Ook dit zijn 13 briljante analoge auto’s

Auteur: , 56 Reacties

En dit keer nog betaalbaarder ook!

Renault

Een tijdje geleden namen wij van de redactie briljante analoge rijdersauto’s met je door. Met name de 911 GT3 RS, M3 CSL en 360 Challenge Stradale konden op goedkeuring rekenen. Topreaguurder @dutchdriftking had een kleine kritische noot, wat we zeker kunnen waarderen. Hij had namelijk het verzoek of we een overzicht konden maken met pure rijdersauto’s, maar dan niet duurder dan 30k. Dan blijft er ook nog wat te dromen (en te sparen!) voor de gewone mens. Gelukkig had de Nederlandse DriftKoning geen valuta vermeld. Want we gingen de nationale autosite’s af maar kwamen van een koude kermis thuis. De markt in Nederland voor betaalbare en pure rijdersauto’s is bijna nihil.

Dus we hebben de zoektocht ietwat aangepast om toch tot een leuk overzicht te komen.

  • Prijs rond 30k, in ponden, euro’s, kronen et cetera. In de UK is verreweg het meeste te vinden qua bijzondere en betaalbare auto’s. Ze zijn nu eenmaal meer petrolhead dan wij Nederlanders. Maar wij hebben Max.
  • Qua uitvoering gaan we in principe uit van speciale uitvoeringen van auto’s die standaard al erg gaaf zijn. De wijzigingen dienen alleen maar in het teken te staan van rijdersvreugde. Een Ford Focus RS500 komt dus hier niet voor: dat is gewoon een Focus RS met matzwarte wrap en vermogensinjectie.
  • Het gaat niet zozeer om de snelheid dan wel de sensatie van snelheid.

Komen ze!

Mitsubishi Lancer Evolution VIII RS
Toch wel bizar: de tijd van rally specials ligt nu al weer een jaartje of 10 achter ons. Dan bedoelen we niet een Audi RS3 die klinkt als een ur-quattro. Maar wel een auto als deze Japanner. Je liep naar de dealer en bestelde een Lancer Evolution VIII in RS specificitie. Vervolgens kleed je de auto zelf aan met de nodige goodies als een rolkooi, racekuipen, lichtgewicht velgen en nog wat grut. Het resultaat was een auto waarmee je in de Group N rallyklasse gewoon aan de start kon verschijnen. Gewoon met kenteken. Voor 20k kun je er eentje vinden. Er was ook een Amerikaanse uitvoering, die had net even wat meer luxe (sportstoelen, lichtmetalen velgen), maar geen spoiler. Ergens ziet dat het er nog cooler uit.

Mitsubishi

Ford Racing Puma
Dit is misschien wel de belichaming van het genre. De gewone Ford Puma met 1.7 Yamaha motor is al een topper en komt geregeld voorbij in de AB adviezen of als potentiële Junkyard racer. De Racing Puma doet er nog een flink schep bovenop, maar niet waar je het zou verwachten. De Racing Puma werd door Tickford onder handen genomen. De auto kreeg een compleet herzien onderstel. Ook was de Ford Racing Puma een stuk breder dan het origineel. Ford had grootse plannen met de Puma om er een nieuwe rally,- en raceheld van te maken. De viercilinder kreeg andere nokkenassen, uitlaat, inlaat en ECU waardoor het vermogen steeg naar 155 pk. Daarmee was de Racing Puma zeker niet de snelste auto in rechte lijn, maar in de bochten was het, mede dankzij het sperdifferentieel een uiterst vermakelijke auto.

Tickford

Renault Mégane Renault Sport R26-Radicale
Wat mogen we Renault dankbaar zijn dat ze dit soort auto’s bouwen. De Radicale is Renault Sports ultieme pretletter. De auto is gebasseerd op de Megane R26. Dus met 230 pk, mechanisch diff en mooie stickerset. Bij de R26-R ging men wat radicaler te werk. De achterbank werd verwijderd, de achterruiten waren van plexiglas en uiteraard moesten de radio en airco het veld ruimen. Wat wel standaard was: een 12 rittenkaart voor de Nordschleife. True story.

Renault

Caterham Seven Superlight R300
Als het gaat om betaalbaar, puur en ongefilterd rijplezier kunnen we niet om de Super 7 heen. Zoals je weet zijn is er een enorme variëteit aan Caterhams Super 7. Welke is de beste keuze? De Roadsport modellen zijn prima instappers. Daarin leer je het ware rijden. De SV en CSR modellen zijn voor de purist eigenlijk al te comfortabel en verfijnd. Daarentegen zijn de ultralichte Fireblade en loeisterke R500 zijn veel te veel van het goede. Daarom opteren wij vandaag voor de Superlight R300, de laatste van het pre-Ford tijdperk. Deze had wel het chassis en ophanging van de R500, maar een iets minder dodelijke 1.8 Rover K-series motor, in dit geval goed voor 160 pk.

Caterham

Mini Cooper S John Cooper Works GP (R53)
Dit is de volgende belofte als het gaat om auto’s die in waarde zullen stijgen, denken wij. Met de GP had BMW het CSL recept toegepast op de Mini Cooper S JCW. Ook bij de GP moest de achterbank eraan geloven. Deze pareltjes waren de laatste Mini’s met de mechanische compressor. Door een andere intercooler, geoptimaliseerd uitlaatsysteem en nog wat tweaks was de Chrysler motor alerter en spectaculairder dan ooit. Geluidsisolatie, airco, radio, ruitenwisser achter en dergelijke werden overboord gegooid. Je krijgt wel twee hele dikke kuipstoelen. En 218 pk. Deze kon je mede dankzij het agressieve voordiff bijna atijd gebruiken.

Mini

Audi TT quattro Sport
In 1998 sloeg de TT in als een bom. Het was een soort concept car voor de openbare weg. Alleen was de auto voor de puristen iets te veel een Golf Sport dan echt een sportwagen. Als luxe topper kwam er de 3.2, eventueel met een toen nog revolutionaire DSG transmissie. De sportieve variant werd de TT quattro Sport. Deze versie werd door quattro GmbH onder handen genomen. De motor was nog altijd de 1.8 turbo, maar leverde nu een gezonde 240 pk. De achterbank ging eruit, evenals het reservewiel. De TT quattro Sport had weliswaar airconditioning, maar een minder sterk (en zwaar) exemplaar. Je kon TT quattro Sport herkennen aan de bodykit (van de 3.2), unieke Speedline velgen en het zwarte dak.

Audi

Lotus Exige S1
De Elise was en is de roadster voor puristen. Maar aangezien een échte rijdersauto geen open dak heeft kijken we nu naar de Exige. Met name de eerste generatie is werkelijk een fantastisch apparaat. De motor is nog altijd de 1.8 K-series motor, maar dan wel in VHPD uitvoering, dus met 177 of 190 pk. Dit waren raszuivere racertjes. En het mooiste was: de splitter, spoiler en andere aerodynamische onderdelen deden ook daadwerkelijk hun werk. In tegenstelling tot de S2 of S3 Exige is de Exige S1 maar heel kort in productie geweest. Van 2000 tot 2002 zijn er iets meer dan 600 exemplaren van gebouwd.

Lotus

Vauxhall VXR220
De Lotus Elise is er in diverse speciale uitvoeringen geweest. Van de Opel Speedster kregen wij Hollanders enkel de Speedster en Speedster Turbo. In de UK kregen ze, uiteraard, een speciale verse op basis van hun Speedster Turbo, de VX220 Turbo. Wat het OPC label is in Europa, is het VXR label in de UK. Om dit label een boost te geven kwam er een extra scherpe en sterke VX220 Turbo, de VXR220. Deze had de zelfde 2.0 Ecotec turbomotor, maar nu met 220 pk. De ophanging en remmen werden aangepast en er werd nog wat gewicht uitgehaald. Dit is misschien wel de beste Lotus Elise ooit gebouwd.

Vauxhall

Mugen Civic Type-RR
De Honda Civic Type-R van de FN2 generatie die wij krijgen was niet zo zeer slecht, dan wel een kleine teleurstelling. In Japan niet, daar kregen ze een échte Civic Type-R. Dit was al een kanjer van een auto. Zie het als een soort moderne interpretatie van de E30 M3. Zo goed was deze generatie. Er was zelfs een nóg betere uitvoering, namelijk de Mugen Civic Type-RR. In plaats van er een enorme compressor op te schroeven (wat sommigen deden) nam Mugen elk onderdeel onder de loep. Het vermogen van de KA20 steeg naar 240 pk, even sterk dus als de F20C uit de S2000! Remmen, onderstel, koppeling, differientieel en aerodynamica werden aangepast. Het resultaat was een toerwagen voor op de weg.

Honda

Nismo 350Z S-Tune GT
Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe obsessief Japanners kunnen zijn als het gaat om het finetunen van auto’s. Een snelle blik op de spec-sheet leert dat er eigenlijk weinig veranderd is. De S-Tune GT is iets lichter en levert ietsjes meer vermogen. Maar het het motorkarakter was totaal anders. In plaats van het koppelrijke en wat luie karakter van de standaard V6, moest je deze op zijn staart trappen voor fatsoenlijke prestaties. Het onderstel werd compleet herzien. Het was hard, maar fair. Het smakelijkste zijn die 19″ Rays velgen, die bodykit en de striping.

Nissan

Volkswagen New Beetle RSI
Ok, deze is gesmokkeld. Want de standaard New Beetle was álles behalve een speelse auto om te rijden. Volkswagen wilde met het RSI label een serie auto’s neer zetten bóven de bekende GTI’s. Bij de New Beetle RSI ging Volkswagen Individual helemaal los. De bodykit kwam rechtstreeks van de Beetle Cup race auto’s. Die racers hadden een 2.8 VR6 met 204 pk, de RSI kreeg een 3.2 VR6 met 225 pk. Om te rijden was het een bijzondere ervaring. Als je het ESP uitzette kon de kont bij gas los behoorlijk om komen, iets waar de eerste generatie TT ook last van had. Of een 911. Over de 911 gesproken, de New Beetle RSI kostte nieuw evenveel als een Porsche 996 Carrera. Een lange tijd werden er nog topprijzen gevraagd voor RSI’s, maar ze zakken nu al behoorlijk in prijs. Voor iets meer dan 30k in euro’s heb je er al eentje. Een topper doet 50 mille. Dat is de helft ten opzichte van enkele jaren geleden.

Volkswagen

Alfa Romeo Brera S Prodrive
Jazeker, ook de briljante Alfa Romeo 159 Coupé doet een duit in het zakje. Toen de Italiaanse coupé een facelift kreeg, werd de Brera al iets lichter (lees: minder dik). Het scheelde bijna 40 Kg. Om te kijken wat het potentieel was van de Brera namen de heren van Prodrive de auto onder handen, in opdracht van Alfa Romeo UK. Het onderstel werd gemodificeerd met Bilstein dempers en Eibach veren. De velgen leken op de standaard items maar waren een stuk lichter. Maar het grootste voordeel werd gehaald door het 4wd systeem overboord te gooien. Dat scheelde nog eens 100 Kg. De Brera S kreeg een mechanisch diff en aangepaste remmen. De Brera S schijnt een van de meest onderschatte rijdersauto’s te zijn. De auto heeft alsnog voldoende grip (veel meer dan de schaatsende GTA’s), maar dankzij een flinke gewichtsreductie klopte het geheel beter.  Er zijn er een stuk of 100 van gebouwd. Kijk uit voor de goedkoopste exemplaren, want er zijn een paar uitvoeringen met 2.2 JTS motor…

Alfa Romeo

Renault Clio Renault Sport 182 Trophy
De gewone Clio Sport Phase II is al een feestkonijn van hier tot Marseille. De Cup versie doet daar een schepje bovenop. De ultieme Clio echter is deze, de 182 Trophy. Het extra aantal paarden ten opzichte van de ‘mindere’ Clio’s is precies nul. Maar de auto werd geoptimaliseerd ten opzichte van de Cup met onderdelen van Grote Merknamen. De Speedline velgen waren een stukje lichter. De Recaro’s waren dezelfde als in de NSX Type-R. Maar de pièce de resistance zijn de ‘Remote-Reservoir’ dempers. @Mauritsh gaat jullie binnenkort uitleggen wat dat precies is. Ze waren 10 keer duurder dan de dempers van de cup, maar volgens Renault Sport was daar enorme winst te behalen. Dat klopte, de Clio lag strakker dan ooit op de weg, zonder bijzonder stoterig en oncomfortabel te zijn.

Renault



56 reacties

-edit: thanks! Is inmiddels gefixt-
-edit: thanks. Is gefixt!-
t zijn allemaal leuke wagentjes (behalve die beetle) maar ze doen het geen van allen zonder siliconen halfgeleidertjes, dus jullie definitie van analoog is me niet helemaal duidelijk.
Deze analoge topper haalde het helaas net niet:

http://www.enjoyingtheworld.nl/wp-content/uploads/2012/08/DSC_0795.jpg
@willeme:
Lachen man, maar waarom noem je bijvoorbeeld een tt analoog? zitten meer computers in dan in een apollo maanraket.
@super: De Apollo maanraket staat bekend om het hebben van weinig computers. Sterker nog, een beetje oude telefoon heeft meer rekenkracht als ik mij niet vergis.

De definitie van analoog kan verschillen per persoon, blijkt maar weer. Het gaat om auto’s, gebaseerd op leuke bestaande modellen die ontwikkeld zijn voor de pure liefhebber. De straatracers. We hebben de dure voorbeelden als eens voorbij gehaald, nu de goedkopere varianten.
@willeme:

Analoog is analoog ..
Digitaal is digitaal ..
Dat zijn de enige definities ..

Nogal exacte wetenschap ..
@lincoln: De mate waarin het toegepast wordt kan wel degelijk een verschil maken. Anders blijven we over met T-Fordjes en paard en wagens ;)
@willeme:

1977 zo snel effe uit mijn hoofd ..
Begon Ford er mee ..

Toen kon je nog wel analoge bypasses maken ..
Is bij bovenstaande auto’s geheel uitgesloten ..
@lincoln: oprecht interessant! Gaan we even uitzoeken. Hebben we weer voer voor een écht analoog lijstje ;)
maar ik begrijp je idee ..
Als ik het artikel had gemaakt had ik waarschijnlijk ook die kop erboven gezet ..
@super: De normale New Beetle is zacht gezegd ..nogal dubieus…, maar ik herinner me nog hoe de veeeeeel te dure RSI uitkwam. De commentaren van degenen die er in hebben gereden zijn aardig eensgezind: het ding rijd geweldig, beter dan welke Volkswagen of Audi uit die tijd dan ook.
Een blad schreef nog zoiets als: ze kunnen het wel als ze echt willen ( en heel veel geld uitgeven ).

Conclusie: zelfs die Beetle is een goede keuze voor dit lijstje.
@dracae: De Beetle is geniaal zelfs. Ik herinner mij ook dat menig autojourno daar lovend over was.
En een RS4 (b7)?
Erg leuke lijst met fraaie auto’s waar je toch niet heel snel meer op komt. Ben telkens positief verrast bij dit soort lijstjes. Zitten vaak een hoop auto’s tussen die je gewoon vergeten bent.

Helaas zie je ook al bij deze auto’s dat ze de afgelopen paar jaar flink aan het stijgen zijn in waarde en beetje bij beetje onbetaalbaar beginnen te worden.
Deze lijst kan onmogelijk beperkt worden tot “maar” 13 auto’s. Honda S2000, alle Peugeot gti’s. 106 gti (mijn persoonlijke favoriet ) is ooit nog als tweede geëindigd in de top gear best drivers car van eind jaren 90. En zo zijn er vast nog wel wat te verzinnen. Hoe dan ook allemaal stuk voor stuk geweldige auto’s
@vantagev8: Qua uitvoering gaan we in principe uit van speciale uitvoeringen van auto’s die standaard al erg gaaf zijn: een standaard Peugot is echt niet gaaf..
@pinut187: ah ja dat stukje had ik even gemist. Maar je bedoelde natuurlijk dat de Peugeots wel gaaf zijn alleen niet super gaaf ;-)
@pinut187: Neem dan de Peugeot 205 GTI FST… Een echt analoog beest die ondanks zijn leeftijd de meeste van dit lijstje wel kan hebben. En hij was wel in NL te verkrijgbaar in tegenstelling tot sommige andere auto’s uit bovenstaand lijstje… Was zelfs Nederlands fabrikaat.
@griffendahl: maar… is ie ook betaalbaar?
Ooit eens met zo’n R26 R op pad geweest op semi slicks jeejtje wat een hoek ijzer.
Ik wil ooit nog een keertje een Exige S1. In de UK bouwen ze daar tweeliter Vtecjes in, dat moet een fijne combi zijn!
@dizono: in NL ook. Rij al 10 jaar met VTEC in mijn Elise S1. F. U. N.
@koen0373: GAAF! Dat lijkt me echt een gouden huwelijk tussen chassis en motor. Heb je de ombouw zelf gedaan? En kun je misschien een paar fotootjes op Autojunk plaatsen van je voiture?
@dizono:
Staat een hele mooie op Autoscout te koop, een grijze. Zit alleen geen Honda blok in.

p.s. : nee, ik zit niet m’n eigen auto te pluggen, ik rijd al enige jaren Dietsch.
Nee nee nee, de Lancer Evolution hoort gewoon een spoiler te hebben
@Lennart95vdk: ja vind ik ook!
@Lennart95vdk: en een Impreza ook.
@dutchdriftking: Ik kreeg de keuze van mijn vriendin: of een grijze Impreza zonder vleugel, of helemaal geen Impreza. Dan is de keus vrij snel gemaakt :).
@tenck: Andere vriendin ?
Geef mij maar die mugen wat een schoonheid
Beter dan een Rs182 Trophy vind je niet in die klasse..
Vind die Mugen echt een pornobak! Fing dik!

En de RSI is ook heerlijk dik. Kom er 2x per week een tegen. Gaaf ding
Ik mis een de peugeot 205/106 rallye. Zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan de auto’s hierboven maar is natuurlijk wel super analoog rijden
BMW 130i ???
Leuk spul, doe mij de Mugen maar.
Uit dit lijstje staat de Megane bij mij echt op nummer 1. Verder vind ik de Lotus en de Speedster ook appetijtelijk.
K20A ipv KA20
@willeme, dank! Heerlijk lijstje is het! Dat de Beetle RSI in deze tijd van ‘belegen in wielen’ zakt in prijs verbaast me! Maar wel heel fijn natuurlijk. Ik had er ooit een poster van……
moet hier nog over getwijfeld worden? als pure rijders auto, de caterham.
Geen idee wat ze moeten kosten maar een Mazda MX-5 NR-A kan vast niet boven de 30k uitkomen. Carthrottle;
Mazda has always been fairly attuned to the needs of its motorsport-minded customers, and in 2001 they decided to build an MX5 just for them. The result was the NR-A, an achingly cool, stripped back MX5 aimed squarely at the Clubman racer. It came with Bilstein suspension, enlarged brakes, an LSD, and could even be ordered with a roll cage. You could make a strong argument for the NR-A being the one of the purest versions of the MX5 yet built.
Ik mis de Tata Nano in het overzicht
Toch wel bijzonder dat een Evo 8 hier “analoog” genoemd wordt. Dat ding heeft net als de Focus RS500 een grote turbo en zit vol electronica om je op de weg te houden. ABS, ACD, AYC…
Het zijn gave auto’s hoor, maar analoog?
@madmarky: het betreft de ‘RS’ specificatie. Die hebben geen ACD, ASR, BAS, ESP of AYC. De ‘GSR’ specificatie heeft wel veel elektronica aan boord. Vandaar.
Leuk lijstje, maar de meeste zijn specials voor de Britse/Japanse markt en zodoende met het stuur aan de verkeerde kant. Als ik dan toch met zo’n MacDonalds auto moet rijden, wil ik wel fatsoenlijk door de McDrive kunnen.
Om de een of andere reden word ik heel erg hebberig van de Puma. De Racing zal vast wel prijzig zijn, maar de 125 pk-versie pik je op voor een paar cent. Lijkt me een heerlijk gebakje om mee te scheuren.

En de Alfa, dat zou mijn nummer 1 keus zijn uit dit rijtje. Prachtig, tijdloos design.
Met fastchip flash is de R26r nog een stukje heftiger. Mag ik een keer meerijden met een Clio Trophy,
waarom geen Impreza?
Voor mij een Megane R26R in Komozak-grijs met rode parafernalia, graag. Een Nederlandse editie, dus mét titaniumpijp en een iets hoger vermogen. Waarvoor dank.
Ford Fiesta ST180?
Waarom een hele lijst van auto’s die bijna stuk voor stuk alleen met het stuur rechts zijn gebouwd? Is dit Autoblog.co.uk?
@galverink: Hallo Galverink,

Dat staat beschreven in de tekst. In Nederland is er nauwelijks animo voor dit type auto. In de is men veel meer autogek en is er een markt voor dit soort auto’s. Anders zou het een bijzonder kort lijstje worden. Gezien het feit dat er in het Nederlands is geschreven kun je ervan uitgaan dat dit wel degelijk autoblog.nl is en niet autoblog.co.uk. Mocht je twijfelen op welke site je zit vanwege verwarrende content kan het soelaas bieden om te kijken naar de het adres in de witte balk bovenin. Dan kun je in één opslag zien op welke site je bent beland.
Analoog, veel pret en standaard al enorm gaaf: de goeie ouwe Britse Mini. Niet dat BMW-ding.
Als je het hebt over rijplezier…

Met de genoemde auto’s, hoe gaaf ook, ben je serieus met je rijbewijs aan het spelen als je ook maar een beetje losgaat. Met een Mini heb je alle kicks al bij legale snelheden.
De Clio 182 trophy is een phase III en geen phase II. Groetjes van een liefhebber;)
Abarth 595 Comp??
Ik mis de 2012 is250

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).