna uit op 90 mille. Dus dan is zo’n auto een koopje ;-).

Golf GTI zit op 43k inmiddels, Golf R op 58k. Golf R is wel wat luxer. 4 mille daarvan is echter puur en alleen EXTRA BPM. Zonder belastingen zit een GTI op 30k, een R op 38k. Het zijn die belastingen die het uit elkaar trekken. Tevens de reden dat je bijna nooit een leuke (nieuwe) auto in NL ziet rijden ;-)
@willeme: Ik kan mij een artikel herinneren, dat die nieuwe testcyclus mede ontstaan is door lobby van de ANWB en consorten die eindelijk een “reëeler beeld” wilden hebben van verbruikstesten.

Dusss elke zeikende Hollander die liep te klagen over het opgegeven verbruik, bedankt. 😉
@viezefreddyw: Ga toch weg met je ‘60.000 voor een golf’ gezwets. Alsof datzelfde geld niet veel te veel is voor de ultieme bondkraagjes-auto, de A-klasse. Dit komt allemaal door onze fijne roverheid die het nodig vind om alles wat leuker is dan een Vw Up kapot te belasten.
@rensjb15: Het stond er inderdaad al, heb er overheen gelezen. Sorry.
Een logische stap van Mercedes. Het is altijd goed de consument keuze te kunnen bieden. Ik vind hem er nog goed uit zien ook, al lijkt hij mij zo meer geschikt voor de A45. Een lichtere versie mag wat mij betreft wel iets meer ingetogen zijn. Desalniettemin een gave hot hatch!
@viezefreddyw: of hij nou fabriek af al zo dik is of dat hij achteraf naar een A45 look gebracht wordt maakt niet zoveel uit toch ;)
@viezefreddyw: Vind het wel mooi. Bij de s3 klagen mensen dat deze te ingetogen is. Deze weer te uitbundig.

Ik ben het overigens met je eens.
Vind de normale A klasse helemaal niks maar zo in deze kleur en uitvoering is die echt dik! Alleen ben ik bang dat je hem zo bijna nooit op de Nederlandse weg tegen zal komen
Knap wagentje. De achterspoiler iets te opzichtig maar die kun je er eventueel aflaten.
Ik dacht eerst dat de modi – Slippery voor het driften was, maar blijkbaar is dit een brave versie voor in de regen…..
Ben benieuwd naar de prijs.
Een gele Mercedes. Dat ken toch nait!
Ik zie een achterspoiler en een diffuser. Iemand enig idee of deze nu ook écht nut hebben op zo’n auto als je ‘m op een circuit zou loslaten? Of ist enkel voor de looks…. 🤔
@drdre1: Dat is voor een vaste parkeerplaats bij de McDonalds te kunnen reserveren.
@berlinetta: bahaha
De aso uithangen in een A AMG op de PC, Meent, Kruiskade etc. is nog goedkoper geworden…
@toyotafortuner: sws grappig. mensen denken bij rijk zijn aan vrijheden hebben, alsnog gaan ze als makke schaapjes met zn alleen naar de door jouw genoemde plekken omdat dat zo hoort.
Die spoiler verpest het uiterlijk.
@mashell: Idd, die spoiler ziet er te aftermarket uit.
@mashell: het uiterlijk verpest de spoiler!
Heb liever een cupra R
Schitterende auto! Ziet er super uit!
Die lipjes aan de voorzijde en achterspoiler zijn een beetje te veel van het goede. Is dit niet zoals gebruikelijk een Edition versie? Dat later de meer ‘ingetogen’ varianten komen?
Zal het goed gaan doen in Kanaleneiland en Overvecht.
306 pk en een acceleratie van 4,7sec. Meer dan je ooit zult nodig hebben…

Maar moest ik hiervoor shoppen zou ik toch alsnog wachten op de A45. Meer is altijd beter, toch?
@cossiekiller: niet altijd
@cossiekiller: Volgens mij is het topmodel van een serie niet altijd de fijnste auto geweest om te rijden. Ik zou in dat geval ook eerst de rijtesten afwachten.
Amg a (y) 35, klinkt als een lauwwarm iets. Tot je bedenkt dat er tegenwoordig al 400pk in een hothatch gaan en je merkt dat 300pk zat is (voor de meesten dan).
300 pk in een hatchback is de instapper onder de sportieve varianten. Als je dat 20 jaar geleden had gezegd had iedereen je voor gek verklaard.

Het lijkt mij ook meer dan genoeg voor zo’n auto. Al is 200pk en 400kg minder gewicht nog leuker natuurlijk…
Toch hoop ik ergens dat de A45 een hybride aandrijflijn krijgt. Niet dat ik warm wordt van hybride rijden maar puur omdat de uitstoot dan lager uitvalt en dus ook betaalbaarder blijft.
@ghost: Maar dan krijg je waarschijnlijk een auto die net zo duur is als deze A35 en iets sneller is in rechte lijn, maar zwaarder vanwege het hybride-systeem en dus minder lekker stuurt. Dan zou ik toch voor die A35 gaan, desnoods met een chip.
@berlinetta: ja daar zeg je wat, niet zo over nagedacht..maar 410pk (verwacht vermogen nieuwe A45) uit een 2 liter..het is me wel wat, je zou toch verwachten dat er alternatieven of andere hulpmiddelen bijkomen.
@ghost: Ja de techniek maakt het tegenwoordig blijkbaar mogelijk. Daarnaast wordt zo’n motor natuurlijk niet altijd op vol vermogen gereden. Moeten ze dus zeker wel aankunnen.
Er staat alleen nergens bij dat deze foto’s een Edition 1 betreft. Als dit de standaard A35 AMG wordt, hoeveel dikker wordt de A45 dan, afgezien van 4 uitlaatpijpen en de panamericana grille?
Mercedes was ongeveer de eerste met ‘nepuitlaten’. Nu bijna ieder merk ze heeft, komt Mercedes opeens weer met gewone ronde pijpen…
@appelvis: dat alleen al is een enorme verbetering!
Even een realitycheck. Vroeger leverde de E500 306pk. Bizar hoe het zich heeft ontwikkeld.
Geinig ding. Het iets te ingetogen uiterlijk van de A-Klasse kan het heel erg goed hebben. Ikzelf zou er nooit voor kiezen, zwarte velgen, een spoiler en gele lak. Maar het ziet er zeer gaaf uit. Specs ook meer dan prima. Bij een RS3 krijg je die gave vijfcilinder, maar hier zal er een sterkere 2.0 konen in de A45. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan differentiëren. Want 4.7 naar de 100, dat is al echt heel erg snel.
@willeme: De A45 zal wel richting de 4 seconden gaan, in lijn met de RS3.
@berlinetta: Dat denk ik ook. Maar toch zie ik (nu) nog niet de meerwaarde. Zelfde type motor, zelfde type aandrijving, zelfde uiterlijke verfraaiingen. Als @RubenPriest had gezegd dat dit de A45 AMG was geweest, had ik het ook geloofd. Maar misschien weet AMG te verrassen met een bijzonder wagentje ;-)
@willeme: Ik ben ook wel benieuwd. Kan me wel voorstellen dat de A45 echt een stuk hoger gepositioneerd gaat worden (lees: meer hardcore). Anders zie ik ook de meerwaarde er niet van.
@willeme: het kan natuurlijk zijn dat Mercedes de nieuwe A45 een grotere boring geeft. Zeg maar zoals bij de porker 718, die er is met 2.0 en 2.5 liter viercilinder. Meer volume is meer vermogen, anders zit je straks met een turbo zo groot als een krat bier en een mega turbogat (althans denk ik) en dan zie ook geen meerwaarde om de A35 te kopen en er later alsnog een grotere turbo zelf op te schroeven.
Ronde pijpen? WAT!?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooi, ik kijk er al naar uit hoe het Louis Vuitton-tasjes dragend volkje hiermee tegen x keer de toegelaten snelheid door de stad scheurt.
Gaaf ding! Doe mij er maar een maar dan wel zonder die achterspoiler…
BMW gaat in de nieuwe M2 2 versies maken. Een M2 en een M2S. Hier gooien ze hetzelfde blok in, alleen een andere turbo. De ene wordt 300 pk en de andere 400 pk.
Dit zouden we toch niet meer geloven?
En dat is precies wat MB hier doet. 10 versies van hetzelfde 1991 cc blokje; verschillende turbo’s erop geschroefd en het dan allemaal andere modelnamen geven. Dat is 2010-2020!
Eindelijk twee normale, goed ogende uitlaatpijpen.
lijkt wel heel hard op een Hyundai i30N
@jantje_555: voor de achterkant precies wat ik ook dacht.
Meer van dit soort kleurstellingen op de weg graag! (Die kermis in het interieur hoeft dan weer niet).
Gaaf! Een rijmodus die aquaplaning tegengaat. Ik dacht dat dat alleen kon als je minder hard door de plas reed. Ben benieuwd wat ze erop gevonden hebben 🤡
@gulli: dat ie minder hard rijdt waarschijnlijk.
@rubenpriest Autosalon van *PArijs 😉
Kringen nu alle sportieve Mercedessen die lelijke zwarte wielen met een zilver randje? Verder is de auto mij ook een jeetje te druk. De A45 krijgt nog meer spoilers?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).