Renaults takelen het snelst af, Toyota het best door APK

Auteur: , 62 Reacties
Renault-dealer

Mocht je op zoek zijn naar een auto die je op termijn niet teveel aan onderhoud kost, blijf dan ver uit de buurt van de Renault-dealer.

Het VWE onderzocht de APK’s van de twintig populairste merken van ons land en keek daarbij onder andere naar het aantal afkeurpunten bij auto’s van 4 tot 10 jaar oud. Daarbij scoorden vooral Renaults opvallend slecht met liefst 10,1 punten, terwijl Seat, Peugeot en Fiat het wel iets beter deden, maar gezamenlijk hard hun best doen om de uitmuntende reputatie van Zuid-Europese autofabrikanten in stand te houden.

Wil je wel een robuust scheurijzer, dan blijk je toch echt het beste af te zijn met een Japans bakkie. Toyota’s scoren het best met slechts 1,5 afkeurpunt, gevolgd door Mazda, Nissan en Suzuki. Skoda volgt op 5 en dat is opvallend, want het scoort daarmee beduidend beter dan andere merken uit het Volkswagen-concern. Mocht je dus in de markt zijn voor een VAG-auto: die Skoda’s zijn zo slecht nog niet.

Zijn deze merken allemaal iets te burgerlijk voor je, maar let je wel graag op de betrouwbaarheid van je toekomstige auto? Uit de cijfers van het VWE blijken Maserati, Aston Martin en Ferrari met 0,0 afkeurpunten behoorlijk te scoren, terwijl je het beste ver uit de buurt kunt blijven van Rover (32), Corvette (23), Daewoo (20) en Lotus (15).

Pos.
Merk
Afkeurpunten
1Renault10,1
2Seat7,5
3Peugeot7,4
4Fiat7,1
5Opel6,3
6Mercedes6,2
7Citroën6,0
8Volkswagen6,0
9BMW5,0
10Kia4,9
11Audi4,7
12Ford4,7
13Hyundai4,3
14Mitsubishi4,1
15Volvo4,0
16Skoda3,7
17Suzuki3,6
18Nissan3,6
19Mazda3,4
20Toyota1,5



62 reacties

Hmmm ,dan heb ik denk ik geluk.
Ik heb een renault grand scenic uit 2005.
1 keer een bobine kapot voor de rest helemaal nog niks gehad.
@jarnobakker: Ik had een Scenic uit 2002, die was dan ook echt dramatisch. Met name op het vlak van elektronica (disco door kortsluiting, systemen die spontaan de geest gaven)

Ergens ben ik blij dat die auto total-loss is gereden. De airbags bleken overigens wél normaal te functioneren.
@awesome: Dat heb ik ook gehad met een grand espace, disco en klapperende ruitenwissers toen ik de ruitensproeiers gebruikte. Daarna was hij dood. Nooit meer een Renault voor mij :(
@jarnobakker: Rij nu bijna 2 jaar een Renault Megane GT met de Jennifer Lopez kont. Loopt als een zonnetje ook al is hij inmiddels 7 jaar oud.
@jarnobakker:

Ik kan nog beter bluffen.

Ik heb een Renault uit 1970 never nooit elektronische problemen.
Eigenlijk nooit problemen.
@desjonnies: Dagelijks gebruik?
@toniominestrone:

Hooguit drie dagen per jaar.
Ik heb hem puur voor de heb.
En had nooit verwacht dat ik hem zou tegenkomen.
“Band onvoldoende profiel 5.*.2”

Wel mooi dat je aan de aantallen van dit punt al kunt zien wat voor types de auto meestal rijden.

Toyota 72x, (55+ bak)
VW 195x (petjuhs!)
@awesome: Laten we eerlijk zijn elke VW wordt meteen onder handen genomen door elke nieuwe bezitter.

Als je dan alles bij elkaar optelt rij je 3 Renaults op voor dat geld.


En Toyota wie rijden er in Toyota’s ? juist mensen met genoeg geld voor onderhoud en ze rijden heel voorzichtig en rennen al naar de garage als ruitenwissers piepen.
@599gto: als je geen geld hebt voor onderhoud, koop dan geen auto zou ik zeggen. Auto rijden kost geld, al zijn er gigantisch veel die willen rijden, maar besparen op alles wat maar kan
Toyota als laatste, niet verrassend. Maar SEAT? Je zou verwachten als een VW en AUDI al zo vaak is uitgemolken en overgeproduceerd is (alleen met een SEAT-logo) dat alle kinderziektes, zwakke punten e.d. er wel uit zijn?
@roberto: Het is natuurlijk ook maar net hoe je er mee om gaat he.
Seat schrijft sneller af dan een VW of Audi, dus komt sneller binnen bereik van een doelgroep die het wellicht minder nauw neemt met tijdig onderhoud…
@awesome: Niet waar er gaan gelijk sport filters op sport uitlaten , velgen dus onderhoud is geen probleem.

Ik denk dat de rijstijl belangrijk is.
@599gto: precies en verse olie ziet de buurman niet en die laat je gewoon zitten. Ik denk trouwens ook dat rijstijl van belang is, anders kan ik het verschil tussen VW en Skoda niet verklaren,
@roberto: Ha, grapjas, VAG maakt tegenwoordig echt geen betrouwbare auto’s. Van onbetrouwbare TSI en TFSI blokken tot hun fantastische vinding van een twee-massa vliegwiel (ja echt waar, een vliegwiel wat verslijt, het moet niet gekker worden…).

Twee weken geleden werd bij mijn auto (4 jaar oude Audi A5) het zelfs compleet normaal gevonden dat het rechter raam mechanisme was versleten. Wat!? Een versleten raam mechanisme na 4 jaar?!

Voor mij NOOIT meer VAG na deze auto.
@OverSoft: Dat zeg ik.. maar dat raam mechanisme word straks weer gebruikt in 1 van de nieuwe modellen van SEAT, dan mag je op zijn minst verwachten dat deze wel zijn vervangen door betere exemplaren die niet bekend staan als ‘snel slijtende onderdelen wat eigenlijk niet mag slijten’.

Ik rij al jaren VAG-auto’s, heb met mijn Golf 4 destijds problemen gehad met het raam mechanisme, vooral dat de raamgeleiders nog wel eens de ramen los lieten. Kwaaltje van de Golf 4, maar daarna nog een Golf 5 en diverse Seat Leon’s gereden, no problems. Vooral de diverse Leon’s waarmee ik heb gereden nooit problemen mee gehad, fijne auto!
Nu een Golf 6, bij de 60.000 km motorsteunen afgebroken :| WTF!
@roberto: Ook niet vergeten dat Seat nog steeds in Zuid-Europa (Voornamelijk Portugal, maar ook Spanje) geproduceerd wordt. De onderdelen komen misschien wel uit Duitsland, maar het wordt nog steeds op het Iberisch schiereiland in elkaar geklust en dat is helaas te zien.
@OverSoft:
weleens gezien wat voor een joekel van een Volkswagen fabriek er in Bratislava staat?

De tijd dat een VW Duits was, een Renault Frans en een Volvo Zweeds ligt decennia lang achter ons.
De tijd dat een VW een VW was, ligt ook al tijden achter ons, de fabrikanten van componenten nemen tegenwoordig deel aan het ontwerp proces van een nieuw model.

Ik kom vaak op autocarriers en kan je verklappen dat er zelfs Mercedessen en BMW’s uit de VS komen, die nog nooit hun Heimat hebben gezien…

Een auto is gewoon de som der componenten, gemaakt bij Bosch, Magneti Marelli of Valeo, die maken alle drie voor alle grote fabrikanten de componenten, de ene Benz heeft Bosch, d volgende Valeo.
@desjonnies: Yup, alle Z4’s van BMW komen uit South-Carolina geloof ik. Alleen de blokken, het plaatwerk en het interieur wordt nog door (sommige) fabrikanten zelf gemaakt, de rest is allemaal ingekocht.
En laat nou net het blok een van de belangrijkste onderdelen van de auto zijn.

(En even afkloppen: de tijd dat ons chassis binnen 10 jaar door was geroest ligt achter ons)
@OverSoft: bij zoveel diesels gaan de dubbelmassa vliegwielen kapot maar idd nog nooit zo vaak gehad als bij vw.. ik deed ze vervangen voor een vast vliegwiel. 600 euro aan materiaal en dan de tijd nog.
@rossi46audi: Helaas gaat dat bij een 3.2 FSI niet. Heb em dus net vervangen voor €1000,-
@OverSoft: @OverSoft: Allemaal nogal kort door de bocht. Het enige wat je hieruit kan vertellen is dat bepaalde merken in nederland minder goed onderhouden worden door hun eigenaar. Vandaar de afkeurpunten.

Je VAG haat is een beetje zielig. Internationale reviews laten zien dat VAG gemiddeld scoort. Bovendien zeggen review uit nederland niet zoveel omdat de markt te klein is en teveel op bepaalde modellen gericht is.

Het versleten raammechanisme is iets typisch voor coupé/cabrio wagens waarbij het raam bij het sluiten van de deur altijd omhoog gaat omdat er geen omlijsting is. Mini cabrio’s hebben hier ook last van.

Het massavliegwiel is een ontwikkeling van Mercedes en komt terug bij veel merken. De techniek zorgt nog bij veel merken voor problemen. Zelf heb ik het vliegwiel 2x laten vervangen bij mijn BMW F30. Dit zegt niets over BMW enkel dat bij de eerste wagens er duidelijk een productiefout was. Trouwens ik rij nu weer Audi en nee nog geen problemen.

Als je echt betrouwbaar wil koop je beter japans met zo weinig mogelijk opties. Maar voor een autofanaat als mezelf zijn er belangrijker dingen aan een wagen.
@endofline: Ik heb geen VAG haat, ik heb zelfs een VAG auto… Je kan niet ontkennen dat er veel problemen zijn bij VAG wagens. Vooral de “downsize” blokjes gaan ALLEMAAL kapot (t/m 1.6TSI).
Overigens heeft een collega al 6 jaar een 3-serie coupe, ook stijlloze ramen, geen enkel probleem. (Het is ook geen veel voorkomend probleem bij BMW als ik mijn huis-garage mag geloven)

Ik heb zelf een 5-serie (E60) gehad, 5 jaar lang, en daar heb (buiten standaard onderhoud om) alleen maar een kruk-as poelie hoeven te vervangen (a 550 euro). Het is niet gebaseerd op alleen mijn verhaal, ik hoor bij vrienden niets dan ellende bij VAG wagens.

Het lijkt een beetje op het dilemma wat Mercedes een aantal jaar geleden had: hoge prijs, lage kwaliteit. Zij hebben er alleen alles aan gedaan om hun kwaliteit weer omhoog te schroeven en ik denk dat het tijd is dat VAG dit ook eens gaat doen, zeker bij hun “parade paardje” Audi (en wellicht Bentley).
@OverSoft: Maak je niet druk de volgende bezitter vervangt alles wat jij nog niet hebt vervangen en wanneer de APK komt fiets je er door heen met heel weinig manco’s.
@roberto: Ik heb een nieuwe Audi A2 uit 2001 gehad en toen hij 7 jaar was (130.000 km) heb ik hem weg moeten doen omdat er altijd wel iets electronisch aan kapot was. (sensor ABS, sensor airco, knipperrelais, … ) allemaal gemiddeld 250/300 EUR om te laten herstellen dus vlug weg ermee … Qua kwaliteit was hij trouwens ook niet alles: zachte coating van het dashboard die loskwam, zonneklep die niet meer tegen het dak bleef maar constant naar beneden klapte, drukknop van de handrem die er plots uitschoot …
@roberto: je kan met de uitslag van dit onderzoek nog maar weinig zeggen over betrouwbaarheid.
APK afkeur heeft ook alles te maken met het gedane onderhoud en hoe er met de auto omgegaan wordt.

Het verschil tussen Seat en Skoda zal deels daardoor te verklaren zijn. In Seat rijden meer jongeren en voelen zich nogal eens sportief… Terwijl de degelijke mensen die zuunig zijn eerder in Skoda rijden.

Renault heeft in dit lijstje denk ik last van de slechte Laguna… Want die koop je nu voor een appel en een ei, dus daar zal daarna ook niet onderhoud in gestoken worden. En in de basis was tie al niet best…
@roberto: Seat worden gereden en ik bedoel opgereden en niet vertroeteld met een budget voor 3 auto’s .

De uitzondering op de regel zijn de cupra rijders die het voor elkaar krijgen om er groot geld er in te pompen.
Zoals ik al verwachte doet Subaru het ook goed in deze test, ben er ook 4x zonder problemen doorgerold. Subaru kwam uit 1994!
@ihrte: Daar noem je een interessant punt, het had naar mijn idee pas echt interessant geweest als ook het gemiddelde bouwjaar erbij had gestaan. Zo zie je relatief weinig wat oudere Renaults meer op de weg, maar relatief veel oude BMW’s bijvoorbeeld, dat zet dingen dan toch nog wat meer in perspectief.
@griffendahl: zou dat dan ook het verschil tussen Peugeot en Citroën verklaren want: dezelfde auto’s. Maar door de relatief grote hoeveelheden oude Citroëns (dsen, eenden) met weinig afkeur punten omdat liefhebbersauto staat Citroën toch hoger….
@Jansen: Citroen en Peugeot’s dezelfde auto’s? Hmm… Een paar wel ja…
En dan heel het VAG gebeuren niet benoemen als hetzelfde?
@Jansen: Precies Citroen heeft ook last van mensen die er idioot veel geld in stoppen.

Ik ken iemand en die heeft een C6 en een DS21 cabrio en 125 panden in Amsterdam de Pijp.

Zijn auto’s kan je blind kopen alles is vervangen wat niet meer blonk.
@griffendahl: Er staat van auto’s tussen de 4 en 10 jaar oud.
@reistje: ow. Sorry, slecht gelezen. Dan gaat t dus om allemaal Peugeots
Ik rij nu zelf als eerste autotje een renault clio 1.4. Al 2.5 jaar zonder ook maar een probleem dus voor mijn auto gaat die vlieger dan schijnbaar niet op
@saikol: Wacht nog anderhalf jaar, het onderzoek gaat over auto’s tussen 4 en 10 jaar oud ;)
@osmo: ik heb hem nu 2.5 jaar maar hij is van 2007 dus hij valt er wel binnen ;)
@saikol: Dan ben jij blijkens dit onderzoek een van de weinige gelukkigen :)
@osmo: Een renault koop je niet voor 10000 om er vervolgens 5000 aan onderhoud en onderdelen door de jaren heen te stoppen.


Misschien wel de Megane RS fanaten
@599gto: En dit is van toepassing op mijn reply omdat?
Seat is een typische, tot 2001 vielen ze onder volkswagen management. alle Seats tussen 2001-2006 (niet zo zeker van ’t 2e jaartal) zijn nogal slecht, want Spaans management. daarna weer onder VW en toen ging ’t weer goed.

mn ouders rijden al jaren seat, en de jongste met de minste km die ze kochten was uit 2002 en die stond elke maand bij de garage… alles daarvoor bleef ’t prima doen.. heb nu een ibiza uit 98 met 240k en die komt elke keer zonder gezeik door de APK…
Ik heb een 8 maanden oude renault megane gekocht (2012 bj), en ik kan niet wachten om hem over een paar jaar in te ruilen voor een golf/passat of iets deregelijks. Allemaal kleine ergenissen die zelfs de renault dealer niet weet op te lossen (krakende deuren etc). Verder rijdt hij wel erg goed en zuinig…over lange termijn onderhoud weet ik nog niks..en hopelijk blijft dat zo voor de komende jaren
Grappig onderzoek, maar de conclusie die getrokken wordt is naar mijn mening te voorbarig. Een titel die gaat over hoe goed auto-eigenaren hun auto onderhouden ipv kwaliteit van de auto zelf lijkt meer op zijn op plaats. Als ik bij de afkeurpunten bijvoorbeeld versleten banden of banden op het randje van afkeuring zie, ligt dit aan de eigenaar en niet aan de fabrikant.

Daarnaast kan het zo zijn dat Skoda-rijders eerder geneigd zijn om hun problemen zo snel mogelijk op te lossen en Renault rijders eerst nog wel doorrijden en bij de APK wel zien.

Daarnaast zie ik te weinig differentatie in leeftijd in het bijgeleverde artikel, 4 jaar oud en 10 jaar oud is een wereld van verschil. Als de Toyota’s gemiddeld 5 jaar oud zijn en de Renaults gemiddeld 9 jaar oud, zal dat ongetwijfeld invloed hebben op het aantal afkeurpunten.

Er zou een verband kunnen zijn tussen kwaliteit en aantal afkeurpunten, maar niets in dit onderzoek kan gebruikt worden om dit verband te bevestigen noch te ontkennen. Daarom is de conclusie heel erg voorbarig. Een conclusie als Toyota bezitters letten beter op de gebreken voordat ze naar een APK-keuring gaan dan Renault bezitters.
Twee jaar Peugeot gereden (vooruit, hij was 14 jaar oud) en aan de lopende band problemen gehad in de elektronica, kwam elke twee maanden bij de garage, de laatste twee maanden elke week (mijn garage rekende alleen materiaalkosten, uren waren voor hun rekening, ze snapten het ook niet dat ze het niet konden oplossen). Daarna ging de bak stuk. Nu een halfjaar een 19 jaar oude Volvo 440 en de eerste keer dat ik de garage zie is in december bij de APK, gok ik.
@dafmaf:
met waarschijnlijk een Renault motor?
@desjonnies:

Haha, 1-0.
@desjonnies: De Renault-motor is een hele betrouwbare motor, die Daf en Volvo niet voor niets gebruiken. In mijn V66, V340 en V440’s ook nooit motorproblemen gehad. Ik had ook geen motorproblemen met de Peugeot, maar wel met de elektronica.
@dafmaf: mijn Peugeot 205 was 22 jaar oud. Geen enkel probleem mee gehad.
@xiran: Daar zit misschien ook minder elektronica in dan in de 306?
@dafmaf: 1.9 gti zat best veel in. Misschien kan je het vergelijken met een 306.
Ben ik even blij niet populair te willen zijn! En als autoliefhebber en race liefhebber kun je vanzelfsprekend niet om de Japanse Klasbakken heen Endofline! Happy with Honda MF
via Android app
Zegt allemaal weinig, het zijn gemiddelden. Belangrijk als je een fleet hebt, onbelangrijk als je ‘maar’ 1 auto hebt. Ik hoorde dat mensen met een Renault espace 4 problemen hadden. Audi A3, betrouwbare auto, maar ik hoorde dat mensen een storing in de DSG kregen (neutraal in D). Gemiddelden zeggen sowieso geen drol over persoonlijke ervaring.
@knipperlichtje: Gemiddelden zeggen geen drol over persoonlijke ervaring, maar de manier waarop sommigen hier reageren geeft wel aan dat sommige mensen denken dat persoonlijke ervaring wel iets zegt over de gemiddelden. Feit blijft dat gemiddelden gewoon aangeven wat de kans is dat die persoonlijke ervaringen negatief zullen zijn m.b.t. onderhoudskosten. Dat er dan een enkeling geen negatieve ervaring heeft, bewijst niets.
Dit soort lijstjes is een ding, maar hoe gaat de gemiddelde eigenaar met zijn auto om?, ik zie soms koekenbakkers in de garage dat ik denk: hoe bestaat het dat je zo hebt door kunnen rijden!
Eigenlijk hoort iedere auto-blogger te dromen van zo’n sleutelhok als op die fantastische foto.
Lekker diep in Frankrijk geen milieu gemeuk en vast en zeker volop ruimte.
Wel altijd de burgemeester matsen als’ie met zijn 13 jaar oude Laguna voor een beurtje komt…
Oud nieuws!
Reactie van een vriend die helemaal “Renault en Alpine gek” is:
APK keurmeesters bij Renault zijn de beste… Zij zien alles!!
In de Gelderlander werden nog wat aantekeningen geplaatst, oa hoe met lease- en prive-auto’s omgaat. En dat bv de Dacia’s jonger waren dan de Renaults, puur omdat Renault al veel langer op de markt actief is.

Ikzelf denk nog altijd dat de leasebak vanaf dag 1 misbruikt wordt ivm gratis onderhoud.
@Entwicklung88:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt mensen die nog enigszins verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de spullen van de baas dus behandelen alsof ze het zelf betaald hebben.
Maar hoeveel dat er zijn, daar durf ik je dan weer geen schatting van te geven. Maar mocht ik ooit een auto van de zaak rijden, dan wordt deze gewoon behandeld zoals de Abarth. Niet aftrappen, maar ook niet behandelen alsof het je kind is.
@tupperware: zo wat heb je hier op te zeggen? VAG was toch altijd zo slecht en onbetrouwbaar?jij had toch zoveel ervaring hiermee en wist het altijd beter? Ehmm even kijken hoor: Audi heeft 4,7 afkeurpunten, BMW heeft er 5,0, Mercedes heeft er 6,2 en wacht even… Welk merk heeft er maar liefst 15? Juist ja….het alom door jou zo geprezen Lotus waar jezelf in rijdt…. Ik moet even heel hard lachen nu hoor sorry. Onthou je dit even voor altijd? Met vriendelijke groet :).
De VN kiest niet voor niets voor landcruisers… ;)

Een aantal posities verbaasd me wel.
Waarom doet seat het zo slecht en skoda zo goed ?
Beide gebruiken toch doorontwikkeld spul van volkswagen ?

Dat de Koreanen het realtief wat minder doen verbaasd me ook een beetje.
Ik dacht dat Duits onderzoek juist had aangetoond dat die juist steeds degelijker in elkaar zaten…
Duits onderzoek op gebied van auto’s, hoor je wat je zegt?: Dat is altijd doorgestoken kaart bla, bla, bla verhalen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).