Officieel: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk [update]

Auteur: , 20 Reacties

Eindelijk is het topmodel hier.

Met het bestaan van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid was het slechts wachten totdat Porsche een vergelijkbaar recept ging uitvoeren met de huidige Cayenne. Het heeft even geduurd, maar het resultaat is hier. De Cayenne Turbo S E-Hybrid en Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé zijn modelvarianten om je vingers bij af te likken.

Porsche bewijst dat stekkeren wél leuk kan zijn. Tenminste, als je naar de specs en prestaties kijkt. De 4.0 liter turbo V8 is nog steeds goed voor 550 pk. In dit geval komt er een elektromotor om de hoek kijken met nog eens 136 pk. Dit brengt het systeemvermogen op 680 pk en 900 Nm koppel. Gekoppeld aan de achttraps Tiptronic S sprint deze Cayenne in slechts 3,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 295 km/u.

Naast dit nieuwe topmodel is ook de Cayenne E-Hybrid terug van weggeweest. Met 462 pk en 700 Nm koppel een stukje minder spectaculair in vergelijking met het topmodel. Deze heeft geen dikke V8, maar een 3.0-liter V6

Met de Turbo S E-Hybrid kun je tot 40 kilometer volledig elektrisch rijden. De E-Hybrid komt 43 kilometer ver. In de elektrische modus kan tot een snelheid van 135 km/u elektrisch worden gereden. In Hybrid Auto, Sport en de Sport Plus-modus helpt de elektromotor om meer vermogen af te geven aan de benzinemotor. Deze techniek is afkomstig van de 918 Spyder.

De lithium-ion batterij van 14.1 kWh is verstopt in de laadvloer van de SUV. De batterij is in 2,4 uur opgeladen met een standaard 7.2 kW AC lader. Op een 230 volt aansluiting duurt het zes uur om de batterij op te laden.

Porsche rust de Turbo S E-Hybrid (Coupé) met een aantal zaken standaard uit. Onder meer Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), carbon keramische remmen, 21-inch velgen en adaptieve luchtvering zijn altijd aanwezig op het model.

Op moment van schrijven zijn de Nederlandse prijzen nog niet bekend. In Duitsland scoor je een Cayenne E-Hybrid voor 91.968 euro en de Coupé-variant kost 95.968 euro. De 680 pk sterke Cayenne Turbo S E-Hybrid kost daar 172.604 euro en de Coupé-variant 176.293 euro.

Update: De Nederlandse prijzen zijn bekend. De Cayenne E-Hybrid is er vanaf 104.100 euro. De Cayenne E-Hybrid Coupé kost 109.000 euro. De Cayenne Turbo S E-Hybrid gaat 190.400 euro kosten. De Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé 194.200 euro.



20 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Jezus he.. 172K in Duitsland, mocht je zo’n ding met een verouderde neus willen dan ga je toch altijd voor die “E-Hybrid” met de V6? Lijkt mij meer dan voldoende voor een “SUV”
@kalslasie: of gewoon voor de Turbo!, als je dan toch mag kiezen..
Wat zal dat hier wel niet kosten dan.. 250k?😲
@michelfreund: waarschijnlijk om en nabij dezelfde prijs want: op papier nauwelijks uitstoot.
@timowouters: inderdaad, viel mij ook al op dat bij “jullie” de Tesla’s Volvo’s T8 Outlanders en Porsches E-hybrid zelfs goedkoper zijn dan “hier” waar “we” het altijd te verduren krijgen van “jullie” omdat “onze” auto’s zoveel goedkoper zouden zijn 😎
@mp014: deze auto is hartstikke groen joh, stoot bijna niets uit!

Ik heb overigens verhalen gehoord (ik heb geen idee of ze waar zijn) dat mensen die de eerste generatie Tesla S kochten zo ontzettend veel potjes konden aanspreken voor groen ondernemen en milieubonussen en aftrekposten en weet ik het allemaal, dat er voor een auto met een cataloguswaarde van ruim een ton maar 20k netto daadwerkelijk betaald hoefde te worden. Ik ben helemaal voor een beter milieu maar die gekunstelde truukjes om dat te stimuleren hoeven van mij niet zo.
@Gulli: wat ik persoonlijk veel beter zou vinden is dat deze auto’s gewoon voor de volle mep verkocht worden en dat de betreffende dealers/autobouwers dan een significant bedrag per verkochte wagen afstaan ter goede van het milieu. Mensen die echt groen willen rijden (en dat zijn er maar heel erg weinig vrees ik) dragen op die manier echt bij aan het milieu i.p.v. aan hun eigen bankrekening!! Rijk wordt rijker, arm wordt armer 👎🏻
@mp014: en wat versta je dan als bijdrage ten goede aan t milieu?
@gulli: zou m zelfs voor 20k niet willen
@Gulli: dat was destijds in Amsterdam met de Fisker Karma, daar bleef onderaan de streep ongeveer 30k van over
@Gulli: beetje koffiepraat. De eerste jaren zat er inderdaad subsidie op voor de ondernemer, maar dit was rondom 15-20k in realiteit.
@timowouters: Verwachtte ik stiekem ook, maar ook weer niet. De prijzen zijn bekend, surprise!
Porsche Panamera Sport Turismo Turbo-S E-Hybrid badge voor mij graag. Aangezien het niet op de kofferklep past, doe hem maar op het dak!
136pk, 40km en maximaal 135 km/u. Dat is dan 1-op-1 overgenomen uit de GTE/e-trons van VW en Audi want die heb precies dezelfde specificaties. Daar hangt er alleen een 4 cilinder in plaats van een 8 cilinder tegenaan.
@stephane8200: lijkt me sterk.. gewicht (én frontaal oppervlak) zijn bij deze ongeveer 1,5 keer zo groot.
@ukbob: die 40km is de optimistische versie. Denk dat het hetzelfde materiaal is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een ‘standaard’ AC-lader is in NL geen 7,2kW, maar 3,7kW.
Idioot eigenlijk dat zo’n bakbeest in Nederland goodkoper (de V6 dan) is dan een GT4…..
Moeilijke keuze, een turbo met 550pk of een turbo s e-hybrid met 680pk voor €11k minder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).