Peugeot 205 Turbo 16, wij willen je! [veiling]

Auteur: , 25 Reacties

Waarom een 208 GTI 30th Anniversary Editon kopen als je ook gewoon een heet 205'je van 30 jaar oud kunt aanschaffen?

Vandaag maakte veilinghuis RM Auctions bekend zich wederom aan het Concours d’Elegance at Hampton Court Palace te verbinden, wat betekent dat er begin september in Londen weer leuke auto’s onder de hamer gaan. Ons oog viel op deze grijze, smetteloze Peugeot 205 T16 uit 1984.

Heel veel weten we nog niet over de grijze duivel, behalve een chassisnummer en het gegeven dat er nog niet eens 1.700 kilometer op de klok staat (!). Je vraagt je af welke autohater deze auto in zijn bezit moet hebben gehad, want in 30 jaar tijd met een dergelijke auto slechts zo’n roteindje sturen, dat kan je alleen maar als misdaden tegen de autocultuur opvatten.

Hon, hon,hon

Voor meer achtergrond omtrent de T16 verwijzen we u naar dit artikel, we zijn benieuwd wie in september met deze prijs aan de haal gaat.



25 reacties

Ik wil niks anders dan atmosferische auto’s. Maar dit is één van die uitzonderingen op de regel. Waar is de tijd da Frankrijk met zo’n goddelijke speeltjes kwam?
Wij niet.
Want het is de meest teleurstellende Groep B seriewagen die er is.
Zelfs de BX 4TC is opwindender
En een 6R4 Metro.

En die waar we in het echie weleens mee reden – moest van de eigenaar- was de straatversie van de Quattro S1
Bloedrood was dat ding
met witte wielen.
En die ging echt als vergif met zijn aluminium 5-cilinder blok.
en de ‘doodordinaire’ Renault 5 Turbo, die waren ook woest en gemeen.

Deze, deze worden vaak (nou ja wat is vaak) omgebouwd tot Groep B Rally cloon, omdat Peugeot verrekt weinig Groep B auto’s door verkocht aan den gefortuneerde amateur rijder; maar ze ombouwde naar de 205 T16 Dakar, de 405 T16 Dakar en zelfs de Citroën ZX Rally raid.
@desjonnies:
Teleurstellend moet ik in deze lezen als, hij was eigenlijk te goed en daardoor minder spannend.
Nu heeft de straatversie wel als voordeel dat het abonnement voor de sportschool de deur uit kan. Je biceps kan je prima trainen door de motorkap open en dicht te doen..

Ik ben het met je eens dat de 6R4 de mafste en misschien wel de leukste is (ik heb er helaas nooit mee kunnen rijden).
Maar ik zou mij niet gestraft voelen met een 205T16, al rijdt elke hedendaagse GTI je het snot voor de ogen en ben je na 100km rijden compleet gesloopt.
@tupperware:
Nee hij was te tam, te ver teruggeschroefd.
En een Metro 6 R4 is listig, zeer listig maar de kakafonie van die atmosferische V6 is geweldig (wel ‘oorwarmers’ dragen of een helm)
Zelfs in de ‘straatversie’
Kijk, een metro 6R4 ombouwen van de zeg maar homologatie versie de clubman naar de Group B versie de International was wel te doen, Leyland stelde komplete ombouwsets beschikbaar, en liet per ongeluk wat extra onderdelen in je bestelbus achter, Renault in Dieppe (eigenlijk Alpine) gunde je onderdelen die zij zelf niet meer gebruikten omdat de 5 Turbo weer was door ontwikkeld, maar bij Peugeot bleven de deuren stijf gesloten.
Audi mochten we met die aluminium 5 cilinder absoluut niet komen, we waren er meer dan welkom want Audi lokte je weg voor een paar uur en hijste een gietijzeren 5 cilinder in je Quattro, omdat ze te weinig aluminium blokken hadden laten gieten en de mallen versleten waren dat verhaal deed de ronde)
Lancia was aardig voor prive rijders alleen de prijzen lagen qua gewicht op het niveau van cocaïne, dus gewoon onbetaalbaar, Ford en Opel kenden we niet deden we niet


Oh en een jaar of vijf geleden deed een 205 als deze 75 mille Euro’s.
In Frankrijk, waar ze altijd relatief duur zijn geweest.
Ik denk zelfs dat ik deze ken, komt uit Parijs en is destijds als belegging gekocht door de eigenaar.
@desjonnies:
Helder verhaal, waarvoor dank, ik ken de groep B dan ook alleen als toeschouwer. Ik was destijds nog net niet oud genoeg om te mogen rijden.
Veel verder dan met een Fiatje spelen in een zandafgraving zat er voor mij toen niet in.
@desjonnies: Mooi verhaal. Ik denk dat menig lezer is geinteresseert wat jullie (je schrijft steeds we) dan deed. Bij vele Rally-contructeurs langsgaan met klanten-rallly wagens. Ik lees t graag!
@desjonnies: hahaha, gelukkig één bieder minder!
@desjonnies: Maar toch is het een lekker bakkie.
Zag vandaag een prachtige 205 1.9 GTI staan, blijven echt zulke toffe auto’s. Zou graag nog eens zo’n autootje hebben:) Mijn oma had een reguliere, helaas ook nog eens automaat dus weinig aan.
Geinig. Ik wist wel van de Renault 5 en de Clio, waarbij de achterbank vervangen werd door een turbo-motortje. Van deze 205 had ik echter nog nooit gehoord.
Dit is wel iets heel tofs hoor! Inclusief de stickerlogo’s om gewicht te besparen.
Ik ga voor een 205 rallye! Dat is wel haalbaar.
@xiran:
Gelijk heb je, maar zijn die ook vindbaar?
@tupperware: als je goed zoekt, een opknapper kost minstens 1000 euro.
“autohater”, “misdaden tegen de autocultuur”, “wij willen je!” ;)

@desjonnies: “Zelfs de BX 4TC is opwindender” LOL

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/bx/bx-phototheque/images/4tc-4.jpg
@stephanotis:
Hij heeft het over het rijgedrag en ik heb het vermoeden dat hij hier 1 van de weinige is die wat dat betreft uit eigen ervaring kan spreken.
@stephanotis:
Mooi he.
Kwamen te laat op het groep B feestje.
En is gewoon een 100% Audi Quattro kopie.
Met een 2.2 liter 4-cilinder uit de Talbot Tagora
En was een bij elkaar geraapt zootje, omdat Citroën niet echt een budget kreeg van PSA ( Peugeot had Citroën over moeten nemen)

Ik kan je mijn liefde voor de BX 4TC uitleggen, omdat ik de tweede fabrieksrijder Monsieur Wambergue ken.
En die heeft twee ex-fabrieks wagens in zijn bezit, die van hem en die van Jean Claude Andruet, de eerste rijder.
Maar ’t is het verhaal hoe hij aan die 2 wagens is gekomen wat gewoon onwaarschijnlijk is.
En door dat verhaal ben ik verliefd geworden op deze BX.
Overigens, de enige nog betaalbare Groep B wagen als straatmodel, prijzen liggen rond de dertig mille.
En Monsieur Wambergue, wel die kan je wel helpen om hem wat te kietelen…
@desjonnies: ff wat anders, wordt jij nooit eens gek van dat Franse volk?
Even m’n azijnpismierenneukmodus aan, maar een uitroepteken hoeft toch niet tussen haakjes als er direct een punt achter staat, zoals in deze zin ”[…] 1.700 kilometer op de klok staat (!).” ? Wellicht zit ik er naast en kun jij mij verlichten over het gebruik van zo’n uitroepteken… Maar goed, ik MOEST het zeggen. Azijnpismierenneukmodus uit.

Met vriendelijke groet,

Azijnpismierenneukerman
1350 kg! Geen licht karretje voor die tijd.
Ik trap af en gok € 125.000,-
@ghost: ik denk dat u goed zit.
ooit heeft iemand mij in zijn 205 1.9 CTI een stukje laten rijden, dat was de enige en laatste keer, want dat ik die rotonde tegen 80km/h zou nemen had hij niet verwacht… :)

veel ervaring heb ik niet met zulke oude scheurijzers, maar ik denk dat ze toen al héééél goed wisten wat snel was zonder hallucinante prijzen… spijtig dat vandaag snel gelijk is aan duur en onbereikbaar
@tjorque: Dat was toen ook hoor, daar is niets in veranderd, was in die tijd zeer onbereikbaar net als nu. Misschien was het wel juist andersom, een BMW3 serie was al heel wat en dat is het nu niet meer
@thierryvth: ben ik niet mee eens op de 2de hands markt is veel te krijgen met veel power zoals een alfa Romeo GTA, of Mazda 6 mps. Beiden rond de 260 pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).