Ook de Zweden ontkomen er niet aan.
Zes– en vijfcilinders moeten plaatsmaken voor viercilinders, maar vandaag maakt Volvo Cars bekend dat driecilinders een feit zijn. De XC40 zal het eerste model zijn met een direct ingespoten 1.5 driecilinder benzinemotor. De motor is in eigen huis ontwikkeld en komt op Volvo’s Drive-E aandrijflijn te staan.
De 1.5 motor zal leverbaar worden in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Volgend jaar komt daar een automaat met acht verzetten bij. De nieuwe motor zal van dezelfde productieband rollen als de huidige viercilinder benzine- en dieselmotoren van het merk.
De driecilinder is zo ontwikkeld, dat de motor kan worden gekoppeld aan de Twin Engine plug-in hybrides van Volvo. Een hybride en zelfs een volledige elektrische XC40 staan op de agenda van het merk, aldus de Zweedse autobouwer. Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd aan het motorengamma van de nieuwe XC40.
tmenges zegt
Scheelt wel dat een drie cilinder een soort roffel heeft zoals vroeger de vijfcilinder had
berlinetta zegt
@tmenges: Een scheet roffelt ook, maar dat maakt hem nog niet aantrekkelijk.
mistermini zegt
@berlinetta: Die zijn niet zo erg. Het zijn de stille die voor de grootste verrassingen zorgen
hight96 zegt
@mistermini: Tesla dus in dit geval?
tmenges zegt
@berlinetta: haha nee klopt maar als ik eerlijk ben vind ik 3 cilinders niet eens heel slecht klinken eigenlijk
berlinetta zegt
@tmenges: Eigenlijk heb je ook wel gelijk. Ik rij ook regelmatig in een Clio met 0.9 driepitter. Rijdt best prima hoor. Het zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren.
kennone zegt
@tmenges: niets overtreft de oude 5 cilinder!! Ook het verbruik niet hehe.
laptom zegt
@kennone: valt toch wel mee? Ik rij al jaren 1 op 10 met mijn benzine roffel, zonder turbo zijn ze relatief zuinig. Niéts te klagen.
335istage1 zegt
@laptom: Hmm, ik rij 1 op 12 met een 3.0 6 cilinder mét turbo.
n0zem zegt
@335istage1: dan gebruik je hem niet goed :-P
allesmetturbo zegt
@335istage1: meer gas geven met die 360+ pk’s dus!
335istage1 zegt
@allesmetturbo: Haha, ik zal er wat aan doen mijn excuses! :D
allesmetturbo zegt
@335istage1: haha het is je vergeven
henk_he zegt
@laptom: met de T4 Polestar Tuned in mijn V40 rijd ik 1:16, dat scheelt toch een stevige slok
phaeton zegt
@henk_he: Dat is de viercilinder?
timowouters zegt
@henk_he: polestar tuned? Ik heb lang gezocht, maar geen Polestar gevonden voor de T4. Linkje? Dealer weet ook van niks.
phaeton zegt
@laptom: Met veel moeite, of met veel snelweg, haal ik 1 op 11 . Met kort woon-werkverkeer is het gewoon 1 op 10,7.
kennone zegt
@laptom: 400km op de 65liter. Moet wel zeggen dat hij met warmer weer en een andere voet een stukje zuiniger is
jkool zegt
@kennone: wij hebben sinds vorige week een 3 liter T6. Denk dat ik qua verbruik nog over de 5 pitter heen kan
kennone zegt
@jkool: als je de 286pk heb helemaal. Ik haal nu met deze kouw ongeveer 400km op 65 liter
porschepdk zegt
Bahhh, wat mis ik 200-2010 toch
berlinetta zegt
@porschepdk: Jij mist het merendeel van onze jaartelling?
porschepdk zegt
@berlinetta: Nee ik ben van 199.
smultie zegt
@berlinetta: Geef ‘m eens ongelijk. Het waren ook een geweldige 1810 jaren
Gulli zegt
En zijn er al specs bekend?
RubenPriest zegt
@gulli: Neen
loewie1984 zegt
@gulli: als in wat kan ie met die 3 cilinder 1.5? 156 PK, 152 gram Co2 per kilometer. Voor de rest geen idee. Ik heb op dit moment een 1240kg wegende octavia met 140 pk, die de 0 tot 100 red onder de 10 seconden. Deze XC40 is 200 kilo zwaarder met 16 pk meer. Dus het zal er om hangen.
Overigens ben ik afgelopen zaterdag wezen kijken naar de XC40 bij de dealer. Machtige wagen, doet groot voor komen. En staat bij mij op 1 voor de nieuwe lease. T4 R-Design (190PK)
Gulli zegt
@loewie1984: zo dat is een stuk zwaarder dan ik had verwacht. Is dat de FWD of een AWD?
loewie1984 zegt
@gulli: de T3 komt in ieder geval niet met een AWD. Het gewicht heb ik gelezen bij onze buren van autoweek
Je kan overigens op de volvo website de prijslijst al downloaden dan zie je volgens mij ook beknopt de specs.
wimof zegt
@loewie1984: Ik vraag mij af , zitten die 3 cilindermotoren in de motorruimte of het handschoenkastje?
rufctr01 zegt
Ik denk niet dat het de caravantrekker van het jaar gaat worden.
n0zem zegt
@rufctr01: ik sluit het niet uit, die verkiezing is toch niet serieus te nemen
kliko zegt
1.5L 3 cilinder bestaat al even hoor. Huidige V40 T3 met automaat (handbak heeft de 2.0 4 cilinder) heeft er ook een met dezelfde inhoud en aantal cilinders. Maar misschien is dit een nieuw ontwikkelde motor?
volvo480gtt zegt
@kliko: de huidige T3 Geartronic is een 1,5 4 cilinder toch?
tymo zegt
@kliko: lölkoek, dåt is een værcilindër
kliko zegt
@kliko: Excuus, alleen de inhoud was 1.5l, verder wel een 4 cilinder inderdaad. Ik dacht dat de 1.5 gewoon een 2.0 4 cilinder was met 1 cilinder minder. :)
730ld zegt
#exitvolvo #nu
tymo zegt
@730ld: gelukkig maakt BMW geen driecilinders. En nu terug naar de klas, juf gaat het hebben over “lentekriebels”!
gummertje zegt
@tymo: idd snel terug naar de klas!! BMW i8. BMW TwinPower Turbo 1,5-liter-driecilinderbenzinemotor
tymo zegt
@gummertje: goh, je meent het?!
granlusso zegt
@730ld: Nee een viercilinder klinkt prima? Zodra een auto geen zes cilinders of meer onder de kap heeft, maakt het voor mij niet zoveel uit. Elektrisch is ook prima. Snap niet dat er zoveel op tegen is.
appiejappie zegt
Een 3 cilinder doet me denken aan mijn Wartburg 312 die ik overhield aan een duister feestje. Geweldige roffel en een enorme blauwe walm die het leed van de sjoemeldiesel snel doet vergeten. Bumperklevers had je nauwelijks en mocht er een hardnekkig type tussen zitten deed de koude startverrijking wonderen?.
wimof zegt
@appiejappie: Wartburg had de 3cilinders van DKW in het vooronder.
Het waren 2 takt motoren, dus 2 arbeidsslagen ipv 1 voor een viertakt.
Vandaar dat ze zo snel waren.
Mijn leermeester heeft in de beginjaren 60 Liège- Rome -liège mee uitgereden. ( hij was derde)
stfu zegt
Daarom is elektrisch al leuker..
barry355gtb zegt
Een 3 cylinder klinkt als een opgevoerde fohn, net als de Fiat 500. Deze was echt binnen een maand weer ingeruild, want de soundtrack was hemeltergend en diep triest. Volvo is absoluut hilarisch bezig zo en dat gaat klanten kosten.
baardmijt zegt
@barry355gtb: Je föhn is stuk.
En in de Fiat 500 zijn twee- en viercilinders leverbaar. Geen driecilinders. Die tweepitter klinkt ook in mijn oren niet best, maar niet als een föhn. De 1.2 viercilinder ken ik alleen uit de eerste ‘nieuwe’ Panda, die benadert de karakteristieke föhnsound nog het beste.
barry355gtb zegt
@baardmijt: ik was echt in de bonen denk ik, dan was het de tweepitter. Die klinkt als een opgevoerde dildo mi. Mijn fohn is verder prima hoor, dank je wel.
baardmijt zegt
@barry355gtb: Die vergelijking vind ik een stuk treffender. :D
editorinchief zegt
> Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd
zijn de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor toegevoegd
freddystingray zegt
ik vind het helemaal niks. Ik heb zelf nog een volvo met oude D5 motor. Downsizen en die spuitbus voor lekkende banden vind ik zorgelijke ontwikkelingen.
jack_abarth zegt
@freddystingray:
De euro 3, euro 4, of de twin turbo?
basr32 zegt
Wat draven ze er toch in door met dat downsizen. Ik geloof niet dat dat op lange termijn beter is…