Oudste Nederlandse Mini is weer splinternieuw

Auteur: , 24 Reacties

En hij heet, heel toepasselijk, de reBorn.

De Mini is reBorn!

De kleine grijze Austin met productienummer 983 werd in 1959 door Molenaars Automobiel Fabrieken in Amersfoort in elkaar gezet en hoort daarmee bij de ruim 4.000 Mini’s die hun oorsprong in Nederland vinden. Net als zijn broertjes en zusjes veranderde hij in een zielig hoopje roest, maar het lot wou dat dit oudje de schoothoop bespaard bleef. Vorig jaar werd hij gevonden in een Groningse schuur. Wat bleek was dat dit één van de oudste Mini’s ter wereld is en zeer mogelijk de oudste van Nederland.

Voordeeltje was dat 983 nog redelijk compleet, origineel en onverprutst was. Een restauratieteam van VDL Nedcar mocht de Mini restaureren. Op 7 mei dit jaar begon de demontage en de zoektocht naar zeldzame onderdelen, bijgestaan door fans. Zo moest het motorblokje na 30 jaar stilstand weer gaan lopen en kreeg de versnellingsbak een revisie. De carrosseriedelen, deurpanelen en hemelbekleding werden hersteld of met de hand nagemaakt naar de specificaties van 1959. Ook de originele Ferina Grey lak werd in ere hersteld.

Het restauratieteam mag vanaf medio 2014 in Born nieuwe MINI’s gaan bouwen. Daar zullen zij hun grijze meesterwerk niet snel vergeten, want het herboren oudje krijgt een mooi plekje in de fabriek. Uiteraard zal de Mini regelmatig te zien zijn op internationale autotentoonstellingen.




24 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik had deze mini een rood kleurtje gegeven en de reBourne (identity) genoemd…
Orgineel moest hij worden vandaar.
Waar is die Turbo?
Zo, die klus hebben ze snel geklaard, valt altijd tegen zo’n restauratie, eet wat gaar is enkoop wat klaar is luid mijn devies.
Mooie orginele kleur ook.
Maar volgens mij is de oudste Mini toch een Engels pre-produktie model.
@desjonnies: er staat ook de oudste Nederlandse mini :)
@nathanvenendaal: het is ook zeker niet de oudste Nederlandse Mini. Ik weet er in ieder geval nog eentje die 700 nummers ouder is en ook origineel Nederlands.
@Careltje: natuurlijk zullen er nog oudere Nederlandse mini’s zijn
@desjonnies: dit is natuurlijk een groep monteurs die er de hele dag aan kunnen werken, is toch iets anders dan in je vrije tijd in een schuurtje.
@mashell:
Weet ik, maar het resultaat is er niet minder op geworden
Heel leuk hoe simpel dat autootje is.
Een stuur, een toerenteller (of snelheidsmeter), twee schakelaartjes en een schakelpook
@shrike: Je vergeet een aantal cruciale onderdelen
Prachtig gedaan, en heel mooi dat ze dit (mochten) doen! Kudo’s
Waauw echt supergaaf!! Heb zelf ook heel lang in minis gereden.. helaas ook altijd rottigheid aan de autos maar dat hoort er bij
Van een bonk roest waar niemand wat voor geeft tot het pronkstuk voor de “nieuwe” fabriek straks.
Mooi resultaat, leuk om ook de foto’s van de restauratie op hun Facebook-pagina te zien.

Wel jammer dat het kenteken niet meer bij de RDW bekend is, hopelijk krijgen ze die weer terug na een herkeuring…
Foto van deze Mini vandaag op de voorpagina van het regionale dagblad de Limburger! Getaxeerd op een waarde van €120.000. Toegelaten tot het Mini 1959 register, met 150 leden wereldwijd. Alléén 100% orgineel (gerestaureerde) Mini’s worden hier toegelaten.

De monteurs liepen de rillingen over de rug bij het zien van de vele aanrakingen door anderen van hun liefdesbaby, bang dat er iets aan vernield zou worden tijdens de presentatie.

Meest gestelde vraag: wanneer wordt hij gespoten? Veel mensen dachten dat de grijze kleur de grondlak was…
@hammerman hahahahaha kan ik me wel voorstellen, ik wil ook niet dat iedereen aan me auto komt. Zeker niet als ze het verschil tussen lak en grondlak niet weten.
Knap gedaan. Alleen mis ik de zijspiegeltjes nog. Of zouden die weer in backorder staan?
De one en only ECHTE Mini niks modern gewoon een klein doosje met de wielen op elke hoek zoals de ontwerper bedacht had.

Mooie auto jammer van dat schroot wat er achter staat die deze status nooit zullen bereiken.
Aardig gek gemonteerde radiator!
@mattr: vond ik ook een bizarre plaats…
Dit is geweldig toch! Zie het verschil in bandenmaat tussen die oude en die nieuwe die er achter staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).