Politie-Tesla heeft last van voorspelbaar ‘probleem’

Auteur: , 46 Reacties

Niks wat een beetje planning had kunnen voorkomen, maar toch.

Tesla Model S Fremont

Hoe je het ook wendt of keert, als het gaat om de ‘angst’ voor mensen om over te stappen op EV’s, wordt nog bijna altijd het rijbereik aangekaart. Dat is inderdaad de – steeds kleiner wordende – concessie die je moet nemen als het gaat om de nieuwe aandrijvingsvorm. Vandaar dat officiële instanties, zoals de politie, eerst zichzelf even op deze nieuwe oplossing moeten inwerken.

In Fremont zijn ze minder huiverig. Logisch: ze zijn natuurlijk apetrots op Tesla, die daar het hoofdkantoor heeft zitten. In de Californische stad hebben ze al een volledig functionele Tesla-politieauto, inclusief dikke bullbar. We houden het er maar op dat als je er niks over hoort, dan zal het wel werken. Volgens die logica was alles tiptop in orde met de Fremont PD-Tesla. Tot gisteren, toen gebeurde er iets opmerkelijks.

Toen een verdachte auto op hoge snelheid vluchtte van de agent die dat moment de Tesla bestuurde, wilde de agent natuurlijk erachteraan. Tesla says no. De auto was niet voldoende opgeladen om het lang vol te houden. Met nog zes mijlen op de klok moest een andere politieauto de achtervolging overnemen. Oei!

Natuurlijk is het nu even een opmerkelijk nieuwtje, met een beetje managen en goed weten wanneer welke auto is opgeladen kan dit makkelijk voorkomen worden. Toch bewijst het dat er inderdaad nog situaties zijn waar elektrische auto’s met bepaalde concessies komen. Dat moet de pret niet drukken voor elektrofans, maar we geven hem je toch even mee. (via Mercury News)

Met dank aan Kenneth voor de tip!



46 reacties

En jullie denken niet dat normale politieauto’s door ‘slechte planning’ wel eens zonder branfstof komen? Wat dacht je ook van achtervolgingshelikopters.
@stfu: sterker nog het orginele bericht:
“.. All three units deactivated their emergency equipment and returned to normal driving conditions. At that point, the Tesla was driven to a nearby charging station and the additional Fremont units returned to the City. CHP located the unoccupied vehicle in the area of I680 and the Berryessa exit. At no time did the battery of the Tesla become a factor in our ability to pursue the suspect or perform our duties. This situation, while embarrassing, is no different from cases where a patrol car runs low (or even dry) of fuel. ..”
Als de tank leeg is ben je net zo goed klaar. Want die paar minuten tanken duurt dan ook te lang.
@reactief: ik heb wel eens begrepen dat politieauto’s daarom altijd minimaal een halve tank brandstof hebben. Als ze half leeg zijn, dan gaan ze tanken. Zo is er altijd genoeg brandstof voor een lange(re) achtervolging beschikbaar.
@sportevo: Heel lang geleden stage gelopen bij de politie, en daar was de regel; bij het einde van de dienst wordt de auto afgetankt, zodat de volgende collega altijd begint met een volle tank. Heb het artikel gelezen en het lijkt dat de Tesla niet is bijgeladen tussen 2 diensten > dat zou dus idd ook bij een brandstofauto problemen opleveren.
@basman147: met dit verschil dat een brandstof auto aan het eind van de dienst eventjes vol getankt kan worden voor de volgende. Een elektrische auto moet een “dienst” overslaan om vol te raken.
@lekbak: Eens, om het goed te doen heb je er waarschijnlijk 2 nodig, zodat de een kan laden terwijl de ander dienst doet. Dat klinkt overigens duurder dan het is, want de patrouille wagens op mijn stageplek waren na anderhalf of 2 jaar afgeschreven en hadden dan 180000 kilometer gelopen, een elektrische auto zou er simpelweg 3 of 4 jaar over doen.
@lekbak: Dat is dus niet hellemaal het geval. Bij een gelijkstroom lader (DC/ snellader) kan de Tesla Model S Long Range met 145 kW laden. Ofwel, 30-45 min. Er van uitgaande dat je de accu niet hellemaal leeg rijd zal je dus maar een kwartiertje aan het laden zijn om weer door te kunnen.

Uiteraard langer dan een brandstofauto tanken maar men kijkt vaak verkeerd naar een EV. Van 1x per week tanken is het nu laden waar mogelijk (thuis, aan de zaak etc.) Dan is elektrisch rijden, zelfs met een beperkte range, geen enkel probleem.
@simonferrari: leuke theorie, maar we hebben het hier over een politiewagen. Als je elke dienst alleen een kwartiertje gaan snelladen is de auto na 3 maanden aan een nieuwe accu toe…
via Android app
@lekbak: geappig man. Vooral omdat taxi’s niks anders doen en al met 5 ton op de teller rondrijden..
@lekbak: Dat is niet helemaal waar.
@martijn_vangammeren: want? Tesla zegt zelf dat je maar beperkt mag snelladen…
@lekbak: Dat zal redelijk mee vallen. En overnacht kan er worden geladen aan een gewoon laadpunt.
@simonferrari: Over dat overal laden waar en wanneer je maar kunt; Is dat niet heel raar?
Bij een brandstofwagen ga je toch ook niet tanken bij élk pompstation dat je tegenkomt? Om nog maar te zwijgen over de betaling. Overal aan de stekker willen, maar ik heb nog geen enkele betaling gezien van welke vertegenwoordiger dan ook. Probeer eens bij elk bedrijfsbezoek 5 liter brandstof te bietsen.
@luittinke: duidelijk nog geen ev rijder. In Nederland zijn er al op aardig wat plekken een laadpaal beschikbaar waar je tegen betaling gewoon kan laden. Daarnaast heb je de luxe om elke morgen vanaf huis netjes je schone kabel te ontkoppelen en geruisloos weg te zoeven met een volle lading. Het is een mindset maar dat trucje heb je heel snel geleerd. EV komen nu op het niveau dat ze eenvoudig zo’n 350km halen, in principe voldoende voor normaal gebruik gezien je tussendoor eenvoudig kan bij prikken. Ja die vakantie naar zuidfrankrijk is wat lastiger. On topic nu lijkt mij Nederland ook geschikter voor EV politie dan Amerika met die long highway chases.
@jpoers: Elke nacht thuis laden.
Jij tankt ook elke avond?

Ja, er zijn laadplekken waar je gewoon moet betalen. Dat is ook niet meer dan normaal, toch? Betalen voor iets dat je afneemt.

Maar probeer het eens; overal waar je komt 5 liter gratis brandstof bietsen.

Ik ben echt niet tegen elektrisch rijden, wel tegen de vreemde gedachtengang dat het heel normaal zou zijn om bij ieder ander gratis energie te verwachten. “Elektriciteit is niet zo duur” is het meest gebruikte argument dan.
5 liter brandstof kost ook nog geen €10…
@jpoers: jij denkt aan particulier gebruik. Dat elektrisch rijden voor de meeste mensen wel functioneert is inmiddels wel duidelijk. Maar voor de politie heeft het gewoon nog hele grote nadelen. Kort gezegd heb je gewoon dubbel zoveel auto’s nodig. Anders krijg je zaken zoals dit.

En zelfs dan is het nog niet zaligmakend. Snelwegpolitie maakt soms een hoop km’s. Dan is zelfs een volle tesla gewoon leeg aan het eind van de dienst, en geen tijd om te laden natuurlijk. In de stad zal het vast allemaal prima lukken met een lading.
@luittinke: Het is een mindset. En met wat wij normaal rijden hoef je inderdaad niet overal in te pluggen op elke lader waar je stopt. De auto’s kunnen verder rijden dan menig nodig heeft. Enkel voor lange stukken is het anders maar kun je tegenwoordig ook makkelijk doen.

Het gebeurt trouwens ook af en toe dat een ICE politie auto een achtervolging moet staken omwille van brandstof.
@martijn_vangammeren: @simonferrari: Een mindset? Altijd zorgen dat je een volle accu hebt? Dat noem ik toch echt ‘range anxiety’.
Nogmaals, bij een brandstofauto rij je toch ook niet constant met een volle tank? Of met de intentie die tank zo snel mogelijk weer te vullen indien mogelijk?
En 350km op 1 lading? Dat is niet echt heel veel, nagenoeg elke brandstofauto redt dat zeer eenvoudig.
En in de winter presteert een Li-Ion echt minder, dus mindere actieradius.

Elektrisch rijden heeft zeker voordelen, maar het heeft nog te veel haken en ogen (infrastructuur, actieradius, levensduur accupakket onder andere) om het werkelijk op gelijkwaardig niveau te stellen als een ICE.
@luittinke: Natuurlijk is het anders. Laat ik een voorbeeld nemen: ik heb snachts mijn auto geladen en ga in de ochtend naar een afspraak, daar kan ik eventueel de auto laden tegen een interessant tarief. Vervolgens kom ik thuis en plug de auto wederom in, ook wanneer deze nog niet leeg is.
Wat een lulverhaal. Ongetwijfeld ingestoken door olieclubs. Zoals de vorige al zei; met een lege tank was de situatie precies hetzelfde geweest.
@mobieler: het ding is denk ik meer dat deze auto ook na die paar minuten dus niet meer gebruikt kan worden om, via een andere route, een weg of afrit af te sluiten.
@mobieler: Voertuigen van hulpdiensten rijden altijd met minimaal een halve tank brandstof rond.
@techniekmeneer: maar een elektrische auto laten ze leeglopen? Kan me er niets bij voorstellen
@mobieler: Hey Greta Thunberg, jij ook op Autoblog? 😂😂
@ghost: 😂
@ghost: How dare you? 😂
Gek verhaal. Als je te weinig lading/benzine hebt ga je ook niet een achtervolging inzetten.
Ach boeiend. Sommige voertuigen zijn misschien niet geschikt als politievoertuig. Een Aygo is dat ook niet.

Speltip #23: Weet waar je kansen liggen
Vaag verhaal. Ze moesten zeker bijladen bij Dunkin Donuts.
Klinkt als een broodje Stichting Aap verhaal ..

Was mooier als er een paar politiek vluchtelingen erbij gehaald waren om het aan te dikken, maar politie vluchtelingen doet het ook altijd wel leuk ..

Maar wij Nederlandertjes lachen ons natuurlijk de ballen uit de broek om die domme Amerikanen, hier waren die criminele boefjes keihard aagepakt ..

Hoef je geen kennisecoloog voor te zijn ..
@moveyourmind: Effe op je andere account inloggen Lincoln ..
wat een lelijke bullbar zit erop. Hadden ze niet wat mooiers kunnen bedenken?
3 minuten brandstof tanken en je kunt weer vele uren en vele honderden kilometers vooruit. Daarna weer 3 minuten tanken und so weiter.
Dat ging niet met een electrische auto honderd jaar geleden en dat gaat nu nog niet, hoe graag de electromeute ons dat ook wil laten geloven.
@kempenaer: Nee joh, dat los je op met een andere mindset. Je zit in je lege accu-EV, je concentreert je op de accu en deze zit in een mum van tijd weer vol. Zoiets als in “The men who stare at goats”. Mindset, dat is het.
Ooo.. Een lege batterij. 🙁 En ik maar denken dat de Tesla z’n bullbar voor ’n voorligger aanzag….
@techniekmeneer: toch gebeurt ook dat af en toe met ‘gewone’ politie auto’s in de VS of hier.
Maakt over een paar jaar niet meer uit. Dan rijden de boefjes ook elektrisch en zitten ze met hetzelfde probleem.
Yup, da’s gewoon erom vragen dat de achtervolgde het volhoudt tot ver over de state lines.
via Android app
Uitleg van het corps daar: Fremont Patrol Tesla in the News…

Our Department has unfortunately been in the news this week for an incident involving our electric police patrol vehicle (Tesla Model S). We first deployed the Tesla in March of this year as a fully outfitted patrol vehicle. Over the first six months, the performance feedback and initial data collection has been very positive and we are in early discussions of expanding the program. During a pursuit last Friday night, the battery charge began to run low, and we’d like the opportunity to clarify and provide additional context with regard to what occurred.

On Friday afternoon, a patrol officer checked out our Tesla patrol vehicle at the start of his shift and noticed the battery was half-charged. A typical battery at full charge ranges from 220-240 miles and during an 11 hour patrol shift, Fremont patrol officers drive approximately 70-90 miles. While not policy, we recommend officers begin their shift with at least a half tank of gas or in this case, a battery charge of 50%. On this date, our officer driving the Tesla noted approximately 50% of battery life when he began his shift. While the vehicle is routinely charged between shifts, on Friday the vehicle had just been returned from our Corporation Yard. The vehicle is regularly returning at the end of every shift with 40-60%, if not more, of the battery charge remaining.

Nine hours into the officer’s shift, at 11:05 p.m., he became involved in a vehicle pursuit that lasted a total of 8 minutes. The pursuit began in our Irvington District and traveled on Washington Blvd., before merging southbound onto I680 towards San Jose. Within minutes, two additional Fremont patrol units were behind the Tesla and in the pursuit. Additionally, the California Highway Patrol (CHP) was notified and responding. As standard protocol, once CHP has sufficient units, they take over our pursuits on the freeway.

The pursuit spanned approximately 10 miles and at times exceeded 110 mph. Regular updates regarding the speed, location, general traffic and roadway conditions were provided by the second officer in the pursuit. Just before the pursuit ended at 11:13 p.m., the officer driving the Tesla responsibly notified his cover units he was going to have to back out of the pursuit because his battery was running low. Just after they passed the Montague Expressway exit, the suspect drove on the left shoulder of the road to pass a vehicle. At that time, the Fremont Police Sergeant monitoring the pursuit gave orders to terminate to ensure public safety. All three units deactivated their emergency equipment and returned to normal driving conditions. At that point, the Tesla was driven to a nearby charging station and the additional Fremont units returned to the City. CHP located the unoccupied vehicle in the area of I680 and the Berryessa exit. At no time did the battery of the Tesla become a factor in our ability to pursue the suspect or perform our duties. This situation, while embarrassing, is no different from cases where a patrol car runs low (or even dry) of fuel.

In recent years police radio traffic has become readily accessible through phone applications and its common practice for news media and even community members to monitor and even record. On Monday, a local journalist contacted our Department requesting additional details regarding the pursuit. The journalist subsequently wrote an article and released a portion of our radio traffic. Since that time, the Department has received numerous media inquiries regarding the vehicle’s battery. Unfortunately, public interest in the original story propelled it into the national spotlight.

Over the last six months, data on range, performance, equipment, and other elements has been gathered by officers through its use as a patrol vehicle. During this time we have documented two police pursuits, where the vehicle met and exceeded expectations. Our final results and data will ultimately help us determine if the EV technology meets current patrolling applications and cost effectiveness. We remain dedicated to our continued research into the benefits of using electric vehicles and the effects they have on our environment. We hope to share our initial data and feedback soon.

Captain Sean Washington stated, “So far, the vehicle is performing extremely well, and has exceeded our expectations. We are already in initial conversations about testing a second vehicle, likely an SUV model, and we look forward to providing our initial results in the near future.”

For more information on our electric vehicle pilot program, visit http://www.fremontpolice.org/electricvehicle.
Volgens mij rijdt de gemiddelde politie auto bijna 24 uur per dag. Wanneer je deze elektrisch maakt dan zal je dus een groter wagenpark nodig hebben….
@dutchdriftking: Het lijkt mij vrij onlogisch om tussen 0:00 en 6:00 met het hele wagenpark op de weg te begeven. Sterker nog het zou mij verbazen als ze meer dat 50% van de tijd ingezet worden, lang niet alle politieauto’s rijden rondjes en zelfs de agenten hebben recht op plaspauzes en lunchpauzes. Met een Supercharger op het bureau zijn alle auto’s weer vol.
@flutterby: In de regio misschien, in de steden rijden er `s nachts wellicht zelfs meer….
@dutchdriftking: in de getto misschien, maar in een normale woonwijk zie ik nauwelijks politieauto’s, laat staan ‘s nachts. En ja ik woon gewoon in een grote stad, alleen niet in een achterstandswijk of het centrum.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).