Reminder: Top Gear S20E06 & Das Auto

Auteur: , 43 Reacties

Petrolhoofden opgelet. We gaan vanavond maximaal Anglofiel. Eerst een Top Gear-aflevering vol Indiaas Brits geweld, gevolgd door een docu over het post-oorlog autosucces van Duitsland vanuit een Brits oogpunt.

De Stigmeister en Markmans

Clarkson mag in de episode van vanavond zijn objectieve mening geven over de Jaguar F-Type. Haha, objectieve mening, ik zei het echt. Ondertussen zal Richard Hammond de bestuurdersstoel van de nieuwe Range Rover in de hoogste stand zetten en kijken of de 4X4 ook echt off-road kan. Meneer May mag in Londen de opvolger van de iconische rode dubbeldekker aan een test onderwerpen. De Routemaster is namelijk een people mover met een hoge muesligraad geworden. Hij schijnt er een supercar tegenover te zetten.

Dit alles leidt tot de grote Britse zelfbevlekkingsparade voor de poorten van Buckingham Palace, waar het Top Gear-trio met allerhande Britse waren een parade zullen organiseren. In een YouTube-vid zagen we laatst onder meer al een McLaren P1, Aston Martin One-77, Noble M600, Rolls Royce Wraith en Jaguar E-Types voorbij komen.

De SIARPC is F1-held en aanstaand Porsche-coureur Mark Webber, die de van stal gehaalde Suzuki Liana over het Top Gear-circuit mag rossen.

Al deze Britsheid zie je vanaf 21:00 uur op BBC2 en BBC HD. Livestream, chap!

Keep calm, and blijf kijken, want direct erna, om 22:00 uur Nederlandse tijd, volgt op de Beeb de special Das Auto: The Germans, Their Cars And Us. Hierin legt Dominic Sandbrook de afbrokkelende auto-industrie na de Tweede Wereldoorlog langs de meetlat van de succesvolle Duitsers, die nota bene onder leiding van de Britse officier Ivan Hirst alsnog een soort van wereldominantie wisten te bewerkstelligen op autogebied.

“With the help of newly declassified government documents, as well as old car commercials, interviews and archive footage, the programme explains how Germany’s manufacturers exploited the new materialism of the 1980s and looks at how and why the Brits began to fall in love with German cars. By the end of the 20th century, even James Bond was now driving a BMW, instead of his beloved Aston Martin”, aldus de BBC. Aanradertje dus. Meer programma-info HIER. Trailer DAAR.

Dominic Sandbrook



43 reacties

Suzuki Liana? Zal vast de Astra bedoeld worden.. Hoe dan ook, recorder staat geprogrammeerd :)
@lennyv87: Ehm, nee. F1 Coureurs rijden in de Liana om onderling nog te kunnen vergelijken.
@pleiades: Check! Had al tijdje geen F1 in TG gezien. Bedankt
De laatste aflevering van dit seizoen alweer.
@rotarypowah: Welk seizoen?!
De F1 coureurs rijden nog steeds in de Suzuki Liana zodat de tijden te vergelijken zijn…
De Metro :) ik heb er 1 gehad.. zo vers van het circuit van Zantvoort op kenteken, superieure wegliggen woog minder dan een veertje en kon echt haaks de bocht om als een skelter. jammer van de motor en dan vooral de krukas die gewoon ronduit waardeloos was maar wat een mega plezier van gehad..

Heel wat GTI’tjes het snot voor de ogen gereden en met verbazing achter gelaten :D
@Soulmaster: Ja geweldig ding. Worden inmiddels veel geld waard. Vroeger kon je ze meenemen voor 100 euro, tegenwoordig niets onder de duizend.
De ziel van de Metro leeft voort in mijn Midasje. 80% van het mechaniek komt zo uit de Metro. Wel de hydragas eruit gedonderd en net een motorrevisie achter de rug. Mooie blokjes als je weet wat de zwakke punten zijn.
@midasracer: die hydrogas was heerschend.. binnen 20 seconden je auto 5cm lager :) en als je dan weer van het circuit afkwam even de luchtslang erop en je stond met een minuutje weer op de juiste hoogte :)

Alleen dus zo jammer van de beroerde kwaliteit van het blok :( op het laatst moest er een halve ijsselmeer in worden gegooid aan koelwater en reed er een grote tankwagen achter mij aan om het blok blijvend van olie te voorzien.
@Soulmaster: En dan te denken dat mijn motorbouwer 8000rpm draait met dat soort motortjes in zijn Mini bij classic races. Wel na elke race reviseren!
Hoe veel wielen gaan ze vandaag slopen om te laten zien hoe terreinwaardig de Range Rover is? http://jalopnik.com/james-may-destroyed-11-wheels-during-top-gears-range-r-471836901
@Vincegail: heb je het artikel waar je naar linkt zelf ook gelezen? Staat duidelijk in dat er geen wielen zijn gesneuveld alleen 5 banden.
@Donstil: Ja ik had het gelezen net toen het uitkwam paar maanden terug en VOORDAT de update er was gekomen. Ik had nu enkel de link geplaatst zonder het nog een keertje te lezen. Excusez-moi!
Vraagje: is BBC HD in Nederland anders dan in België? Want op ‘mijn’ BBC HD is het ‘Countryfile’ om 21.00 uur.
@Vincegail: Het is in Groot-Brittannië een uur vroeger dan hier hé.
@babbaloerie: Ja. Maar ik had het over 21.00 CET (Central European Time, zoals in Nederland en België dus). Om 21.00 uur is het ‘Countryfile’ op BBC HD en geen Top Gear. En dan om 22.00 ‘The White Queen’ en geen ‘Das Auto’.
@Vincegail: BBC 2 HD heeft nagenoeg dezelfde programmering als BBC 2. Ik denk dat je bij bij BBC 1 HD zit te kijken of je hebt alleen BBC 1 in HD.
@tampie: Ik heb dus inderdaad alleen BBC HD. Geen 1 of 2, maar dat is dus BBC1.
Zo te zien kan ik afhaken na de F-type. Niks tegen Webber, maar het star segment boeit me niet, en de Range Rover in een hevig gescript stukje en een dubbeldekker bus bedank ik ook voor.
@Dev: dag
@Dev: is het niet te hopen voor je dat de f-type aan het einde van de aflevering voorbij komt….of toch wel…:)
@Dev: jongen wat zul jij het zwaar hebben vanavond.
aha, ik zie een verband met een artikel van gisteren http://www.autoblog.nl/nieuws/top-20-de-meest-sexy-britse-wagens-ooit-60786

anyhow…lijkt me een mooie laatste aflevering
“Ondertussen zal Richard Hammond de bestuurdersstoel van de nieuwe Range Rover in de hoogste stand zetten en kijken of de 4X4 ook echt off-road kan.”

De RR Sport that is.
De laatste van het seizoen alweer. Heb er wel veel zin in
Ja zonder Ivan Hirst was er geen Kever geweest,en geen VAG ook.
Ik hoop dat ze net zo eerlijk zijn als die Belgische Docu laatst over Volkswagen, onze Rechtvaardige-sociaal -democratische werkende mede mensch.

Niet dus, Veel VW personeel wordt ingehuurd bij bureautjes om voor een schijtloontje VW ’s te bouwen.
Mogen GEEN VW werkkleding dragen en de socialistische arbeidsvoorwaarden der Volkschwagen medewerkers bestaat niet voor hen.

Dus ook niet die vorstelijke bonus die eind verleden jaar hier op AB met trompetgeschal werd aangekondigd, nee die bonus gaat over hun ruggen.

Die luie sodemieters bij VW hebben trouwens een 28 urige werkweek.

Het lijkt we alsof Adolf H zijn geest weer terugkeert naar Wolfsburg.

Ein reich, ein volk…………
@desjonnies:
Je weet dat het levensgevaarlijk is om de waarheid over dat concern te vertellen hè…?
Succes met het vinden van een virtueel onderduikadres….
@jrk68:
Danke schön !
Wo ist der Bahnhof ?
@desjonnies: Dit is helaas gewoonte bij zowat elke multinational. Ze maken allemaal misbruik van uitzendkrachten en flexwerkers die niet dezelfde arbeidsvoorwaarden genieten als anderen. Niet getreurd echter, de betutteling van de NL overheid biedt deze mensen wel redelijk wat bescherming. Voor zo lang de voorwaarden in een volgend kabinet niet weer gesloopt worden.
@Dev:
Er is echter een verschil dat wij hier niet kennen, in mijn thuisland bestaat er geen minimumloon. Bij VAG staan de Pooltjes dus voor 5 euro P/u aan de lopende band.
Dat mag je gerust uitbuiting noemen….
Is er ook een livestream met meer dan 3 pixels?
Geweldige aflevering, vooral dat laatste stuk.
Mooi stukje over de Engelse autoindustrie.
Mooi stukje over de Engelse autoindustrie! Gevolgd door een docu over hoe de Engelse autoindustrie werd ingehaald door de Duitse :-)

Clarkson is er zelf (realistisch of niet..) ook verbaasd over, kennelijk: https://twitter.com/JeremyClarkson/status/364121929696817154
OK. Webber rijdt in een Liana. Waar ie al eerder in gereden heeft.
De Britse Jaguar F wordt erg gewaardeerd. Wie had dat gedacht?
En je kunt een rouwauto of grasmaaier laten maken in Engeland.

Yes!
Prachtige afsluiter van het seizoen. Geen slecht moment kunnen ontdekken (oke, James in de bus was wat langdradig). Ik miste alleen aan het eind de kitcars wat een typisch Engels fenomeen is. Maar ja, dan had die weg 2x zo lang moeten zijn.
Mooie dame trouwens achter Clarckson in de studio :p. Verder leuke aflevering met een fantastisch eind!
Engelsman vertelde me destijds vol trots dat de Nissan’s die in Sunderland geassambleerd werden, van betere kwaliteit waren dan hun Japanse zusjes.

Mijn enige vraag aan hem was ” What the fuck you were doing when you had British Leyland ”

Hij vond me geloof ik niet meer aardig……………………………..

En dat hele Britse gedoe over ‘hun’ auto industrie was 1 emmer vol met valsche sentimenten, misplaatst nationalisme en fascistoïde propaganda.

Ze konden Rolls Royce en Bentley geeneens zelf overeind houden, twee begrippen die boven iedere vorm van concurrentie verheven zijn, waarbij zelfs Mercedes met hun Maybach het veld heeft moeten ruimen.
@desjonnies:
Het antwoord op jouw vraag werd gegeven in de docu die hierop volgde.
Het lag niet zozeer aan de kunde van de arbeiders maar aan het falen van het management en het opruiende karakter van de vakbonden.

Zo hoorde ik ooit een statement wat ook een verklaring voor het falen van de Engelse industrie zou kunnen zijn, we love inventing it, we hate exploiting it….
@jrk68:

Die heb ik ook gezien en die was niet 100% zuiver.
Want er werd niet vermeld dat de factor betrouwbaarheid, die de Duitsers ook gekopiëerd hebben, een Japanse uitvinding is.

En ik was veel in Engeland in de tachtiger jaren, heb de troosteloze parkeerterreinen gezien met nieuwe Triumph TR7’s en TR 8’en die nieuw gesloopt werden, was bij BL Motorsport voor de Metro 6R4 enz enz.

Nieuwe Leyland Princess’es die niet wilden starten na een week op het parkeerterrein.
Idd een totaal gebrek aan management en vooral investeringen in de productielijnen
Maar ook geen kwaliteitscontrole, iets waar Japan groot mee is geworden.

In de docu miste ik vooral dat er niets werd gezegd over de culturen binnen de verschillende fabrieken, hoewel BMC uit Austin en Morris is voortgekomen, was je in de zeventiger jaren nog steeds een Austin man (Longbridge) en een Morris man (Cowley bij Oxford)
Red Robbo (de stakings en vakbondsleider) heeft zelf toegegeven dat hij altijd een
Longbridge man is gebleven

Er werd ook niet stilgestaan bij het feit dat er teveel Engelse merken waren, die geen toegevoegde waarde gaven zoals Wolseley, Riley, en deze merken nooit gelijk weggesaneerd zijn.
PSA bouwt ook geen Panhards meer, alhoewel het mer nog steeds in een laatje ligt te verstoffen.

Wat wel goed was, was het feit dat de Britse auto industrie zich heeft misrekend op de Commonwealth afzet, en totaal niet geinteresseerd was in Europa.
Lekker eenzijdig verhaal bij “Das Auto”. Er werd bijvoorbeeld niet gesproken over het feit dat VW begin jaren ’90 vrijwel failliet was, geen woord over ‘Lopez’, de slechte resultaten in de VS, Seat, dramatische teruggang in kwaliteit van MB, het Chrysler/Fokker/smart/Maybach debacle, Porsches geflirt met faillissement (2x sinds jaren ’80) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alsof de Duitsers letterlijk alles goed doen, en de Engelsen alles fout.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).