Opel Astra OPC X-treme: vergeten concept (2001)

Auteur: , 49 Reacties

In 2001 wilde Opel even laten zien waartoe ze in staat waren: 4.0 V8, 444 pk, top van 320 km/u en 0-100 in 3.9 seconden. En dat met kenteken.

Wie rondom de eeuwwisseling zich interesseerde voor autosport, weet ongetwijfeld dat Opel in die jaren actief was in het DTM met de Astra Coupé. Deze racewagen had behalve de globale vorm echter weinig van doen met de door Bertone getekende coupé op basis van de Astra G. De DTM-racer werd aangedreven door een 4.0 V8. Dit blok lag achter de vooras en stak een flink stuk het interieur in, waardoor de coureur zo’n 70 centimeter verder naar achter zat als in een normale Astra G Coupé.

In 2001 besluit Opel echter de in de DTM-gebruikte techniek naar de straat te brengen met de Astra OPC X-treme. De auto doet zijn naam eer aan, het is geen gewone Astra met de looks van een DTM-wagen, maar een DTM-wagen die is aangepast voor gebruik op de openbare weg. Normale lichtunits, een tweede racekuipje, 21-inch wielen met bekend OPC-design en een interieur dat ondanks het alcantara, gefreesd aluminium en een airbagstuurtje niet kan verhullen dat dit gewoon een racewagen is. Zelfs de vleugeldeuren van de racer worden één op één overgenomen in de X-Treme.

De aanpassingen zorgen er wel voor dat de Astra een tweetal kentekenplaten mag voeren. De door Spiess aangepaste Northstar V8 heeft een slagvolume van vier liter en is goed voor 444 pk. Afhankelijk van de gekozen overbrenging en spoilerafstelling ligt de top tussen de 310 en 330 km/u, terwijl de 100 in een kleine 4 seconden op de klok staat. Daarmee was de Astra net zo snel als de Lamborghini Murciélago die opdezelfde IAA haar debuut maakte.

Hoewel een aantal vermogende klanten aan Opel liet weten wel zo’n Astra OPC X-treme aan de collectie te willen toevoegen, besloot men in Rüsselsheim helaas om de Astra niet in een kleine oplage te gaan bouwen.



49 reacties

Die was ik helemaal nog niet vergeten… ;)
Nee die herinner ik mij nog wel. Die vleugeldeuren zijn mij bijgebleven . Geile bak zelfs voor een Opel toendertijd.
Een beetje voor mijn tijd om het ding bewust mee te maken, maar gedurende de jaren er achter gekomen dat het even bestond.

Ik vind de Astra Coupé van deze generatie een prachtig ding. De cabriolet evenmin. Zijn beide nog steeds mooie auto’s om te zien, vooral een goudkleurig exemplaar.
@viezefreddyw: ik heb een tijd overwogen om zo’n bodykit te plaatsen .
Maar nadat ik een even met de auto had gereden kwam ik tot de conclusie dat dit de slechtste en saaiste auto was die ik ooit had gereden .
@bohica: Een Opel blijft een Opel.
@martinus: een Opel word ook een Vauxhall
@bohica: ik ook, maar uiteindelijk stond het niet op m’n BMW. Het Opel straalde eraf.
@viezefreddyw: zeker weten. Ik rijd nu bijna een jaar in mijn eerste autotje, een Astra driedeurs van deze gen. Een collega van me heeft zo’n coupe, waar ik toch een beetje jaloers op ben..
Heb t verder totaal niet op Opel. Het is dat ik dit ding zelf heb ingeruild toendertijd.
@viezefreddyw: eerst zeggen “prachtig” en dan “evenmin”. Dat laatste kan je enkel gebruiken bij negatieve connotaties. Een kort voorbeeld: “ik vind de Astra niet mooi, de cabrio evenmin.”
@poeperman: U meneer, u heeft helemaal gelijk. Foutje van mij. Maar ik vind hem wel prachtig. Zowel de coupé als de cabriolet.
@viezefreddyw: Precies dit. Ik ben geen fan van Opel, maar een mooie Astra Coupe van deze generatie is toch wel een fraaie bak. Vooral in OPC trim.
Als ze bij GM ballen hadden, hadden ze hem gewoon uitgebracht. Al was het maar om VAG te sarren door een Opel Astra op de markt te brengen die even snel is als het toenmalige topmodel van Lamborghini.
@Edge: VAG bashen, het blijft makkelijk punten scoren
@87sandyd: hij basht helemaal niet.
Een beetje te X-treme voor op straat
Woah..
Lijkt op de auto van MASK
Atmosferische motor??
@speedzz:
Stratosferisch denk ik.
@super: Mesosferisch, thermosferisch, exosferisch.. als het maar atmosferisch is.
Oorbeschermers bijgeleverd?
Sowieso de baas van de parking bij de Mac met deze bolide!
@shenkie: Alle GTI’s zullen spontaan een andere Mac zoeken…
@romeoalfa: Zolang er in de aanrijroute naar de McDrive nog een bochtje zit.. hoeven die zich niet zoveel zorgen te maken.
via Android app
De voorkant, nee. Lijkt op een dubbele kin. De rest, dikke prima voor een dagje fun!
Super gaaf voor een Opel
Fuck, er bestaat dus wel wen Opel die ik zou willen hebben…
Je kon het weldegelijk bestellen, alleen je was een miljoen euro verder. Meen ik te herinneren.
@diablogt: Dit dacht ik ook. Prijs weet ik niet maar volgens mij kon je hem wel bestellen als je maar een grote zak met geld mee nam.
Alhoewel ik geen Opel fan ben vind ik het jammer dat deze niet is uitgebracht.
Wat een lelijk gedrocht …. De liefdesbaby van Miss Piggy en Frankenstein …. Ziet er toch niet uit?
Opel powerrrrrr. Kijk dit is nou een leuk artikel. ? die gm v8 wil ik wel om in mn manta te bouwen bo ey
Volgens mij waren de vleugeldeuren toen nog niet standaard op de DTM auto’s en alleen op deze concept verschenen. De coureurs vonden het wel mooi en de rijder die iets behaalde voor de Astra (volgens mij geen overwinning want dat hadden ze al) kreeg de volgende race die deuren.
Lumma bracht deze bodykit uit in die tijd voor 10.000 gulden dat was inclusief aangepaste deuren
@rob5nismo: Leuk gedaan, maar was het toch net niet hoor…
https://www.lumma-tuning.de/bilder/popup/1400×1000-logo/img-0657.jpg?PHPSESSID=5e915193cd60100599d98d9e7fe3b3e5
@cossiekille het is ook al wat langer geleden toen dit spul uitkwam ik was toen 18 denk ik
Had toch leuk geweest.
Dit is dus precies de reden dat Homologatie modellen terug moeten komen naar de DTM en WTCC.
Is toch super gaaf zo’n ding!
Ik had stiekem gedacht dat dit artikel van de hand kwam van maurtisH
Helemaal mee eens! Nu rijden er in het DTM silhouet bolides die nauwelijks herkenbaar zijn.
Opel,V-8,444PK.Dan denk ik meteen aan Holden.Als deze een miljoen zou kosten als je hem wilt kopen kan ik het me voorstellen dat mensen toch voor een Lamborghini gaan.Opelrijders zijn normaliter geen Miljonairs.
Ik heb zelf een astra coupe uit 2002. Uitgevoerd in capri yellow en voorzien van orginele(!) OPC trim waaronder bumpers, velgen en interieur. Blijft een pracht auto. Opel kan me gestolen worden maar dit model heb ik altijd een zwak voor gehad! Heb t hele land door gereden voor een orgineel exemplaar met weinig km.
Dit hadden ze echt moeten uitbrengen in een beperkte oplage!
Opel had toentertijd nog meer leuk V8 geweld in petto. Is er helaas nooit van gekomen :(
@wim_meerkerk: Niet van Opel zelf toch? Maar gewoon vanaf de plank in de vs toch?
@martinus: jep, dikke V8 in de Omega. Die waren productieklaar en prima concurrentie voor de Passat W8.
Wow gaaf ding!
Dikke wagen, en als coupe/cabrio nog steeds velen malen mooier dan die oersaaie golf uit die tijd.
De perfecte opel, tenzij ze dit blok in de calibra leggen :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).