Elon Musk stelt motormuizen enorm teleur

Auteur: , 46 Reacties
traan

Hoe durft 'ie.

Hoe zit het eigenlijk met toekomstige modellen van Tesla? Laatst hadden we het er toevallig nog over op de redactie. Immers nadert de in 2012 gelanceerde Model S (rijtest) volgens de huidige maatstaven in de autowereld het einde van zijn loopbaan. Mules van een opvolger vallen echter op door hun afwezigheid.

De Amerikaanse EV-pionier heeft de handen dan ook vol aan het (niet) produceren van de Model 3. Bovendien komt er binnen afzienbare tijd een ‘kleinere Model X’ op de markt in de vorm van de Model Y, moeten de Semi en Roadster uit de grond gestampt worden én zit er nog een pickup in de pijplijn. Kortom, Elon neemt ontzettend veel hooi op zijn vork en wellicht verdwijnen zijn ‘oude modellen’ daarbij wat uit het zicht.

Toch blijven sommigen de Muskias maar pushen om aan nóg meer nieuwe projectjes te beginnen, zoals een tweewieler, of Tesla Model ‘M’, zo je wilt. Maar Elon trekt daar de grens. Een vlammenwerper bouwen oké, maar zo’n tweewielig voertuig gaat echt te ver. Een en ander heeft te maken met Elons eigen ervaring uit het verleden.

Geloof het of niet, ooit had Musk zelf namelijk een crossmotor en een motor. Maar, een incidentje met een truck waarbij hij ‘bijna dood ging’, genas hem voor altijd van zijn motorliefde. Zo’n gevaarlijke contraptie aan klanten verkopen laat Elon dan ook maar over aan anderen. Sprekende over gevaarlijke contrapties: met Autopilot gaat Musk overigens wel gewoon door, zij het in een inmiddels flink afgezwakte vorm. Naar verluidt moet je na de meest recente update vrijwel constant je handen aan het stuur houden. Meh. No risk, no fun. (via insideevs)



46 reacties

Autopilot zo aanpassen dat het ding de auto naar de vluchtstrook dirigeert als je te lang niet met de handen aan het stuur rijdt en de auto stilzetten. Wedden dat iedereen dan wel braaf doet wat ze moeten doen (niet gebruiken of opletten)?
@w0o0dy: hoe lees ik dan autoblog onderweg… ;-)
@stanny: niet, gewoon lekker thuis
heb hier laatst op jalopnik ook op gereageerd; Musk woonde toen in Zuid-Afrika. een land waar het verkeer nou niet echt veilig is. In o.a. NL en Duitsland is motorrijden prima veilig. (ja ok, minder veilig dan autorijden, maar niet met een factor 10… ) vind het dus een raar argument. de markt voor elektrische motorfietsen is nog klein en kan met een competitief geprijsde elektrische motor enorm opengebroken worden…. keerzijde is wel dat de verkoop van nieuwe motoren in NL nou niet enorm goed gaat…. maar als je voor 7k een simpele fiets met 200 km bereik en een 0-100 tijd onder de 5 tellen neerzet, er genoeg mensen een willen :)
@rnej: zero motorbikes zit bijna aan die waarden. Je hebt Tesla hier dus niet echt nodig.

All is de Johammer nog altijd mijn favoriet. Wat een cool ding is dat!
@gregorius: zero bikes kosten 12,5K .. of meer…

voor 9K koop ik een ouderwetse benzinemotor die net zo snel is en meer actieradius heeft, en 1 op 20 loopt. dus nee, de markt moet nog concurrerender worden zodat de prijzen dalen… ;) boven de 10k voor een nieuwe fiets ga ik er echt niet over nadenken om elektrisch te rijden.
@rnej: ik eronder ook niet… maat goed, ik ben dan ook een weekend warrior die alleen pleziertjes maakt. Daarbij is geluid een veel te grote factor van het plezier dat ik beleef aan mijn motor.
@2wheeler: geluid is bij mij ook een bepalende factor.. gaat niets boven een driecilinder op 8k toeren <3
@rnej: zo’n Triumph is inderdaad heerlijk! Al ben ik verknocht aan mijn stampende 1 pitter..
@2wheeler: ik ben ook in de markt voor een 1pitter. veel koppel tussen de 50-100 kmu hebben is heerlijk :D
@rnej: xt660x is een aanrader! Wel wat mods nodig voor wat meer vermogen, maar onderhoud is nihil, ze rijden heerlijk en zijn aardig geprijsd. Km/kg verhouding is niet zo hardcore als een KTM of Huskie maar die kan je om de 10 ritten een grote beurt geven, bij wijze van spreken.
@2wheeler: zit naar de tenere te kijken idd. moeten koffers op kunnen :)
@rnej: goede keus! Kijk voor uitlaten overigens niet gelijk naar die schreeuwend dure Akra’s. Op http://www.xracing.it (oubollige website, spullen zijn goed). Alhoewel de pijpen geen EU goedkeur hebben, wat lastig is in DE en FR.. maar voor hier zijn ze prima!
@2wheeler: Voor de meeste mensen is motorrijden een hobby en wie wil er dan “zoefen” i.p.v. “ronken”?
@rnej: een oud collega van me is in Duitsland op zijn motor verongelukt na een aanrijding. Motorrijden is nooit veilig, wellicht op een gesloten circuit.
@porsche928: dat zelfde argument geldt dan toch ook voor autorijden. dus zou Musky ook geen auto’s meer mogen bouwen…
@porsche928: laatst 2 automobilisten verongelukt in een auto, is dat wel veilig?
@porsche928: Hij bedoelt meer dat als je blank bent en op een motorfiest gaat zitten in Zuid Afrika niet de vraag is of, maar wanneer je van je motor getrokken wordt en alles gejat wordt
Motoren die minder herrie maken zou wel lekker zijn trouwens. 3/4 van die motormuizen terroriseert de omgeving met lelijk en veel te hard uitlaat geluid.
-edit: nutteloze bijdrage-
@shogun: echt?! weg ge-edit.
geintje moet kunnen hoor jongens, beetje jammer dit.

@w0o0dy:
ach, die paar dagen per jaar moet het kunnen toch?
@shogun: jij een paar dagen, en al die anderen ook een paar dagen… Voor je het weet zit je dagelijks met die herrie. En ja, alles boven de 95db wordt echt wel irritant na de zoveelste motormuis die langs komt..
@w0o0dy: ik woon naast een stoplicht met twee banen. Halverwege de weg moet men ritsen. De hele zomer zo’n geluidsoverlast door de motoren. Niet te geloven. Al helemaal van die spijkerbroek t shirt chopper rijders.
@w0o0dy: vreemd, als ik zulke dingen zeg over automobilisten heet dat generaliseren….

er rijden veel prutsers rond met veel te luide uitlaten, dat spreek ik niet tegen, maar 3/4 ?? nee.. maar hey, voor 3/4e van de automobilisten heb ik die uitlaat nodig, want die kijken nooit in hun spiegels ;-)

overigens zou dat een serieus bezwaar zijn tegen een elektrische motorfiets. ik heb een vrij normale uitlaat die wel wat herrie maakt bij toeren, maar op de leenfiets van de garage die echt fors stiller is word ik dus regelmatig over het hoofd gezien…. ’t is de berijder die het verschil maakt, maar zo’n uitlaat helpt enorm!
@rnej:

nope ..
motorrijden doe je omdat je denkt dat andere het cool vinden ..
(heb ik het uiteraard niet over BMW rijders die wel in de regen durven) ..
@lincoln: wat was t ook alweer?

A motorbike is a great way to attract the girls,
But you need a car to actually take them out on a date.

zoiets.
@w0o0dy:
Het probleem is dat die “loud pipes saves lives” idioten degene zijn die jou opvallen. Die redelijk geruisloze rest merk je niet op.

Als gewoon normaal beschaafde motorrijder erger ik me ook groen en geel aan dat choppervolk dat met luide klappen uit de uitlaat en met een blijkbaar kevlar huid hun “stoerheid” moeten ventileren.

Overigens heeft dat choppervolk ook Ducati-neefjes en buikschuiver-broertjes. Wel allemaal kevlar huid, trouwens. Zou ik ook wel willen, maar omdat ik dat niet heb rij ik wel in kleding die dat heeft.
@w0o0dy: Bizar eigenlijk, ik heb ook dat papiertje gehaald…. beetje nutteloos echter, na een paar plezierritten kwam ik erachter dat ik alleen maar steeds mn grenzen aan het verleggen was. Mn nuttige tijd aan het verklooien was met ergens naartoe rijden en weer terug, zonder echt doel, en ik mezelf ook nog eens kwadratisch meer in gevaar brengen door het op een tweewieler te doen….
Het is een hele rare hobby, laten we dat toch concluderen. En dat in een tijd waarin de wegen bijna permanent vast staan door spitsdrukte. Ik zeg motorrijden prima, als het nut heeft en het een autorit bespaard, maar dat gekros over dijken en in kuddes achter elkaar aan rijden? Ik ben ook een beetje in de valkuil gestapt maar toen kwam het besef toch wel heel erg snel….. nutteloos!
@dutchneon: ergens naartoe rijden en weer terug, zonder echt doel. Heerlijk vind ik dat. Zowel in de auto als op een tweewieler.
Ik wil helemaal geen elektrische motorfiets. Dus prima Elon, hou het maar lekker bij vierwielers en raketten.
#TeamGeel
Je emoties betrekken bij zakendoen, -edit-
Als hij na de model Y nou nog een model M en F maakt. Heeft ie een mooi rijtje gemaakt. “S3XY MF”
@martijnz: Als de model i en model L er nog bijkomen, wordt het helemaal mooi!
je handen altijd aan het stuur houden werd toch verholpen door de truc met de sinaasappel (zoek maar even op youtube naar tesla orange) of blikje drank aan het stuur te tapen.
De Model S/X krijg een interieur update met de nieuwe HVAC wanneer de Model 3 een reële levertijd krijgt. Let maar op.
Hoe noem je eigenlijk een motor zonder motor?
@cloverleaf: Veel te dure step.
@cloverleaf: Een elektromotor is ook een motor.
electrische fietsen van 5 rooitjes zijn ook niet ongewoon ..

verschil is .. fietsen willen geen attentionwhore tyfusherrie maken ..
@lincoln: dat is zo opgelost met wasknijpers en speelkaarten.
@lincoln: was dat niet juist het probleem van ef’s?
@flutterby:

nope ..
zal zonder twijfel wel een stichting een “probleem” van gemaakt hebben ..

graties geld uber alles ..
@lincoln: Die elektrische fietsen zijn pas echt levensgevaarlijk, met name door de snelheid die die dingen kunnen halen en de onwil van de bestuurders om hun rijstijl op die snelheid aan te passen.
@shogun: vooral het laatste, maar dat herken ik ook bij mijn collega spandex brigade fietsers….. blijkbaar is asociaal het nieuwe sociaal op het fietspad.
Motors zijn nochtans veel meer geschikt om electrisch met accu te rijden dan auto’s omdat er minder gewicht mee te slepen valt. Ik heb al wel eens op een brammo of een quantya gezeten en veel electrische scooters… dat valt enorm goed mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).