Verse Porsche 911 Targa kopt boom in Noordwijk

Auteur: , 60 Reacties

Goede knik, veel power achter de bal.

In het pittoreske Noordwijk (huis) in de buurt van Leiden is de bestuurder van een Porsche 911 gisterenavond kaplowie gegaan. De 911 crashte tegen een boom. Dit gebeurde niet op de traditionele wijze die een legende maakte van de 930 turbo ‘widowmaker’, die pleegde zijn whale-tail in het gezicht van de boom te begraven als een treehuggende exotische danseres, maar op traditionele VAG-wijze. Het betreft namelijk een 911.2 Targa (rijtest met de 991.1) en die zijn altijd vierwielaangedreven. De Elfer kopte de boom dan ook frontaal, mogelijk dankzij een toefje onderstuur.

Zoals altijd is het belangrijkste in dit soort gevallen de menselijke schade. Die valt echter mee, naar verluidt is niemand gewond geraakt bij het akkefietje. De auto en diens hippe LED-strip moesten echter wel afgevoerd worden met een oprijwagen. De rechter voorzijde van de sportwagen heeft het zo te zien flink te verduren gekregen tijdens de crash. Pica’s van de auto in betere tijden (en op andere velgen) check je in ons uitpuilende autojunk-archief.

Image-Credit: AS Media



60 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Heerlijk, weer een kikker minder. Jeweetwel, zo’n brulkikker die lijkt op een pad
@piedlourd: Hoezo is je vrouw overreden?
@piedlourd:
Daar zeg wel wat…. ik heb de mensen die voor een “Targa” kiezen nooit echt begrepen….je wilt een 911….oké…. het dak moet open kunnen….oké….maar dan niet helemaal….huh???
Waarom niet voor “the real thing” gaan en een cabrio kiezen?
@bennyweisz: met zo’n naam verbaasd t me niets dat je de charme van een Targa niet ziet.
@str8six:
Dank u! En nu nog het intelligente gedeelte van uw bijdrage aan de discussie, svp…
@bennyweisz: ik vind de Targa veel mooier dan de cabrio, die vind ik ronduit lelijk. Voila, daar is al één reden.
@2wheeler:
Dat snap ik, dus waarom dan geen coupé met een schuifdak?
@bennyweisz: even alle gekheid op een stokje. De Targa constructie, lijn en ruit is totaal anders dan die van een coupe. Een Targa is een Targa, geen coupe met een open dak.
@str8six: daar dacht Porsche anders lange tijd (993, 996, 997) heel anders over.
@casperh: i know
@casperh: porsche was even de weg kwijt, prachtig die taiga, zeker als het zou lukken de gt3-motor erin te lepelen. En dat schuifdak dat naar buiten komt is geen pan.
@hotze: taiga = uiteraard targa. De taiga is alleen nu (besneeuwd) te berijden met een 911. Met een targa natuurlijk.
@bennyweisz: de 911 Targa is de mooiste 911 buiten de GT3 reeks. Dank u.
@bennyweisz: ik ben het (deels) met je eens, vind de Targa eigenlijk ook maar niks. Ding is nog zwaarder dan de cabrio(!) ook en alleen leverbaar met AWD. Beetje de style over substance keuze. Het is eigenlijk wel gek dat menschen de nieuwe Targa zo tof lijken te vinden, want als je kijkt naar klassieke 911jes zijn het juist de goedkoopste modellen (maw, minder mensen willen ze).
@jaapiyo: is elke Aston Martin of Bentley niet style over substance?
@bennyweisz: nooit met de 3 varianten gereden zeker.
@piedlourd: is je fiets gejat dat je je gal hier komt spuwen?
@piedlourd: heb je wat tegen porsche!?
Wat een baas ..
Lintje voor deze held ..

( heb het over die uit de kluiten gewassen tak die de aanduiding boom heeft in dit verhaal) ..
Dit noem ik niet frontaal.
@evdw: hoezo, hij is er toch met de voorkant tegenaan gegleden?
@potver7: Zijkant
@evdw: wat noem je het dan wel? Rectaal?
@rhellema: Foto 3 en foto 5. Zij heeft de boom zo te zien geraakt op de punt van het rechter zijscherm en het rechter voorwiel vervolgens flink naar achteren gedrukt.
Frontaal is wat mij betreft tussen de 2 koplampen.
Dan heb je volgens mij wel goed je best gedaan, want ik ga er vanuit dat deze auto toch wat elektronische rijhulpmiddeltjes heeft? Maar bon, weer een sterk verhaal voor in de kroeg!
@Volvo_440_turbo: ik zou het niet durven vertellen.
Das balen nieuwe halen
Weer een kleine waardestijging voor deze rijdende cliches.
Kom op zeg, dat het je smaak niet is ok, maar wat een afgunstige reacties zeg, pfff.
Inschattingsfout van bestuurder lijkt me, verzekeringskwestie en gelukkig alleen een gedeukt ego.
@bischero: piedlourd is Ferrira-fundamentalist. Dan krijg je dat. Hij kan zich overigens geeneens een 456 veroorloven. Word je kennelijk een beetje zuur van . . .
Lekkere kostenpost voor de verzekering….
Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort schades; als dit weer gemaakt is en je krijgt de auto terug. Rijd ie dan nog hetzelfde als toen ie de fabriek uit kwam rollen?
Of zit je dan toch elke keer te denken dat er misschien iets mis is met de rechter voorkant?
@verplicht: het ligt eraan of
– de verzekeraar ook vindt de schade te repareren is
– de schadehersteller de kennis en kunde in huis heeft
– er tijdens zo’n reparatie geen ‘kostenoverwegingen’ worden gemaakt om de deze goedkoper uit te voeren dan wenselijk of noodzakelijk is. Hoorde van een collega ooit het verhaal dat haar auto was gerepareerd na een frontaaltje, toen twee jaar later bleek dat een geplofte airbag was vervangen door en weerstandsbruggetje, i.p.v. een nieuwe airbag. Dat soort fratsen.
@rrrobert: Verzekering maakt gewoon oefening: uit te keren waarde- wrakwaarde = maximum herstelbedrag.
Met dit soort schade is het onmogelijk om de herstelprijs te berekenen dus moet de wagen gedemonteerd worden.
Na demontage wordt de wagen meestal hersteld.
@wimof: hoezo is het ‘onmogelijk de herstelprijs te berekenen’? Er zit daar tig jaar aan expertise bij de verzekeraars, die zich bedienen van allerlei rekenmodellen en vakkennis en als de partijen er onderling niet uitkomen, is een second opinion ook zo opgesteld. Da’s anno nu behoorlijk goed geregeld, al was het alleen maar om fraude, omkatten, e.d. tegen te gaan (denk aan o.a. de beruchte WOK melding achter het kenteken).
@rrrobert: Graag wil ik mijn NOOIT toelichten.
Sinds eind jaren zeventig hou ik me bezig met schadebestekken en verantwoordelijke van de carrosserie afdeling.Ik heb de komst van het Informex-Audatex systeem van kortbij meegemaakt en de evolutie ervan.
Op het prentje van Audatex staan zo niet alle onderdelen weergegeven.
Een bestek zou een concrete benadering van het schadegeval moeten zijn
Via E en I tjes gaan we het aanduiden en zal het bestek voorgerekend worden.
Maar hoe benaderen we dat als de wagen niet gedemonteerd is, met een redelijke natte vinger.
Zeker bij een moderne wagen waarbij het aanbod niet evidente onderdelen groot is.
We mogen bvb geen stuurhuis aanduiden als we niet zeker weten dat er schade aan is.
En dat is van toepassing voor een pak onderdelen,
’t is logisch dat we zien dat het spatbord moet vervangen worden,er zijn zo nog een pak evidente zaken.
Maar de kans dat er verborgen schade is is uiterst reëel .
Vandaar dat ik nooit schreef.
@wimof: ik dank je voor deze verhelderende toelichting. Top!
@verplicht: is dit niet gewoon einde oefening?
@RRRobert @autodidact:
De schade zal niet meer kosten dan de dagwaarde van de auto gok ik zo. De verzekering zal aansturen op reparatie i.p.v. vervangen van de auto.

Althans, laten we daar for the sake of argument vanuit gaan.

Ik zou dus geen vertrouwen meer hebben in de wagen precies om de redenen die RRRobert beschrijft.
Wat doe je dan? De auto verkopen? Blijft toch een ‘schadebakkie’.

Lijkt mij een lastige situatie.
@verplicht: voor mij hangt dat af van de expertise van de hersteller, en het vertrouwen dat ik daarin zou hebben. Als het een absolute specialist is (een ‘restaurateur’ als het ware), dan zou ik het wel weer aandurven met de auto.
Zal ik hem dan maar maken:
Volgende maand bij Jetcars met de helft van de km’s op de teller.
@janjansen: niemand dwingt je om deze ‘grap’ te maken:-)
Ik zie toch vooral de aftermath van een lekkere dosis overstuur, met onderstuur de rotonde af komen gaat niet over het asfalt.. dus waar zijn de sporen in het gras?
@knapzuur: dat dacht ik dus ook. Waarschijnlijk ontbreekt het hier gewoon aan rijvaardigheid. Maarja, wie zou dat nou toegeven
@knapzuur: of hij heeft de rotonde linksom genomen. Dat is soms de kortste weg
Ach ach dat moment dat je lekker aan het genieten bent van je 911 of welke auto dan ook en dan het moment “You knew you f’ed up”… Als je geluk hebt, heb je dat “Oe! Dat ging maar net goed” moment en de andere keer sta je stil en denk je “Shit, en nu?” moment…
@Rick-dos: sowieso geluk dat je überhaupt nog kan denken, soms kan ook dat niet meer na zon akkefietje.
@koekwaus: Maar dan ben je niet meer aan het genieten, dan ben je gewoon als een koekwaus bezig. ;)

Heb het meer over de momenten dat je ff een dot extra gas geeft als je de bocht uitkomt om de achterkant uit te laten breken of dat je de rotonde met net iets meer snelheid neemt dan normaal. Denk dat zoiets dergelijks hier heeft plaatsgevonden. Lijkt mij dat hij of zij net iets te gretig op het gas is gegaan toen hij of zij van de rotonde af kwam waarna de achterkant uitbrak en ‘m zo tegen de boom parkeerde.
@Rick-dos: ja ik zat denk ik iets teveel met de 930 turbo in m’n achterhoofd ook toen ik die reactie poste.
Met de achterkant ertegen ok, maar met de voorkant? Wat een prutser…
Dit is idd autonieuws….🙄
@niex: ís het een keer geen Tesla, is het nòg niet goed.
Zonde van zo’n mooie bak.
Lijkt me toch wel degelijk overstuur?
OK, niet helemaal recht van voren, maar toch .. geen airbag??
@snuif: airbag gaat af als er een vertraging wordt geconstateerd die groter is dan de remmen kunnen genereren.
@mashell: hard remmen met tegenwind?
@mashell:

Dat is natuurlijk pertinent niet waar.
We gaan hem niet missen
Boom 1
Porsche o

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).