PvdA Den Haag wil ook vieze auto’s weren uit binnenstad

Auteur: , 31 Reacties

Een slecht voorbeeld doet slecht volgen: in navolging van Utrecht wil de Partij van de Autopesters (PvdA) in de gemeente Den Haag nu ook milieuzones in de binnenstad invoeren.

Kuch

Dit is te lezen in hun verkiezingsprogramma (PDF) voor 2014. Wij citeren:

Vieze (bedrijfs)auto’s gaan we door een milieuzone weren uit de stad. Dit zijn bijvoorbeeld dieselauto’s ouder dan tien jaar en benzineauto’s ouder dan twaalf jaar. Voor vervuilende auto’s (ouder dan acht jaar) worden de parkeervergunningen vanaf 2017 bovendien steeds duurder.

U ziet, in Utrecht gaat het alleen om diesels ouder dan 15 jaar, de PvdA ‘s-Gravenhage zet de toon net weer even scherper. We nemen even een voorbeeld: rij je in een Peugeot 206 XR 1.4 HDI uit 2002, met 113 gram CO2-uitstoot per kilometer nochtans geen smeerpijp, dan vindt de PvdA dat je hiermee niets in het centrum van Den Haag te zoeken hebt. Een Touareg 5.0 V10 TDI (346 gr CO2) is daarentegen geen enkel probleem.

Het verschil met Utrecht? In de Domstad wordt het in 2015 beleid, in Den Haag is het nog slechts een verkiezingsprogramma van één partij. Uiteraard zijn er uitzonderingen voor mensen die heel zielig zijn, en natuurlijk ook voor diplomaten, die kunnen toch hun gang gaan.

Valt er dan nog wat te lachen voor de oldtimerliefhebber? Wellicht: de website Vrijstelling Oldtimer meldt dat het lobbywerk van de organisatie mogelijk nut heeft gehad, en de nieuwe MRB-plannen wellicht een jaar uitgesteld worden.

Deze zouden dan in 2015 in plaats van in 2014 van kracht worden, maar het verbond gaat natuurlijk voor een algehele afschaffing. We helpen het ze hopen. Of eigenlijk ook niet, waarom andermans hobby betalen?



31 reacties

Pff al dat gedoe over het milieu etc. Hier in NL hebben we het toch al goed zat als het om milieu gaat? Althans ik woon liever in hartje Amsterdam/Rotterdam of Den Haag dan Parijs of London, ik denk dat daar de gemiddelde uitstoot in de lucht toch een stuk hoger ligt en toch een stuk vuiler is.

Laat de politiek zich meer bekommeren over de veiligheid van de inwoners (in dit geval Den Haag) of (landelijk gezien dan) zich meer bezig houden hoe ze de boefjes van straat kunnen houden. Iets met hogere straffen..
@roberto: Amsterdam en Rotterdam zijn dan ook (zeker op gebied van auto’s) een stuk kleiner dan Parijs en Tokyo.
Als je de goede kwaliteit van de lucht wilt behouden is het juist belangrijk dat de politiek zich er mee bemoeit.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dit beste manier is om dat te doen maar iemand moet toezien op de kwaliteit om de kwaliteit te behouden.
” Waarom andermans hobby betalen ” begrijp ik niet helemaal.

Met welke euro betaalt een ander mee aan mijn ‘ vrijgestelde klassieker’?

Ik heb meer auto’s in de wegenbelasting dan de gemiddelde AutoBlog-medewerker, en ik maak jaarlijks minder gebruik van de openbare weg dan pak m beet,. wouter per jaar op film aflegt…

But anyways: Rest van het artikel: hulde. Waarom zou een pak m beet ‘ Peugeot 206 XR 1.4 HDI uit 2002 ineens vuiler zijn dan een Peugeot 206 XR 1.4 HDI uit 2004?

En: Waarom die meleufreek straffen die al in 1999 een Lupo 3L kocht, en dat terwijl die totaal maloot in z’n Lada Niva uit 2006 gewoon door mag pruttelen…
@sjamp:
bouwden ze in 2006 nog lada niva’s?
@super: Ze worden nog steeds gebouwd zelfs… sinds 1977 tot en met heden.

Maar:
” Sinds 2010 wordt de Lada Niva niet meer geleverd in Nederland. Met een CO2-uitstoot van 233g/km zou de milieubelasting op deze auto en dus de aanschafprijs te hoog zijn.”
Die zijn gek..
Het voorbeeld van de peugeot en touareg is onzinnig, het gaat niet om CO2 emissie (zorgt voor opwarming van de aarde maar is niet direct ongezond), maar om fijnstof (dat zorgt voor allerlei erg vervelende aandoeningen aan de luchtwegen).
@super: Je hebt, qua CO2 uitstoot een punt, maar leg eens uit, als ik in 2002 een extra schone Peugeot 206 XR 1.4 HDI kocht, en daar als super-dure-extra-optionele-accessoire-de-luxe een roetfilter onder liet zetten.. zodat er mooi de lettertjes FAP op de achterkant pronkten,. moet ik dan nu gestraft worden omdat ik mijn auto in december afhaalde en op tekenen liet zetten, ipv snaaks de boel pas in januari te laten kentekenen?


Het hakken op leeftijd is gewoon niet slim. Neem een voorbeeld aan de (gronder?) duitsers. Als je daar een auto koopt die gemiddeld schoner is dan ‘ de rest ‘ dan betaal je ook minder, staat ’t op kenteken en mocht je een Peugeot 206 XR 1.4 HDI zonder roetfilter gekocht hebben in 2002, en je laat er achteraf de letters FAP op zetten (inclusief roetfilter + goedkeuring ) dan maakt ’t geen fuck uit hoe oud je auto is: Als ie schoon genoeg is: komt u de stad maar in, te vies: Nope. Stay Out!.
@sjamp: (gronder) + ig -> (edit knop) -> grondiger
@sjamp:

Uhm, ik heb niets uit te leggen hoor, ik heb die regeling niet voorgesteld. Ik wijs er alleen op dat het voorbeeldje onzinnig is.

Ik denk dat het weinig uitmaakt want zolang je roetfilters verplicht op nieuwe autos lost het probleem zich vanzelf op. Die ene oude diesel die wel of niet rond blijft rijden gaat het verschil toch niet maken.

Nederland is overigens qua lucht kwaliteit een van de vuilste van europa dus er is in principe genoeg te verbeteren, het gaat tenslotte ook om de lucht die je zelf inademt (als je tenminste in nl woont).
“waarom andermans hobby betalen?”
*zucht*
pffff..gaan we weer..
ik zou zeggen..kijk even terug hier op AB..
zoveelste discussie over oldtimers en vrijstelling.
gewoon beter om even te “knippen” en “plakken” dan dit onderwerp weer eens aan te wakkeren..
Niet dat mijn wagen oud is, maar hiervoor laat ik toch mn auto periodiek keuren voor op de openbare weg, en betaal ik netjes wegenbelasting over?
Dan gaan we toch gewoon lekker niet naar den Haag?
Wat dus weer zorgt voor minder mensen in de binnenstad = minder omzet voor winkeliers = huilen voor gemeente Den Haag dat ze minder geld binnen krijgen.
Way to go people, you’ve just killed your own economy.
Want het OV, daar gaan zo min mogelijk mensen mee omdat het schofterig duur is.
De binnenstad van Den Haag is al autovrij. Hoe willen ze daar vieze auto’s gaan weren? Er mogen überhaupt geen auto’s komen.

Als de pvdkneuzen toch iets aan het milieu willen doen zouden ze evt. een roetfilter in de Q-park’s kunnen aanleggen. Nu wordt de ondergrondse parkeergarage lucht direct de open lucht in gepompt.

Een tramkaartje bij de HTM voor 30 minuten reizen kost tegenwoordig 3 euro! Stel je hebt niet veel geld en je wilt met je gezin naar Den Haag. Dan moet je de auto buiten het centrum parkeren tegen parkeerkosten, de tram a 4 maal €3,- heen nemen, de tram a 4 maal €3,- terug nemen. En dat alleen om het totaal overbodige en nutteloze nieuwe cultuurhoerenpaleis te mogen bezichtigen in al zijn geldverslindende en nutteloze trots.
“waarom andermans hobby betalen”

Misschien bedoelt AB hiermee dat wij allemaal de hobby van de wethouders mogen betalen, er zullen immers dag en nacht kentekens gescand moeten worden door piepeltjes die rondrijden in autootjes (die trouwens ook vervuilen maar alla)
En dat voor de linkse hobby -lees populisme- van een stel pluche plakkers.

Hoorde op de radio dat juist de luchtvervuiling is gedaald, maar dat het wederom droevig gesteld is met de kwaiteit van het water in nL.

Mocht ik politicus zijn en PvdA’er (sluit me aub op en gooi de sleutel weg) dan zou ik suggereren om daar misschien iets aan te gaan doen
Waarom moet ik met mijn gezondheid betalen omdat iemand anders goedkoop in een diesel wil rijden?
@glashelder: Dat is de keuze die je maakt als je in een stad woont. Lucht is daar nooit schoon. Nu is het hetzelfde als die mensen die in de buurt van Schiphol wonen en klagen over geluidsoverlast en vervuiling. Als je werkelijk zo veel om je gezondheid geeft dan moet je maar naar het platte land verhuizen….lekker tussen de methaan koeienruften
@glashelder:
Waarom moet ik een dure EV omdat jij een naar hoestje hebt?
Ga lekker in Scheemda of Beerta wonen! Ruimte, rust, per m2 goedkoper dan den Haag….

maar zonder dollen, denk jij dat die paar 190D’s, die je straks niet meer aantreft, jouw leven een stuk aangenamer gaan maken? Of denk je dat het straks heeeeel stil gaat worden in den Haag?
@glashelder: Je betaald al dubbele wegenbelasting, dus zo goedkoop is het al niet meer, zeker niet om je dan ook nog eens vast te zetten in de Haagse binnenstad.
Hopelijk pakken ze dan ook indelijk alle zwaarvervuilende en superlawaaierige scooters, brommers en snorfietsen eens hard aan. In de shredder met die vieze oude rotzooi!
@fit4fun: helemaal mee eens. Die dingen zorgen voor de meeste fijnstof in een stad. Zijn vervelend en gevaarlijk. In veel wereldsteden mag je enkel met electische scooters rijden. Dus ik zou zeggen verban de scooter etc.
En leeftijd is zo’n slecht criteria voor hoe vervuilend een auto is. Mijn honda is bijna 20 jaar oud, maar het rijdt wel 1 op 16. Heeft keurig een cat onder de auto hangen. Net zo vervuilend als een auto van 5 jaar terug die ook 1 op 16 rijdt.
@fit4fun: niet alle brommers/scooters maken lawaai of zijn zwaar vervuilend. Ik ben het wel met je eens dat ze al die rot dingen die wél een takkenherrie maken of roken als een kampvuur zo gesloopt mogen worden. Of anders terugbouwen naar origineel en zonder al die rare rook.
Ze moeten die CD-kentekens weren uit de binnenstad, DAT zou pas een goed idee zijn.
PvdA wil vieze auto’s uit de binnenstad weren.

Mijn eerste gedachte was om een paar wasstraten te bouwen bij Wassenaar, Ypenburg en Kijkduin ;-)
Gelijk ook even de drempels verwijderen. Scheelt weer remmen (remstof) en weer opnieuw op gang komen (brandstofverbruik).
Ja hoor, mijn 1900cc benzine auto uit 1990 zou in Duitsland een Groene milieusticker krijgen maar in Den Haag kom je er niet in. Dat ze Diesels zonder roetfilter en Benzine’s zonder Kat willen weren zou ik nog in kunnen komen, maar selecteren op bouwjaar vind ik vreemd.
Laat ik nou net een nieuw stadsautootje op de kop hebben getikt.
http://youtu.be/CCNZfUO0cLY
Gewoon alle auto’s de stad uit…..zoekt dekking.
Triest triest, ik stem voor een nieuwe autoblog partij in de politiek
@bmwe46csl: Veel Vuile Diesels?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).