Porsche 911 GT3 RS krijgt ‘geheel nieuwe motor’

Auteur: , 27 Reacties

En nee, daar zit GEEN turbo op, anders was het een GT2.

Porsche 911 gt3 rs

Had jij eigenlijk verwacht dat de nieuwe GT3 RS zo onderhand wel eens onthuld was? Wij eigenlijk ook, maar Porsche bewaart hem nog even voor later. De auto komt er wanneer hij af is, zo luidt het devies, en de Duitsers doen eigenlijk zelden tot nooit concrete uitspraken over wanneer je hun releases kunt verwachten.

De opper-hardcore 911 is al meermalen gespot, voor het laatst enkele weken geleden door deze Instagram-gebruiker maar nog steeds zit er een laagje tape over. Aan de andere kant kunnen we wel zo’n beetje voorspellen wat er schuil gaat onder de brede body, grote vleugel, en geventileerde voorstel wielkasten.

GT3 RS vents

Qua motor is het nog even gissen. Vandaag deelde ontwikkelingsbaas Wolfgang Hatz aan Britse media mee dat het motorblok in de GT3 RS ‘geheel nieuw’ zal zijn. Achter de schermen wordt al even gespeculeerd over een 4 liter groot exemplaar, om de zescilinder boxer met 200cc extra iets meer ademruimte te geven. Daarnaast wordt het onderscheid tussen de GT3 en de RS-variant groter dan voorheen. Gezien de 991 GT3 al een indrukwekkend apparaat is met een redline van over de 9.000 toeren belooft dat nogal wat!

Wanneer wordt ‘ie onthuld? Dat weet Porche alleen. Oh, en de Cayman GT4 werd terzijde ook nog even door Hatz bevestigd, vermoedelijk voor Genève.



27 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Mooi! Deze motoren klinken zo lekker rauw en mechanisch! Ik ga er even voor het gemak van uit dat dat bij deze ook zo is. Dus mooi!
Die sleuven in de wielkasten. Heerlijk over de top.. Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke specs!
@fisto: Nou… bij deze Porsches zit normaal niks erop wat “over de top” en dus onnodig is. Alles functioneel! Dat maakt het NOG mooier! ;)
@motiondrive: Helemaal mee eens. Bedoelde meer dat het een vrij extreem uiterlijk is voor een straatauto, zeker in het geval van Porsche. Kan niet wachten op de Chris Harris review :)
@fisto: Die zie ik ook graag verschijnen!
@motiondrive: Functioneel is niet per definitie mooier. Neem de Fiat Multipla…

Persoonlijk vind ik de extra (en erg grote) sleuven niet mooi. Het wordt een beetje een boy racer van. Heb er hetzelfde gevoel bij als bij de “speciale” modellen van aston martin en jaguar, waar heel de voorkant onder de sleuven, gaas en spoilerlipjes komt te zitten… het verprutst het pure ontwerp van deze autos.

Ik vraag me ook af hoe “functioneel” dit is, want bij de race versies van de 997 en 991 zie ik helemaal niet van deze sleuven bij de voorwielen. De sleuven bij de achterwielen zijn ook een stuk kleiner en subtieler..
Het is wel te hopen dat ze dit blok wel eerst ontwikkelen, anders kan binnen de kortste keren weer de gehele productie retour Zuffenhausen..
@tupperware: goed voor de klantenbinding want al die lui roepen vervolgens hoe goed Porsche de aftersales doet!!
@w0o0dy:
Ik kan me nog herinneren dat er door de clientèle flink gemopperd werd toen alle 991 GT3’s terug moesten….
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Word wel eens tijd, zitten nu al wel erg lang met die gt3 opgescheept
De enige 911 die ik daadwerkelijk echt gaaf vind. Lijkt me een heerlijke auto om in te rijden.
Ik heb toch liever een Turbo S.Daar ben ik een rare in.
@sydney: nee hoor! Een Turbo S is een veel bruikbaardere, snellere, comfortabelere en veiligere auto. Voor de laatste 50 liter benzine in je leven zou ik het in een GT3 RS doen (en dan lief, want LF-A), maar om het hele jaar in te rijden: zeker de Turbo.
Even off-topic. De app laadt geen nieuwe artikelen
Ik geef me op om gratis en voor niets de auto wel te testen mocht dit nodig zijn! Ik wil ook nog wel zelf de benzine betalen!

Wat een apparaat! Nu nog even de jackpot winnen en dan een bestelling plaatsen bij Porsche.
Ik wil niet zeuren, maar ik heb jullie exact deze fotos gestuurd plus een link naar het instagram profiel van de maker, en krijg nieteens een vermelding?
@auke100: Zeur niet zo.
@sir_smokalot (/artikel):
“Dat weet Porche alleen”, moet hier nog een S bij of zie ik een woordgrap over het hoofd….?

On topic: Een blok met een inhoud van 4000cc doet wel afbreuk aan de bijzonderheid van de GT3 RS 4.0 van de 997 generatie.
@porscheFan64: misschien voor de versies met een PDK, maar de versies met een handbak zullen waarschijnlijk enorm in waarde stijgen
De nieuwe 991 GT3 heeft diverse problemen, o.a. met het drysump systeem (wat eigenlijk de naam niet mag hebben – sandwichcarter), veel vermogende trackday liefhebbers grijpen nu al terug op de 997 en zelfs op de 996,de 4 assen e-besturing schijnt ook grillen te hebben…, maar het blijft lastig als je al zulke mooie racers gebouwd hebt om jezelf elke keer te overtreffen zonder concessies te doen aan de racing pedigree… Onlangs begonnen met trackdays in een GT3 996 Mk1 na M3 46, was letterlijk een openbaring vwb besturing en track feedback, wouw, daarbij is de besturing van een BMW maar pudding…
Yes caman gt4! Das pas interessant!
Zal wel weer een briljante auto zijn. Ik denk wel dat het niet meer lang duurt dat Porsche komt met een 911 GT3 RS-R. De GT3 RS wordt telkens comfortabeler (navigatie, airco, automaat, elektrische ramen en spiegels etc, minder extreme onderstelafstemmingen) en dan komt er weer een stukje markt vrij om in te vullen.

De eerste 996.2 911 GT3 RS was een plankhard apparaat met fantastisch zuivere besturing, een huilende Mezger 6 achtering, lekker ‘klik-klak’ versnellingsbak (soepel, maar precies en voldoende weerstand) en iets overnemeten remmen. Dat is toch telkens wat minder geworden…
@gtwillem: Jij beweert dus dat de 991 GT3 RS niks wordt qua rijbeleving? Onzin, zo dacht iedereen ook over de 991 GT3 voordat deze uit kwam op de markt, terwijl dit een geweldige auto is gebleken. Ik snap enigszins waar je vandaan komt, maar komaan move on…
via iPhone app
@agarde: nee hoor. Ik denk dat de 991 GT3 RS dé rijdersauto van 2015 wordt. Het zal een fantastisch spectaculaire auto worden. Pneuminger en zijn maten zullen daar wel voor zorgen. Daar heb ik alle vetrouwen in.

Wat ik bedoel is dat de GT3 en GT3 RS telkens comfortabeler worder, dat dat ruimte aan de bovenkant van het ‘race auto voor de straat’ segment openlaat voor Porsche om met een nog scherpere versie te komen. In 2000 had was er een 996 Carrera, 996 Turbo en 996 GT3: dat was het. Pas na de facelift kwamen er iets meer varianten. In 2010 had je een 997 Carrera, Carrera S, Carrera GTS, Targa, Targa S, Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS, GT3 RS 4.0, GT2 RS, Speedster en Sport Classic. Dit geeft aan dat Porsche telkens meer niche ruimtes opvult. Het zou mij niet verbazen als Porsche met nog een uitvoering komt. Bij de 997 hadden ze ook de RS 4.0 die boven de 3.8 stond.
Briljant mooi!
De GT3 RS, de auto die standaard in m’n top-3 favoriete auto’s staat. Wat een bak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).