Pfff…Verkeersboetes worden nóg duurder in 2020

Auteur: , 52 Reacties

De roverheid maakt weer een karikatuur van zichzelf.

A6

Een nieuw jaar staat weer bijna voor de deur en dat betekent nieuwe kansen om de burger een oor aan te naaien. Met deze lekker rollende volzin opende collega @rubenpriest 360 dagen geleden ons jaarlijkse terugkomende artikel over de alsmaar duurder wordende verkeersboetes in Nederland.

Om de enorme voorspelbaarheid van de overheid te reflecteren, vond ik het wel mooi om ons eigen werk dan ook maar gewoon gedeeltelijk te recycleren. Want jawel, de pensioenen blijven dan misschien gelijk, maar de boetes worden wederom kostbaarder volgend jaar. Ondanks dat politieagenten zelf al ruim tien jaar aangeven dat ze de boetes veel te hoog vinden. Tsja, die stilletjes wegkwijnende politie A6-en moeten ergens van betaald worden natuurlijk.

Er zijn wel kleine verschillen met vorig jaar. Waar het kabinet destijds nog sprak over een inflatiecorrectie van 1,7 procent, hebben de apparatsjiks van de planbureau’s becijferd dat er voor volgend jaar 2,7 procent bij moet. Aangezien we het dan hebben over grofweg dezelfde figuren die ‘berekend’ hebben dat het invoeren van de WLTP-cyclus de prijzen van auto’s in Nederland niet noemenswaardig beïnvloedt, weet je dan dat dit cijfer uiterst serieus te nemen valt.

In de praktijk komen er gewoon lekker ronde getallen bij. Snelheidsboetes worden één tot tien Euro duurder. Overtredingen waarvoor dit jaar nog een boetebedrag van 380 Euro staat, zoals onnodig broem broem geluidjes maken met je auto, kosten je volgend jaar 390 Euro. De geliefde administratiekosten blijven voorlopig wel steken op negen Euro. De opbouw daarvan luidt als volgt: 5,52 Euro personeelskosten, 2,53 euro apparaatskosten, 0,59 euro voor gerechtskosten en 0,36 euro voor rente en afschrijving.

Wil je zelf een overzicht uitprinten om op te hangen op een toepasselijke locatie in je huis; het overzicht van alle prijzen van boetes in 2020 vind je in dit PDFje op de site van de overheid. Lezen dat het ook veel schappelijker en vriendelijker kan is mogelijk in dit artikel over boetes in de ons omliggende naties.



52 reacties

Je kan er niks van zeggen. Want tsja, als je je aan de regels houd heb je nergens last van. Blijft wrang ,maar dat is altijd een legitiem excuus voor ze.
@sleepyj:
Onzin argument. Regels en boetes moeten logisch, redelijk en proportioneel zijn. Dat zijn ze allang niet meer.
@kempenaer: de minister denkt daar blijkbaar anders over…
@kempenaer: pakkans moet wat mij betreft omhoog. En ook op plekken waar het veel belangrijker is. Op de snelweg wat te hard (0-10) is heel wat minder gevaarlijk dan in de bebouwde kom. Als je ziet hoe sommige er daar een potje van maken, door 30 zones en 50 zones echt veel te hard rijden. En misschien niet eens altijd kwa max snelheid te hard, maar denken dat 30 km/u door een blinde bocht met geparkeerde auto’s, de buiten/binnen/buitenbocht pakken is gewoon echt niet verstandig. Ik woon bij zo’n bocht en het gaat echt zo vaak bijna mis met fietsers, kinderen en tegemoetkomend verkeer dat het afwachten is totdat er hier een keer een ambulance staat.
@hiostu: Best wel een onzin argument dat “kinderen”, althans in hoeverre ik ermee te maken heb. Ik woon ook bij een blinde bocht en iedereen weet dat je op t veld moet spelen als kind en niet op straat. Nu wonen er sinds een paar maanden nieuwe mensen met kinderen en er liggen al flyers in de bus dat de straat 15km/uur moet worden. Best wel een doorn in t oog als je zoiets door moet voeren als je je kinderen niet op kan voeden.
@barendbotje:
Ja want kinderen maken geen gebruik van de openbare weg als ze naar school, vrienden, speelplaatsen gaan…
Niks met opvoeden te maken ook, je bent echt sneu figuur en die mensen die jou plusje geven ook.
@mrauto: fietswat zijn fietsers en tegemoetkomend verkeer dan?
@barendbotje: opvoeding als excuus gebruiken om als bestuurder niet op kinderen te hoeven letten, dat is pas kul!
@barendbotje: wat een kul. Heeft helemaal niets met spelen te maken. Kinderen gaan nou eenmaal veel meer op in het moment en kunnen daardoor wel eens iets “doms” doen. Zo werkt een kinderbrein nu eenmaal. Je kunt opvoeden wat je wilt, een foutje kan gemaakt worden. Kinderen zijn geen robots en als je denkt dat dit met spelen heeft te maken dan heb je echt geen idee hoe kinderen werken. Mijn eigen dochter luistert donders goed en let verdomd goed op, op straat. En toch zou ook zij zo maar ineens door wat dan ook per ongeluk de straat op kunnen gaan.
@hiostu: klaarover papa zou misschien leuk zijn in t weekend dan!
@barendbotje:

Duidelijke minachting tegen kinderen en tegen ouders die hun kind veilig willen houden.
Wat wil je bereiken met je houding? In een woonwijk kun je nu eenmaal onverwachte situaties verwachten, een gemiddelde woonwijk rijd je binnen een paar minuten uit, dus of je nou 10, 20 of 80 rijd lekker belangrijk.
@barendbotje: ik vind dat in een rustige woonwijk kinderen van 3 jaar ook buiten moeten kunnen spelen. Ongeacht hoe ze opgevoed zijn rennen die gewoon achter een bal aan hoor. Ik rij zelden de maximale snelheid van 30 in een woonwijk. De hoofdwegen die woonwijken verbinden is weer een heel ander verhaal, maar die zijn als het goed is ook weer anders ingericht.
@barendbotje: Heel veel mensen zijn hypocriet. Als ze jong zijn lekker rondscheuren. Zodra ze kinderen hebben dan zijn het ineens moraalridders
Rechts inhalen zal ik absoluut doen en blijven doen. Het raakt echter kant nog wal dat ik als rechts inhaler een fors hogere boete krijg dan de onnodig linksrijder (bijv 100 links rijden op een 130 weg, even geen grappen nu dat het toch wel naar beneden gaat). Zonder die links plakker is er voor mij geen aanleiding om rechts in te halen. Bestraf de oorzaak zwaarder dan het gevolg! Die veroorzaakt tenslotte de potentieel gevaarlijke situatie.
@rike: of rechts inhalen een passende actie is hangt nog altijd af van de situatie, zoals de snelheid van de linksplakker.
@autodidact: Exact zoals ik zei, 100 links blijven rijden op een 130 weg. Maar ik snap wel je punt of het een passende actie zou zijn. Het is natuurlijk nog altijd een overtreding en dat snap ik, het gene wat ik niet snap is dat het gevolg zwaarder wordt bestraft dan de oorzaak.
@rike: als er op de linker rijstrook iemand 100 km/h rijd, en jij rijdt daar met 105 km/h rechts voorbij dan zal oom agent de linksplakker pakken. Als je er met 30 km/h aan snelheidsverschil voorbij knalt dan krijg je in mijn ogen terecht een hogere boete dan de linksrijder.
@autodidact: … ik was iets te snel, volgens mij bedoelen we hetzelfde
@rike: precies. Is heel anders dan met 180 rechts inhalen om 1 minuut eerder thuis te zijn. Linksplakkers moeten eens aangepakt worden.
@wildewesten: dat is weer wat overdreven. Laten we er voor de lol eens van uit gaan dat het rechts inhalen gebeurt op de snelheid van de wettelijk toegestane limiet.
@rike: Waar ik mij nou echt kapot aan erger zijn dit soort mensen; ik rij 120-130 op de snelweg. In de verte zie ik een inhalende vrachtwagen (die een vrachtwagen inhaald) en daar achter een rijtje van zo’n 8-10 auto’s. Ik zie dit optijd en ga netjes naar de linkerbaan en sluit bij dit rijtje aan. Terwijl wij met ons allen wachten tot de vrachtwagen er voorbij is komt er een kl**tviool over de rechterbaan die het hele rijtje inhaalt met zijn leasebak en hem er zo ver mogelijk naar voren tussen drukt. Hiervoor mogen ook wel boetes van 390,- euro geschreven worden.
@civicfk3: laten we vooral hele stukken asfalt niet gebruiken door in een treintje op de linkerbaan achter een inhalende vrachtwagen te hangen.
@pordon: De leaserijder kan ook gewoon aansluiten en niet als een losgeslagen debiel zijn terrein claimen door simpelweg z’n stuur naar links te draaien wanneer het hem/haar maar uit komt. Dit soort personen verdienen niet eens een boete, maar een rijontzegging van minstens een half jaar voor gevaarlijk rijgedrag en het bewust in gevaar brengen van anderen. Als zo iemand mij aan zou rijden dan klaag ik hem nog aan voor poging tot doodslag ook
@rike: Waarom aansluiten als er honderden meters vrije weg beschikbaar is? Als we met z’n allen wat efficienter gebruik maken van het beschikbare asfalt, netjes onze snelheid aanpassen, ruimtes laten en sociaal zijn naar andere weggebruikers zijn we allemaal beter af. Die lange treintjes op de linkerbaan zijn funest voor de doorstroming want het remeffect word steeds langer en langer tot er uiteindelijk een volledig nutteloze file ontstaat.
@pordon: Helemaal juist; nog ééntje: dezelfde situatie die jij beschrijft, maar nu haalt er géén vrachtwagen in. ” Tante Lientje” gaat op koffiebezoek,met haar dikke 7-serie…”Wát een grote wielen hebben die grote wagens toch…Brrr… ik doe maar wat langzamer…(75km/u)..”
En dan snap ik een heel klein beetje de leaserijder…maar die heeft inderdaad wél zijn fatsoen te houden. Dat gedrag is overigens Duits, als ik me niet vergis krijgen ze dat daar zelfs geleerd, vanwege de hoge snelheid daar; het heeft te maken met ” zo lang mogelijk uitrollen zonder remmen door gebruik te maken van lege stukken asfalt ” maar dan moeten ze vooraan vriendelijk vragen- knipperlicht, snelheid gelijkmaken- om er tussen te mogen…tja, en dát is t natuurlijk… ik weet het, maar verder helemaal mee eens.
@civicfk3: Grootste probleem hier is dat jij genoodzaakt bent om al naar links te gaan, omdat anders niemand je meer voor laat en eerst een file aan auto’s voor moet laten. Als mensen wat socialer waren dan hoefde je niet alvast aan te sluiten…
@civicfk3: Die zou er bij mij dus niet tussen komen… Maar met €390,- vind ik je nog mild
@civicfk3: het zit diep he? Wat een leven zal jij hebben om iedere dag boos te kijken naar leasewagens…
De Nederlandse roverheid begint steeds groter en inhaliger te worden.
Een onverzadigbaar links monster.
Je krijgt hier steeds meer het gevoel dat burgers er voor de overheid/ambtenarij zijn in plaats van andersom. Animal farm 2.0
En de kiezers om dit zo te houden worden gewoon geïmporteerd. Afhankelijk van wieg tot graf.
@kempenaer: LOL, je hebt er verstand van lees ik… Al eeuwen lang geeft links (te)veel terug aan de burger, en moet rechts de gaten weer dichten door hogere lasten. Precies omgekeerd dus…
@kempenaer: je weet hopelijk dat we al meer dan 15 jaar geen linkse premier meer hebben hè? En de PvdA heeft in de tussentijd wel een paar keer in de regering gezeten, maar had weinig in te brengen tegen het geweld van m.n. CDA en VVD. Mocht je trouwens rechtsere ambtenaren willen, dan moet je ze hogere salarissen, bonussen en een carrièreperspectief geven.
@kempenaer: heb je wel ijs gedaan op die plek waar die molenwiek terechtkwam?
@kempenaer: Dit is kneiterhard tokkiefeesboek materiaal, en dat op autoblog… Niveau daalt wel hard hier.
Kan ik alleen maar toejuichen, als ik dagelijks om mijn heen kijkt, waar veel verkeersdeelnemers, er schijt aan hebben wat betreft verkeerd regels, bijvoorbeeld, door rood rijden, app-en achter het stuur, en telefoneren met telefoon in de hand, en daarbij het oplopen van verkeer doden, zijn de boetes ogenschijnlijk nog steeds veel te laag.
@HZW: de hoogte van de boetes is het probleem niet bij jouw voorbeelden, maar het feit dat praktisch iedere vorm van handhaving wegbezuinigd is waardoor de meeste boetes niet gegeven kunnen worden.
@hzw: dat heeft eerder met (gebrek aan) opvoeding en respect voor de anderen te maken.
Het linkse fascisme slaat weer bikkelhard toe, alles moet kapot, alles moet naar de kloten.
@johnwaters: weekendverlof neem ik aan?
@lebeaunl: neen hoor, ik werk. Een fenomeen waarbij je iets opbouwt, zowel voor jezelf als voor de maatschappij. Wat ben ik toch een slecht mens.
@johnwaters: Man man man, jij moet een flinke klap van de molen gehad hebben… En fascisme links noemen, het moet niet gekker worden.
@sanderp: bedankt voor het compliment, ik zal er in de toekomst rekening mee houden dat jij vindt dat links fascisme niet kan.
@sanderp: Jesse Klaver en Rob Jetten knuffelaar alert!
Dacht dat boetes hoger werden ipv duurder?
@lebeaunl: Als ze hoger worden, worden ze ook duurder om te betalen.
@theblazerunner: ik snap het concept, dank
Heb in principe niets tegen hoge boetes, integendeel, erger me dood aan verkeersovertreders and hoop dat ze flink mogen lappen.

Het probleem is dat vaste tarieven oneerlijk zijn. €300 voor een bijstandsmoeder in een ’98 Suzuki Swift is andere koek dan voor een doorgesnoven zuid-asser met z’n Panamera. Die ongelijkheid wordt alleen maar erger met hogere boetes.
@8cylinder: Ik ben voorstander van het Scandinavische systeem, de hoogte van de boete welke gekoppeld is aan je inkomen zodat iedereen evenveel pijn heeft van een boete
@rike: Dan graag wel eerst even belastingen en toeslagen loskoppelen van het salaris, of deze bij het inkomen optellen voordat de boete wordt bepaald.

Of gewoon een puntenrijbewijs invoeren of een systeem waarbij met herhaaldelijk gedrag de boete stijgt. Dan doet het van lieverlee voor iedereen pijn.
@rike: Ben ik met je eens. Maar… ik zie wel eens bijstandsmoeders met complete schilderwerken op hun lichaam, dikke peuk met verlengde vloei op hun lippen, die denken dat die 98- er Swift een getunede Panamarera is. En dán, vindt ik die boetebedragen weer wél terecht…
Ik ga in Januari naar Nederland…..
Op de linkerbaan 100km/h rijden? Dat lijkt mij financieel gezien de beste keuze, als ik dit zo lees…..
Ik lap elke verkeersregel aan mijn laars en ik rijd niet eens in een Audi , pakkans is toch nihil.
Ze kunnen beter de hoogte van boetes omlaag halen en de pakkans vergroten, dat zet meer zoden aan de dijk.
Er komt een dag dan zijn de bekeuringen zo hoog dan vermoord je liever de des betreffende agent om er onderuit te komen Hahahah

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).