Onbekenden jatten Alfa Romeo Stelvio in Geleen

Auteur: , 85 Reacties

Aan de politie de taak ze wel bekend te maken.

Onbekenden jatten deze Alfa Romeo Stelvio in Geleen

Niet iedereen heeft een lekker weekend achter de rug. Autobedrijf Auto Coumans in Geleen zeer zeker niet. De firma kreeg in de nacht van vrijdag op zaterdag bezoek van geïnteresseerden in een Alfa Romeo Stelvio. Ze waren er niet om te wachten tot het bedrijf open zou gaan om er vervolgens een kopje koffie te drinken.

Onbekenden jatten deze Alfa Romeo Stelvio in Geleen

Bij aankomst omstreeks 02:05 hadden ze het hekwerk opengebroken. Ook de garagedeur is opengebroken om binnen te komen. Toen ging het allemaal heel snel. Binnen vijf minuten zaten ze in de grijze Alfa Romeo Stelvio met de groene garageplaten 21-FH-28 nog op de SUV. Omstreeks 02:10 reden ze weg in de Alfa in de richting van de A76. De Stelvio werd gevolgd door handlangers in een Peugeot 407, vermoedelijk met Pools kenteken. Op dat moment reden ze langs McDonald’s Geleen. Het autobedrijf is op zoek naar getuigen die bijvoorbeeld in die nacht bij de McDonald’s zaten.

Onbekenden jatten deze Alfa Romeo Stelvio in Geleen

Het autobedrijf ligt op nog geen 20 minuten rijden van de Duitse grens. Als de dieven richting België gevlucht zijn dan waren ze nog sneller de grens over geweest. De kans is dan ook klein dat het dievengilde zich nog binnen de Nederlandse grenzen begeeft. Wie tips heeft in deze zaak kan contact opnemen met de politie.

Onbekenden jatten deze Alfa Romeo Stelvio in Geleen

Fotocredit: Auto Coumans via Facebook



85 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Op bestelling gejat.Nieuw uit de showroom.Gekker moet het niet worden.
@alfarobert: gewoon laten gaan, beter een Alfa op de weg dan in de showroom…
Onbekenden….. Ligt redelijk voor de hand
@jaapaap15: Hoe bedoel je?
@e550: dat niet Patty Brard en consorten dit gedaan zullen hebben..
@jaapaap15: idd nogal een idiote titel….
Nom de ju. Bizar. Wie steelt er nou sloep?
Had nou maar grensposten, dan kwam je wat minder makkelijk in Duitsland..anyway tegenhouden doe je het toch niet, als iemand iets wilt jatten, verzint men wel een manier. Ik vind het in ieder geval altijd een laffe manier om ergens aan te komen wat je kennelijk niet kan betalen. Sterkte aan de dealer!
@ghost: Onzin. Denk je dat die grenswachten 5 minuten na diefstal al weten welke auto er gestolen is, welke kentekens erop zitten enz enz? Bovendien, het is zonder technische hulpmiddelen gewoon schier onmogelijk door het volume aan grensverkeer. Zo’n onzin., dat geroep om dichte grenzen. Een grens krijg je alleen dicht als je het Noord-Korea style doet.
@barchettadriver: je zult niet iedereen kunnen pakken, maar je vergroot wel de pakkans. Open grenzen is een van de meest idiote regels ooit.
@baklava: Zeker weinig te maken met grenzen? Ik woon dichtbij Geleen, en even tanken in Maasmechelen (B) voordat je gaat winkelen in Selfkant (D) is de normale gang van zaken. Dan wil je echt niet iedere keer langs een dichte grenspost.
@mcshine: dan ga je toch gewoon tanken en winkelen in je eigen land. Dan help je ook nog eens de lokale ondernemer die het in die grensstreek al moeilijk genoeg heeft.
@rhellema: Waarom zou je dief zijn van je eigen portemonnee en Den Haag weer meer geld geven om uit te geven?
@fordnut: omdat door dit soort egoïsme dit mooie land volledig naar de klote gaat!! Pleur dan lekker op als je Den Haag niet moet.
@rhellema: pleur lekker zelf op als je open grenzen niks vind! Veel plezier in Engerland
@cloverleaf: nee natuurlijk niet, ik heb geen hekel aan open grenzen maar wel aan egoïstische hufters.
@rhellema: Schop dan de winkelende Belgen hier ook terug de grens over, aub.
@rhellema: als je niks tegen open grenzen hebt, waarom maak je je er dan zo druk over? Nederland is ook niet altijd 1 land geweest en waarom zou “lokaal” ophouden bij een lijntje op een landkaart?
@rhellema: hahaha mooi man, lekker als ik in de buurt ben tanken in Duitsland en een paar euro besparen die ik weer éxtra uitgeef in de kroeg of supermarkt. In Nederland. De bal is rond, Hellema, niet zo kortzichtig.

Het land gaat sowieso niet naar de kloten in economisch opzicht, en al helemaal niet doordat een handjevol mensen in de grensstreek vrij terecht lekker goedkoop gaat tanken een paar kilometer verderop in Europa. Als het echt zoveel schade toebracht dat het land ervan naar de kloten ging, dan werden de accijnzen op brandstoffen wel concurrerender weggezet. Toch?
@racerx: ik zeg ook niet dat het land naar de klote gaat door een handjevol grensbewoners (in jou ogen misschien maar je zal ze allemaal te eten moeten geven) ik zeg dat het land naar de kloten gaat door egoïsme. Toch wel iets heel anders. We kopen ons vlees bij de supermarkt maar de slagerij laten we links liggen. Iedereen jankt maar dat alles veel eerlijker geregeld moet zijn qua rijkdom, maar we helpen de echt rijken wel aan nog rijker worden door in die supermarkt te kopen maar een lokale ondernemer iets meer gunnen is er niet bij omdat we alleen maar naar onze eigen portemonnee kijken. En die supermarktmeukvlees is niet eens lekker maar we betalen er wel iets minder voor want besparen! Ja heel helder allemaal.
@rhellema: De lokale Belgische bakker en zelfstandige Nederlandse supermarkten zijn toch maar wat blij met hun grensoverschrijdende bezoekers. Om van de lokale, ouderwets bemande, pompen maar niet te spreken. Als je niet vaak in de grensregio bent kan je dat uiteraard niet weten.
@rhellema: heel eerlijk, ik proef totaal geen smaak verschil tussen supermarkt vlees (ok de lidl en aldi buiten gelaten) of de slager. Wat er ook niet in helpt is het feit dat ik vrij moet nemen om naar de slager te gaan, gezien die alleen op kantoor tijden open is… als ze geld willen verdienen moeten ze dan ook open zijn op de momenten dat mensen er kunnen komen… dat deel vergeet je in je vergelijk alleen mee te nemen…
@rhellema: dat fenomeen bespeurde ik nog wel toen ik in een stad woonde, nu in een wat kleiner dorp al heel wat minder. Relaxed hoor, nooit meer terug naar die mierenhoop.
@rhellema: Ja iedereen moet gewoon zijn eigen land blijven, in zijn eigen land op vakantie gaan, in zijn eigen land werken. Sterker nog, waarom handelen we nog met andere landen…?
@rhellema: Vind je deze reactie echt normaal? Mijn buurman is een Belg, ik heb er zelf jaren gewerkt, ik zou niet weten waarom de Ollanders meer recht hebben op mijn geld dan de Belgen. Uiteindelijk kijk je toch gewoon naar de prijs/kwaliteitverhouding. en geloof me, bij het bepalen van de accijnzen wordt er ook naar concurrentiepositie gekeken. Het is trouwens makkelijk praten zonder dat het geld uit je eigen beurs is.
@rhellema: Jij woont vast niet dichtbij de grens.
@fordnut: 3 kwartier rijden, wat is je punt?
@rhellema: Jouw reactie komt duidelijk voort uit afgunst: “ik geen goedkopere benzine, dan anderen ook niet”. Voor de ondernemers is je reactie onzin. Nederlanders halen in B en D wat daar goedkoper is en vice versa. Zonder Duitsers en Belgen kan bijvoorbeeld de designer outlet in Roermond de deuren sluiten.
@mcshine: jouw luxeprobleem interesseert me weinig
@baklava: Laat ik nu ook gewoon stemgerechtigd zijn. Probleem opgelost.
@mcshine: selfkant, vreuuuger was dat nog Nederland..
@barchettadriver: dat roep ik niet direct, en nee zo zie ik het niet. Wat ik eigenlijk bedoel is: als je alles gewoon maar open zet, is de drempel wel heel laag, terwijl als jij toch enige vorm van controle zou hebben, dit toch net even wat meer een barrière vormt. Tuurlijk hou je het niet tegen, wat ik ook al zei hierboven, maar je kan er echt wel wat meer aan doen dan nu. Dat vind ik.
@ghost: en hop, heel je economische systeem stort terug in. Heel de angst rond de negatieve impact van de Brexit draait net rond het sluiten van die grenzen. Overigens zouden gesloten grenzen het stelen van auto’s echt niet tegenhouden. Vroeger, met meer gedefinieerde grenzen, werden auto’s net zo goed gestolen. Tussen eenvoudige gedachtengang en werkelijkheid wil wel eens een verschil zitten…
@BaRa: zou kunnen, maar je kan toch niet ontkennen dat het nu wel erg makkelijk is om de de EU-landsgrenzen over te gaan toch?
@ghost: Die controle kun je ook prima doen zonder grensbewaking. Hier in de regio controleren ze regelmatig na de grens in het binnenland. Bovendien moet je ook naar de efficiency kijken. Alles continue bewaken en afgrendelen levert ons veel hogere kosten op dan vliegende controles en open grenzen. Bovendien is grensbewaking vaak ook maar een wassen neus. Doen alsof we controleren en ondertussen levert het nagenoeg niks op omdat de echte criminelen andere wegen kiezen. Bijvoorbeeld door zo’n ding in een container te zetten en via een drukke haven te verschepen.
@barchettadriver: doe dat dan!
@barchettadriver: als er om 2:00 snachts iemand met handelaarsplaten de grens over wilt lijkt mij dat persoonlijk erg verdacht….
@peugeotrijder: Vermoed dat dat alleen maar was omdat het kan. Als het niet had gekund, hadden ze zich eerst wel een paar valse of gejatte platen bezorgd.
@ghost: Lieten we al die Polen en zo maar ons land niet binnen, zou ook al veel schelen.
@boriske: ja nog langer wachten totdat er eindelijk iets gebouwd wordt. Die polen hebben we anders hard nodig! Wij NLers willen bijna niet meer in de landbouw, bouw of schoonmaak werken.
@cloverleaf: weet ik, mijn beste vriendin is Poolse, ik ken er genoeg. Gaat ook niet om de Polen an sich, gaat erom (in mijn optiek) dat er geen enkele vorm van controle aan de grens is..autodiefstal is daarbij maar een druppel op de gloeiende plaat, maar toch zou je iets van een barrière moeten kunnen vormen hiertegen in mijn optiek. Je hoeft wellicht de grenzen niet meteen te sluiten maar een tussenweg is zeker op zn plaats.
@ghost: ik begrijp je punt. Ook wat je zegt betreffende het moeilijker maken. Desalniettemin is het geen oplossing. Althans uitgaande van de geschiedenis. Hier in Brabant wordt al eeuwen over de grens gesmokkeld; van boter tot drugs. Zelfs gedurende WOI. Ondanks een afgesloten grens met gevaar voor elektrocutie.

Er zijn simpelweg te veel (sluip)routes.
@shenkie: toch nog iemand die gewoon normaal reageert, en ja, ook daar heb je gelijk in, maar op ze minst moeten ze dan moeite doen, dan gaan we het wellicht niet meer in NL maar in DE proberen.
@boriske: Inderdaad. Voordat die Polen hier binnen mochten werd er nooit wat gestolen.
@vaakbenjetebang: Mijn infotainment systeem werd vroeger niet gestolen hoor.
@boriske: Voordat de grenzen open gingen had jij geen infotainment, hooguit een oude autoradio. Niet dingen gaan verzinnen.
@barchettadriver: Dan werd mijn autoradio niet gestolen. Nu goed? Heb jij het niet te warm met je geitenwollensokken aan?
@barchettadriver: Dit heeft geen zin, dat snap je zelf ook wel. Tegen anekdotisch bewijs en een overtuiging begin je niet veel met feiten, statisitieken en nuance. Als ik de site van het CBS er bij pak, zie ik vanaf 2010 tot 2018 een daling van het aantal geregistreerde diefstallen uit voertuigen van 121.685 naar 54.010. Bron: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83651NED/table?fromstatweb

Via het CBS krijg ik zo snel geen cijfers boven water van voro de opening van de grenzen maar het is dus zeker niet zo dat het aantal inbraken hand over hand toeneemt.
@vaakbenjetebang: Dus, omdat we zelf al dieven hadden, kunnen we de Poolse er ook nog wel bij hebben? Je kunt niet genoeg dieven hebben, dus importeer er nog maar wat bij? Leuke instelling.
@topless: Precies, je verwoordt feilloos de essentie van wat ik probeerde te zeggen.
@ghost: tuurlijk overal grensposten. Kost meer dan dat het oplost.
@ghost: Wauw, wat een superoplossing. Heel genuanceerd ook. Ga de politiek in, mijn stem heb je.
@momo: thanks pik! Sportief van je!
@ghost: Ik ben opgegroeid in een dorpje aan de grens. Zeker in vakantietijd duurde het altijd irritant lang om de grens over te komen; heel vervelend, met name als je in zo’n gebied woont en om allerlei redenen nog weleens de grens over wil (familie en vrienden bijvoorbeeld; m’n tante is inmiddels gescheiden, maar was indertijd “over de grens getrouwd”).
Hoewel ik volgens mij nog geen tien was herinner ik het me nog als de dag van gisteren dat mijn ouders als we naar hun toe gingen wel vaker het bospad namen. Met de Patrol ging dat zonder problemen en er was nooit iemand, maar ik vond het toch altijd spannend. Achteraf gezien verdenk ik ze er wel van dat ze op dat soort momenten misschien een biertje/wijntje teveel op hadden; hoewel ze nooit dronken waren was rijden met een slokje op indertijd toch wel wat gebruikelijker dan het toen is.

Moraal van dit verhaal: Zelfs voor normale stervelingen was het indertijd geen enkel probleem om ongezien de grens over te komen. Sterker nog: Ik denk dat het risico nu groter is dan toen – er was zoveel minder samenwerking tussen de politiemachten van verschillende landen dat het zelfs voor een simpele snelheidsovertreding de moeite kon zijn het gas diep in te trappen in de hoop de grens te halen.
@koffiekopje: ik snap wat je zegt maar iedereen pakt mijn reactie verkeerd op (of ik heb het minder lekker verwoord, kan ook). Enfin, wat ik bedoel is, er zijn meer manieren om diefstal als deze moeilijker te maken. Er is geen enkele vorm van belemmering, en dat is mogelijk een doorn in het oog van ondernemers die in de grensstreken zaken doen. Ik zeg niet/wil niet impliceren dat de grenzen direct allemaal op slot moeten. Veel mensen die dagelijks de grens over gaan, waarvan men weet dat zij in NL wonen en naar DE willen of BE, omdat zij daar werken, kan je gewoon een soort fastlane voor maken. Bepaalde sectoren van de transportsector kan je ook door een scanner laten rijden, duurt ietsjes langer dan nu, maar niet mega. En dan is er nog het overig grut, alles wat niet even op de koffie gaat bij Tante Annie, of werkt over de grens. De types die vallen in grijs gebied, of misschien wel ikzelf, de Amsterdammer die een keer gaat shoppen in Oberhausen. Hoe dan ook, mijn inziens maak je het dan wel minder makkelijk om met je gestolen handeltjes de grenzen over en weer te rijden. En tuurlijk kan iedereen daar heel makkelijk nu weer een hele bak aan commentaar opgeven maar i dont care, dit is hoe ik het zie. En fijn om te zien dat mensen het ook anders zien, ieder zijn mening.
@ghost: Als jij in de grensregio zou wonen wil jij ook gewoon, net als ik, dat je even België in kan rijden om te tanken en goedkoper bier te halen. Het zijn altijd de “pikken” uit de randstad die verongelijkt reageren met hun “belastingontduiking” lopen te mopperen. De Belgen doen ook volop inkopen hier en bezoeken “onze” grensgebied horeca. Zo hou je de boel gewoon lekker in stand en kom je nog eens wat vaker in het buitenland. ;-)
@tge1: ik mopper helemaal niet over belastingontduiking of wel ? Dus leg mij geen woorden in de mond. Zoals hierboven al genoemd kan je voor veel mensen in de grensstreek gewoon ervoor zorgen dat zij er minimaal last van ondervinden..maar goed, dat zou je wel begrijpen als je niet zo vooringenomen was over “pikkies” uit de randstad.
@ghost: Ik ben niet vooringenomen, het zijn altijd de “pikkies uit de randstad” die hun ongenoegen over open grensregio’s moeten uiten. De grensregio hier floreert al jaren en jaren door de open grenzen. Dat er een paar auto’s worden gejat en hier en daar wat illegaals over de grens wordt gesmokkeld is collateral damage die met een fatsoenlijk functionerend internationaal politieapparaat grotendeels de kop ingedrukt zou kunnen worden. Diefstal en smokkel bestond voor de open grenzen trouwens ook al.. Alleen toen had je geen facebook waar je ieder kruimeldiefstalletje op kon plaatsen.
@ghost: Ik denk dat open, zoals nu, het beste werkt. Jouw fastlane werkt – net als etnisch profileren dat overigens doet – een niche in de hand.
Als je nl. toch al weet dat je bij zo’n fastlane hoort, dan is de kans dus kleiner dat je gepakt wordt met een kilootje coke op de achterbank. Of een gestolen Stelvio met valse platen, for that matter.

Dit is vervelend, maar niet iets dat zonder dat we in een controlestaat gaan wonen op te lossen is.
Daarnaast vind ik dat de kosten bij de autofabrikant zouden moeten liggen, niet bij onze overheid (=bij ons).

Omdat counteren niet compleet is zonder oplossing, bij deze:
Veel van de kostbare onderdelen in jouw auto hebben sensoren die uitgelezen worden door de ECU (je infotainment, maar ook alle airbags, het stuur, de stengeltjes daaromheen, in sommige auto’s zelfs het veersysteem en de lampunits). Het is kinderlijk eenvoudig om in die sensoren een miniscuul chipje op te nemen dat in staat is zichzelf te identificeren met het VIN van de auto. Vervolgens bouw je de ECU zo op, dat het inzetten van een onderdeel niet mogelijk is zonder dat het VIN gecontroleerd wordt. Geen VIN doorgegeven = airbag niet aanwezig = storing.
Dan maak je het zo dat het noodzakelijk is voor de ECU om contact te zoeken met een web API van (in dit geval) Fiat Chrysler Automobiles om nieuwe onderdelen met een ander VIN te kunnen opnemen. Hoeft niet moeilijk te zijn, gewoon via dat zelfde infotainment: even een hotspotje opzetten met je telefoon, het internet op, auto registreert VIN in de ECU (desnoods controleren met zo’n zelfde chip in het chassis!), en schiet een lijstje door van alle aangesloten onderdelen in de hele auto.
Komt er één onderdeel terug als definitief gestolen gemeld? Dan start de auto niet meer tot er opheldering is. Is de web API even offline? Ok, voordeel van de twijfel, binnen een maand opnieuw laten controleren.

Het wordt dan ook kinderlijk eenvoudig om zelf te controleren of een auto misschien gestolen of omgekat is. Rijd jij dus in een auto rond waarvan aangetoond kan worden dat die gestolen is? Dan draaien we de bewijslast om en mag jij aantonen dat je de auto niet zelf gestolen hebt én je niet kon weten dat het om een gestolen voertuig gaat. Zo niet? Ga dan maar even brommen.

Zo haal je de business case van een dief compleet weg uit autoland. Probleem is dat er voor de autofabrikanten nu ook gewoon een business case is. De verzekeraar betaalt wel, en verzekeraars betalen onder de streep nooit, dus doen wij dat voor ze.
@koffiekopje: Nog een klein voordeeltje van het systeem wat ik hier net schets: Je kan op ieder gewenst moment een exacte lijst uitdraaien van welke onderdelen er aan een auto al vervangen zijn, op welk moment dat gebeurd is, en uit welke batch die onderdelen zijn komen rollen. Terugroepacties kunnen dus veel nauwkeuriger en efficiënter uitgevoerd worden.

Mochten er autofabrikanten zijn die een (betaalde) proof of concept willen zien: Dit ligt dicht bij mijn werkgebied, dus laat maar weten waar ik me kan melden.
@ghost: weet je wat, zet een hek neer. En laat België en Duitsland betalen.
Tja, het zal wel niet de laatste auto zijn welke gejat wordt. Ik neem aan dat het verzekeringswerk is? Blijft natuurlijk heel erg vervelend, maar bij een privé eigendom doet het toch veel meer zeer.
LoJack is niet iets wat populair is in Nederland…
Dieven met stijl 😎. Dat komt bijna niet meer voor.
@alper: waarschijnlijk opdrachtgever met stijl. Denk niet dat die dieven voor zichzelf aan het shoppen waren.
@momo: Don Corleone is ook overal 😬
Camera’s langs de grenzen waarbij je gezicht te zien is (zoals Duitsland). Gezichten hashen tot een unieke code voor privacy en daarna bij elke mac de gezichten scannen voor een match.
Met dichte grenzen denken boefjes wel 3x na om met een gestolen auto de grens over te gaan. Werkt preventief. Dus enkele comments hierboven raken kant noch wal
@amersfoorter: Zie m’n verhaal hierboven. De grenzen zijn hier al zo lang als ik leef niet écht dicht.
Als je dat koste wat kost zou willen realiseren, denk ik dat we goedkoper uit zijn als de overheid gewoon iedere internationale diefstal gaat vergoeden.
@amersfoorter: uw reactie evenmin. Gedurende WOI was de grens met België gesloten middels een hek onder hoogspanning. Heeft dat mensen tegengehouden? Juist..
Nu Alfsá ook al gestolen worden is niets meer zeker in het leven, dat is duidelijk.
Nu Alfa’s ook al gestolen worden is niets meer zeker in het leven, dat is duidelijk.
Verkocht aan de verzekering is ook een order..
Je zou denken dat een wagen als deze toch is voorzien van een voertuigvolgsysteem (geen LoJack). Meeste auto’s duurder dan €70k moeten dit voor de verzekering ingebouwd hebben.
@ghost: GPS jammer in de sigarettenaansteker is het allereerste wat ze doen. Ze jatten een wagen van €80k ze zijn geen amateurs.
@loserboi932: haha dat werkt misschien voor een LoJack, maar een voertuigvolgsysteem van de betere merken, werkt dan juist goed, zo goed dat je de wagen niet meer gestart krijgt. Signaal storen werkt dus niet.
@ghost: Dus de auto heeft dan ook een ontvanger die de hele tijd verbonden is met het tracker bedrijf en zodra die verbinding weg valt start ie niet meer? Of hoe werkt dat?
@loserboi932: stel dat ik het weet, zou ik het niet delen, misschien leest het dievengilde ook lekker mee, heb liever dat mijn auto blijft staan waar die staat.
@ghost: ok. Dan Google ik het wel. Was maar een vraag.
@loserboi932: ja want dat soort info staat natuurlijk op Google. Is niks persoonlijks maar het is simpelweg niet slim om uit te leggen hoe zo’n systeem werkt, die gasten met de losse handjes lezen gewoon mee.
Eigenlijk zouden ze gewoon iedereen op moeten pakken. Hebben die criminelen ook geen kans meer.
Om 02:00 met groene platen, denk dat de garage houder aardig de lul is als hij ‘s nachts niet zijn groene platen opbergt in een kluis..
Handig dat die al van transport modus af is, anders konden ze er weinig mee…
Maar nee tank vol, alles geactiveerd en klaar in de showroom. Niet heel handig van die dealer.
Geleend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).