Porsche 993 Widebody met 4.800 km: de perfecte occasion

Auteur: , 54 Reacties

Althans: met een beetje mazzel kun je 'm voor een mooie prijs in je garage knallen.

Investeren kun je leren, zeker met de tips die CasperH -onze luchtgekoelde redacteur- voor je op een rijtje zette (deel 1 en deel 2). Misschien past deze 993 Carrera S uit 1998 wel perfect in te plaatje, maar dan zul je rap moeten wezen. Het ding staat op eBay te wachten tot een liefhebber/investeerder zo’n 190.000 USD biedt, maar op moment van schrijven staat het hoogste bod nog op iets meer dan een nette 110.000 USD.

Mocht de bubbel na aanschaf nou tóch knappen, en dat gaat ongetwijfeld een keer gebeuren, dan heb je in elk geval een zeer fraaie en luchtgekoelde 911 onder je carport staan met niet meer dan 4.806 km op de teller. Bovendien is de 993 uitgerust met widebody-koetswerk en sportstoelen. Enige nadeel: er zijn natuurlijk nog hetere varianten van de laatste Porsche met luchtkoeling, maar daar hangt ook meteen een nóg steviger prijskaartje aan.



54 reacties

Een beetje door sparen en je kan ook een gloednieuwe aanschaffen, die keuze is makkelijk gemaakt..

Doe mij deze maar!
@kapitein: helemaal mee eens!
@kapitein: voor mij dus een nieuwe,
@kapitein: Voor mij is de keuze ook snel gemaakt, laat de nieuwe auto’s maar voor die gene die ze voor de buren kopen, ik heb veel liever dit exemplaar.
@kapitein: die zag ik niet aankomen
10 jaar geleden kocht je ze nog voor 35.000€, jammer dat je niet alles weet.
@jbkleyn: Niet eentje met minder dan 4800km op de teller
@jbkleyn: En over vijf jaar weer! Mark my words!
Laatst nog een interview gelezen met een scout voor een top veilingshuis en zelfs hij was ervan overtuigt dat we nu te maken hebben met een bubbel!
@stephano: ik ga alvast sparen…
Met een witte blijf je zitten… Ik had eigenlijk verwacht dat 3 jaar na de “50 Jahre 911” hype dat de stijging van 911 prijzen wel zou verminderen. Maar de 964, die heel lang niet populair geweest is, gaan nu ook al voor belachelijke bedragen.
De 993 vind ik een van de mooiste Porsches ooit gemaakt. Elke keer als ik er eentje zie rijden blijf ik omkijken. Prachtig.
@viezefreddyw: heb je precies mijn punt. Ik vind ze prachtig wanneer ze voorbij komen. Voornamelijk wideboddies en als net iets speciaal hebben.
Van binnen vind ik die dingen er niet uit zien.
En ach, rijden. Als iemand me er nu een aanbiedt om te rijden, wil ik er best een blokje mee om.
Maar toen ze een aantal jaar geleden een normale, te verklaren prijs hadden, hoefde ik er geen. En nu al helemaal niet meer.

Dus lekker anderen laten rijden, dan geniet ik wel van de buitenkant!
@gregorius: Zeker, een blokje er mee om zou ik nooit afslaan. Maar om er eentje te kopen? Mwuah, nee. En al helemaal niet voor dat geld. Het interieur is ook zeker niet moeders mooiste. Wel typisch jaren ’90. De klokjes kan ik dan wel weer erg waarderen, maar voor de rest vind ik het er nogal somber uitzien.

Maar omkijken doe ik wel als ik er eentje tegenkom, hij blijft erg mooi en ook heerlijk klinken.
@viezefreddyw: het rijden vind ik nog steeds een belevenis, ook na 6 jr. Zoveel meer beleving, echte bediening en direct gevoel onvergelijkbaar met huidige auto’s. Open rijden voegt dan nog wat toe natuurlijk! De witte hierboven is mooi en waardevol vooral door de lage km stand. Dat zal de koper er waarsch ook van weerhouden om hem echt te gaan gebruiken. Wit is niet mijn voorkeurskleur en mist toch ook wat mooie opties zoals volleder interieur (dash) en boardcomputer…maar onder een carport zetten zou me wel te ver gaan. Zo’n dame heeft recht op een lichtelijk verwarmde garage! :)
Wat barsten van de bubble betreft: ik zou daar niet mee zitten. De economie zit nog in de lift en zelfs bij een recessie zoals de laatste heeft de klassiekermarkt geen echte deuk opgelopen. Die auto’s worden alleen maar zeldzamer en gewilder, vooral als China straks wakker wordt op de klassiekermarkt (dat is eigenlijk al aan t gebeuren…guten tag!
@p993: Ah, zo te zien een 993 rijder. Nice! Dat het rijden zelf een belevenis op zich al is, geloof ik graag. Ik vind het qua exterieur een hele mooie auto, een van de mooiste Porsches gebouwd. Bovenstaand exemplaar heeft alleen niet de juiste kleur. En wat barsten van de bubbel betreft. Ik snap wat je bedoelt. De ‘waardes’ van de exclusieve auto’s blijven voorlopig nog wel even stijgen. Helaas is het hierdoor wel voor de ‘gewone’ burger onmogelijk om een leuke, derde hobbyauto er bij te kopen. De Porsches zitten flink in de lift, voor een hele nette E46 M3 betaal je minstens 30.000 euro. Z3 en Z4 M gaan ook al zo hard omhoog en de investeerders weten de zeldzame Aziaten ook al te vinden. Jammer, want ik zou graag zo iets willen aanschaffen op een dag.
@viezefreddyw: als je niet te lang wacht zijn nog betaalbaar en leuk: de p914, de p944/p968 of een leuke engelse sportwagen uit de vroege seventies zoals MGB (qua rijbeleving ook niet te versmaden voor dat geld). Qua prijs gaan ze allemaal maar één kant op…
@p993: Zou ik allemaal erg graag willen, maar ik zit momenteel nog niet in de financiële positie om het te kunnen veroorloven. Ook heb ik geen stalling of garage waar ik een dergelijke auto in kwijt kan. Wellicht in de toekomst.
4800 km op de teller en een oliedruk van 1,5 bar? Vertrouw dat niet..
@phevtreb: Eruit met die onbetrouwbare meuk.
Toon afbeelding

Hup RWB widebody kit erop enzo…
@phevtreb: ik zie toch echt twee bar. Daarbij kan de olie van een luchtgekoelde motor flink warm worden, dus dun. Dan is die 2 bar best begrijpelijk. Daarbij is het stationair druk zat, mits de naald direct omhoog springt bij het aanraken van het gaspedaal.
@lekbak: je hebt gelijk, 2 bar. Dat is, ook na flink trappen, te weinig.
@phevtreb: als twee bar te weinig is voor een warme stationair draaiende motor heeft meer dan 99% van de auto’s te lage druk.

Sterker nog, ik heb tientallen jaren ’70 en ’80 Mercedessen gereden met oliedruk meter en geen een van allen had een druk van 3 bar onder die omstandigheden (tot zover loopt de schaal). Toch staat het merk bekend om de onverwoestbare motoren. En om het hoge koppel bij lage toeren. Als 2 bar te weinig is waren die motoren niet zo goed geweest. Owja en een hoop van die auto’s waren ook nog maar net ingereden.
@phevtreb: normale druk voor een warme motor die stationair draait, prima dus. Stationair heb je overigens aan een paar tiende bar genoeg voor voldoende lager koeling en smering (in die volgorde).
@erwh: 2 bar is echt te weinig voor een “nieuwe” motor, ook al is hij erg warm.
@phevtreb: geloof mij, bij 1500 toeren staat het naaldje gewoon tegen de maximum blokkering te drukken.
Tegenwoordig kan je “luchtgekoelde Porsche” niet uitspreken zonder dat iemand over een prijsbubbel begint.. Je mag ook niet vergeten dat auto’s als deze niet meer worden gemaakt en dat ze toch een unieke, analoge rijervaring bieden die een moderne Porsche niet kan evenaren. Tuurlijk, jouw nieuwe Porsche is 2 seconden sneller bij de 100, maar ik heb wel 2 seconden langer genoten van die heerlijke flat 6-roffel! Rijplezier is niet altijd gecorreleerd met snelheid, en al zeker niet op de openbare weg. Dus zijn ze overpriced en volgt er een lichte prijscorrectie? Mogelijk. Bubbel? Zeker niet.
@goofr: deze extreem hoge prijzen geen bubbel noemen getuige van extreme naïviteit.

Dergelijke auto’s kan je best nog nieuw maken, ook voor dit geld. Maar dan hoeft niemand ze want nieuwe auto’s hebben geen ‘herritage’. Laat dat nou net die bubbel zijn, dat idee van herritage.
@lekbak: Nieuw krijg je dergelijke auto’s nooit op de baan, ze voldoen allang niet meer aan alle huidige eisen. En ‘extreem hoge prijzen’, een 964 bv. zit vandaag nog altijd onder zijn nieuwwaarde, ik denk dat er veel flagrantere voorbeelden zijn van ‘extreem hoge prijzen’.

Ik neem het van je aan dat de prijs zeer hoog lijkt voor iemand die niets met Porsche heeft, maar er zal altijd die groep liefhebbers zijn die aan deze wagen wel een hoge waarde hechten. En dat is subjectief, dus daar kan je over blijven discussiëren. Voor mij is ie alvast zeker het dubbele waard van mijn leasewagen, voor het rijplezier alleen al.
@goofr: een exacte kopie krijg je niet op kenteken inderdaad. Maar porsche kan gewoon een luchtgekoelde sportwagen maken met vergelijkbare specificaties voor een lagere prijs. Echter willen kopers van nieuwe auto’s dat niet, die willen vooruitgang. Dus worden ze niet gemaakt.

Dat er liefhebbers en investeerders dergelijke prijzen betalen voor zoiets is een bubbel juist omdat het niet te verklaren is, anders dan emoties en het feit dat ze al een tijdje stijgen en dat dus blijven doen. Dat jij het je voor kan stellen dat ze dit soort bedragen betalen wil niet zeggen dat het geen bubbel is. Zodra de bubbel knapt blijven alleen de liefhebbers over. Goedkoop zullen ze niet worden maar de prijzen gaan dalen.
@lekbak: Dus alles gebaseerd op emotie is een bubbel? De kunstmarkt overleeft ook al sinds mensenheugenis, dus die theorie gaat toch niet helemaal op. Het is niet omdat jij je niet kan voorstellen dat mensen dat dit soort bedragen de waarde vertegenwoordigt, dat het een bubbel is. Begrijp me niet verkeerd, 190k USD voor bovenstaande 993 vind ik er persoonlijk ook zwaar over, maar wie ben ik.
Daarnaast komt de opening van de Chinese markt voor buitenlandse oldtimers steeds dichter bij, dus de groep liefhebbers kan zomaar ineens een pak groter worden wanneer dat gebeurt.
Nu ja, niemand heeft een glazen bol. De toekomst zal het uitwijzen.
@goofr: in serie geproduceerde kunst is ook niks waard. Tenzij het oud is en patina heeft.
Mij is altijd verteld toe n ik in mijn midlife-crisis annex 911periode zat om een Amerikaanse uitvoering te mijden als de pest omdat dit zwaar geknepen versies zijn.

Dus neen, die midlife-crisis ligt inmiddels ver achter me, ik kan nu zelfs van iets banaals als een FIAT genieten………
@desjonnies: Ik dacht dat dat altijd wel mee zou vallen. Totdat ik stage liep bij de Porsche Dealer en een van de monteurs mij even langs alle punten van een Amerikaanse 911 liep die binnen was. Die dingen hebben niet alleen een heleboel onderdelen anders en dan ook nog eens foeilelijk, maar zijn ook door een ander slag Duitser in elkaar gedraaid dan de gemiddelde automotive Duitser. Zelfde bij BMW.

Wil je er een scoren aan de andere kant van de oceaan, BMW, of Porsche, ga dan voor Canada. Zelfde afwerking als de Europese en ook alles netjes in km/u en graden i.p.v. mijlen en Fahrenheit.
Voor mij de mooiste 911. Heel clean. En dan juist als Carrera 2. Niet zo’n volbespoilerde Turbo oid.
Mooie auto. Alleen jammer van het grijze interieur. Een ander kleurtje had hem goed gestaan. Maar meer dan een ton hiervoor? Ik zou lekker voor iets anders kijken.
Deze 993 past perfect in het plaatje investeren kun je leren. Echter, dat geldt dan wel voor de verkopende partij (die heeft het een paar jaar geleden goed gezien). Ik zou dit niet aan raden als investeringsobject. Ja, het is een hele late 993 met belachelijk weinig kilometers. Dus in 911 kringen kun je er altijd wel een goed bedrag voor krijgen, je moet er alleen niet mee gaan rijden, want dan ben je per gereden KM je USP aan het devalueren.

En het is twee ton voor een 911. Geen RS, geen gelimiteerd model. Gewoon een C2S. En dan vind ik het wel erg veel geld. Dus als verzamelaar is het een leuke toevoeging als je deze nog niet had, maar ik zou het niet overwegen om eens een gokje te gaan wagen.

Ik zou gewoon deze uit Duitsland halen. Qua lijn vind ik deze veel mooier (jaja, ik ben de enige) en ook het interieur is gewoon eentje van een modernere auto. De 993 is een beetje een relikwie. Een karikatuur van zichzelf geworden. Een 993 faucht wel lekkerder, maar ik vind de 996 fijner klinken. Daarbij heeft deze ook nauwelijks gereden en is de prijs véél fijner! Ik voorzie dat de 996 nog wel in waarde gaat stijgen. Het is de grote vernieuwer geweest en gewoon een heel goede auto. De rotte exemplaren gaan er vanzelf uit, en de mooie uitvoeringen komen vanzelf bovendrijven. Voor een prijs. De 964 is ook een tijd lang verguisd geweest door de Porsche fanatici. Géén echte Porsche. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen.

 
@gtwillem:

Hij is weer leuk, dat advies van je, je mening trouwens ook !
@desjonnies: Van mijn oom geleerd. Die heeft een redelijke collectie leuke auto’s, maar niet de meest bijzondere die je moet hebben volgens de verzamelaar. Een oude Bentley T1, C123, Smart Crossblade, Renault 11 GTX, Lancia Fulvia, Ford Anglia en nog wat leuk spul, allemaal in mooie staat kost je niet meteen de hoofdrpijs, maar je kunt wel in allerlei ‘sferen’ terecht komen. En ja, zakelijk heeft hij ook een Outlander. Dus er rijden wel degelijk liefhebbers in een PHEV ;-).
@gtwillem: als ik dus plotseling stinkend rijk zou zijn is dat dus het soort collectie wat ik samen zou stellen. Zoiets is oneindig veel gaver dan elke willekeurige supercar collectie.
ik zou voor een 997 GT3 RS gaan, als investering. handgeschakeld én NA. Ook een uitstervend ras. De GT3 4.0 was bij direct al overpriced!!
@jorden: ik zou als investering een zootje gras, of een paar netjes gestapelde bakstenen kopen. Mensen moeten altijd onderdak hebben en altijd eten hebben. Boeren en huizen zullen nooit verdwijnen.
@lekbak: had je tien jaar geleden liever een huis of een 959 gekocht als belegging? Ik weet dat het achteraf mooi wonen is, maar de huizenprijzen zijn niet wat ze toen waren. :)
@p993: een huis. Niet om zelf in te wonen uiteraard, want als de 959 het alternatief is heb ik die al lang.

Ik zou dan tien jaar lang elke maand huur ontvangen hebben. Ik zou tien jaar lang me niet druk hoeven te maken over de automarkt. Ik zou de komende tig jaar nog elke maand huur ontvangen en als de gehele economie instort of geld niks meer waard is heb ik altijd nog dat huis. Wat er ook gebeurt, mensen zullen altijd een aanzienlijk deel van hun inkomen aan onderdak kwijt zijn. Als je dus een aantal huizen in de verhuur hebt zal je nooit zonder geld zitten, mits je het ‘erbij’ doet en dus niet voor maximaal rendement en maximale schuld gaat om dat rendement te bereiken.
@lekbak: bekijk de waardeontwikkeling op de onroerend goed markt van de afgelopen jaren eens. Volgens mij zullen je huurinkomsten dat niet compenseren, zeker niet na aftrek van belasting, vaste lasten, onderhoud etc.
@p993: als je er geen hypotheek op hebt is het rendabel om te verhuren. Na aftrek van belasting, vaste lasten en onderhoud dus. Een huis wat geld oplevert verkopen is onzinnig als je het geld niet persee nodig hebt, dus zolang je niet verkoopt heb je ook nog niks concreet verloren.

Daarbij zijn de dure huizen het hardst gedaald in waarde. En het feit dat er minder handel in dure huizen is drukt de gemiddelde huizenprijs ook, zo werkt statistiek. Om te verhuren wil je niet een dure woning ivm lastige markt. Het (theoretische) waardeverlies is gemiddeld nog geen 20% geweest. Dat heb je echt al goed gemaakt met de huurinkomsten van tien jaar. Een huis van 250k verhuren voor 1100pm is weinig, maar dan zit je al op 18 jaar terugverdien tijd (in de praktijk wat langer ivm de kosten uiteraard).

Ik denk dat je op zeer lange termijn beter zit met een huis dan met een 959. Vooral omdat het huis elke maand geld oplevert en de 959 geld kost. Omdat ik nog jong ben zou ik dus altijd voor het huis gaan, en tegen de tijd dat ik oud ben ben ik alleen maar verstandiger geworden. Dus dan ook.
@lekbak: een huis waar je niet zelf in woont is box 3 vermogen, de huur van januari en februari mag je dus al direct inleveren :-)
Gelukkig hoe je een huis niet in 18 af te schrijven tot nihil, dat huis blijft vast wel waarde houden. Toch pas ik voor de sores van huurders.
@hehe: ik weet het, die 18 jaar was slechts ter illustratie. Ik ben momenteel nauw betrokken bij de verhuur van een woonhuis en een aantal appartementen. Al met al wordt er jaarlijks een leuk pensioen uitgehaald door de eigenaars, en die bezuinigen niet op onderhoud.

Gedonder met verhuurders kan je altijd hebben, maar als je niet in het goedkoopste segment gaat zitten sluit je de tokkies al uit. Het is een makkelijke manier om je geld toch enigszins veilig weg te zetten met enig rendement.
@lekbak: boeren en hun huizen/dorpen verdwijnen in NL wel degelijk!! Maar ben het wel met je eens hor! Alleen vroeger waren klassiekers een geld verslindende hobby en tegenwoordig is het opeens rendabel
*zijn introductie
Ik ben zeker geen kenner, maar voor iemand die is opgegroeid in het Fast and furious tijdperk, vind ik dit toch wel een hele magere ‘widebody’ :P
@Thomasio: Ja ik vind het ook niet zo heel speciaal hoor. Ik denk als hij langs zou rijden dat het me nog niet eens op zou vallen. Misschien de witte kleur.
@Thomasio: denk ook niet dat je het moet zien als widebody in de RWB-sferen maar meer als in de “bredere” turbo-body
@bullzeyersn: Ja na lang kijken valt me inderdaad op dat de wielkasten iets breder zijn en de achterkant ook, maar ik had er op straat zo voorbijgelopen (in de zin van widebody).
Ik zou het niet doen. Gewoon een exemplaar met een ton op de klok kopen. Dan mag je tenminste rijden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).