“Rijexamen is achterhaald en moet worden afgeschaft”

Auteur: , 62 Reacties

Een hoogleraar van de Universiteit van Utrecht is van mening dat het rijexamen achterhaald is en moet worden afgeschaft.

Rijexamen afschaffen!

Volgens de hoogleraar Peter-Jan Engelen is het rijexamen een momentopname. Daarmee is het geen goede maatstaf voor wat een bestuurder kan. Hij zou daarom liever een systeem zien waarbij rijscholen over een langere periode mensen beoordelen op hun rijvaardigheid.

Volgens Engelen zou de rijvaardigheidsopleiding moeten kijken naar het onderwijs. Permanente evaluatie en meer diversiteit in toets- en examenvormen zouden een toekomstig bestuurder veel beter voorbereiden op het huidige verkeer en moderne technieken. Het huidige examen leunt volgens hem op kennis en kunde van pakweg 20 jaar geleden en is dus achterhaald.

Volgens hem heeft een rijinstructeur een veel beter beeld van de vaardigheden van een pupil, dan de examinator kan krijgen gedurende de korte tijd waarin een examen wordt afgelegd. Een examinator doet natuurlijk een momentopname en als hij z’n dag toevallig niet heeft kun je naar je rijbewijs fluiten. Een instructeur ziet een toekomstig bestuurder gedurende langere tijd, en kan dus beter beoordelen hoe een leerling gemiddeld gezien presteert in het verkeer.

Het argument dat rijinstructeurs niet goed genoeg zijn opgeleid voor zulke taken, wuift Engelen weg: “Niemand houdt de overheid tegen hogere eisen te stellen.” Het rijexamen strenger maken lost volgens hem dan ook niets op, een totale hervorming van de rijopleiding is nodig. “Scholen en universiteiten laten al jaren zien dat systemen van permanente evaluatie heel goed kunnen werken.”

Engelen deelde zijn bevindingen in een column die volgt op geplande hervormingen rond het Belgische rijbewijs. Als het voorstel van Engelen doorgaat, weten we in ieder geval dat iemand die goed is in bed de auto geen problemen hoeft te hebben met het halen van zijn/haar rijbewijs. Wat vinden jullie? Is een rijexamen nodig of zou het beter zijn als je over je gehele rijopleiding een beoordeling krijgt? Of is er misschien een andere vorm die het nog beter kan doen?



62 reacties

Ik ben het er helemáál mee eens! Ik ben drie keer gezakt doordat ik heel erg veel stress had tijdens het afrijden. Tijdens de lessen ging het al een hele tijd goed!
@rutger97: Dus je kan eigenlijk zeggen dat als je in bepaalde stress-situaties komt, je prestaties van bepaalde handelingen niet meer goed genoeg zijn.
99% van de tijd dat je op de weg zit, zal er geen stress zijn. Maar die ander 1% waar je wel stress hebt, is het wel zo lekker dat je zeker weet dat je dan ook nog de juiste beslissingen maakt. Daar kan je iemand op beoordelen en daar mag je ook iemand op beoordelen.
Dat zegt verder niks over mensen die wel dat rijbewijs hebben (kunnen halen) en er ondertussen niks van kunnen. Daar moet ook wat aan gedaan worden.
Maar uiteindelijk zou de potentiele bestuurder ook getest moeten kunnen worden op het correct handelen in stressvolle situaties.
@gregorius: Lees mijn reactie op @original_arnoud maar…
@gregorius:
Oorzaak van stress op dat moment komt vooral doordat het bakken met geld kost. €300,- voor een nieuwe rijexamen? €300,- is voor jongeren (die het meest examens afleggen) klauwen met geld waarvoor zij ERG had hebben gewerkt.

Als je dan zakt, omdat je niet “opvallend in je spiegels” kijkt, komt dat erg zuur aan ;)
@exotic: @rutger97: Natuurlijk is het een hoop geld. Was t voor mij ook ooit.
En het zal ook niet de laatste keer zijn in je leven dat je met een rare, domme, foute, stomme, oneerlijke of onrechtvaardige actie een hoop geld verspeeld/kan verspelen.
Maar het zijn de regels van dit spelletje. Een goede rijschoolleraar zal je ook al deze (domme) regels uit (kunnen) leggen en hij kan je er op trainen.
Mijne deed dat iig wel.
@gregorius: Joh, dat doen ze allemaal. T punt is wel dat je je nek verdraaid en ze dan nog zeggen dat je niet goed kijkt. Dit systeem is echt heel erg afhankelijk van de bui van de examinator. Ik heb het nu ook en ik kan rustig zeggen dat ik de laatste keer een slechtere rit was dan de 1 na laatste
@exotic: inderdaad! Ik vind dat het moet blijven maar de kosten mogen écht naar beneden… Enorme stress omdat het gewoon veel kost zo’n 45 min…..
@exotic:
als je schade rijdt kost het vaak een stuk meer dan €300…
@gregorius: Oh nog iets.

Ikzelf ben twee keer gezakt. De derde keer hoorde ik mijn examinator tegen mijn rijinstructeur “heeft hij nu wel genoeg lessen gehad” fluisteren.

Raad eens wie die dag was geslaagd?
@exotic: Ook ik ben 2 keer gezakt, de eerste keer was logisch, ik was jong.. zenuwachtig voor het examen zelf en maakte een paar domme foutjes.
Maar de tweede keer, ik zal het nooit vergeten.. reed ik gewoon goed, zonder echte fouten.
Nu denk je misschien dat ik dat niet kan beoordelen en dat is eigenlijk ook zo.. maar de examinator vertelde mij letterlijk: ” Ik heb geen fouten gezien…maar ik ben nog niet overtuigd..”

Dus toen ik de 3e keer een voorrangssituatie over het hoofd zag.. riep ik dus zelf al: ” tja.. dat was ‘m dan.” Examinator: ” niks aan de hand!”
En ik was geslaagd.

Raar systeem.

Aan de andere kant, als leraar, weet ik ook dat ik de resultaten van mijn leerlingen in 90% van de gevallen gewoon kan voorspellen… behalve diegenen met ‘ examenvrees’ en dat is wel een lullige situatie, want je hebt soms mensen die gewoon tot de beste van de klas behoren, qua begrijpen.. maar die vaak examens en toetsen niet of net halen.. omdat ze dan dichtslaan.
@gregorius: het is niet met elkaar te vergelijken. Het ene is reactie op een plotselinge gebeurtenis en het andere is het langdurig opwinden over iets waarvan je een hele tijd weet dat het gaat komen. Ik ben geen specialist op het gebied van hersenen maar het lijkt mij logisch dat die dingen vanuit een totaal ander gebied in je bovenkamer bestuurd worden.
@lekbak: De emoties die bij beiden komen kijken (angst voor het falen en omgaan met stress) vinden inderdaad plaats in twee verschillende delen van de hersenen!
@dennisjuh95:
Oké. Klinkt plausibel.
@rutger97:
Wat doe jij dan op een stressvol moment aan het stuur? Bijvoorbeeld een aanrijding vlak voor jou? ‘Bevries’ je dan en klap je er bovenop of houd je je hoofd koel en probeer je uit te wijken?
Begrijp me goed, ik sabel je nu niet neer want ik ken je niet en kan dus niet over jou oordelen. Ik stel alleen maar de vraag of iemand die voor een examen in de stress schiet dit misschien ook doet in een noodsituatie.
@Original_Arnoud: Het heeft niets met de verkeerssituatie te maken. Ik kan daar heel rustig en beheerst op reageren. Maar toen ik examens ging rijden, hangt daar heel veel vanaf (alleen al in geld) of je je rijbewijs krijgt of niet. Die druk zorgte ervoor dat ik dan vaak mijn waarneming niet consequent pleegde. Terwijl ik dat nu wel gewoon goed doe.
Er zijn inderdaad veel mensen die prima rijden tijdens lessen en er toch vrij weinig van bakken op examen. Een maat van me heeft zo 5 examens af moeten leggen, inclusief zo’n extra duur staatsexamen, maar reed van tevoren en erna eigenlijk gewoon heel goed.
@martijn1993: Dat komt omdat het CBR verdient aan jouw falen.. En die bepalen toevallig ook of jij faalt of niet.. Is gewoon een businesscase met een target.
@lekkaah: wat denk je dat een instructeur gaat doen? Dat wordt een nog kostbaarder verhaal!
Deels mee eens

Examinatoren moeten een beslissing maken op basis van 40 minuten rijden. Ik hoef geen rijinstructeur te vertellen dat het beeld in die 40 minuten niet altijd overeenkomt met de werkelijke capaciteiten van een leerling. Dit geldt voor zowel gezakte als geslaagde kandidaten.

Echter hoe gaat de rijschoolwereld met deze verantwoordelijkheid om. Het zijn allemaal commerciële bedrijven, die een boterham willen verdienen. Dan wordt het lastig om een leerling objectief te beoordelen
Het feit is wel dat een persoon nu wordt beoordeeld door een onafhankelijk iemand. Als alleen een rijschool beoordeeld snap ik dat ze mensen eerder laten slagen
Eerst die andere methode ontwikkelen, testen en rijschoolinstructeurs opleiden voordat je de huidige methode afschaft.
Daarnaast: Een rij-instructeur kan nog altijd prima de ‘kunnen het erg goed’ en ‘gevaar op de weg’ eruit filteren. Het zijn de randgevallen die af en toe de lul zijn en waar een moment opname misschien niet genoeg is.
Gedeeltelijk mee eens. Voor veel rijscholen ben ik van mening dat zij deze verantwoordelijkheid zeker kunnen dragen. Wel maak ik mij dan gelijk weer zorgen over rijschool Achmed & Co. die deze bevoegdheid dan ook zouden krijgen. Denk dat je dat niet moet willen.

Disclaimer: de naam Achmed & Co. is willekeurig gekozen. Enige overeenkomsten met de realiteit berusten op toeval.
Ik vraag me regelmatig af hoe sommige mensen uberhaupt aan een rijbewijs komen…
Daarbij komt natuurlijk ook dat sommige rijscholen je liever niet kwijt willen. Zolang jij aan het lessen bent, breng je geld in het laatje.

Nee laat maar zitten dit idee.
@ihrte: Aan de andere kant, een hoog slagingspercentage trekt veel klanten. Het kan beide richtingen op.
@racerx: daar heb je helemaal gelijk in. Nu is het vaak zo dat de rijschool pas een rij-examen boekt wanneer jij daar echt klaar voor bent. Dus op het moment dat zij achten dat jij dit kan halen. Dat is goed voor hun portemonnee én voor het slagingspercentage :)
Op zich is het idee erachter goed, want inderdaad, 30 minuten rondrijden en je leven lang verzekerd zijn van je pasje mits je er zuinig mee bent, is natuurlijk van de zotte. Alle ervaring komt pas na het afrijden. Ik denk alleen niet dat een schoolsysteem hier wat aan bijdraagt, want hoe onderscheid je een bestuurder die 6jes haalt van eentje die altijd 9s haalt? Elke 10 jaar een examen lijkt mij een geschikter plan, aangezien de regels en de verkeerssituaties in die 10 jaar best weleens kan veranderen. Toen ik 5-6 jaar geleden leste, had je nog nauwelijks spitsstroken, nu heb je ze overal, maar je merkt al dat mensen niet weten hoe zij deze moeten gebruiken. Zeker als de vluchtstrook hiervoor gebruikt wordt.
@jzaero: Mensen vinden het al moeilijk een normale rechter rijstrook te gebruiken. Laat staan een spitsstrook rechts.
Heeft niks met kennis te maken maar alles met het gevoel wat de bestuurder daar op dat moment bij heeft.
En de rijscholen waar in natura betaalt kan worden dan…?
Niet mee eens, iemand moet in het verkeer onder alle omstandigheden goed kunnen presteren, dus ook in die 40 minuten dat er een examinator naast je zit. En daarbij, zolang iemand weet dat er op hem gelet wordt, tijdens een examen of voor een langere periode, dan zal diegene altijd beter zijn best doen. Je ontwikkelt je rijstijl pas als niemand op je let.
@uselessguy: als er iemand op sterven ligt, of als je bijvoorbeeld 4 uur moet rijden om bij de geboorte van je kind te kunnen zijn presteer jij ook niet goed (een vluchtstrook is dan opeens gemaakt om langs de file te rijden). Minder presteren tijdens je examen heeft dan ook vrij weinig met je skills als bestuurder te maken.
@lekbak: en dat is een vergelijkbare situatie omdat..?
Ik ben het met @uselessguy eens, en ik heb zelf rijles, maar het gaat meer om veiligheid, en stress/vermoeidheid/niet fit zijn moeten daar geen invloed op hebben, of je moet niet gaan rijden
Mee eens! Rare plaatjes. Dat is gewoon lastig in te schatten
Hoeveel van de ongelukken wordt veroorzaakt door het onvoldoende kundig zijn van een bestuurder? Indien die cijfers schrikbarend zijn moet er wat aan gebeuren en anders geen energie en gemeenschapsgeld in steken om dingen te veranderen. Dat is in ieder geval mijn mening.
Ja dat zal vast goede business zijn voor altijdgeslaagd.nl… Geef de persoon 2 lessen vraag 1000 euro en geef hem zijn pasje. Er zullen uiteraard ook nette rijscholen zijn die hier wel goed mee kunnen omgaan.

Begrijp mij niet verkeerd hij heeft een punt dat het examen een momentopname is wat in je voor- of nadeel kan spelen. Maar een belangrijk punt is dat het CBR een onafhankelijke organisatie is.
Lijkt me nogal een slecht idee. De basis is wel leuk, maar een instructeur houd zijn leerlingen zo lang als mogelijk vast. Nu is er een externe partij die oordeelt……
Dacht dat ze het rijbewijs met een pakje boter meegaven in Nederland?
@norge: Is wel een duur pakje boter dan.
Ik pleit voor een combinatie van beide systemen. Het moet aan de ene kant meewegen hoe iemand rijdt over een langere periode, maar aan de andere kant dient iemand ook goed te kunnen rijden tijdens een willekeurig moment dat diegene als stressvol kan ervaren.
Je zou bijvoorbeeld beide onderdelen 50% kunnen meewegen.

Afschaffing van het examen lijkt me niet wenselijk, omdat rijschoolhouders dan een cadeau in de schoot wordt geworpen. Zij zullen ervoor zorgen dat mensen langer blijven lessen. Aan de andere gaat het CBR het erg moeilijk krijgen financieel gezien.
Mee eens, maar het betekend wel iets voor de aansprakelijkheid van de rijschool. Ik zie de advertentie al voor mij: Na 1 les je rijbewijs!

Uberhaupt is een examineringssysteem gebaseerd op een momentopname (95% van de examens die op scholen, universiteiten enz. worden afgenomen) natuurlijk onzinnig.

Dat zegt meer over hoe goed iemand in een korte tijd veel kennis kan opnemen en veel minder over de daadwerkelijk vergaarde kennis.

Ik heb in het verleden voor sommige vakken hoge cijfers gehaald maar als ik die examens nu voor me had zou ik er niets van bakken.
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Een rijexamen is inderdaad een momentopname, en door middel van stress kan je het verpesten terwijl je misschien wel erg goed kan rijden. Maar daar is al een oplossing voor geloof ik, het zogenoemde faalangstexamen.
http://www.autoblog.nl/nieuws/faalangstexamen-voor-25-deelnemers-rij-examen-77695

Maar bekijk het eens van de andere kant. Op scholen doen ze ook aan examens. Op de basisschool heb je de Cito-toets. Op basis van je prestaties met die toets bepalen de leraren op welk niveau je zit en naar welk niveau je gaat op de middelbare school, terwijl de leraar of lerares die je hebt jou natuurlijk zo kan inschatten gedurende het jaar welk niveau je aan zou kunnen. Zo gaat dat al jaren en dat blijft nog wel jaren zo gaan. Met rijlessen en rijexamen is dat zo, en als je het mij vraagt blijft dat ook zo. Je moet laten zien dat je het kunt, daarvoor is dat examen er. Heb je faalangst of stress, dan neem je gebruik van het faalangstexamen, it’s that simple.
@viezefreddyw: de Cito toets is geen examen van de basisschool. De onderwijzer geeft eeen schooladvies, niet de toets alleen.
@viezefreddyw: En om precies die reden ben ik ook fel tegen die kut toets.

Ik was met een score van “530” geplaatst op het kadergeleerde-leerweg. Binnen 2 jaar kreeg ik een Havo advies. Nietszeggende rottoetsen zijn het.
Prima plan, en elke 5 jaar opnieuw een theorie examen maken. En elk jaar een rij test afleggen voor beginnende bestuurders.
@dirkiii: de hoogleraar wil examens afschaffen, jij zegt prima plan en roept gelijk om meer examens. Jij kunt zo de politiek in!
@mashell: theorie examens vind ik nog steeds prima de regels moeten wrl bekend zijn.
Dat gaat weer een hoop fraude opleveren. Want even wat geld toeschuiven en je hebt je rijbewijs. Gewoon laten zoals het is.
Ik was een kei tijdens de colleges op de universiteit, alleen tijdens mijn examen bakte ik er geen kut van, mag ik mij nu toch professor noemen?
@toniominestrone:

iedereen mag zich professor noemen ..
die titel is geen ruk waard ..

net zo als hoogleraar lees ik net ..
En als de rijschool dan in zijn eigen belang maar besluit om de leerlingen maar wat “extra” ervaring in het verkeer op te doen, hebben we weer een nieuw probleem.
Het mag inderdaad anders ingericht worden, maar afschaffen vind ik ook weer een beetje teveel van het goede. Ze zouden het wat mij betreft beter kunnen inrichten zoals de bovenbouw van het middelbare onderwijs. Daar heb je gedurende het jaar/de jaren schoolexamens en aan het eind je centrale examens. In principe moet je overal een voldoende halen, maar indien je op je schoolexamens goed presteert kun je je wat meer fouten veroorloven op je centraal examen. Dat systeem zou in de rijlesbusiness volgens mij goed passen. Zo ben je er als examinator zeker van dat je student op meerdere toetsmomenten zijn bekwaamheid heeft laten zien, en weet je als student dat wanneer je door de zenuwen een foutje maakt niet keihard afgestraft wordt. Van een keer extra steken bij het keren op de weg gaan niemand dood, bijvoorbeeld.
@Edge: Aanvulling: Ook ben ik van mening dat er een of meerdere centrale examenlocatie(s) moeten komen. Ik kom zelf uit Zuid-Limburg en hier kennen de meeste mensen trams alleen van TV. Je krijgt de voorrangsregels en signalering rondom trams wel op je theorie-examen, maar in de praktijk wordt dat helemaal niet getest. Ik merk zelf dat wanneer ik in Rotterdam of Amsterdam ben, ik toch iets voorzichtiger en afwachtender rijd dan ik normaal doe omdat ik de regels rondom te trams niet 100% beheers. Niet zo gek ook, je leert zoiets één keer voor je theorie-examen en daarna gebruik je het amper. Maar het curriculum mag best aangepast worden zodat iedereen dat soort dingen beheerst, en niet alleen degenen die in de randstad wonen.
Ik heb me examen in 1x gehaald, als je het examen niet kan halen hoor je niet op de weg vind ik. Nooit afschaffen anders krijgen we nog meer mensen die rijden als malloten.
Van mij mag die fietspompenlullen organisatie die oubollige vereniging van snordragers die CBR heet worden afgeschaft.
Inderdaad, sommigen zullen in hun leven de sterren van de hemel rijden anderen zullen het noooooit leren.
En daarom dient men veel meer te kijken hoe iemand zich gedraagt, hoe die anticipeert, is diegene hoffelijk ook tegenover andere auto’s in plaats van als enige moederziel alleen volgens de regels te moeten rijden als een rijdende chicane voor mede-weg gebruikers.

Ik zal mijn examen nooit vergeten, spiegels zo gesteld dat ik pas iets zag als ik mijn hoofd bewoog, zodat de examinator zag dat ik genoeg keek.
En voor het zgn groot rijbewijs was het helemaal een lachertje ! ik reed al met een Hanomag-Henschel vrachtwagen en moest examen doen met een Opel Blitz pick-up die omgekat was van grote bestelwagen naar vrachtwagen Echt waar !

http://1.bp.blogspot.com/-cKDwOeqlBps/UsFswGw-fGI/AAAAAAAARf0/pXh8u-zqpS8/s1600/%252C+012.jpg
@desjonnies: Haha, hulde!

Kan jij Smoke niet vervangen?
Iedereen om de 10 jaar opnieuw laten afrijden, benieuwd hoeveel er dan door mand vallen.
@bennyyy: Heel veel…
eerst een basis examen, en dan moet je op en neer naar warschau of zo, binnen 48 uur. Met een ervaren bestuurder erbij

Of binnen een bepaalde tijd een aantal dat soort dingen doen om ervaring te krijgen, tot die tijd niet zonder ervaren bestuurder ernaast.
Dus wat ga je krijgen dan:

Meer meet momenten met een CBR examinator zodat hij een beter beeld kan krijgen.
Dat rijexamen is er nu eenmaal. Zoals eerder gezegd; als je op school zit moet je examen doen. Dus als je in een lesauto rijdt van een rijschool dito.
Wat ik wel een goed idee zou vinden is dat je rijopleiding ( laat ik hem zo noemen) onderdeel zou moeten/ mogen zijn van je middelbare school opleiding. Zoals in bv Amerika het geval is.
Op een afgesloten terrein de basisvaardigheden leren en daarna de openbare weg op onder begeleiding ( lees instructeur) En de examinator neemt dan uiteraard gewoon het examen af.
En de tarieven mogen ook wel een stuk omlaag.
Off topic: Mss een domme vraag, maar kan iemand me vertellen uit welke film deze pic kwam?

On topic: het rij examen is idd achterhaald, maar bewijst volgens mij wel z’n nut! Alleen zonde dat het zo duur is…
Tja, het is allemaal wat met dat cbr. Zakken voor het rijexamen is nooit leuk, terecht of onterecht.
Nu geef ik zelf al 43 jaar autorijlessen dus ik heb al een flink pak ervaring en kan er een heel dik boek over schrijven maar dat zal ik hier maar niet doen.

In ieder geval was het hebben van een autorijschool vroeger veel leuker dan nu. Er was nog geen internet dus adverteren deden we in de plaatselijke krant en het aantal concurrerende rijscholen was op 2 handen te tellen. Iedereen kende elkaar, respecteerde elkaar en iedereen was tevreden.

Toen deed het internet zijn intrede en sommige rijscholen, waaronder ik, knutselden een mooie website in elkaar met een teller erop. Dagelijks waren er veel bezoekers op de site die op google een rijschool zochten. Dat was mooi want toen was je van die hoge advertentiekosten af.

In 2002 maande diskjockey en presentator van Kassa Felix Meurders het cbr om de slagingspercentages openbaar te maken. Het cbr weigerde maar Meurders ging in beroep en won.

In het begin maakte het cbr alleen nog de slagingspercentages bekend maar inmiddels is het cbr helemaal om en bestoken ze het internet met allerlei “tips” over goede en slechte rijscholen, vergelijkingssites en andere internetvervuiling.
Die openbare slagingspercentages hebben er verder voor gezorgd dat het internet is volgelopen met sites waar je beslist wel en waar je beslist niet moet gaan lessen en weet ik wat voor onzin nog meer. Allemaal figuren die hopen om met zo’n site een hit te scoren en veel geld te verdienen. Op mijn mooie website komen bijna geen bezoekers meer.

Door al deze rotzooi op het internet is er veel onrust ontstaan in de rijschoolwereld, de slagingspercentages moesten omhoog. Mensen die de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden werden geweerd want die drukten het slagingspercentage. Verder moesten leerlingen ook meer lessen nemen en een tussentijdse toets doen om de kans op slagen te verhogen. Hogere kosten dus voor de leerling en meer inkomsten voor het cbr.

En die mensen de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden dan? Nou, die gingen naar die andere rijscholen die ze wel aannamen maar dus wel een lager slagingspercentage hebben. Zijn dat nu slechte rijscholen?
Welnee, alle rijinstructeurs volgen dezelfde opleiding en dezelfde bijscholingen waarvoor ze moeten slagen, zoniet dan mogen ze geen rijles meer geven.

Natuurlijk zijn er rijscholen die het niet zo nauw nemen en de boel oplichten maar dat zijn er maar een paar. Er zijn ook enkele rijinstructeurs die niet met hun handen van vrouwelijke leerlingen af kunnen blijven en instructeurs die lesgeven zonder bevoegdheid en die zetten de hele rijschoolwereld in een kwaad daglicht, helaas, maar dat gebeurd in alle bedrijfstakken.

En dat openbaar maken van de slagingspercentages? Is het slagingspercentage nu hoger dan 43 jaar geleden? Nee hoor, dat is nog steeds hetzelfde en dat zal altijd hetzelfde blijven. Hoe komt dat dan?
Het verkeer wordt steeds drukker en daarom wordt het examen steeds moeilijker. Het aantal rijlessen is momenteel al verdubbeld ten opzichte van 40 jaar geleden, dat kan nu eenmaal niet anders.

Slagen voor het rijexamen wordt bepaald door 3 factoren: de leerling, de instructeur en de examinator. Die laatste heeft het laatste woord en bepaald uiteindelijk het slagingspercentage van de rijschool en daar is nogal wat voor te zeggen.

Waren examinatoren vroeger hoogopgeleide mensen die parttime examinator waren en enkele fulltime examinatoren, de werksfeer was altijd geweldig en er was altijd wederzijds respect. Dat is nu wel anders, de examenzaal lijkt soms een kleuterklas, sommige examinatoren gedragen zich als pubers en voelen zich heel wat, ze zijn examinator!

Maar wat doet zo’n examinator eigenlijk? Hij bepaald alleen maar of een kandidaat is gezakt of geslaagd, hoe moeilijk kan het zijn? Er is niemand die beter kan bepalen of een leerling geschikt is voor het rijbewijs dan zijn eigen rijinstructeur. Hij/zij heeft de leerling van begin tot einde kunnen begeleiden en weet wat de leerling kan en niet kan. Een examinator moet dat bepalen in een half uur.

Nu zijn er gelukkig ook nog goede examinatoren maar er zijn er ook bij die dat mooie meisje met die stralende lach een opvallend makkelijke route laten rijden en dan ook nog een stevige fout door de vingers zien terwijl die stille jongen met dat pokdalige gezicht de ene na de andere situatie te verwerken krijgt.

En dan is er nog de ene of de andere rijschool. Staat het cbr of liever gezegd de examinatoren van de oproepplaats positief tegenover de instructeur of rijschool dan slagen de kandidaten, behalve bij een grote fout, staan ze er negatief tegenover dan is de kandidaat vrijwel zeker bij voorbaat gezakt. Er zijn altijd wel een paar situaties aan te halen om een kandidaat te laten zakken. En door ze bij de ene rijschool te laten slagen en bij de andere te laten zakken blijft het gemiddelde op peil.

Examinatoren in een oproepplaats vormen een kliek die alles van elkaar aannemen dus afspraken zijn snel gemaakt, er hoeft maar 1 rotte appel in de mand te zitten…………………………………….

Het is eigenlijk een schande dat het cbr de enige instantie is die rijexamens afneemt zonder enige vorm van concurrentie, er had al lang een 2e instituut moeten zijn en hebben we dat cbr eigenlijk wel nodig? Da’s een lastige, instructeurs kunnen goed bepalen of een leerling een rijbewijs waardig is maar ik denk dat zonder het cbr alle rijscholen een slagingspercentage van 100% hebben.

Het zou mooi zijn dat er systeem zou zijn dat we het cbr niet meer nodig hebben, geen lange wachttijden meer omdat er maar 1 exameninstituut is en geen openbare slagingspercentages meer waardoor al die onzinnige websites van het internet verdwijnen en de rust in de rijschoolwereld terugkeert. Mensen zijn heel goed in staat om zelf een goede rijschool te zoeken, daar hebben ze die flauwekulsites niet voor nodig en rijscholen die het niet goed doen vallen al snel door de mand via de social media.

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd bereik en kan stoppen met mijn rijschool. Niet omdat ik het werk niet graag doe maar omdat ik baal van die kleuters waarvan sommigen amper enige rijervaring hebben, zich misdragen en denken dat ze God zijn. Ik stap tegenwoordig altijd met heel veel tegenzin de examenzaal in.

https://www.autoblog.nl/nieuws/rijexamen-is-achterhaald-en-moet-worden-afgeschaft-82815

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).