Schitterende Sierra RS Cosworth voor Focus RS-geld

Auteur: , 52 Reacties

En ik ga je precies uitleggen waarom dat eigenlijk een koopje is.

Begin jaren ’80 klopte Ford bij de tovenaars van Cosworth aan voor een snelle Sierra. Eisen van Ford: 180 pk voor de straatversie en 300 pk voor het blok in racetrim. Cosworth wilde wel samenwerken, maar alleen als de straatversie 204 pk mocht leveren en Ford minimaal 15.000 motoren zou afnemen. In 1985 stond de Sierra RS Cosworth te pronken op de Geneefse Autosalon en in juli 1986 zou de verkoop op gang komen. In totaal werden er in 1986 en 1987 5545 exemplaren gemaakt. En die andere 9455 Cosworth-blokken dan, die Ford verplicht moest afnemen? Die kwamen in de vierdeurs sedan van de tweede generatie RS Cosworth.

Dit ogenschijnlijk smetteloze exemplaar is er echter eentje van de eerste lichting en die is, met zijn epische spoiler, natuurlijk ook een stukje begeerlijker dan de wat anoniemere sedan. Slechts 40.000 kilometer heeft de ultieme 80s hot hatch voor zijn kiezen gehad en dat betaalt zich terug in de vraagprijs: 44.000 euro. Dat is weliswaar iets goedkoper dan de huidige Focus RS in Nederland kost (50.000 euro), maar wel duurder dan diezelfde Focus RS in België (ca. 38.000 euro). En laat deze Sierra nu net bij onze Zuiderburen te koop staan…

Toch is deze Cozzie zeer schappelijk geprijsd als je bedenkt dat een BMW M3 (E30) in dezelfde smetteloze staat zo anderhalve ton (of meer) doet, terwijl er daar drie keer zoveel van zijn gemaakt en de M3 qua prestaties het onderspit moet delven tegenover deze Sierra. Nul naar honderd haalt de Cozzie in 6.7 seconden, daar waar een standaard M3 met 195 pk daar 0.3 tellen langer voor nodig heeft. Ook de topsnelheid van de Ford ligt iets hoger, op 240 km/u. En dus ga ik hier -met gevaar voor eigen leven- bepleiten dat de Ford eigenlijk de gaafste van dit duo is…

Met dank aan Dennis voor de tip!



52 reacties

Het is en blijft toch een lekkere auto! Van de zwarte race uitvoering (vraag me niet van welk team) had ik een poster hangen in mijn kamertje.
@rocky: dit was één van de laatste stuiptrekkingen van Ford UK. Toch wel jammer die globalisering. Vroegûh maakten Ford UK en Duitsland eigen modellen, net als Opel en Vauxhall. Tegenwoordig is het allemaal één pot nat.
@roppp: Dat heet vooruitgang
@noreplacementfordisplacement: In ieder geval voor de directie en aandeelhouders. In dergelijke bedrijven gaat winst altijd voor vooruitgang. Vooruitgang is enkel een tool om winst te kunnen blijven maken. Als je een zak met geld ,die groter is dan de winst die ze kunnen behalen, zou geven aan het merk met het beste (milieu vriendelijk o.i.d.) wagenpark zou de vooruitgang enorm versnellen.
@swid: klopt ongetwijfeld, maar het was echt een puinzooi bij ford in de jaren 80, met 3 divisies onder dezelfde naam. Ik vind het prachtig dat ze hun modellen zo veel mogelijk over de hele wereld uitrollen. Zo hebben wij nu de Mustang bij de Ford Dealer. Hoe gaaf is dat!!!
Beest van een auto. Toen deze nog meedeed in de BTCC schier onverslaanbaar
Het grote verschil met de M3 E30 was dat je bij deze de turbo druk simpel kon opschroeven en alles en iedereen kwijt reed (toen).
@thomasthomas: Toch moest de Cosworth het qua aantal overwinningen dik afleggen tegen de e30.
@toniominestrone: Daar heb ik toch niet over.
Blijft bijzonder!
Het gaat bij dit type auto’s toch niet om 0,3 sec, het gaat om de beleving. Wat zowel de M3 als de Cosworth heel goed bieden.
E30 M3 was leuk, maar een Sierra Cosworth was leuker.

Ik kan even geen reden bedenken om een E30 M3 te kiezen mochten de prijzen gelijk zijn. Nu al helemaal niet.

Even langsgaan @dizono?
@willeme: ik heb gehoord dat @casperh en @martijngizmo een occasionvideo gaan maken met dit beest…👀
Nee, want deze heeft een turbo en ik ben klaar met turbo’s…dus een lekkere Sport Evolution voor mij graag…gewoon door BMW (M) zelf ontwikkeld en niet door een andere partij zoals Cosworth. Maar blijft wel een epische auto, vooral met taartschep. Motorisch is een E30 echter veel interessanter zonder hulp van een turbo. Hoeveel levert dit blok zonder turbo? Precies…
@skinnybmw: atmosferisch komt er nog steeds 200+ pk uit, je zal een bult koppel missen…
@skinnybmw:
We weten het
BMW is nou één keer altijd beter.
Met alles !
Voor altijd !
@desjonnies: een E30 M3 wel ja😂 Dat werd ook geopperd in dit bericht. De cossies waren misschien makkelijker te tunen maar met de kleine turbo (de 204pk versies) behoorlijk onbetrouwbaar. Ik vind het gewoon knapper om een blok te bouwen die in de basis al sterk en betrouwbaar is ipv er gemakshalve een turbo op te schroeven en zo veel mogelijk pk’s er uit te halen. Beide een icoon maar mijn voorkeur gaat naar de E30. Een E30 sowieso liever dan welke Sierra dan ook.
@skinnybmw:
BMW is tijdenlang genezen geweest na de ellende die ze met de 2002 Turbo’s beleefden, daar zat de waste-gate op de inlaat gemonteerd ipv op de uitlaat, iets waarvan men met vallen en opstaan bij alle automerken achter is gekomen dat dat niet goed was.
Hetzelfde geldt voor de oude Turbo’s, bij een R5Turbo of een 911 Turbo duurde het een eeuwigheid eer de Turbo in kwam; maar sloeg de Turbo toe kon dat gebeuren op een moment dat je het absoluut niet kon gebruiken; dit omdat toen joekels van turbo’s werden gebruikt die langzamer in hun toeren klommen en gelijk een hele bak aan vermogen gaven
Maar met schade schande en ontwikkeling is men kleinere Turbo’s gaan maken die veel meer toeren kunnen maken.
Saab, een turbo pionier, ondervond het probleem dat de turbo na een stuk hard gereden te hebben, door zijn aandrijfas zakte omdat de turbo zijn hitte niet meer kwijt kon.
Zelfs vandaag de dag laat ik een turbomotor nog even stationair lopen na een stuk hard gereden te hebben.
Pas met de 745 heeft BMW de Turbo weer opgepakt, als ik me niet vergis .
En is de Sierra Cosworth eigenlijk één van de eerste snelle en betrouwbare turbo-auto’s geweest.
@desjonnies: het waren ook de eerste Sierra’s met de kleine turbo die onbetrouwbaar waren, later waren ze inderdaad een stuk betrouwbaarder. Dat de 2002 veel problemen had klopt, het was niet voor niets 1 van de eerste. BMW heeft tot de vorige generatie geen turbo’s meer gebruikt, op de E23 745 na, inderdaad en een prototype (BMW Turbo). Behalve de diesels natuurlijk want die zijn zonder turbo niet vooruit te branden. Ik neem mijn woorden terug want een RS500 is niet te versmaden natuurlijk. Laat mijn naam trouwens buiten beschouwing en wees niet bevooroordeelt dat ik BMW het best vindt, voor altijd etc. Ik ben m’n hele leven al autoliefhebber maar mijn voorkeur heeft BMW…en dan vooral de oudere modellen. Vind ik gewoon een super concept voor normale auto’s in die tijd en prachtige 6 cilinders. Daardoor was mijn eerste auto ook een E30 325i. En zal nooit een liefhebber worden van turbo’s. Neem de eerste generatie RS4 (B5) mooi en dik maar zo makkelijk die 380pk dankzij 2 turbo’s…in het artikel werd de Sierra boven de E30 M3 gesteld en daar ben in het niet mee eens😉 Neemt niet weg dat het een icoon is, net als de M3.
@desjonnies: Ah – heerlijke ouwe petrolhead ben je toch!
Wie anders dan jij kan nog normaal uitleggen wat er de reden van werd dat de turbo’s kwamen, daarna vrijwel verdwenen, om nu kamerbreed alledaags te zijn.
R5 Alpina – guilty pleasure van me!
@skinnybmw: Cosworth is de Britse evenknie van BMW als het op motoren aankomt…
@e1000bmw523i: evenknie? Dat zou bmw graag willen ja!
@lekbak: Moet ik de BT52 erbij halen…? ;)
@e1000bmw523i: Respect voor Cosworth natuurlijk, bouwen prachtige motoren. Maar het ging mij om Ford, niet Cosworth😉 Ford heeft de prestatie niet zelf geleverd.
Gaver misschien maar mooier zeker niet.
Heerlijke porno youngtimer!
Ben heel erg voor originele auto’s, maar die originele wielen staan er jammer genoeg zo ielig onder. Hij zou helemaal goed zijn als ze een maatje groter en met name iets breder zouden zijn. Voor het mooie mag hij ook wel 15mm omlaag eigenlijk. Maar blijft absoluut een cool ding.
@cpp1: klopt. Kan de Sierra wel hebben:

http://static4.bornrichimages.com/cdn2/683/384/91/c/wp-content/uploads/s3/1/2012/09/13/1347536386.jpg

Beter?
@willeme: een stuk beter. Alleen vind ik dit dan weer net 1 inch te groot. Beetje meer band staat wat netter.
@cpp1: Dit zijn gewoon al hele dikke wielen!

Vergeet niet dat het een auto uit de eighties is. De standaard Sierra zal zo’n 14 inch gehad hebben, uiteraard stalen velgen met wieldoppen met een heel lage luchtweerstand, want dat was toen hip. Je was al een hele jongen als je lichtmetaal onder je auto had, 16 inch was toen al heel erg dik. Zelfs onder een Ferrari lag toen niet veel groters.

Ik vind het zelf juist erg gaaf dat dit soort details de herinneringen aan een ander tijdperk naar boven haalt. De Sierra uit dit artikel is wel erg cool! Alleen al die open grille, die subtiel door laat schemeren dat er een veel sterker blok achter schuil gaat dan bij de gewone Sierra. En dan die typische jaren ’80 bumperspoilers en zijskirts, om over die vleugel nog te zwijgen.

Een kennis van mijn ouders had destijds een rode Sierra sedan. Gewoon een 2 liter, maar wel met soortgelijke velgen, bijna net zulke dikke skirts en bumpers, én om het af te maken een powerbulge en een RS sportstuur. Wát ben ik stom geweest om die bak niet over te nemen. Die had er leuk tussen gestaan bij de andere Fords op het youngtimerevent.
@moveyourmind: icm het verbredende plastickwerk zien deze wielen er gewoon iel uit of het nu een dikke set voor die tijd was of niet. Ze hadden er goed aan gedaan om destijds de spoorbreedte een cm of 3 te laten toenemen.
Heerlijke bak. Gaat ook alleen maar meer waard worden! En koper, laat hem aub orgineel!
Vond het altijd een verschrikkelijk lelijke auto en was toentertijd ook van mening dat een hatchback geen raceauto kon zijn.

De Sierra Cosworth RS sedan was daarentegen een mooie auto.
Mooie bak Geert en toffe toto’s
Zo vet dit. De Bruce Springsteen van autoland.
Hele mooie auto!!
Leuke wagen maar een beetje te opzichtig.. Dan toch nog liever de Opel Vectra A Turbo 4×4..
@fj272: neem dan een Lotus omega!
Zo’n mooi exemplaar is zeker de moeite waard. Worden alleen maar duurder , goede investering.

Echt leuk wordt het met de evolutie welke nog extremer is. Bij Ford was dat de RS500.

Als jullie waar meer van willen weten, die van mij staat (RS500 Cosworth) deze maand in een artikel in het blad Youngtimer…
Ding was toendertijd dat dit veel goedkoper was dan de M3 en veel makkelijker te tunen dan de M3.
De Cosworth en de M3 waren gewoon aan elkaar gewaagd, ik was destijds verbaasd hoe ontieglijk snel de Groep N Cosworth was, maar geen fijne wagen vond ik het, van het verhard op snelheid het onverhard in, klapperde mijn portier en zag ik het dashboard torderen.
Normaal bij een Groep N wagen, maar niet prettig als je een R5 Turbo gewend bent.
Binnen de kortste keren zat men trouwens in Groep A op Groep B prestaties met die Cosworths.
En de Sapphire ( de Sedan uitvoering in Engeland) was bijzonder populair als directie wagen aldaar
Velen zijn gesneuveld om als donor auto te dienen voor andere projecten, die motoren waren, mits goed onderhouden donder betrouwbaar.
Wie zegt dat hij 40k heeft gelopen ? Kan makkelijk 140k zijn. Dat geloof ik meer. Prachtbak dat dan wel. Maar helaas geen foto’s van de binnenkant.
@rolov: dacht ik ook! Of 240, of… Haha
Vorig weekend nog een zwart exemplaar in gespot. Zal zo even de foto’s uploaden.
Hij mag sneller zijn en minder van gemaakt, maar de Sierra is gewoon een lelijke auto. Terwijl de E30 één van de mooiste BMW’s ooit is. Ook het dasboard van de E30 is een super mooi en die van de Sierra is lelijk. Denk toch dat daar het prijsverschil in zit.
@tysson: jeetje, jij weet een hoop!
@tysson: heb je wel eens naast een perfect uitziende 3 deurs gestaan? Wit ,schoon? Het is echt een pracht auto als je er de tijd voor neemt om naar te kijken . En beseft uit welke tijd hij komt.
Mooie wagen alleen die prijs! Hopen dat ie niet in een museum terecht komt maarlekker gereden word
mooie reacties op deze jaren 80 iconen, you love them or hate them…
Ik heb in 1999 de Sierra RS Cosworth aangeschaft en tot op de dag van vandaag plezier van de auto.
Gaat er wel eens wat stuk aan zo een auto ? Ja hoor, boeit het ? nee hoor.
De rij ervaring die je van deze Homologatie special terug krijgt maakt alles goed, en lief zijn voor je auto helpt in de levensduur.
Gaaf hoor. Wat worden die dingen toch snel meer waard zeg. En dat mag want het is een geweldige wagen.
Hebben!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).