“Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten teveel NOx uit”

Auteur: , 84 Reacties

Weinig zin in stikstof-nieuws? Je weet wat je te doen staat.

Goed dat je meeleest, want volgens de NOS raakt de poep officieel de ventilator. De omroepstichting vroeg op basis van de Wet openbaarheid van bestuur correspondentie tussen TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu op en je raadt natuurlijk al hoe de conclusies over het algemeen luidden.

Dat rapport was trouwens al openbaar, maar om welke auto’s het precies ging was nog niet bekend. Ik vind dat heel vreemd, maar er zit ongetwijfeld een goeie reden achter. De beerput wordt nu dus alsnog opengetrokken en jij wil weten om welke modellen het gaat. Wel, dit zijn ze:

Mercedes C 220 BlueTec diesel (20x teveel NOx)
Opel Zafira
Peugeot 308
Audi Q7
BMW 530d (de enige in het rijtje die wél goed scoorde)

Over andere auto’s dan de genoemde diesels wordt verder met geen woord gerept. Deze sjoemelsystemen zouden minder goed of niet meer functioneren bij veranderde omstandigheden. Denk aan temperatuur en snelheid.

Voor wat betreft de Audi Q7 wordt gemeld dat de uitstoot van deze SUV groeit zodra bijvoorbeeld wordt gestart met een warme motor. Da’s natuurlijk een beetje verdacht. Verder valt de Mercedes C220 CDI in negatieve zin op met zoals vermeld een 20 maal hogere uitstoot dan op de rollenbank.

NOS meldt dat “niet duidelijk is waarom autofabrikanten de auto’s zo hebben afgesteld dat ze in de praktijk meer uitstoten dan is toegestaan”, maar wij weten natuurlijk wel beter. Verder meldt de RDW dat het liefst nog deze maand wordt begonnen met tests om te achterhalen of sjoemelsoftware inderdaad wordt geïnstalleerd.

Reacties fabrikanten

Gelukkig waren de diverse fabrikanten niet te beroerd om te reageren. De hele reacties vind je bij NOS, we hebben ze kort samengevat zodat je gauw weer verder kunt met bankhangen en knuffelen met je eega.

Mercedes: de afwijkende testgegevens komen door de lage buitentemperaturen en de testmethodes zijn verouderd.

Opel: er moeten snel testmethoden komen die wél een realistisch beeld scheppen van de werkelijke uitstoot.

Peugeot: tests op de weg wijken nu eenmaal af van test op de rollenbank.

BMW: de door TNO gemeten waarde die iets hoger ligt dan de officiële testwaarde komt door verouderde meetmethodes. Verder doen wij het gewoon goed.

Audi: indien nodig zal de fabriek zich hierover uitlaten.

Lezersvraag

Laten we vooropstellen dat de consument natuurlijk juist moet worden voorgelicht, maar zijn jullie dit geneuzel ook zo zat?



84 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ooh jee daar gaan we weer.
@Donstil: Hier zal de discussie wel vervallen in de marge van of het bewezen kan worden dat het sjoemelsoftware is.

Maar ik denk dat deze onthulling ook maatschappelijk wat kan veranderen. Ik hoop op de volgende effecten:
– Een scherpere blik van de overheid naar de giftige uitstoot van Diesels.
– Meer onderzoek naar de motormanagement software van Opel, Peugeot, mercedes en andere Merken.
– Een eerlijk verhaal vanuit de fabrikanten in plaats van constant gedraai, gelieg en verstopperij.
– Minder belastingvoordeel voor auto’s met giftige uitstoot.
– Belasting die niet alleen co2 georrienteerd is.
– Meer belastingvoordeel voor elektrowagens.
Hahahahah, heerlijk voor onze vriend met dr snor. KARMA!
@dutchdriftking: Bullshit , de snor , heeft gezegd dat ze geen sjoemel software hebben en dat hebben ze niet…
@87sandyd: Begrijp niet wat je zegt, ten eerste haal ik er niet meer merken bij..
ten tweede is mijn geliefde onderwerp van reacties haast een onuitputtelijke bron van schandalen…
@norge: nogmaals, verkeerd gelezen. Neemt niet weg dat er altijd maar weer een ‘sjoemel’ opmerking moet zijn. Het is nu duidelijk….
@87sandyd: Oke , mooi.. ;)
@87sandyd: mijn excuus, heb het verkeerd gelezen…
@norge: waar rook is…….
@dutchdriftking: Is VAG…
@norge: wat ben ik toch blij dat VAG eindelijk met zijn pootjes op de grond terrcht komt. Die vonden al een tijdje dat ze de creme de la creme waren.. NOT!! Hahah heerlijk!!
@vagtroep: Wel zuur dat nu blijkt dat de VW-groep dezelfde oneerlijke, stinkende handelsmethoden gebruikt als het volkse Opel en Peugeot.

Ze leken verheven, maar hun software is net zo dom als die van de volkse concurrenten.
@norge: haha, nice comeback! (:
@norge: norge for president!!
Ik vraag mij toch sterk af in hoeverre dit allemaal klopt. Tijd zal het leren
@merc-94: dat zal de tijd uitwijzen. Maar het zou natuurlijk voor iedereen beter zijn als het niet zo zou zijn.
@dutchdriftking: We gaan het zien. Uit het onderzoek bleek in ieder geval het volgende: “(…) en bij temperaturen lager dan 20 graden werken de systemen in veel gevallen niet meer goed”. Dan hebben we in Nederland niets te vrezen…… Oh, wacht… ;-)
@merc-94: eensch. Sowieso slaat dat hele co2 nod geneuzel nergens op icm die testen
@merc-94: Ik heb geen idee, maar het zaakje stinkt naar corrupte milieuvriendelijke kak onderzoek ambtenaren!!!
Journalistiek haalt weer vanalles door elkaar. De auto’s stoten niet teveel uit. Het onderzoek laat zien dat de uitstoot in de tests vaak veel minder is dan in de praktijk. Dat wist iedereen al lang die een keer de fabrieksopgave van het verbruik heeft vergeleken met de werkelijkheid. TNO geeft zelf aan dat het onderzoek niet aantoont dat er gesjoemeld is.
@capibaro: ik denk dat dit op dit moment de enige juiste conclusie is!
Peugeot zegt dit dus ook letterlijk!
@capibaro: en ondertussen schreeuwen ze van de hoogste daken met naam en toenaam wie de boel zogenaamd besodemieteren.

Dan is het dus een met belasting geld betaalde nieuws brenger die dit soort onzin de wereld in helpt. Met alle schade van dien.
@lekbak: Nou – nee.
Er is een WOB-verzoek nodig om deze gegevens boven tafel te krijgen, zo hard proberen overheid en testinstanties publicatie te vermijden.
Dat is overigens wel te verdedigen, zolang je niet alle merken getest hebt, maar dat is een ander verhaal. En journalisten worden nu eenmaal precies daarvoor betaald: informatie opdiepen en van de daken schreeuwen.
@mout: journalisten worden betaald om informatie op te diepen ja. Om er vervolgens een inhoudelijk correct stuk over te schrijven.

Niet om er een sensatie beluste draai aan te geven die zeer duidelijk iets suggereert wat niet aan de orde is. De link met volkswagen is gewoon domweg niet terecht. Dit heeft een hele andere oorzaak, dusdanig anders dat het niet te vergelijken is. Voor zover uit het rapport blijkt uiteraard.
@lekbak: In beide gevallen is toch duidelijk dat de kunstmatig lage uitstoot tijdens de testcyclus wordt veroorzaakt door de software?

Tenminste dat staat in het nos-verhaal,
Als de condities niet strikt, overeenkomen met de test-condities, dan gaat de uitstoot weer omhoog.

“Het onderzoek toont volgens TNO aan dat de systemen in de auto die de uitstoot van NOx verminderen softwarematig zo zijn afgesteld dat zodra de omstandigheden – zoals temperatuur en snelheid – anders zijn dan in de officiële testprocedure, de uitstoot toeneemt. ”

Bij eerder onderzoek van de DUH kwam ook zoiets ook naar voren. Als de achterbanden v.d. Zafira niet meedraaiden(zoals tijdens de test-cyclus) dan ging de software op standje kunstmatig lage uitstoot, draaiden ze wel mee dan bleef de uitstoot normaal (te hoog).
en toch kan ik me niet voorstellen (zeker niet nadat Dr. Z uithaalde naar VW) dat Mercedes en eigenlijk ook Peugeot erbij betrokken zijn… overigens schijnt het dat ze de W204 hadden gebruikt, is het dan ook niet normaal nadat ze al aardig wat gelopen hebben en wat jaartjes ouder zijn meer gaan uitstoten, als ik die tank van mij start ruik je het lood mijlen ver… iets klopt er niet…
@henkhupelschoten: Dr.Z. heeft niet gelogen. Tenminste niet voor zover blijkt uit dit onderzoek. Dit is meer een onderzoek naar de test. De auto’s stoten in de praktijk meer uit als in die test, goh verrassend zeg…
Krakaka!
Haha ik rijd zelf nu Mercedes, maar ik vind het wel grappig na de statement van snorremans “wij houden ons netjes aan de regels” of iets in de trend.
Het valt wel op dat fraude steeds wordt vermengd met een onrealistische test die auto’s moeten ondergaan bij goedkeuring. Twee totaal verschillende dingen
@Capibaro: Ook op AB trouwens waar wordt gesproken van sjoemelsystemen. TNO zelf zegt uitdrukkelijk dat er niet wordt aangetoond dat er sjoemelsoftware in zit.
En zo wordt iedereen naar een kluitje in het roet gestuurd
Dat auto’s niet zo schoon zijn als opgegeven, dat verbaast mij niet. Auto’s zijn ook niet zo zuinig als opgegeven. Elke fabrikant (op Subaru na ;-)) programmeert de auto dusdanig dat ie schoon en zuinig door de test komt. Dat kan aan de meetmethode of interpretatie ervan liggen.

Waar VW vreselijk nat ging is dat de motor op een totáál ander programma ging lopen, totaal niet relevant voor dagelijks gebruik, maar puur om de test te manipuleren.

Daar zit een groot verschil tussen. Met name AutoWeek wil dit nog wel ‘in het vage’ laten en lichtelijk wegwuiven, maar gelukkig blijft AB ons met goede gegronde berichten voorzien van informatie.

Dank!
@gtwillem: VAG heeft gewoon de boel belazerd dmv andere mapping tijdens een test. Dat andere merken dat niet doen geloof ik ook echt wel.

Maar ik geloof niet dat andere merken zich aan alle regeltjes houden.

@gtwillem: helemaal met je eens. Vergeet niet dat PON een hele dikke vinger in de pap van Autoweek heeft.
@gtwillem: Nouja, als Autoblog het komende jaar opvallend weinig auto’s van het VAG concern test weten we waar het aan ligt!
@gtwillem: ik denk ook dat het iets is van de laatste jaren, want mij alfa 159 2.4jtdm Qtronic zit 0,1L af van de fabrieksopgave. Maar daar wordt/werd ook niet geheimzinnig gedaan over het G label. Overigens de 159 en de 147 daarvoor zaten ook heel dicht tegen de opgave aan. Vandaar ook dat de geteste BMW er goed af kwam want dat is toch als geen lage bijtellen waar elk grammetje CO2 een verkoopjaar kan maken of breken
Aan iedereen die de CO2 en NOx berichten beu is:
Gewoon rustig blijven, even diep in en uitademen… nee wacht, niet te diep…
Japanners ga je niet in dit soort lijstjes terug vinden.
Mercedes

“In algemene zin is het niet ongebruikelijk dat er verschillen zijn tussen laboratoriumtestresultaten en praktijkresultaten op de weg. De tot nu toe gehanteerde testmethodes voor de toelating van een voertuig op de weg zijn in de basis al heel erg oud (bijna 40 jaar) en overheden, wetenschappers en auto-industrie zijn al jaren bezig om een adequate testmethode te ontwikkelen. Momenteel wordt in Europees verband hard gewerkt aan de totstandkoming en spoedige introductie van een meer praktijkgeoriënteerde testmethode waar Daimler zich ook voor inspant. We spreken dan over Real Driving Emissions (RDE), vastgesteld met het de Portable Emission Measurement System (PEMS) waarvan de meetmethodiek met randvoorwaarden op dit moment in de laatste staat van ontwikkeling is. Doelstelling is natuurlijk om de praktijkemissies, waaronder de NOx-emissies verder te verlagen. We verwachten dat deze meetmethodiek binnen redelijke periode wordt geïntroduceerd en onderdeel gaat uitmaken van de toelatingseisen van voertuigen op de weg.

Breng graag onder de aandacht dat Daimler AG, het concern waartoe Mercedes-Benz behoort, vele miljarden euro’s investeert in het zuiniger en schoner maken van haar personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar hebben we ook een naam hoog te houden. In dat verband noem ik graag de volledig elektrische auto’s (batterij-elektrisch en waterstof), (plug-in)hybrides en auto’s met efficiënte en schone verbrandingsmotoren. Alle in Europa, dus ook in Nederland toegelaten auto’s voldoen aan de geldende wettelijke normen. Daar is géén twijfel over. Dat blijkt ook uit de rapportage van TNO.

Met betrekking tot de door TNO geteste voertuigen volgens de nog experimentele PEMS/ RDE norm (Randvoorwaarden moeten nog worden vastgelegd!) zijn afwijkingen tijdens de praktijktesten geconstateerd. Dat gold ook voor de in maart 2015 geteste Mercedes-Benz C 220 BlueTec diesel met Euro 6-techniek. Een analyse van deze test heeft aangetoond dat afwijkende praktijkcondities hebben geleid tot afwijkende emissies. In dit geval voor testdoeleinden opmerkelijk lage buitentemperaturen. Om aan de in de wet gestelde eisen te kunnen voldoen, worden in dit geval onder lage buitentemperaturen emissietechniekbeschermende maatregelen genomen die onder deze specifieke testomstandigheden hebben geleid tot een hogere NOx-emissie. Hierover is recent overleg gevoerd met de specialisten van TNO en de collega’s van Daimler.

Los van de opmerking inzake de toename van de NOx emissies, is er dus géén sprake van een afwijkende strategie, maar van afwijkende testcondities die hiertoe hebben geleid.”
Als je produkt aan een bepaalde test moet voldoen stel je het daar speciaal op af, lijkt mij logisch. Is bij crash tests niet anders…
grappig dat Audi er tussen staat terwijl het VAG concern hier nu toch al wel genoeg door het slijk is gehaald
Beetje hypocriet van Mercedes… http://www.autoblog.nl/nieuws/daimler-topman-geeft-vag-een-flinke-trap-na-83664
@supersim200: nee, lees nou eens goed wat de man zegt…
@norge: “De baas van onder meer Mercedes en Smart heeft gezegd dat een schandaal als met Volkswagens dieselgate nooit, maar dan ook echt helemaal nooit in zijn bedrijf zou kunnen gebeuren. Hij denk dat er bij Daimler genoeg mensen rondlopen die meer ethisch besef hebben dan een pinda. “Als iemand een voorstel doet om te gaan sjoemelen met software, wordt diegene direct tegengehouden door de andere werknemers”, zegt hij.” Zie ik iets over het hoofd?
@supersim200: ja behoorlijk…
@norge: verklaar je zelf nu eens nader?
@boomhauwer: inderdaad, vraag me af wat ik over het hoofd zie
@supersim200: @boomhauwer Het vag schandaal handelt om sjoemel software…En daar heeft de snorre baas van MB iets over gezegd…Dit handelt om dat alle auto,s een hogere uitstoot hebben …En dus niet om sjoemel software…Het is volgens TNO niet aangetoond dat MB dit zou hebben…Duidelijker kan ik het niet zeggen..
Aanvulling op @norge: Lees de reactie van @poar eens goed door, die helpt je al goed op weg!
Ik ben een beetje uitstoot moe. De 16 grootste schepen op aarde stoten meer uit dan alle auto’s samen…
@rudyv: klopt niet helemaal. Je moet de lading wegzetten tegen het aantal vrachtwagens wat nodig is om de lading te vervoeren. Dan is een containerschip verbazingwekkend schoon!
@rufctr01: zelfs als je dat niet doet. Ik denk dat de mens niet eens een motor kan bouwen die een 16e van de totale uitstoot van alle auto’s evenaart. Zoiets is wel erg dom om te roepen, duidelijk geen moment over nagedacht.
@rudyv: juist ja…
Nee, ik ben de berichten over dieselgate e.d. nog niet beu. Heerlijk vermaak hier op AB met het lezen van de reacties die hier geschreven worden. Kan geen boek tegenop…
BMW ftw.
Ik geef er geen fuck om …lekker boeie
Weer een fraai staaltje berichtgeving van journalisten die geen idee hebben waarover ze berichten (journaal vandaag).
Er is een voorgeschreven test en daaraan zijn bepaalde emissie-eisen gekoppeld. Daaraan voldoen alle auto´s, want ze zijn gehomologeerd. tenzij ze de kluit belazeren natuurlijk.
Dan doet TNO heel andre testen, met een heel ander belastingsspectrum en, agguttegut, ook heel andere emissiewaarden.
Kijken we daar nu van op? Niet echt, bij de NEDC wordt de motor maar licht belast. Iedere fabrikant weet dat en zorgt ervoor dat de motor in dat gebied keurig presteert. In alle andere belastingsgebieden wil je power en efficiency. Je moet tenslotte concurreren. Zolang de overheid geen testen voorschrijft die het hele belastingsspectrum beschrijven zul je dit probleem houden.
Overigens gebeurt met benzineauto´s hetzelfde.
@mauritsh: Wat de lezersvraag betreft: ongeacht of iedereen de discussie zat is, we ontkomen er toch niet aan. Ik voel Kamervragen aankomen… Misschien kan het parlement stiekem een commissie oprichten… Commissie Stiekem? Nee, geen behoefte aan (olie-)lekken, haha… Ach, het is toch common knowledge dat de werkelijke uitstootcijfers vaak niet stroken met de opgegeven cijfers? Het zou kortzichtig zijn om daar het automotive gedeelte van het Belastingstelsel op te baseren… Oh, did they? Well, gelukkig hebben we Wiebes cum suis om een en ander na “uitgebreid onderzoek” te relativeren. Lang leve de Polder, haha.
“Audi: indien nodig zal de fabriek zich hierover uitlaten” En als enige ontwijkt VAG het probleempje weer…. Typisch…
@norge: jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen, ongelooflijk!
@norge:

Wordt binnenkort afgedaan als producteigenschap, mark my words.
Het grote verschil is dat bij Volkswagen bewezen is dat de motor een ander programma draaide als werd gedetecteerd dat er een testcyclus werd gereden. Andere merken doen het zo dat uitstootbeperkende systemen alleen werken als de auto in situaties komt die overeenkomen met een testcyclus. Het is een subtiel, maar belangrijk verschil. Je mag immers niet de testcyclus herkennen en dan de auto zich anders laten gedragen, maar je mag wel de auto zo ontwerpen dat hij ‘opzettelijk toevallig’ weinig uitstoot tijdens de test. BMW daarentegen maakt gewoon een 530d die altijd zo schoon mogelijk is, petje af voor de ingenieurs in München.
Wat een groot verschil tussen de Audi en BMW, bij warme motor een NOx uitstoot van resp. 371 en 6 mg/km (factor 62!), beide moderne diesels…
@dirkh: zo modern is die Audi dus duidelijk niet…
Men zou haast denken dat het het nodig is om een nieuwe (synthetische) diesel brandstof te ontwikkelen. Zo enen die koeler verbrandt en met kleinere koolstof ketens waardoor er minder NOx en fijnstof uit gestoot word…

Maar ach, dat zou te makkelijk zijn……
En uiteindelijk weet bijna niemand waar het echt over gaat, kan het bijna niemand echt ene reet schelen (tenzij ze populair kunnen doen met hun milieuvriendelijke mening), raced bijna iedereen morgenochtend gewoon in hun TDI naar hun werk omdat dat zo goedkoop is en wordt ik raar aangekeken omdat ik wel gewoon zeg dat al dat milieu geneuzel mij geen ene donder kan schelen.
Ik ben al dat gezeik spuugzat kan ik je vertellen.
Mijn Mercedes ook? Best raar, zit notabene 30 liter AdBlue aan boord.
Dat was toch dat goedje dat NOx reduceert? Hoe dan ook, het zou me aan mijn reet roesten.
Ik zit in elk geval niet te wachten op een update als me dit vermogen of trekkracht gaat kosten.
Conclusie, elk merk maakt zich er min of meer schuldig aan. Dus is elk merk gelijk even hypocriet. Niks nieuws toch? Gaat ze niet om het milieu maar om de centjes die de hoge bazen zo graag hebben
Wat een belachelijk stuk journalistiek weer dit hele verhaal. Niet zozeer van autoblog maar wel van de nos, en alle kopieerapparaten die zich journalisten noemen.

Ik wordt gewoon verdrietig van dit soort toestanden. Een goede nieuwsvoorziening is cruciaal voor het functioneren van een democratisch en vrij land. En keer op keer op keer kom ik dit soort dingen tegen. Omdat ik hier toevallig iets vanaf weet kan ik hier doorheen prikken. Maar voor onderwerpen waar ik minder vanaf weet ben ik wel afhankelijk van een organisatie zoals de nos. Triest dat het zo moet werken. Ik zou het bijna corruptie noemen, volksbedriegerij is het sowieso.

Niet echt ontopic maar niet minder waar.
@lekbak: Geheel mee eens. De hele [linkse] NOS is er op uit om verwarring te strooien in het algemeen.
continue maken ze via het medium TV op slinkse wijze reclame/ promoten voor alles wat links is.
En de verkiezingen komen er weer aan. Probeer nuchter te blijven. De tijd zal het leren.
“Nu raakt de loep de ventilator” haha
poep*
Genoeg onzin. Check dat plaatje, dat is toch gaaf
Ben ook wel beniewd naar de uitstoot van de BMW 25d en 50d blokken. Dit zijn veel efficientere blokken dan de 30d, die zullen een hogere verbrandingstemperatuur hebben en daarmee meer stikstofoxide uitstoot
@undifined1: hmmm denk dat die er ook wel door zullen geraken, een 30d met 258 pk heeft namelijk ook al een flink specifiek vermogen, meer dan sommige 2.0 tdi’s bijvoorbeeld
They see me Smoking ,they hating
Het enige wat hier nog aan mist is een beetje ouderwetse bedrijfsspionage en je hebt een ware Hollywoodblockbuster in handen.
Jammer dat onze politici liever luisteren naar de lobbyisten van grote bedrijven ipv zich zorgen maken over volksgezondheid en milieu….Amerikaanse toestanden, helaas ook al lang in Nederland. Waarschijnlijk hopen ze op een goedbetaald baantje bij sommige bedrijven als ze de politiek verlaten?
@fit4fun:
Welkom in Nederland, een lobbycratie.
https://www.youtube.com/watch?v=YVNdYPgRwrU
Om de vraag te beantwoorden: Ja!

Het zal me een zorg zijn, laat ze het eerst maar eens goed uitzoeken en de regels duidelijk maken en een simpele samenvatting schrijven dan zijn we er weer helemaal. In de tussentijd wat stukjes over de vergeten car beurs babes van de afgelopen jaren en ik ben een gelukkig man…
We beginnen weer…
Ojee, als het fenomeen “sjoemelsoftware” al enige tijd hot news is, dan gaat onze controlerende instantie
kijken wat er loos is. Moeten nieuwe auto’s niet vooraf een typegoedkeuring krijgen?
Bijscholing?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).