Officieel: Volvo gaat aan de driecilinder

Auteur: , 52 Reacties

Ook de Zweden ontkomen er niet aan.

Officieel: Volvo gaat aan de driecilinder

Zes– en vijfcilinders moeten plaatsmaken voor viercilinders, maar vandaag maakt Volvo Cars bekend dat driecilinders een feit zijn. De XC40 zal het eerste model zijn met een direct ingespoten 1.5 driecilinder benzinemotor. De motor is in eigen huis ontwikkeld en komt op Volvo’s Drive-E aandrijflijn te staan.

De 1.5 motor zal leverbaar worden in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Volgend jaar komt daar een automaat met acht verzetten bij. De nieuwe motor zal van dezelfde productieband rollen als de huidige viercilinder benzine- en dieselmotoren van het merk.

De driecilinder is zo ontwikkeld, dat de motor kan worden gekoppeld aan de Twin Engine plug-in hybrides van Volvo. Een hybride en zelfs een volledige elektrische XC40 staan op de agenda van het merk, aldus de Zweedse autobouwer. Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd aan het motorengamma van de nieuwe XC40.



52 reacties

Scheelt wel dat een drie cilinder een soort roffel heeft zoals vroeger de vijfcilinder had
@tmenges: Een scheet roffelt ook, maar dat maakt hem nog niet aantrekkelijk.
@berlinetta: Die zijn niet zo erg. Het zijn de stille die voor de grootste verrassingen zorgen
@mistermini: Tesla dus in dit geval?
@berlinetta: haha nee klopt maar als ik eerlijk ben vind ik 3 cilinders niet eens heel slecht klinken eigenlijk
@tmenges: Eigenlijk heb je ook wel gelijk. Ik rij ook regelmatig in een Clio met 0.9 driepitter. Rijdt best prima hoor. Het zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren.
@tmenges: niets overtreft de oude 5 cilinder!! Ook het verbruik niet hehe.
@kennone: valt toch wel mee? Ik rij al jaren 1 op 10 met mijn benzine roffel, zonder turbo zijn ze relatief zuinig. Niéts te klagen.
@laptom: Hmm, ik rij 1 op 12 met een 3.0 6 cilinder mét turbo.
@335istage1: dan gebruik je hem niet goed :-P
@335istage1: meer gas geven met die 360+ pk’s dus!
@allesmetturbo: Haha, ik zal er wat aan doen mijn excuses! :D
@335istage1: haha het is je vergeven
@laptom: met de T4 Polestar Tuned in mijn V40 rijd ik 1:16, dat scheelt toch een stevige slok
@henk_he: Dat is de viercilinder?
@henk_he: polestar tuned? Ik heb lang gezocht, maar geen Polestar gevonden voor de T4. Linkje? Dealer weet ook van niks.
@laptom: Met veel moeite, of met veel snelweg, haal ik 1 op 11 . Met kort woon-werkverkeer is het gewoon 1 op 10,7.
@laptom: 400km op de 65liter. Moet wel zeggen dat hij met warmer weer en een andere voet een stukje zuiniger is
@kennone: wij hebben sinds vorige week een 3 liter T6. Denk dat ik qua verbruik nog over de 5 pitter heen kan
@jkool: als je de 286pk heb helemaal. Ik haal nu met deze kouw ongeveer 400km op 65 liter
Bahhh, wat mis ik 200-2010 toch
@porschepdk: Jij mist het merendeel van onze jaartelling?
@berlinetta: Nee ik ben van 199.
@berlinetta: Geef ‘m eens ongelijk. Het waren ook een geweldige 1810 jaren
En zijn er al specs bekend?
@gulli: Neen
@gulli: als in wat kan ie met die 3 cilinder 1.5? 156 PK, 152 gram Co2 per kilometer. Voor de rest geen idee. Ik heb op dit moment een 1240kg wegende octavia met 140 pk, die de 0 tot 100 red onder de 10 seconden. Deze XC40 is 200 kilo zwaarder met 16 pk meer. Dus het zal er om hangen.

Overigens ben ik afgelopen zaterdag wezen kijken naar de XC40 bij de dealer. Machtige wagen, doet groot voor komen. En staat bij mij op 1 voor de nieuwe lease. T4 R-Design (190PK)
@loewie1984: zo dat is een stuk zwaarder dan ik had verwacht. Is dat de FWD of een AWD?
@gulli: de T3 komt in ieder geval niet met een AWD. Het gewicht heb ik gelezen bij onze buren van autoweek
Je kan overigens op de volvo website de prijslijst al downloaden dan zie je volgens mij ook beknopt de specs.
@loewie1984: Ik vraag mij af , zitten die 3 cilindermotoren in de motorruimte of het handschoenkastje?
Ik denk niet dat het de caravantrekker van het jaar gaat worden.
@rufctr01: ik sluit het niet uit, die verkiezing is toch niet serieus te nemen
1.5L 3 cilinder bestaat al even hoor. Huidige V40 T3 met automaat (handbak heeft de 2.0 4 cilinder) heeft er ook een met dezelfde inhoud en aantal cilinders. Maar misschien is dit een nieuw ontwikkelde motor?
@kliko: de huidige T3 Geartronic is een 1,5 4 cilinder toch?
@kliko: lölkoek, dåt is een værcilindër
@kliko: Excuus, alleen de inhoud was 1.5l, verder wel een 4 cilinder inderdaad. Ik dacht dat de 1.5 gewoon een 2.0 4 cilinder was met 1 cilinder minder. :)
#exitvolvo #nu
@730ld: gelukkig maakt BMW geen driecilinders. En nu terug naar de klas, juf gaat het hebben over “lentekriebels”!
@tymo: idd snel terug naar de klas!! BMW i8. BMW TwinPower Turbo 1,5-liter-driecilinderbenzinemotor
@gummertje: goh, je meent het?!
@730ld: Nee een viercilinder klinkt prima? Zodra een auto geen zes cilinders of meer onder de kap heeft, maakt het voor mij niet zoveel uit. Elektrisch is ook prima. Snap niet dat er zoveel op tegen is.
Een 3 cilinder doet me denken aan mijn Wartburg 312 die ik overhield aan een duister feestje. Geweldige roffel en een enorme blauwe walm die het leed van de sjoemeldiesel snel doet vergeten. Bumperklevers had je nauwelijks en mocht er een hardnekkig type tussen zitten deed de koude startverrijking wonderen😀.
@appiejappie: Wartburg had de 3cilinders van DKW in het vooronder.
Het waren 2 takt motoren, dus 2 arbeidsslagen ipv 1 voor een viertakt.
Vandaar dat ze zo snel waren.
Mijn leermeester heeft in de beginjaren 60 Liège- Rome -liège mee uitgereden. ( hij was derde)
Daarom is elektrisch al leuker..
Een 3 cylinder klinkt als een opgevoerde fohn, net als de Fiat 500. Deze was echt binnen een maand weer ingeruild, want de soundtrack was hemeltergend en diep triest. Volvo is absoluut hilarisch bezig zo en dat gaat klanten kosten.
@barry355gtb: Je föhn is stuk.

En in de Fiat 500 zijn twee- en viercilinders leverbaar. Geen driecilinders. Die tweepitter klinkt ook in mijn oren niet best, maar niet als een föhn. De 1.2 viercilinder ken ik alleen uit de eerste ‘nieuwe’ Panda, die benadert de karakteristieke föhnsound nog het beste.
@baardmijt: ik was echt in de bonen denk ik, dan was het de tweepitter. Die klinkt als een opgevoerde dildo mi. Mijn fohn is verder prima hoor, dank je wel.
@barry355gtb: Die vergelijking vind ik een stuk treffender. :D
> Naast een driecilinder is de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor tevens toegevoegd

zijn de huidige D3 dieselmotor en de T4 benzinemotor toegevoegd
ik vind het helemaal niks. Ik heb zelf nog een volvo met oude D5 motor. Downsizen en die spuitbus voor lekkende banden vind ik zorgelijke ontwikkelingen.
@freddystingray:

De euro 3, euro 4, of de twin turbo?
Wat draven ze er toch in door met dat downsizen. Ik geloof niet dat dat op lange termijn beter is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).