Porsche 993 met Carrera RS-pakket + weinig km’s, wie hapt?

Auteur: , 17 Reacties

Porsche 911's van de 993-generatie worden steeds gewilder, en dat weet de verkoper van dit model ook.

Porsche produceerde in de jaren ’90 de 993-varianten in zijn 911-reeks, waarover je vaak hoort dat ze zo begeerlijk zijn omdat ze nog een luchtgekoelde motor hadden. Wat echter ook zeker meespeelt is dat de 993 qua styling nog flink tijdloos oogt, en bovendien een hele sprong vooruit was ten opzichte van zijn 964-voorganger. Daarnaast is zijn opvolger, de 996, aanzienlijk minder gewild, en de 997 die hierna kwam is nog te duur, want te nieuw.

Een ander voordeel van de 993 is dat zijn afmetingen (en dus zijn gewicht) beperkt zijn, en dat de productieaantallen nog aardig beperkt waren. Als je kijkt hoeveel Elfjes Porsche tegenwoordig uit de fabriek laat rollen merk je het verschil. Er zijn nu maanden dat er bijna 10.000 911’s worden weggezet, terwijl de 993 in 6 jaar productie (1993-1998) op zo’n 68.000 stuks uitkwam.

Met bovenstaande wetenschap hoef je geen raketgeleerde te zijn om te wteen dat de hoofdprijs wordt gevraagd voor gave 993-exemplaren. Zoals deze 911 uit 1996 met Carrera RS-package, die in Polen te koop staat, met een vraagprijs van omgerekend 110.000 euro. De wagen heeft 32.500 km gereden, en is in de basis een 285 pk sterke 911 met 3.6 litermotor. Want een echte Carrera RS krijg je voor dat geld natuurlijk niet.

Staat de retro-RS-look je aan en heb je wat geld stuk te slaan? Ga dan even langs Kuzaj Sport in Krakau.

Dank voor de tip, Roel!



17 reacties

Hebben ze die verbouwing in polen gedaan of was het een fabrieksoptie?
Doe mij er maar eentje die er cleaner uitziet,
@danmar: Dat spoilerpakket is orgineel. Maar die stickers horen er niet op. (Volgens mij, wat ik heb ze nog nooit op een 993 gezien)
@clarkson: Allemaal opties van Porsche Exclusive. Je kan nog steeds elke Porsche voorzien van typenaam aan de zijkant (tegenwoordig wel iets kleiner). Is standaard op de Carrera GTS.
@gtwillem: Ik zat al op je te wachten. Maar is die stickerset wel voor de 993 gemaakt? Of zijn ze speciaal op maat gemaakt voor de vorige eigenaar.
@clarkson: ja. Voor alle 911’s tot de 997. Kon je krijgen op alle Porsches. Ook de 944 en 924. Origineel af-fabrieks optie.

Gewoon een kwestie van aanvinken. Net als de wielen in Indisch Rood, ook een Exclusive optie.
@gtwillem: Zo’n auto hoort in mijn ogen sowieso matching numbers te hebben. Ik vraag mij dat bij deze af, of die de fabriek zo is uit gerold, of later zo is samengesteld. Dealers in Amerika (weet niet of dat in EU ook zo was) konden nog wel eens ‘eigen’ opties toevoegen. Wielen, interieur, bepaalde onderdelen etc. in een andere kleur gespoten, dan in de fabriek mogelijk was. Als dit een matching numbers en originele 911 is, dan is ie dat geld zeker waard. Ik heb nog nooit zo’n 911 gezien, ook nog nooit die ‘Guardian’ rode velgen.
Komt u maar, prachtig zo!
Of je geeft minder uit in Nederland voor een zelfde type:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/276159173?asrc=st|as

Het zij goede auto’s, 993’s, maar zo zwaar overshat. Voor 20-30k heb je een heel goede 996 en voor 40-50k een top 997. Dus ik zie geen reden om een mindere 993 aan te schaffen.
@gtwillem: dat een 996 minder kost dan een 993 is niet zo vreemd; die koplampen maakten het ding toch wat ‘minder’ 911 qua uiterlijk dan de voorgangers en de opvolger 997. En dus die waterkoeling…

Maar onder de streep heb je een punt; de 911 van een nieuwere generatie is qua wegligging en rijeigenschappen e.d. niet slechter dan z’n voorganger, of je moet expliciet de voorkeur geven aan een compromisloze, hardcore-iedere-fout-afstraffende eerste of tweede generatie.
@gtwillem: kan je geen 993 front op n 996 schroeven? Best of both…
@dutchdriftking: hoeft van mij niet. Sterker nog, de leukste vind ik de allereerste serie, met de oranje clignoteurs. Ik vind het zeker geen lelijke auto, met name de achterkant is een plaatje.

Maar om antwoord te geven op je vraag, er zijn diverse aanbieders die een 997 front op je 996 kunnen zetten (zijn technisch dezelfde auto).
Vind hem wel wat hebben, hoewel die spoiler te overdreven is. Maar 110k zou ik er niet op stuk slaan. Dan zou ik nog eerder een M3 CSL halen voor heel wat minder geld.
Zeg, wanneer gaat die bubbel nou eens een keertje barsten?
Thanks but no thanks…

Deze Porsche importeren en hier op kenteken zetten is niet het grootste probleem. Wel dat hij een nieuw kenteken krijgt. Als je zoveel geld aan een collectors item uitgeeft moeten alle details kloppen. Liefst zelf als eerste eigenaar op papier, en anders niet teveel vorige eigenaren. En alle boekjes erbij, compleet afgestempeld en bij voorkeur alleen maar in onderhoud geweest bij de dealer die hem nieuw heeft afgeleverd.

Tenzij er natuurlijk een mooi verhaal achter een buitenlandse auto zit. Bijvoorbeeld als er een bijzondere eigenaar in heeft gereden. Dan kan zoiets natuurlijk interessant zijn.
Dit valt voor mij in dezelfde categorie als een Golf diesel met R bumpers……
Ik denk dat ze de 911 ooit uit liefde voor het merk, de techniek, de autogek en de wereld bouwden, Porsche was toen absoluut geen vermogende fabrikant.
Toen kwamen ze met de technisch superieure 928, een Lamborghini die toevallig in Zuffenhausen werd gemaakt en daardoor gewoon beter was, nee sterker nog het was HET beste wat je in 1976 kon kopen !
En niemand wilde die eigenlijk

Ze zijn toen boos geworden daar, en dachten f**k it, dan gehen wir nür for ze big money !

En dat is ze tot op heden aardig goed gelukt !
Velgen zwart, decals eraf en achterlichten smauchen. Bitte

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).