Opgefrist! De Mercedes S-klasse Coupé en Cabriolet

Auteur: , 38 Reacties

Na de gewone S-klasse zijn nu ook de minder zakelijke varianten strakgetrokken.

Opgefrist! De Mercedes S-klasse Coupé en Cabriolet

Ongeveer een half jaar geleden werd de gefacelifte S-klasse aan het grote publiek voorgesteld, inclusief de AMG’s. Meer autonome techniek, nieuwe motoren, een opgefrist uiterlijk en een interieur dat weer even mee kan dankzij grotere schermen. Dat waren zo’n beetje de belangrijkste wijzigingen voor wat betreft de über Benz.

Voor de coupé en de cabriolet geldt ongeveer hetzelfde, waar we voor deze versies wijzen op de oled-achterlichten. Die komen immers niet naar de gewone S-klasse. Verder nieuw: de biturbo V8 in de S 560 Coupé en de S 560 Cabrio. Deze versie is goed voor 469 pk en 700 Nm, waarmee de standaardsprint in 4,6 tellen achter de rug is. Bovendien komt de S 500 door de komst van de S 560 te vervallen.

De S 400 met V6 heet vanaf nu S 450 en krijgt een zogeheten zeil-functie, waarmee de motor bij lage belasting stationair gaat draaien. Ook krijgt deze instapper een 9-traps automaat in plaats van een 7-traps exemplaar. Het vermogen van deze versie bedraagt 367 pk waarmee je in 5,5 tellen de 100 km/u haalt.

De belangrijkste wijziging in het interieur is net zoals bij de gewone S de komst van twee 12,3 inch schermen die samenkomen als widescreen cockpit. Deze digitale cockpit kent drie weergavestijlen, te weten Classic, Sporty en Progressive. Verder vind je de belangrijkste knoppen op het stuurwiel zodat je je handen tijdens het rijden in principe niet meer van het stuur hoeft te halen.

Dan nog even de AMG’s. De S 63 en S 65 zijn qua uiterlijk lichtjes opgefrist met iets meer chroom en een gewijzigde grille. De S 63 deelt het blok (de 4.0 V8) met de S 560 en krijgt net als bijvoorbeeld de E 63S (rijtest) een vermogen van 612 pk bij een koppel van 900 Nm. De S 65 met V12 doet daar met 630 pk en 1.000 Nm een toefje bovenop. Overigens is de S 63 met 3,5 tellen sneller bij 100 km/u dan de V12, die er 4,1 seconden over doet.



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De S-klasse Coupe en Cabrio vind ik twee schitterende auto’s. Wel echt onwijs zwaar met ruim 2000 kilo, maar ontzettend fraai. De AMG’s laat ik voor wat het is. Ik zou gaan voor een S560. V8, genoeg vermogen dus snel zat en klinkt ook best goed. Zo in het bruin als op de foto’s. Prachtige auto.
@viezefreddyw: denk dat dit idd de beste keuze is. Heerlijk ingetogen maar toch snel genoeg kilometers maken.
@viezefreddyw: En zonder AMG-pakket, meer elegantie imo
@87sandyd: Held, dat vind ik nou ook. Ziet er veel eleganter uit. Alleen nog die chromen strip aan de achterzijde boven de achterlichten eraf, dan is ie perfect voor mij.

Overigens moet ik zeggen dat de configuratie in deze fotoserie, de auto met lichte bekleding, er werkelijk fantastisch uitziet.
@87sandyd: Jij snapt het!
@viezefreddyw: de eerste “s500” coupe’s hadden hun tekst niet links op de achterklep staan maar onder de Mercedes sterne. Snap niet dat ze daar mee gestopt zijn. Maar wat lijkt mij dat lekker. Een groene s500 met witte kap. Zo zie ik hem het liefst.
In tegenstelling tot de limousines vind ik deze update wel een verbetering!
Gaat de motor tijdens de zeilfunctie niet gewoon uit ipv stationair? Stationair gebruikt deze brandstof.
@imaginenl: lijkt me niet aangezien je wel aan het rijden bent.
@peug206: Porsche doet dat toch slimmer dan: “Bij hogere snelheden in combinatie met een lage motorbelasting kan de zeil-functie worden gebruikt. De benzinemotor wordt dan afgekoppeld en de elektromotor houdt de constante snelheid vast. Zodra het nodig is, schakelt de benzinemotor in fracties van seconden automatisch weer in”
Een stationair draaiende motor gebruikt altijd brandstof dus dat zeilen kan je beter in de hoogste versnelling doen dan (want geen brandstofverbruik).
@imaginenl: de S heeft geen elektromotor en daardoor lijkt het mij toch lastig om die hoge snelheden vast te houden met stationair toerental
@gerwin420: Je kunt ook zeilen als je uitrolt of bergafwaarts gaat. Maar “zeilen” doe je mi zonder een draaiende motor.
@imaginenl: uit het persbericht:

“A new gliding function contributes to efficiency under real driving conditions. When the driving situation and charge level of the battery allow, the combustion engine is decoupled from the powertrain and runs at idle, so that the vehicle can coast freely.”
Oké…. Dus je betaald bijna een (euro)ton meer voor de S65, maar hij gaat ruim een halve tel langzamer naar de honderd….? Of mis ik iets?
@rednasnamsob: jep. Zo gaat dat. Maar reken er maar op dat hij wel anders rijdt…
@jaspervdwinden: Binnen de doelgroep is er een behoorlijk klantensegment (Midden-Oosten, China) waar men per se een V12 wil. Puur prestige, de prestaties zijn ondergeschikt.
@rednasnamsob: nooit begrepen waarom ze niet investeren in dit blok en hem op 700pk zetten.
@breinstein: Omdat het niet hoeft. De kopers van een V8 willen steeds meer vermogen, de kopers van een V12 willen gewoon een V12.
@rednasnamsob: S63 heeft volgens mij ook 4-matic terwijl de V12 alles naar de achterwielen stuurt.
@rednasnamsob: de S65 heeft alleen achterwielaandrijving, terwijl de S63 vierwielaandrijving heeft.

De uitstoot van de S65 is ook ridicuul. Dat scheelt ook in prijs.

En het is gewoon een marge die Metcedes erop heeft, waarschijnlijk. Het blok is inmiddels stokoud (2004…)
@willeme: Is er een reden waarom die S65 geen 4matic heeft? Lijkt me toch wel fijn met 1.000 Nm.
@berlinetta: Jazeker, een vrij simpele zelfs. Er is namelijk geen ruimte meer voor een as naar voeren. En omdat de basis van deze auto vrij oud is (2005), werd er nog geen rekening mee gehouden dat iedereen 4WD wil hebben.
@willeme: Jammer. Een S65 met 4matic moet toch echt een kanon zijn.
@berlinetta: ja vast maar op een of andere manier vind ik 4wd in deze klasse niet horen. Misschien ben ik nog van de oude stempel en vergeet ik de extra paarden mee te rekenen die ze in deze klasse tegenwoordig hebben. Maar toch.
@kennone: Maar dit is vooral een luxe wagen. Met 630 pk en 1.000 Nm op de achterwieltjes lijkt het me niet prettig rijden bij slechte weersomstandigheden.
@berlinetta: ‘Maar dan laat ik mijn S65 toch staan?’
@granlusso: ja dan ga je met de G65 op pad
Tijd om gorden wagener te ontslaan. Jezus die gril kan echt niet op een S-klasse. Te veel spoilers en te “dik” gemaakt. De pre-facelift klopt 100 keer beter.
@henkhupelschoten: Alleen die grill met verticale spijlen is niet om aan te zien. Plak dat lekker op een AMG GTC, zou ik zeggen.

Voor de rest vind ik de auto er wel op vooruitgegaan. Wat stoort je precies eraan?
@granlusso: Precies in de zin van: die spoilers en het ‘dik’ maken komt vooral door het AMG-pakket. Laat die achterwege op de optielijst en het probleem is opgelost?
Ik vind het nou niet echt een verbetering, maar ik vind dat Mercedes na een paar goeie jaren sowieso wel weer een beetje de foute kant op gaat wat design betreft.
Het interieur vind ik toch ook minder fraai dan in het begin. Het stoort me vooral dat het rechterscherm niet helemaal in het midden zit. Dat valt vooral op als je kijkt naar de roosters eronder.
@berlinetta: Had ook mijn bedenkingen o.b.v. De foto’s, maar als je erin zit dan voelt het allemaal heel speciaal aan, echt heel luxueus. Dan is een audi of bmw ineens heel kil en saai daarna.
Moet natuurlijk wel je smaak zijn maar wat mij betreft zijn de mercedes interieurs een schot in de roos.
@aarsgewei: Ja ik vond het interieur eigenlijk altijd best wel fraai. Maar na het goed bestuderen van deze foto’s kom ik toch tot de conclusie dat ik het toch wel een moeilijk design vind. Misschien moet ik er gewoon niet al te lang naar kijken ;)

Verder geloof ik graag dat het heel erg luxueus is. Mercedes maakt wat mij betreft sowieso de mooiste interieurs op het moment.
S63: V8 & 612 pk. S65: V12 & 630 pk + 100 Nm. Je zou bijna denken dat die V8 geknepen is zodat het aantal pk’s niet hoger zou worden dan de V12. Lijkt op marketing trickery, om de S65 kunstmatig iets hoger te positioneren qua power..
@dare2think: dat is uiteraard ook gewoon zo. Die V8 is veel moderner dan de V12.
Een witte Cabrio kap!? Los gezien van het feit dat het mij doet denken aan een partytent van de Blokker, zou ik helemaal de zenuwen krijgen van die vlekken (die je gegarandeerd krijgt).
Dat bestel je toch niet? dat snapt toch iedereen?
Al die updates, facelifts… Ik snap dat het nodig is om bij te blijven maar het gebeurt soms even te snel naar mijn mening..
Kunnen we de volgende keer alsjeblieft NSFW in de titel zetten! Man man man wat een erotiek-stimulans van ’n bak zeg. Jeetje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).