Ruf viert een feestje: 75 jaar dikke bolides uit Pfaffenhausen

Auteur: , 21 Reacties

Porsche bouwt heel behoorlijke auto's, maar bij Ruf vinden ze inmiddels alweer dik 75 jaar dat het beter kan.

Ruf bouwt al 75 jaar hele dikke bolides

Voor wie de afgelopen 75 jaar onder een steen heeft geleefd en Ruf niet kent, leggen we graag nog een keer uit wat deze Duitsers nu eigenlijk doen. Het komt erop neer dat ze ongemerkte Porsche-chassis’ kopen en op basis hiervan hun eigen bolide bouwen. Ze gaan daarin behoorlijk ver, want omdat Ruf eigen onderdelen gebruikt, worden ze in Duitsland gezien als autofabrikant.

Ruf werd opgericht in september 1939 en bestaat inmiddels dus alweer ruim 75 jaar. Het begon allemaal bij Alois Ruf Sr., die destijds een eigen autogarage begon, maar steeds meer experimenteerde met eigen ontwerpen. Je zou het misschien niet direct verwachten, maar het eerste commerciĆ«le succes van Ruf was een… tourbus.

Porsche 964 shine

Het zou namelijk tot en met 1975 voor de eerste aangepaste Porsche uit de garage van Ruf rolde. Het debuutmodel voor de consument volgde in 1977: een verbeterde (in de ogen van Ruf tenminste) versie van de Porsche 930. In 1978 volgde de 911 SCR, een turboloze bolide met 217 pk.

De volgende klapper kwam in 1987, toen Ruf de CTR presenteerde. Deze krachtpatser haalde 339 kilometer per uur en was daarmee de snelste productie-auto van zijn generatie. De CTR2 deed daar in 1995 nog een schepje bovenop en deed 349 km/u, net even sneller dan de Jaguar XJ220 (tot dat moment recordhouder met 343 km/u). Vergeet ook die dikke bolide met V8 in de kofferbak niet, want veel bruter kunnen ook deze Duitsers het niet maken.

Ruf blijft zichzelf vernieuwen, al is het inmiddels wat lastiger geworden om het snelheidsrecord weer naar Pfaffenhausen te halen. We zijn inmiddels toe aan de CTR3 en ook dat is met een top van 380 km/u een absoluut monster. Wie weet wat 2017 ons brengt, als Ruf de 30e verjaardag van de CTR viert en er ongetwijfeld een CTR4 uit de hoge hoed getoverd wordt…



21 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ruf verpest die auto’s meestal niet, deze creaties zijn meestal nog gewoon goed te pruimen!
Een 997 rgt-8. Zet maar op de stoep. Kleur maakt me niet uit.
Ik begrijp niet waarom mensen die auto’s verknalle. Ze betalen 100.000 euro op hun auto’s te verpesten
Wat mij betreft de enige die Porsche’s niet verknalt. Die zwerver uit de Verenigde Staten kan hier niet bij in de schaduw staan. En die Japanner ook niet.
@Original_Arnoud:
Magnus Walker maakt anders wel behoorlijk vette wagens!
@Original_Arnoud: Totaal oneens, Liberty Walk maakt Porsches zo dat zelfs ik ze nog wel wat vind. Dat krijgen maar weinig bedrijven voor elkaar.
@Original_Arnoud: Je bedoelt met die Japanner Rauh-Welt Begriff (RWB)?
Zoja, kan ik je niet echt ongelijk geven. Ze zullen wel goed rijden, maar de veel te brede banden, uitgeklopte wielkasten die dan nog eens met popnagels bevestigt zijn/lijken, en de veel te bombastische spoiler(s) doen het voor mij niet.
@richman: als je het niet begrijpt moet je je eens meer verdiepen misschien?
Verpesten??
Ja zeker yoh en alpina is een ordinaire velgenboer.
@g40freak: Met wel heel weinig keus :-)
Altijd al een zwak voor RUF’s gehad. Zeker voor de Yellow Bird.
Een ‘Yellow Bird’ voor mij pls.
@awesome: ja die was wel heel erg gruwelijk! Doet u mij er dan ook maar eentje bite!
Ik vind vooral de CTR3 een heerlijke creatie. Een van de weinige tuners die auto’s niet verpest. Samen met TechArt de beste tuner van Porsches.
Ik vind de ctr3 niet bepaalt een beauty, de ctr2 uiteraard wel
Ik ben geen groot fan van sjonnietuning, maar RUF weet waar ze mee bezig zijn. Echte degelijke Porsche-tuning is een vak apart! Hulde! Ga zo door!
via Android app
Ik had hier toch wel een vette gallerie verwacht…
Heerlijk
ik ben blij dat Ruff geen verpatsing is van Porsche, en ik vind ze super snel
Mooi spul altijd. Door naar de 100!
De rt12 doet het m wel voor mij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).