(Plug-in) hybrides blijven aan populariteit winnen in Europa

Auteur: , 35 Reacties

Afgelopen jaar was een bijzonder goed jaar voor de hybrides, al dan niet met stekker (en vleugeldeuren), en analisten verwachten dat ook in 2016 meer (plug-in) hybrides verkocht gaan worden in Europa. Overal, behalve in Nederland natuurlijk.

BMW i8

Vorig jaar profiteerden veel plug-in hybrides nog van 7 procent bijtelling en al halverwege het jaar waren sommige modellen al volledig uitverkocht. Uitstekende verkoopcijfers, die dit jaar weer volledig inzakken natuurlijk. Zo werden er in de eerste twee maanden van dit jaar precies 43 Outlander PHEV’s op kenteken gezet en vonden 47 Mercedes C 350 e’s hun weg naar een baasje. Schamele cijfers, als je bedenkt dat er van de Mitsubsidie en de Benz vorig jaar respectievelijk 8.759 en 3.869 exemplaren op kenteken werden gezet. Ook de andere plug-in hybrides scoren dit jaar in eigen land slecht, de best verkopende stekkerauto’s waren in de eerste twee maanden nota bene de volledig elektrische Tesla Model S en de Nissan Leaf.

Dat het zonde is om vele miljoenen, zo niet miljarden te steken in het aantrekkelijk maken van schonere auto’s om vervolgens die maatregel weer even rigoureus om te draaien, dat moge duidelijk zijn. Vooral omdat veel van die stekkerauto’s na het uitzitten van hun leasecontract verdwijnen naar het buitenland en hun voormalige bereiders weer in een dieseltje stappen. Als het toch niet uitmaakt voor de bijtelling…

Europees succes

Gelukkig lijken onze mede-Europeanen beter om te springen met de (plug-in) hybrides. Kwam de verkoop van dergelijke auto’s aanvankelijk maar moeilijk op gang buiten Nederland, nu lijkt de opmars van de hybride niet meer te stoppen. Afgelopen jaar werden in heel Europa 283.260 benzine-hybrides verkocht, tegenover 202.986 in 2014, 23.064 diesel-hybrides tegenover 21.993 een jaar eerder en 96.451 plug-in’s ten opzichte van een schamele 36.612 exemplaren in 2014! De totale Europese markt voor hybrides steeg van 261.591 in 2014 naar 402.775 exemplaren. Kijk, dat zet zoden aan de dijk!

De toppers van 2014

Kijken we naar de verkoop van stekkerloze hybrides, dan doet vooral Toyota onwijs goede zaken. De eerste zeven(!) modellen uit de top 10 zijn een Toyota of Lexus. Opvallend is ook het succes van de NX, al bleek al eerder dat deze SUV goed was voor de verkopen van het merk. Grote afwezige is Ford, dat blijkbaar niet veel klanten in een Mondeo Hybrid wist te krijgen terwijl bij de stekkerhybrides de C-Max Plug In schittert door afwezigheid.

In dat segment gaat de Outlander PHEV fier aan de leiding, op enige afstand gevolgd door de Golf GTE en de Audi A3 e-tron. Opvallend is ook de aanwezigheid van de i8 in deze lijst. Van deze dure sportwagen, een absoluut nichemodel, werden er vorig jaar liefst 2.051 verkocht. En dan hebben we het alleen nog over de verkoopaantallen in Europa. Nog zo iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de analisten van LMC Automotive verwachten dat de verkoop van hybrides in Europa de komende jaren alleen nog maar verder zullen toenomen. Binnen drie jaar verwachten ze een jaarlijkse verkoop van 750.000 exemplaren, zo schrijft Auto News Europe. Persoonlijk zou het mij niet eens verbazen als die voorspeling voorzichtig blijkt, nu ook volumemodellen als de Toyota Prius plug-in en Hyundai Ioniq staan te popelen om de markt op te gaan. Zolang andere overheden maar iets slimmer omgaan met het stimuleren van hybrides dan de onze…

Foto: bjornvanderwee op Autojunk.nl



35 reacties

Hah, Mitsubisidie.. Grappig
Wat is nou mooier dan een lekkere v8
Eh… maar in deze cijfers is NL meegeteld, dus het zegt niet zoveel over de europese cijfers zolang de getallen niet zijn gecorrigeerd op de ‘vervuiling’ van de aantallen door NL dankzij de lage bijtelling in 2014 en 2015, (waarbij veel in 2014 geleverde plugins in 2013 zijn besteld en daardoor tot 70% van de aanschafwaarde ervan kon worden ‘terugverdiend’ via het stapelen van aftrekregelingen). Wil je iets over Europese cijfers roepen dan moet je de Nederlandse en Noorse (ook subsidie) verkopen eruit halen.
Logisch, een elektrische aandrijflijn is ook veel minder onderhoudsgevoelig en veel energie efficiënter dan dat traditionele verbranden van olie.
@martinus: hoeveel procent zou er zijn best voor doen om zoveel mogelijk de elektrische aandrijving te gebruiken?

Ik heb 2 collega’s met een outlander, allebij zijn ze er lacherig over, net 35/40km ver kunnen komen en verder 1 op 8.
@vtechlover: 1 op 8 met een caravan erachter ja maar normaal echt niet. Als ik continu 130 rijd over een afstand van 200 km van Amsterdam naar Groningen kom ik toch niet slechter dan 1 op 10. En gemiddeld over het hele jaar 1 op 30 met elke dag opladen en jij?
@kobus1967: 1 on 18 sire, maar merendeel op de fiets (die blijft gaan en nooit tanken of opladen)
@vtechlover: wel eten drinken plassen poepen en slapen mag ik hopen?
Ben ook wel benieuwd naar de cijfers van lease t.o.v. privé aanschaf. Dit aangezien ik verwacht dat er weinig mensen de stap wagen naar de aanschaf van een hybride.
@Gizzi: De complexe technologie is zeker een dingetje wat wel een item gaat worden. Grappig is dat laatst de V60 van mijn vrouw niet meer wilde starten. Wegenwacht loste het in 10 seconden op. Even de accu kabel van de min pool halen en alles deed het weer….
@pomoek: Mijn V60 heeft dat ook dat 3x toe gedaan. Bleken de miniscule stekkertjes in de computer te zijn die niet allemaal goed waren. Beide kanten laten vervangen en probleem tot nu toe opgelost. Is een bekend probleem bij Volvo met een beperkt aantal V60s.
Aan de ene kant mooi nieuws, blijft er meer benzine over voor de echte autoliefhebbers!
@maseratizzzzzzzz: en aan de andere kant?
@parker: omdat iedereen wel weet dat deze auto’s in de praktijk helemaal niet zo zuinig zijn en mensen niet stekkeren. En dus onnodig financieel aantrekkelijk zijn. + dat het meestal lelijke auto’s zijn.
Ach ja, als de baas het wil…
Hee m’n huis staat op de header 😃
Allemaal speculatie en koffiedik kijken.
Komt Merkel, Hollande, Renzi of Rajoy morgen met een regeling waar zonnescherm op het dak van je huis + snellader + PiH auto goedkoper is dan het vergelijkbare non-hyb model, dan ga je zo over die 750k heen.
Maar mensen die uit passie en overtuiging van de benzine/diesel auto overgaan op de PiH; daar ga je er waarschijnlijk geen 750k mee halen met het huidige aanbod.
En de non-plug-ins kan je voor mij hier gewoon uithalen. Er gaat nog altijd alleen benzine of diesel in zo’n auto en het hybride gedeelte is alleen een efficientie-vergroter. Daar ga je het gevecht tegen de echte uitstoot niet mee winnen.
De titel was beter, (plug in) hybrides steeds meer en meer gesubsidieert…
Zijn er al veel plug in hybriden verdwenen naar het buitenland? Zo nee lul dan niet zo slap Dizono kom eerst maar met bewijs. Er worden zelfs nagenoeg geen Outlanders gejat terwijl er werd voorspeld dat dit massaal zou gebeuren. Ik denk dat als straks de leasecontracten aflopen er genoeg prive rijders voor een zacht prijsje een PIH willen aanschaffen.
@kobus1967: export kerel, export.
Hoeveel Honda Civic Hybrid kom jij nog tegen in vergelijking met 4 jaar geleden?
@kobus1967: ahh, u roept mijn naam?

http://www.autoblog.nl/nieuws/waar-zijn-al-die-honda-civic-hybrids-gebleven-73635
http://www.autoblog.nl/tweedehands-hybrides-verlaten-massaal-het-land
http://www.groen7.nl/export-hybride-autos-stijgt-extreem-hard/

Jij denkt dat al die Outlander PHEV’s, V60 Twin Engine’s en andere stekkerauto’s, die allemaal tegelijk de tweedehands markt op komen in eigen land blijven? Terwijl in buurlanden dit soort auto’s nog voordelig gereden kunnen worden? Sowieso verdwijnt een aanzienlijk deal van de ex-leaseauto’s naar de export trouwens, ook de wagens met conventionele aandrijflijn.
@Dizono: ik durf zelf niet te zeggen wat er gaat gebeuren, maar op zichzelf kleven er ook tweedehands nog voordelen aan een D5/6 Twin Engine. Hij is in de praktijk zuiniger dan een gewone D5 en je betaalt een half tarief aan wegenbelasting (scheelt €500 per jaar). Desalniettemin zullen er nog aardig wat de grens over schieten, zeker van de outlander verwacht ik een massale exodus.
@knipperlichtje: halftarief geldt t/m 2018, daarna is nog niet bekend
@Dizono: ik zie voor PIH’s meer kansen op de tweedehands markt omdat er ook een sleurhut achter kan en zeker bij de Outlander en de Passat heb je ook nog eens veel bagageruimte.
Buiten de vakantie kun je ook nog eens zeer zuinig rijden mits je kunt opladen en dagelijks niet meer dan ongeveer 40 km rijd.
@kobus1967: Verder schrijven ze af als een malle dus kunnen ze straks zeer scherp in de markt gezet worden.
@kobus1967: dat gaat afhangen van de vraag uit andere landen, die heeft juist tot dusverre tot een (relatief) zeer lage afschrijving geleid van plugins en hybrides. Een 2013 Foutlander of V60 is door z’n 0% bijtelling t/m 2018 in NL nog steeds zeer gewild en relatief duur tweedehands.
Wat een l*lkoek dit.
Van de top10 ‘hot Models’ waren er in 2014 zes niet te koop of net geïntroduceerd.
Als het aanbod groeit, is het vrij vanzelfsprekend dat de marge ook mee groeit.
Helemaal als opeens praktisch alle klassen voorzien worden van Hybride modellen.
Reed van de week achter een i8, mooie auto maar toen zag ik die die achterbandjes het is haast lachwekkend zo smal dat ze zijn.
@thomasthomas: heeft iets met energie besparing te maken…
@pinut187: Dan maar een 1 liter op 100 kilometer meer. Ziet er niet uit zo…
Jammer
Das logisch!
Zolang er olie zal zijn zal hybride niet doordringen . . .
Zo’n I8 wil ik best rijden.. Super toffe verschijning, mag ook best in combinatie met een Panamera Hybrid

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).