Onderzoek: zo vaak worden we afgeleid achter het stuur

Auteur: , 43 Reacties

Auto's worden comfortabeler, afleiding is prominenter in de auto aanwezig dan ooit en zowel qua actieve als passieve veiligheid zitten we er warmpjes bij. Alle reden dus om ons tijdens het autorijden niet met autorijden bezig te houden!

Onderzoek: zo vaak worden we afgeleid achter het stuur

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft uitgeplozen hoe het nou precies zit met afleiding achter het stuur. Wat blijkt? Van de automobilisten is 10% met andere dingen bezig tijdens het rijden. De mobiele telefoon is uiteraard de belangrijkste boosdoener. Daarnaast houden we ons graag bezig met eten en drinken, make-uppen en/of scheren.

Schandalige cijfers? U mag het zeggen. Truckers komen echter nog slechter uit het onderzoek. Zij blijken namelijk 20% van de tijd achter het stuur bezig te zijn met andere zaken. Deze beroepsgroep wordt vooral afgeleid door eten en apparatuur aan boord, maar minder vaak door mobiele telefoons.

SWOV heeft echter nog meer schokkend cijfermateriaal. Zo checkt slechts 27% van de automobilisten de dode hoek bij het afslaan, bij het verlaten van de rotonde is dat zo’n 20%. Bij vrachtwagenchauffeurs zijn deze getallen precies omgekeerd. Waarom zou je ook, in een land waar werkelijk niemand fietst.

De resultaten zijn tot stand gekomen door een twee jaar durend onderzoek, waarbij het rijgedrag van automobilisten en truckers onder de loep is genomen. 280 verkeersdeelnemers zijn gevolgd met camera’s in en om het voertuig, in totaal is 90.000 uur aan materiaal opgenomen.



43 reacties

Bovenstaand plaatje zie ik elke ochtend meermaals voorkomen op weg naar me werk. Mensen vergeten gewoon in wat voor “moordwapen” ze onderweg zijn en wat de gevolgen kunnen zijn van “even niet opletten”. Ben bang dat dit alleen maar erger wordt de komende tijd…
@volvologisch:

Zolang je zelf maar veilig zit toch?

Of is het juist dat wat er mis is…
@jack_abarth: motorrijders kunnen amper afgeleid zijn opde motorfiets, zitten op een voertuig wiens primaire doel het vermoorden van de berijder is en toch gedragen ze zich maar al te vaak als idioten in het verkeer. Ik denk dus dat de veiligheid van het voertuig niet uitmaakt.
@mashell: het opzettelijk hard/gevaarlijk rijden is imo héél anders dan niet opletten.

Doe mij maar een maniak die te hard rijdt maar daarbij wel kijkt waar hij rijdt, ipv iemand die zich netjes aan de snelheid houdt, maar dat grappige plaatje in de groepsapp veel belangrijker vindt dan voor zich kijken…

Zat laatst op de Waterlinieweg in Utrecht waar ze bezig zijn met werkzaamheden(dus smallere banen). Max snelheid is tijdelijk 50, maar ik reed alsnog 70-75, want was al te laat voor werk. Stom wijf in een Q5 reed netjes 50 op de rechterbaan maar liep daarbij te slalommen als een gek, het leek een beetje op hoe ik de strepen op het fietspad als slalom gebruikte als kind… Heeft fftjes geduurd voor ik durfde in te halen en ja hoor, ze zat te appen… Ze schrok nog van mijn(voor haar natuurlijk plotselinge) verschijning en dook daarbij bijna de barrière rechts in…
@ozan: niet mee eens. Op iemand die niet oplet kun je anticperen. Die zie je langzaam rijden, slingeren of eindeloos op de middenbaan hangen. Op iemand die 140 op een 80 km/h weg wel ok vindt kun je niet antciperen. Met gevaar dat je kunt zien kun je nou eenmaal beter omgaan dan met gevaar dat je niet ziet aan komen.
Mijn reactie was overigens bedoeld om de suggestie van jack_abarth te ontkrachten dat dit door de veilige voertuigen veroorzaakt wordt.
@mashell: als je zelf scherp bent kan je elke hardrijder spotten. Hard rijden is juist gevaarlijk omdat minder oplettenden het niet in de gaten hebben. Een automobilist die niet oplet valt vaak veel minder op. Pas als ze heel erg niet opletten zie je het.
@ozan: Ook die maniak die te hard rijdt kan niet inschatten hoe andere mensen reageren op zijn rijgedrag. De een kan daarmee omgaan, de ander raakt in paniek. Dat is net zo gevaarlijk als iemand die zelf niet op zit te letten.
@Edge: bij die snelheids is de reactie van anderen het gevaar, bij de ‘apper’ is hij/zij zelf het gevaar.

Sterker nog, in het voorbeeld dat ik hierboven noemde zijn beide van toepassing. Ik reed harder dan toegestaan en mevrouw schrok van mij, maar komt het door mijn (niet eens absurd) hoge snelheid of door haar telefoon gebruik dat ze mij niet zag aankomen?
@ozan: Ik waardeer je eerlijkheid maar je bent natuurlijk net zo fout als die appende vrouw. Temeer omdat je weet dat zij niet aan het opletten is en jij vervolgens inhaalt en er dus vanuit mag gaan dat zij jou niet ziet.
@pomoek: klopt, ik praat ook geenszins goed dat ik te hard reed, maar ik heb haar rijgedrag wel op tijd opgemerkt en een gepaste snelheid aangenomen. Daarnaast heb ik ook gewacht tot ik een (imo veilige) kans zag. Ik ben er dan ook zonder kleerscheuren of uitwijkmanoeuvres langs gekomen. Maar ondanks alles is die linkerbaan er toch echt met een reden. Het is toch de bedoeling dat ik gewoon de ruimte krijg om in te halen?
@mashell: over 1 kam scheren gesproken… Er zijn er ook die normaal rijden, net zoals er ook automobilisten zijn die opletten voor ALLE medeweggebruikers. Het zijn alleen diegene die niet opletten of Valentino Rossi spelen die opvallen.
Ik zag laatst een vrouw achter het stuur met twee handen een fles Jagermeister proberen open te krijgen. Ik dacht dat ik alles al gezien had – van make-uppende vrouwen tot aan vrachtwagenchauffeurs die een filmpje kijken op de laptop – maar dit sloeg werkelijk alles.
Ik heb een TV turner “af fabriek” op mijn 991. Ik vind het licht vreemd dat dit kan en mag. Rij al 18 jaar schadevrij (afkloppen), dus denk dat ik er verstandig mee omga.
@911targa: Het hele idee van zo’n tuner is dat je als bijrijder gerust wat TV kunt meepakken terwijl de chauffeur zijn ogen op de weg houdt. Daar is niks mis mee. Het gaat pas mis als chauffeurs tijdens het rijden hun ogen op de tv richten in plaats van de weg. Als dat ding ook werkt als er geen bijrijders aanwezig zijn, mag je dat wel een ontwerpfout van Porsche noemen. Je zou de tv-functionaliteit prima kunnen koppelen aan de druksensoren in de stoelen die de gordelverklikker aansturen.
@911targa: meestal zijn die dingen toch zo ingesteld dat ze alleen werken als je stilstaat? Als dat niet het geval is, lijkt het me een grove fout van Porsche.
@berlinetta: zelfs met illegale snelheden, kan je de Giro volgen…..Eindelijk eens iets wat niet dicht geregeld is. TOP!
Kijk, zo zie ik ze graag. Netjes gelakt, oogjes verzorgt, leuke ‘pof’ mouwtjes en het haar zit ook nog eens goed.

Beetje jammer van de koffie, want die komt zo te zien bij zo’n fastfoodketen vandaan. Niet dat ik die kwaliteit zo belabberd vind, maar koffie uit een mokje is gewoon lekkerder. Dat ze ondertussen zit te bellen is hartstikke prima, want ze doet ’t handsfree.

Multitasken. Ze kan het. Man, wat zijn vrouwen toch geweldige wezens!

Persoonlijk zou ik m’n knietje tegen het stuur zetten,.. maar daar is haar kokette rokje wellicht wat te strak voor.

Bonuspunten krijgt ze overigens ook: Ze staat duidelijk stil, netjes geparkeerd langs de weg. Geen gordel en alles buiten de auto (gras, en ook buitenspiegel) ziet eruit alsof ze stil staat.
Kudo’s voor de deze dame.

*Dit bericht is volledig getikt op een smartphone, op de linkerbaan van de A2, met 20.000 ton aan lading, een donut in m’n mond en koffie op het dashboard. Zo goed als geen tikfouten én voorzien van leestekens. Ik let echt wel op .. maar niet op de weg ..
@postzegel: Ik geef jouw comment 5 reeten!
@postzegel: 20000 ton? Wtf vervoer je gast?
@ozan: De grote vraag is niet wat hij vervoerd maar waarmee.
@viezefreddyw: ik hoorde laatst geruchten dat er al 1 Nederlandse trucker is met de Tesla truck. Hij is alleen nog niet gespot omdat hij een onzichtbaarheidsfunctie schijnt te hebben die automatisch inschakelt als er een camera op gericht word..
@postzegel: Priceless!
De meerderheid geen zicht heeft op wat er rond hun auto gebeurt. Ik kijk wel eens binnen en maak me eigenlijk meest zorgen over al de automobilisten die met NIKS bezig zijn… kunnen zo in slaap vallen, zo levensloos…
De steekproef is te klein, zeker als je ook nog onderscheid wilt gaan maken tussen auto- en vrachtwagenbestuurder. Dus eigenlijk vind ik niet dat je deze cijfers zo moet communiceren.
Dan ben ik ook schuldig. ’s Ochtends 30km in de auto over 50, 60 en 80 wegen. Scheren en ontbijten.
Echter, met scheren en ontbijten houdt je je ogen op de weg en heb je maar 1 hand nodig.
Vind ik toch wel iets anders dan mascara opdoen or je facebook checken: waar je je ogen van de weg afhaalt. Zelfs het veranderen van radio-station (weeeer reclame) of het opzoeken van dat ene liedje in dat ene album halverwege, vind ik een stuk gevaarlijker.
@gregorius: Laat aub een baard staan of scheer je gewoon thuis. Ik ben ook benieuwd hoe vettig jouw auto moet zijn van alle haren.
@gregorius: 1 tip: sta 10 minuten eerder op!
Lijkt me trouwens ook wel goor. Scheren en ontbijten. Niet mijn kopje thee.
@pa045: Mijn tip: Scheer je gewoon ’s avonds. Nadeel: Werkt alleen als je niet een enorm grove baardgroei hebt.
@gregorius: 5 minuten eerder opstaan en al die onzin in de auto is niet nodig.
@gregorius: In welke volgorde doe je scheren en ontbijten? Of tegelijk? :D
10% maar? Ik zie alleen al 50% met hun telefoon bezig zijn in het uur dat ik onderweg ben naar werk. Onderzoek is zeker gedaan terwijl de mensen dit live aan het invoeren waren op de laptop achter het stuur…
@rike: als je het zo stelt dan wek je de indruk dat je meer bij andere voertuigen naar binnen gluurt dan dat je op de weg let…
@mashell: ik kijk graag naar wat ik moet ontwijken
Het is weer “kinder opvoed tijd”. De autonome auto is weer een stap dichterbij. Mooie propaganda dit.
En wie heeft dit “open deur onderzoek” door “deskundigen” betaald?: Jaja dat zijn wij, de belastingbetalers. Heerlijk de corruptie in dit land, zo verfijnt.
Zal ik dan maar de eerste zijn die de hand in eigen boezem steekt? Als ik in de vrachtwagen zit die automatisch afstand houdt tot m’n voorganger, zit ik ook regelmatig met een telefoon in mijn hand, achterop een file rijden is dan toch vrijwel onmogelijk.

In vrachtwagens die dat systeem niet hebben, en mijn privé auto, doe ik dat overigens niet, dan vind ik het te gevaarlijk om te doen.
Als ik mijn eigen comfort snelheid niet mag/kan rijden ga ik automatisch andere dingen doen!!!

Ligt dus aan de snelheid, capaciteit alertheid die je over hebt bij te langzaam rijden
@ff40: Je bedoelt dat je gewoon geen discipline hebt?
@ff40: noemen ze ADD, heb je pilletjes voor
Tijd voor een weenschappelijk onderzoek hiernaar!

Voorspel uitkomst: te langzaam rijden veroorzaakt juist doden
sinds wanneer mag je geen broodje in je mik steken met 1 hand terwijl je ogen op de weg gericht zijn
Och, die semi-kut-raamambtenaren van het SWOV hebben ook weer een onderzoekje gedaan. Chapeau hoor.
Trouwens, als ik een eierscheet laat tijdens het rijden, dan lijdt mij dat ook af. Lees ik helemaal niks nada noppes over in dit onderzoek. Ergo, waardeloos onderzoek.

Maar gooi maar weer in de la dit vodje. In die la waar al die andere onderzoeken van deze stichting liggen. Ondertussen wel een duur laatje aan het worden. Want 3,7 miljoen euro subsidie + een EU potje van 8 ton. Per jaar! Tenminste dat zegt de financiële verantwoording van 2015. Want waarom zou je ook je jaarcijfers updaten..?

Jezus, wat heb ik pleurishekel aan dit soort instanties…..
Mensen blijven me verbazen. Laatst zag ik iemand die achter het stuur een boek aan het lezen was!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).