Een hersenkraker op de zaterdagmiddag.
Aangezien het al bijna 10 jaar geleden is dat we over dit ding schreven, werd ’t wel weer eens tijd voor een kleine opfrisser. Deze Jiotto Caspita was bedoeld als onvervalste Formule 1-racer voor op straat. Groot gelijk ook, want eind jaren ’80 was de supercarhype in full swing met natuurlijk de Porsche 959 en de Ferrari F40.
Om bij deze trend aan te haken lepelde bouwer Dome dan ook een platte V12 achterin de van origine Japanse Caspita. Deze krachtbron was in feite een teruggetuned F1-blok van Motori Moderni en -Jazeker!- Subaru. De versnellingsbak was afkomstig van Weismann, een Amerikaans bedrijf dat ook de McLaren F1 van een ‘bak voorzag. Subaru had echter weinig trek meer in een peperduur F1-avontuur zonder fatsoenlijke resultaten, en trok de stekker eruit. Weg motor.
Later werd de Jiotto Caspita aangedreven door een Judd V10, eveneens een raceblok. Deze motor leverde een stevige 577 pk @ 10.750 rpm en 384 Nm @ 10.500 rpm. Dat zijn inderdaad waarden om mee thuis te komen. Helaas gooide de recessie begin jaren ’90 roet in het eten, want de vraag naar dergelijke extreme en vooral dure supercars verdampte zo ongeveer. Dat deze bijzondere auto een beoogde vraagprijs van (omgerekend naar nu) 1,3 miljoen dollar zou krijgen, hielp dan ook niet.
De stats van de Caspita waren trouwens alles behalve kinderachtig. De auto raffelde 0 – 100 km/u af in 4,7 tellen en haalde een topsnelheid van 320 km/u. Bovendien woog deze gave conceptcar die het productiestadium helaas niet haalde slechts 1.240 kg. Da’s nie veul.
Om de naald van de weegschaal niet al te ver uit te laten slaan, kreeg de Caspita geen buiten enkele LCD-schermpjes in het interieur geen enkele vorm van luxe. Geen airco, geen cupholders, eigenlijk alleen het hoogstnodige. Precies wat de purist vandaag de dag zegt te willen. Bovendien werd het chassis opgebouwd uit CFRP. Dat proces was zo ingewikkeld, dat de bouw van één enkele monocoque ruim twee maanden tijd in beslag nam.
Last but not least: het uiterlijk van de Caspita is eigenlijk best wel geslaagd, zeker als je het in het juiste tijdsbeeld plaatst. Bovendien waren de vleugeldeuren toen nog écht iets heel bijzonders en de Group C-achtige body zie je ook tegenwoordig nog terug op hypercars. Een bijzonder ding dus, met een ietwat ongelukkig gekozen naam.
edftw zegt
Een hersenkraker! Maar in de tweede zin plaatsen we al een link naar t antwoord :-)
boomhauwer zegt
Prachtig!
norge zegt
Ziet eruit als een Citroen stuurtje..
norge zegt
@norge: citroen c15
lincoln zegt
In een vrachtauto ..
Weet zeker dat er geen 2de hands stuur in dat ding zit ..
brummer zegt
Gave bak, leuk artikel!
Forza zegt
Me like! Wat een gaaf ding. Interieur kan beter, maar verder is dit wel het serieuze werk! Soms is het echt jammer dat dergelijke auto’s niet in productie gaan..
sanderm3 zegt
Beetje in het rijtje van de Nazca M12, met BMW v12.
sracert zegt
Bertrand Gachot was de testrijder bij Subaru F1, hij blies geregeld de motor op. veel te weinig power had dat ding in die tijd was er nog de voorkwalificatie die fabrikanten gebruikten als test.
vtechlover zegt
Zat deze auto niet in granturismo?
dsdh zegt
Wat voor stuur zit er nu in dan ?
Dutchdriftking zegt
bijna 11.000 toeren, niet normaal!
E34M5Touring zegt
Hele gave specs, dik 10k rpm is toch wel speciaal. Jammer dat je dan wel racespec koppel hebt. Maakt hem wel heel piekerig om te rijden op straat vrees ik. Alle pk’s zitten bovenin. En dan is 1240kg ineens veel. Koppel heb je niet nodig om een 650/700kg single seater op gang te krijgen, maar wel om 1240kg ex bestuurder op gang te krijgen. That beeing said, gaaf ding en toffe techniek!
potver7 zegt
Nou hadden jullie onlangs een artikel over auto’s met foute verhoudingen, en daar stond er eentje tussen vanwege de wat curieuze verhouding tussen neus en kont: de neus was korter.
We hebben er nu weer eentje gevonden.
turboboy zegt
Niemand heeft het nog gezegd dus doe ik het en ik hou niet van vergelijken maar zou een verre voorloper van de Zonda kunnen zijn.
clarkson zegt
Nog nooit eerder gezien. Wel leuke wagen zeg! Ben gek op toeren.
lincoln zegt
Hallo ..
Ga je nog vertellen waar dat stuurtje vandaan komt of wat ??
mrB zegt
De achterkant is uit verhouding, maar verder een mooi ding. Cleane lijnen aan de voorkant. Motor met belangrijk hoge redline. En idd een beetje zonda voorloper.