De Nederlandse Porsche designer Harm Lagaaij is vandaag namens de Koning uitgeroepen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De beste man kennen we voornamelijk van zijn periodes bij Porsche, maar hij was ook werkzaam bij Ford en BMW.
Omdat Lagaaij een belangrijke stempel gedrukt heeft op ‘Nederlands automotive design’ mag hij zich vanaf nu dus Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij kreeg een lintje opgespeld door burgemeester Van Aartsen van Den Haag, de stad waar hij geboren is.
Harm Lagaaij was van 1970 tot en met 1997 werkzaam bij Porsche als ontwerper, maar daarna vertrok hij naar Ford. Later werd hij hoofddesigner bij BMW. Uiteindelijk keerde hij in 1989 toch terug bij zijn oude liefde, daar bleef hij werken tot zijn pensioen.
Aan onze lezers nu de vraag om te bepalen wat het mooiste design van Lagaaij is uit zijn carriere. Ga je voor de Carrera GT? Of toch voor de Cayman? Of iets van langer geleden?
1965 – 1967 – Instituut voor Automobielhandel (IVA), Driebergen
1967 – 1968 – Oyslager, Soest
Technische illustraties en documentatie
1968 – 1969 – Simca Nederland
Techniek en documentatie
1970 – 1977 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Automobile Design Studio
1977 – 1985 – Ford AG / Köln-Merkenich
Automobile Design Studio Design Manager Advanced Design Studio
1985 – 1988 – BMW Technik GmbH / München
Chef Designer Design Studio
1989 – 2004 – Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG / Stuttgart-Zuffenhausen
Chef Designer Design Studio “Style Porsche”
38 reacties
2. 964
3. Cayenne (omdat dit zomaar de meest verkochte Porsche werd)
1989? TIJDREIZEN??
Mss dat hij daarom een onderscheiding ontvangt, maar dat is natuurlijk het vermelden niet waart, heeft niets met auto’s te maken.
2: 959
3: 964
Wat een plaatjes heeft de beste man getekend zeg!
De 964 kwam in modeljaar ’89 op de markt, het jaar dat Lagaaij bij Porsche terugkeerde. Meer dan een goedkeurend knikje zal hij als Chef Designer er niet mee te maken hebben dus…
2 993 gt rs
3 cayman rs
“Gebruiken ze bij Porsche designers? Dacht dat ze alles met het kopieer apparaat van kantoor deden” ‘;)
Die zijn na de overname door VW naar Audi verplaatst.
(Kon het niet laten)
Die Boxster concept blijft voor mij het mooist. Op die concept was het spiegelei-ontwerp nog leuk bedacht. Daarna ging het wat mij betreft bergafwaarts. Eerst die knipperlichten donker maken (dan leek het tenminste op wallen) en daarna die ‘gefacelifte’ spiegeleieren. Die sloegen echt nergens meer op.
2. Carrera GT
3. Cayman
Verder zijn dat soort lintjes en onderscheidingen onzin zolang er geen ridderorden worden uitgedeelt aan de gewone man die ook zijn hele leven werkt.
De 968 is zijn mooiste…
De 996 deed het anders niet slecht, het kon dus idd wel zonder ronde koplampen.
Goh, daar valt over te discuteren. Er zijn vast wel proleten te vinden die de originele 911 lelijker vinden dan de wagen waarin hun favoriete 3e rangsvoetballer rondrijdt.
Sommigen vinden bvb. de 993 de mooiste 911 ooit anderen de lelijskte,…