De eerste MINI met een stekker staat dit jaar nog bij de dealer. Maar gaat dat nog wel een beetje leuk vooruit?
Vorig jaar oktober maakten ze bij MINI bekend dat er een plug-in variant ging komen van de Cooper S Countryman. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar verziekt die extra baggage in de vorm van een elektromotor niet het leuke speelse karakter van de Cooper S Countryman? Wel, op papier valt dat allemaal wel mee, al is het ding wat aan de zware kant geworden. De Cooper S Countryman ALL4 heeft 192 pk, 280 Nm aan koppel, sprint in 7,2 seconden naar de honderd en heeft een top van 222 km/u. Dit alles uit een tweeliter viercilinder.
De hybride variant is zelfs voor een gedeelte sneller! Het model krijgt een 1.5 driecilinder onder de kap in combinatie met een elektromotor. Dit brengt het systeemvermogen op 224 pk en 220 Nm. 0-100 is gedaan in 6,8 seconden met de Steptronic automaat. Opvallend genoeg reppen ze in het persbericht geen woord over de topsnelheid. Een blik in de brochure leert echter dat de top 198 km/u bedraagt. De gewone Cooper S Countryman ALL4 weegt 1585 kg, deze plug-in 1735 kg. Een ander nadeeltje is de verkleinde tankinhoud: van 51 liter naar 36 liter. MINI heeft de lithium-ion batterij onder de achterstoelen verstopt.
Het feit dat het een plug-in hybride betreft maakt de MINI op papier een zuinig autootje. De autofabrikant spreekt over een verbruik tussen de 2,1 l/100 km (49 gram CO2/km) en 2,3 l/100 km (52 gram CO2/km). Je kunt tot 125 km/u volledig elektrisch rijden. De actieradius bedraagt 40 kilometer. Het opladen van de accu neemt zo’n twee á drie uur in beslag. De MINI Cooper S E Countryman ALL4 staat eind juni bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
2wheeler zegt
Hahahaha! Zeventienhonderdvijfendertig kilo voor een Mini :’)
Maak ‘m anders wat lichter, worden ze ook zuiniger van.
baap zegt
@2wheeler: Toen ik dat las stikte ik ook bijna in m’n cracker met kaas. 1735 kg voor een Mini. Wat een achterlijk beleid voeren ze bij BMW zeg.. een Mini hoort zo zwaar te zijn als een pakje boter, niet als een containerschip.
viezefreddyw zegt
@2wheeler: Mini is Mini niet meer. Maar dat is al ruim 15 jaar zo.
2wheeler zegt
@viezefreddyw: Snap ik! en een Cooper S wil ook echt nog wel van zijn plek, maar 1700+ kilo?!
Dutchdriftking zegt
@2wheeler: zo echt he. Maar het is in dit geval meer een prestige project gok ik.
Edge zegt
@2wheeler: En dan vond ik de 1585kg voor de niet-hybride al veel!
roeldriesvink zegt
Mooi karretje!
bmwm3gtr zegt
Net te laat voor Nederland. maar ach de gemiddelde Groen links stemmer zal er heel blij mee zijn.
pomoek zegt
@bmwm3gtr: hybride is twee keer niks.
toyotavenray zegt
En ze blijven maar doorgaan met downsizen. Is toch jammer.
Gulli zegt
Wat een verrassing na de 225xe, maar niet heus. Gaat deze ook in Born gebouwd worden?
87sandyd zegt
Kan niet aan het exterieur wennen. De vorige kon mij nog pakken, deze heeft dat niet.
Boomer zegt
En daarmee presteert hij niks beter dan de GTE die al 3 jaar op de markt is… Well done mini, Well done.
mashell zegt
@airc: en dat is dus ontzettend knap van BMW. De MINI is een hoge SUV en de Golf ehh een Golf…
flos zegt
@mashell: ehh een “SUV”. Doe mij dan maar een Passat GTE, idd meer ruimte.
flos zegt
@flos: *iig
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus dat gewicht! En meer dan 1500kg voor de gewone versie is ook al absurd. Een Mazda CX-3 automaat 4WD weegt 1200kg.
baap zegt
@trustmeiamanengineer: Nope, een CX3 met die stats weegt bijna 1350 kg. Een fwd weegt plusminus 1270 kg. :)
aschja zegt
Dat eeuwige gemekker over dat Mini geen Mini meer is. Je wordt er zo moe van.
rolov zegt
@aschja: met een gewicht van 1735 kg snap ik dat best. Gaat gewoon nergens over.
gregorius zegt
Waarom staat er wel bij hoeveel km de Mini in een testtunnel op ijzeren wielen kan rijden, maar niet bij hoeveel kwh er in zn batterij past en hoeveel kracht het elektro ding kan leveren? Uiteindelijk lijkt me dat het interessante gedeelte van de E versie.
kareljansen zegt
Het is dat ik geen oprit heb, maar anders zou ik zelfs nu nog best een hybride auto overwegen. Ik denk dat de helft van mijn ritten minder dan 30 a 40 km zijn. Zeker in combinatie met zonnepanelen is dat financieel volgens mij helemaal niet zo’n slecht idee. Waarschijnlijk haal je de meerprijs er niet helemaal uit, maar ik geef liever in 1x wat meer uit en vervolgens lekker lage maandlasten.
inoh zegt
@kareljansen: Accu van 7,6 kWh, daar red je de 30 kilometer nog niet eens mee.
postzegel zegt
@kareljansen: Helaas pindakaas Karel: al zou je een oprit hebben, en al zou je 40 kilometer halen op die 8kWh inhoud,.. dan red je het alsnog waarschijnlijk niet met je zonnepanelen: Een normaal gezin (2 volwassenen, 1,5 kind ofzo) verstookt ongeveer 10 kWh per dag aan stroom. Daar heb je best een partij zonnepanelen voor nodig, met een dak mooi op ’t zuiden kom je aan een stuk of 12 panelen. Wil je óók nog je Mini elke dag vol laden, moet je er al 24 stuks weg leggen,..
In de meest optimale situatie kan het best, maar helaas, 1) je hebt geen eigen oprit, 2) waarschijnlijk geen ruimte op je dak voor zo veel panelen, 3) ligt je dak niet strak op zuid* 4) heb je ook nog eens géén 1,5 kinderen. 5) Zijn er voor de particuliere berijder voorlopig voldoende goedkopere alternatieven te bedenken.
*) mijn dak ligt ook niet strak op zuid, maar meer op west, waardoor de opbrengst van m’n panelen iets of wat tegenvalt: ik red het daarmee nèt m’n jaarverbruik (circa 2400 kWh) te compenseren. En dat met 3500kWp aan panelen op ’t dak (’t equivalent van 11 moderne zonnepanelen van 325Wp).
kareljansen zegt
@postzegel: 3: ik heb een plat dak, dus richting is geen probleem. Maar inderdaad er kunnen er maar 14 op.
5: ik ben ondernemer, dus dat maakt het wel iets anders.
Ik weet oveirgens ook wel dat die panelen niet voldoende zijn, maar wat ik bedoel met die panelen is dat ik die dan wel mooi efficiënt kan gebruiken. Terugleveren is niet interessant, en als ik dan smiddags mooi mijn auto kan opladen terwijl ik op dat moment weinig verbruik, dan is dat best interessant. (Ik werk veel vanuit huis)
kennone zegt
Optie voor een nieuwe naam??,, Maxi..
allesmetturbo zegt
Whahaha 1735kg voor een mini. Straks ook nog een verhoogde countryman met verlengde wielbasis die net zoveel weegt als een s-klasse.. waar gaat dit heen
mrrallycross zegt
Dat mag je toch geen mini meer noemen
cossiekiller zegt
mmm, een 1.5 driecilinder met hybride techniek van BMW. Doet me nog aan een ander modelletje denken van de Munchenarianen.
carspotterjeroen zegt
Geinig, afgelopen weekend nog met camouflage in Los Angeles zien rijden.
PunicaOase zegt
220 nm koppel heeft de standaard 1.5… met accu zal t toch wel wat meer zijn?
Ik vind t wel een gedrocht, hopelijk komt dit ook in de Clubman die vind ik wel fraai!