Red Bull: “Max moet in 2019 jongste wereldkampioen worden”

Auteur: , 54 Reacties

Spread the word.

Het moge duidelijk zijn dat Red Bull nog overmoediger is geworden na het gruwelijk dominante raceweekend in Mexico. Op de kwalificatie na, waarin de pole position dankzij een gouden ronde van Daniel Ricciardo aan de neus van Max Verstappen voorbijging, stond de Nederlander in iedere sessie bovenaan. Red Bull was er al van overtuigd dat het met Verstappen opnieuw de wereldtitel kan binnenhalen, maar inmiddels geldt dit doel ook voor de zeer korte termijn. Volgend jaar moet het al gebeuren.

Het hoofdteam van de Oostenrijkse energiedrankgigant richt zijn pijlen met name op één specifiek doel: het verbreken van het huidige record van jongste wereldkampioen. Hoewel het team dit record momenteel al in handen heeft dankzij de campagne van 2010, waarin Sebastian Vettel zichzelf met zijn 23 jaar en 134 dagen kroonde tot wereldkampioen, wil Red Bull het record nog verder aanscherpen met Max Verstappen. De 21-jarige Nederlander heeft tot en met 2020 om de wensen van zijn werkgever te verwezenlijken.

Tegenover Autosport ging talentenjager Helmut Marko in op de hoge doelstellingen van Red Bull:

“We’re really looking forward to next year. The aim is to have the youngest world champion. Two years we have, but we’ll go for it next year. We know the first year with a new engine manufacturer is not easy. But the aim, and the goal that I’ve told all the people, is that we have to go for the championship from the beginning. No excuses.”

Teambaas Christian Horner voegde hieraan toe dat Red Bull alle reden heeft om hoopvol te zijn. In het licht van Max’ overwinning in Mexico is de Brit er nog meer dan eerst van overtuigd dat zijn pupil volgend jaar al voor de titel kan strijden, zeker als Honda een fatsoenlijke krachtbron kan aanleveren.

“You’ve seen this weekend if we’ve an engine that’s anywhere near the ballpark of our opponents then we’ve got a strong enough team and strong enough driver package to take the fight to them. We’re obviously hopeful that the Honda, with the progress they’re making, will put us into the situation that we’re more regularly able to compete like we are here – with the optimum downforce and setting on the car.”

Ondanks de overduidelijke progressie die de Japanse fabrikant de laatste maanden heeft gemaakt, bestaat er nog altijd de spanning dat zij ook volgend jaar weer met enorme betrouwbaarheidsproblemen te kampen zullen krijgen. Omdat Honda in 2018 de nodige penalty’s heeft geïncasseerd, betekent dit niet dat dit in 2019 ook van de orde zal zijn. Integendeel, het is allemaal onderdeel van het plan om volgend jaar zo succesvol mogelijk te kunnen starten. Zo vertelt Marko:

“It’s tactical to get the best for next year. Toro Rosso are sacrificing their season for next year. It’s part of our concept that we have with Honda. The figures are already ahead of Renault.”

Natuurlijk kunnen we niets anders dan afwachten, maar vooralsnog ziet de toekomst er redelijk rooskleurig uit. Hopelijk kunnen beide partijen hun verwachtingen en doelstellingen van meet af aan realiseren.



54 reacties

Er gaat geen dag voorbij waarin Helmut Marko roept dat het volgend jaar allemaal beter wordt. Zou hij soms een beetje onzeker zijn?
@mashell: Wat moet je dan zeggen als je dezelfde vraag keer op keer op je bordje krijgt
@lekkaah: niemand kan wachten tot volgend jaar, maar we moeten allemaal wachten tot volgend jaar.
@mashell: Hij moet toch iets roepen om de fans vooruitzicht kriebels te geven. Iets met ‘Positive vibes’ :-)
@venividivici: ik denk eerder dat het om de sponsors gaat, die zullen wel onzeker zijn nu dat er een goede piloot weg gaat en een nieuwe motor leverancier komt die bij mclaren slechte resultaten had. Aangezien ze die sponsors meee kunnen gebruiken dan de supporters is dat de meest logische verklaring.
Zucht… Het houdt niet op, niet vanzelf…
En alweer wat geroep. Straks staan ze net zo hard voor lul als McLaren en Williams dit jaar staan. Zeker als je zulke uitspraken doet. Het is al 5 jaar kommer en kwel met dit team qua prestaties. Een beetje terughoudendheid zou ze sieren.
@viezefreddyw: Ben ik met je eens. Aan de andere kant, als je overduidelijk een van de beste chassis van het veld hebt mag je toch hopen om een keer competitief mee te kunnen strijden.
@mukmans: Ja, hopen mag altijd. Maar slim is het niet om dingen te gaan roepen zoals kampioen worden en 0,6 seconden per rondje sneller kunnen.
@viezefreddyw: Zo leggen ze hunzelf inderdaad onnodig veel druk op. Ze moeten denk ik blij zijn als ze volgend jaar even ‘competitief’ zijn als dit jaar. In de loop van het seizoen zal duidelijk worden hoeveel potentie de Honda nog heeft..
@viezefreddyw: 3e in het WK is geen kommer en kwel.
@toniominestrone: In het constructeurkampioenschap staan ze momenteel 168 punten achter op Ferrari. Als je jezelf een topteam noemt moet je niet zo ver achter staan. Dan is het gewoon kommer en kwel.
@viezefreddyw: Ferrari en MB pompen ook flink wat meer geld in de F1.
Ik vind kommer en kwel een beetje te ver gezocht. Het is alleen jammer dat de RB op het eind van het seizoen echt mee is mee gaan doen.
De technische voorsprong van Ferrari en MB op RB is flink kleiner geworden.
@rufctr01: kan het niet zijn dat mb en fer meer zijn beginnen doen voor de auto van volgend jaar, aangezien het verschil tussen hun en de rest toch al aanzienlijk groot is? Hoeveel pennaltys hebben mb en fer gehad ivm motor/onderdelen wissel? Ik heb dat niet echt gevolgd omdat ik meer ogen had op rb die er toch genoeg heeft gehad.
@toniominestrone: met ruime achterstand in performance wel. Laat ook even zien hoe goed het in de sport eigenlijk gaat…
@peug206: Als je de bochtsnelheden van redbull met ferrari vergelijkt staat redbull momenteel mijlenver boven de italianen. De enige reden dat redbull niet de snelste auto heeft is de motor. Net datgene dus wat ze in moeten kopen…
@lekbak: het enige wat uiteindelijk telt is wie de gp afstand in de kortste tijd aflegt. Dan kun je nog zo een superieur chassis of motor hebben, ben je niet diegene met de kortste tijd dan verlies je.
@peug206: de laatste race won Red Bull! Conclusie Red Bull heeft de snelste auto.
@mashell: yep, en monaco hebben ze ook gewonnen. Met een kapotte auto. Conclusie: red bull wint als de rest faalt.
@lekbak: je zou natuurlijk ook kunnen concluderen dat Red Bull met veel te veel vleugel rijd en daarom een top snelheid niet haalt. Dan kan je wel zeggen dat de vermogen te kort komt, wil dat niet zeggen dat je de optimale afstelling heb over een race afstand….
@ronnys: nee dat kun je niet concluderen. A. Dan zouden de topsnelheid van Renault en McLaren veel hoger moeten zijn. B. Op hoogte in Mexico zat de top van de RBR heel dichtbij Ferrari.
RBR heeft gewoon een topwagen. Alleen de 1,6 Dacia in het vooronder is niet opgewassen tegen Mercedes en Ferrari. Als de Honda dat wel blijkt te zijn kan het heel spannend worden!
@cloverleaf: *achteronder 😜
Laten we het hopen. Een gevecht tussen Mercedes, Red Bull en Ferrari voor beide kampioenschappen zou prachtig zijn.
Erg voorbarig allemaal, Ferrari, Mercedes, Renault en de rest zitten natuurlijk ook niet stil en scherpen ongetwijfeld de messen nog eens extra na dit bravoure.

Maar ik help het ze hopen, 3 strijdende teams voor het WK is beter dan 1 en een half. We gaan het zien. Denk dat ik ook volgend jaar maar eens een ticket voor Silverstone ga boeken dan.
Mercedes: “Lewis Hamilton moet in 2019 voor de zesde keer wereldkampioen worden.”
@appeltaartislekker: Ferrari: in 2019 wordt Vettel wel Kampioen voor Ferrari.
@sketcher: McLaren: In 2019 blijven we gewoon kut.
@sketcher: je bedoeld denk ik; Leclerc moet volgend jaar JONGSTE wereldkampioen in F1 bij Ferrari worden! ;)
@tvr1974: dat zou wel een stunt zijn. Hij is zelfs nog wat jonger dan verstappen.
@tvr1974: Nee, maar dat is wel een goede.
@appeltaartislekker: precies ja, ze moeten eens ophouden met allerlei volkstammen gek te maken. Wellicht met dat altijd geblaas en geschreeuw was het al gebeurt, als je de hele tijd iemand op de vingers kijkt of zegt; je kunt het, je kunt het.. kun je erop wachten dat ie misschien een beetje zenuwachtig word, al laat ie het natuurlijk niet (altijd) blijken.
@bmwfreak038: waarvan akte.
…….. “anywhere near the ballpark of our opponents” ……….
Heeft de man echt ‘ballpark’ gezegd. Zo ja, dan vraag ik me af wat hij daarmee bedoelt.
Ik gok erop dat hij ‘hallmark’ heeft gezegd.
@joosstra: nee hoor, is correct. Betekent zoveel als ‘het speelveld’.
@joosstra: is figuurlijk voor ‘level’ of ‘niveau’
Het is natuurlijk voor het team en sponsoren belangrijk om aan te blijven geven dat je positief bent en zo hoog mogelijk mikt. Ik snap het wel. Zou als engineer ook niet vrolijk worden als mijn leidinggevende aangeeft voor een 4e of 5e plek te gaan.
Wat lijkt het me vet als Gasley volgend jaar kampioen wordt. Hij is dan wel op een dag of 100 na niet de jongste; maar het leedvermaak tov al die gekken in oranje lijkt me zo heerlijk.
@gregorius: denk je op basis van de laatste races dat Gasly dit in zich heeft? Persoonlijk ben ik momenteel niet erg onder de indruk van hem.
@alfalfa: RB wordt alleen kampioen als ze de snelste auto hebben (want de betrouwbaarste wordt ie iig niet).
En dat is anders rijden dan in het middenveld. Goed kunnen kwalificeren (kan ie wel) en daarna een saaie time-trial rijden (wieweet).
@gregorius: leclerc in de ferrari. Is nog jonger dan verstappen ook…
Ik geloof er geen reet van. STR staat voorlaatste. Natuurlijk is Hartley een zwakke rijder en zal het RBR chassis beter zijn maar dan nog. Het lijkt me ook niet zo verstandig om de druk en het verwachtingspatroon maximaal op te voeren zoals McLaren gedaan heeft met Honda. Ik denk dat we in 2019 vanaf ongeveer race 3 weer in de pers mogen lezen dat Red Bull dreigt de F1 te verlaten als ze geen competitieve motor krijgen. Gedoemd te mislukken dit.

Ik zou als kamp Verstappen zijnde proberen in te zetten op een toekomstige overgang naar Ferrari. Vettel lijkt daar niet heel vast in het zadel te zitten en heeft geen steun gehad van het team op de momenten dat hij achter Kimi reed.
@riddertevoet: maar Ferrari neemt de laatste jaren alleen wereldkampioenen aan, zelf lukt het ze immers niet om een wereldkampioenschap te winnen.
Als ze de betrouwbaarheid van de andere onderdelen ook op orde hebben zou dat wel helpen. Voorlopig hebben ze ook vaak genoeg met hydraulische of elektrische problemen aan de kant gestaan. En anders wel softwarematige.

To finish first, first you have to finish.
@riddertevoet: We moeten ook niet vergeten dat STR dit jaar niks meer of minder is dan een testteam zodat Red Bull met Honda goed voor de dag kan komen. Kijk voor de gein eens naar het aantal motoronderdelen dat STR er doorheen heeft gejaagd. Even uit mijn hoofd hebben die Hartley en Gasly op dit moment hun achtste verbrandingsmotor, turbo en MGU-H in de auto liggen en zitten ze met de MGU-K op hun zesde of zevende exemplaar. Zelfs als je ze zoveel mogelijk probeert te bundelen, levert dat behoorlijk wat gridstraffen op. Nou is de Honda nog altijd niet het beste blok van het veld (dat geven ze zelf/Red Bull ook eerlijk toe) en is het chassis ook een stuk minder dan dat van een Mercedes, Ferrari of Red Bull. Tel daarbij op dat het middenveld een stuk sterker is dan vorig jaar, en het wordt ineens verdomd lastig om van de laatste plaats naar de punten te rijden.

Dat neemt niet weg dat je verder wel gelijk hebt wat die druk betreft. Tijden riepen ze dat 2019 een overgangsjaar wordt, dat Honda zich moet focussen op de motor en Red bull wel ziet hoe ze het ding in de auto passend krijgen (dus minder druk dan McLaren met het size zero concept), maar nu is er ineens die uitgesproken ambitie om toch in 2019 er al te staan en zelfs voor de titel te gaan. Dat is toch wel een heel ander geluid. Laten we hopen dat dit geen begin is van een McLaren-Honda 2.0
@edge: goede toelichting weer, plusje. ’t Gaat mij verder niet aan hoor, maar jij zou hier toch vaste F1-redacteur worden?
@kunstomdathetmoet: goed voorstel
Eerst zien, dan geloven!
Red Bull to Gasly: “So you need to let Max by in turn 13, this lap.”
Red Bull to Verstappen: “Pierre has been instructed to let you go into turn 13.”
Ferrari roept dat ze nog voor het wereldkampioenschap constructeur gaan…. Ze liggen 55 punten achter met nog twee races te gaan. Een 1-2 finish levert 43 punten op. Als Ferrari 1-2 wordt de volgende race en de race daarna, dan mag Mercedes met 2 auto’s in 2 races niet meer dan 31 punten halen.Een 6e plek is 8 punten.
Vind het wel mooi van ome Marko. Geen politiek voorzichtig gelul. Ze weten dat ze een goed, zo niet het beste chassis hebben. Nu Honda stappen maakt en ze lekker hebben kunnen ontwikkelen bij STR ziet het er gewoon hoopvol uit. Prima om dan hoge ambities te hebben.
Red Bull is al wereldkampioen, punt.
Dit soort uitspraken doen ze alleen maar, omdat iedereen weet dat “als er over je gepraat wordt, je meer verkoopt”.

En daarmee zijn ze de absolute wereldkampioen. In de pers gaat het over “Hamilton” of “Vettel” én “Red Bull met Ricciardo en Max”. Mercedes en Ferrari zijn ondergeschikt, maar Red Bull wordt altijd genoemd. Dat is ook de reden dat ze balen dat Rikkierik weggaat. Niet vanwege de prestaties, maar vanwege de publiciteitsvaardigheden van Daniel.

En waarom is dat goed?
meer aandacht = meer verkopen = meer sponsoren = meer geld voor het team.
We gaan volgend jaar weer genieten van max, top 6, 3 gp wins en zn 1e pole, wordt 4de in wk achter wk Vettel, runner op Lewis, 3e Botas, 4e onze max

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).