LOL: Renault onthult nieuwe motor na Red Bull-breuk

Auteur: , 43 Reacties

Probeer niet te lachen.

Renault naait Red Bull, onthult verbeterde motor na 2 jaar

Het had de lijm tussen het langzaam uiteenbrokkelende huwelijk tussen Renault en Red Bull kunnen zijn, deze MGU-K. De Franse equipe onthult de langverwachte krachtbron echter op het verkeerde moment. Althans, wellicht dat Renault-teambaas Cyril Abiteboul zijn kans rustig heeft afgewacht, want de vernieuwde MGU-K waarop het fabrieksteam en haar klanten al ruim twee jaar wachten, is na de scheiding met Red Bull plotseling gereed voor gebruik.

Deze uiterst hilarische onthulling heeft Autosport recentelijk door te tanden van de Fransoos te horen gekregen. Een gesprek met Abiteboul kunnen we altijd op dubbele wijze lezen, en ook ditmaal kiezen we ervoor zijn woorden onder de loep te leggen. Luister en huiver.

Abiteboul kondigt in het gesprek aan dat Renault de MGU-K eindelijk af heeft en dat men de nieuwe spec dit weekend al kan leveren aan een ieder die daarop zit te wachten. Abiteboul vertelt direct daarna echter heel politiek correct dat ‘niet iedereen’ de geüpgrade generator van kinetische energie in Oostenrijk op de auto wil monteren.

It’s available for all the cars that want it. It happens that not all teams have elected to go to the new spec. It’s one that we’ve been long awaiting, but it’s a bit of a problem that some teams have elected not to use it, which means that they will continue to use the MGU-K of a previous technical definition, with a higher reliability risk. But that’s our philosophy, to accept the teams’ choice, having all the information.

Dit is natuurlijk een probleem voor Renault, want zij hebben nu juist zoveel mogelijk data nodig om het nieuwe hybridesysteem te verbeteren. Het laatste dat ze willen is een product leveren dat om de haverklap de geest geeft. Het is dan ook begrijpelijk dat Abiteboul duidelijk geagiteerd is door de keuze van de klantenteams, McLaren en Red Bull. Hij vond het zelfs nodig zijn gedachten af te sluiten met een sassy opmerking!

Hoe gekwetst Renault ook mag zijn, het heeft natuurlijk een reden dat de klantenteams er niet als de kippen bij zijn, maar ervoor opteren om de nieuwe MGU-K voorlopig te laten schieten. Immers moeten ze al twee jaar lang valse beloftes aanhoren over een betrouwbaarder, krachtiger onderdeel dat steeds maar uitgesteld wordt. Om dit te begrijpen hoeven we alleen maar een blik te werpen op de regels omtrent het gebruik van motoren en het uitdelen van gridstraffen. Anno 2018 mogen teams namelijk niet meer dan 2 MGU-K’s gebruiken. Wordt dit aantal overschreden, dan volgt er een penalty.

Laat het nu net zo zijn dat uitgerekend drie-vierde van de coureurs van de klantenteams tegen een gridstraf aankijkt. Alonso en Ricciardo zitten beide op 2 MGU-K’s, Verstappen heeft er dit jaar al 3 verteerd. Alleen Vandoorne (1 MGU-K) komt bij het inzetten van de nieuwe MGU-K goed weg. Hetzelfde geldt voor de fabrieksrijders Hulkenberg en Sainz. Hoewel, dit onderdeel was nu juist de veroorzaker van de perikelen waarmee de Spanjaard in de slotronden van de Franse Grand Prix te maken kreeg.

Hoewel Abiteboul heeft laten weten dat het voorlopig om slechts één team gaat (lees: Red Bull), is ‘tenminste’ hier het sleutelwoord. Dat gezegd hebbende kan McLaren de nieuwe MGU-K’s gerust op de auto schroeven; de formatie uit Woking presteert de laatste tijd bijster slecht en start toch wel achteraan.

In de loop van de week zullen we meer duidelijkheid krijgen omtrent het gebruik van de MGU-K’s door Renault en haar klantenteams. Ga er vanuit dat Red Bull de MGU-K niet zal gebruiken en dat McLaren er nog even ernstig over nadenkt.

Meer lezen? Check onze lijst met motor-chassis combinaties die meteen kampioen werden!



43 reacties

Als je ex ineens wel lekker blijkt te kunnen “koken” voor haar nieuwe vriend, maar jou met de aangebrande aardappelen liet zitten.
@skid: als je op een openbaar toilet je kont met je blote handen hebt af moeten vegen en je bij het open doen van de deur de schoonmaakster klaar ziet staan om het papier bij te vullen
@duckmefaddy: Story of my life
@duckmefaddy: Tja, ik check de papiervoorraad altijd van de te voren, wel zo handig …
@dawwg: ik nu ook
@skid: als je seksleven met je ex al eeuwen saaier is dan de geschiedenis lessen van vroeger, en ze veranderd is in een beest (in bed) bij haar nieuwe partner..
@47cars: de vraag is natuurlijk hoe kom je daar achter
@ab1963: wellicht zitten @47cars en zijn ex in dezelfde swingersclub
@ab1963: seks met je ex, is de beste seks..
@47cars: Sexks bedoel je?
@ab1963: seks met je ex is… de beste seks
@47cars: koken kan iemand alleen, maar een seksleven hangt af van beiden, beste man ;)
@breakingpoint: misschien ben ik wel een vrouw… of nog erger..
@47cars: Een trannie?
@47cars: Een furry?
(Franse) mosterd na de maaltijd. Ik heb toch meer vertrouwen in de Japanners dan de zoveelste update van Renault.
@trustmeiamanengineer: en toch vind ik dat raar. Die Jappen presteerden niks afgelopen jaren terwijl Renault het best lekker deed. Allebei een gigantische (auto)fabriek erachter dus ook daar zit het verschil niet.
@hamerhaai: werd al meer aangehaald maar presteerde Honda niks qua blok of had het ‘size zero’ concept van McLaren daar ook mee te maken? Immers met Renault maakt McLaren er ook niet veel van.
@f31bmw320d: en de jaren daarvoor dan?
Zo zie je maar. Zelfs in miljardenhandel is kinderachtig doen gewoon een strategie. Blijft toch een beetje sneu als volwassen mensen hun geschillen zo ‘uitvechten’.
Zo zie je maar. Zelfs in miljardenhandel is kinderachtig doen gewoon een strategie. Blijft toch een beetje sneu als volwassen mensen hun geschillen zo ‘uitvechten’.
@e34m5touring: je hoeft maar één keer op ‘versturen’ te klikken 😉
Zou bijna gaan geloven dat Renault straks echt een top krachtbron heeft. De Japanners doen er iets te lang over om met een goede unit te komeb
@amersfoorter: Die zijn allang de super motor voor 2019 aan het ontwikkelen, maar die leggen ze er in 2018 niet in natuurlijk.
@venividivici: nee inderdaad. Ivm andere regelementen
@amersfoorter: Volgens mij let jij niet op, want waar rijdt Gasly regelmatig rond, ergens tussen plaats 6 tot 10, ik denk dat die Honda-motor het fantastisch doet en dat het vervolgens alleen maar beter en sneller wordt. McLaren heeft tenslotte bewezen dat de aerodynamica van hun auto een drama is.
En wie garandeert, dat deze MGu-K het één, of twee wedstrijdjes volhoud, laat staan een oefensessie?
Nee, Renault mag het eerst lekker zelf bewijzen, dat het ding deugd en dan kunnen de andere klantenteams de units implementeren, als zij deugdelijk blijken te zijn, een gridstraf hoef je niet gratis en voor niets te ontvangen, met kans op meer van dat soort.
Wat Renault doet, is niet anders, dan proberen haar eigen zaak te redden, of het helpt, ik wacht het af. Maar het is hun goed recht, om te proberen het gezichtsverlies te beperken, tenslotte verliezen zij straks de informatie van een topteam.
Verstappen lachte zich rot over de drietiende seconde die de vorige update sneller zou zijn. Als dat voor deze update ook geldt, ga je geen gritstraffen pakken.
@asci: Ze kunnen bij Renault beter een Duracell batterij leveren in de MGU-K behuizing ….
@dawwg: misschien heeft tesla nog wat leuks
@asci: wat is een gritstraf? Basterdsuiker in plaats van glasparel?
@marinepower: verplicht de grindbak in.
Max krijgt wel VTEC in de plaats!
@cossiekiller: when vtec kicks in yoo doet max een outsidertje
Vrij logisch dat Red Bull die MGU-K nog even links laat liggen. In je thuisrace wil je natuurlijk niet met een vervelende gridstraf beginnen.
@edge: en laten die uien pellers van Renault eerst zelf maar ervaren dat het ding toch weer stuk gaat.. of als die hard loopt dan kan Redbull alsnog over…
En het moet nog blijken of dat nieuwe ding nu wel betrouwbaar is, laat Renault hem eerst maar eens zelf gaan gebruiken.
Kan je mooi zien of dat ding heel blijft en wat de voordelen zijn.
@hzw: dat zeg ik.
Dit soort kinderachtig geneuzel van Abiteboul bewijst alleen maar dat Red Bull de juiste keus heeft gemaakt.
Ach gut, RB heeft de juiste keuze gemaakt. Renault heeft de komende jaren iig geen zicht op een titel whatsoever.
Achja handig voor McLaren
Het vermogen dat zo’n MGU-K mag leveren is reglementair bepaald/beperkt. Daar zit dus geen winst.
Het voordeel zit hem in gewicht – althans, vorig jaar beloofde men nog dat de nieuwe 5 kg lichter zou zijn, daar lees ik nu overigens niks meer over – packaging (iets kleiner ?) en verbeterde betrouwbaarheid. Maar om nu te stellen dat de oude een enorm betrouwbaarheidsrisico is. De MGU-K’s van Max en Daniel zijn volgens mij nog redelijk vers, dus ik zou mijn thuisrace niet verknallen door een grid penalty te pakken voor het vervangen van een onderdeel dat echt nog niet ‘op’ is.
@ramshoek: Dit is de variant die vorig jaar onbetrouwbaar bleek en daarom steeds uitgesteld werd. Nu zijn we ruim een jaar verder, bijna halverwege het seizoen met maar 2 MGU-Ks per jaar zonder gridstraf. Die 5kg was vorig jaar ook belangrijk omdat men boven het technisch minimum gewicht zat met de auto; dat is dit jaar ook niet meer het geval; dus de winst is puur in de werking van de MGU en het eventuele zwaartepunt-voordeel van het gewichtsvoordeel (compensatie-gewicht mag men ‘vrij’ plaatsen). Die voordelen zijn dus heel marginaal; wil je daarvoor 5 of 10 plaatsen gridstraf nemen + een onbewezen betrouwbaarheid, vs een unit die al 2 jaar (redelijk ?) betrouwbaar gebleken is ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).