Shocker! Duitse dikbolides houden heel goed waarde

Auteur: , 34 Reacties

Kost wat, maar dan heb je ook een goede restwaarde.

Alter-Schwede

Voor de Duitse kwaliteitspublicatie Focus Online heeft onderzoekstoko Bähr und Fess weer eens uitgezocht hoeveel auto’s eigenlijk afschrijven en vooral ook welke auto’s het minste afschrijven. Het resultaat is schokkend te noemen: Duitse premiumauto’s scoren heel vaak goed op dit vlak, in die zin dat ze percentueel gezien niet zoveel afschrijven. Kennelijk willen tweedehandskopers dus graag zo’n premium Duitser hebben.

Om auto’s eerlijk met elkaar te vergelijken, is Bähr und Fess ervan uitgegaan dat klanten de auto in juni van dit jaar gekocht zouden hebben en die in juni van 2023 weer willen verkopen. Voor elk segment is er een plaatje van het ‘typisch’ gebruik gecreëerd, dat per segment iets anders is. Met een A-segmenter rijdt de gemiddelde klant bijvoorbeeld wat minder kilometers dan met een E-segmenter.

Afhankelijk van het segment rolt er uit het onderzoek dat de meest waardevaste auto’s dan nog een dikke vijftig procent van hun waarde hebben. In grote lijnen is de waardevastheid kleiner hoe groter de auto’s worden. Zo doet de beste G-segmenter (de Porsche Panamera 4 E-hybrid) na vier jaar nog maar 49,5 procent van zijn nieuwwaarde, wat nog altijd veel beter is dan de nummer twee. Van een Mercedes S350d zie je na vier jaar namelijk nog maar 45,5 procent terug.

Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. Een A-segmenter is kennelijk toch wat minder waardevast (de Fiat 500 1.2 is de beste met 52,5 procent) dan een B-segmenter (een Volkswagen Polo 1.0 doet na vier jaar nog 56,5 procent). Ook SUV’s doen niet per se mee aan de ‘hoe kleiner hoe beter’ regel. De Audi Q2 30 TFSI is na vier jaar weliswaar nog 58,5 procent van zijn nieuwwaarde waard, maar een segmentje hoger doet de Range Rover Evoque D150 het nog beter. De Brit doorbreekt de grens van de zestig procent met een restwaarde van 61,0 procent.

Zoals veel ‘slimme’ okkaziekopers al weten is het waardeverlies in het eerste jaar het grootst. De onderzoekers claimen dat een auto gemiddeld genomen 24,2 procent van diens nieuwwaarde verliest in jaar één. Een auto kopen ‘met de kop eraf’ kan dus nog steeds lonen als je niet per se een nieuwe auto moet hebben. Diesels hebben het zwaar qua restwaardes, althans in Duitsland. Alleen in de hoogste segmenten zijn er nog enkele diesels hoog in de lijstjes terug te vinden.

De toppers qua procentuele restwaardes zijn overigens niet altijd de auto’s waar je puur qua cash het minst aan kwijt bent. Dit is immers een combinatie van de percentuele restwaarde en de nieuwprijs. Qua absolute kosten ben je bijvoorbeeld voor een Dacia Sandero over vier jaar puur qua afschrijving minder kwijt dan voor een Polo, ondanks dat die laatste procentueel gezien beter zijn waarde houdt. Voor een Opel Insignia geldt hetzelfde ten opzichte van een Audi A5 Sportback en voor een Cadillac CT6 hetzelfde ten opzichte van een Porsche Panamera. De yanktank schrijft namelijk wel af als een baksteen (na vier jaar nog 33 procent restwaarde), maar qua absoluut waardeverlies (49.245 Euro ten opzichte van de nieuwprijs van 73.500 Euro in Duitsland) ben je minder kwijt dan bij de concurrentie.

Maar goed, terug naar de premium Duitsers en de kop van dit verhaal. Aan het eind van de rit blijkt dat Mercedes tien top-drie klasseringen pakt, Audi negen stuks en BMW en Porsche beide zeven podia. Het is dus officieel, ook tweedehands wil iedereen een premium Duitser. Voor de nieuwkopers echter nog wel een waarschuwing: doe voorzichtig met de optielijst. Het onderzoek neemt die namelijk niet mee in het hele verhaal en kijkt alleen naar auto’s in crisis-uitvoering.

Image-Credit: Duitse combo via autojunk



34 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Nogal logisch, als je de buurman&buurman bouwkwaliteit van de overige autobouwers ziet.
M
Las laatst ergens dat de Audi Q2 een van de meest waardevaste auto’s van het moment is… 🤮
Het heeft denk ik vooral te maken met merkbeleving, deze wordt behouden bij tweedehands auto’s, omdat mensen nog steeds waarde hechten aan het merk.
Dacht dat de Mazda CX 3 en 5 koning waren in de waardevast had.
@kadett83: In Nederland ja, in Duitsland blijkbaar niet
@svenska_aeroplan_ab: echt heel vreemd dat ze in Duitsland zo’n sterke voorkeur hebben voor Duitse auto’s. Kies je een buitenlandse vinden ze je zelfs een beetje raar.
@mashell: terecht, steun je eigen economie.. kunnen we hier nog wat van leren.. geen lokale ondernemer meer over met al die ketens, Zalando, Primark, Ali express, Mediamarkt, allemaal geld dat de Nederlandse economie uitvloeit
@lekkaah: Zijn we tevens groot mee geworden. Als je iets niet zelf hebt kan je het wel ergens anders halen en verhandelen…
Mijn stiefvader had eens een Daewoo Leganza gekocht voor om en bij de 20k. 8 jaar later met 120k op de teller nog 2500€ voor gekregen. 🤔
@thestino: gek hea!? 😆
Ja zeg, straks gaan jullie me nog vertellen dat Amerikanen snel afschrijven..
De onderzoekers zijn uitgegaan van de crisisuitvoeringen.
Dat onderzoek kan dus direct de prullenbak in. Hogere segment auto’s worden nauwelijks in crisisuitvoering verkocht, zeker bij Porsche kunnen de opties flink aantikken. A-segmenters worden regelmatig standaard uitgevoerd verkocht. De relatieve afschrijving van dure auto’s is dus nog slechter dan hier geschetst.
Verder zegt de procentuele afschrijving natuurlijk ook niet zoveel als er een groot verschil in nieuwprijs is, dat is jezelf rijk rekenen zoals dat voorbeeld van die Polo.
Hoe komen ze ook aan de tweedehands prijzen van occassions, gaan ze uit van vraagprijzen? Verkoopprijzen worden toch niet geregistreerd?
@hehe: Inderdaad waardeloos. Ook de conclusie, als ze zelf voorbeelden noemen van A en B segmenters die procentueel minder afschrijven dan een paar van die grote bakken.

En dan nemen ze even niet mee dat de grote dieselbakken van deze merken juist hard afschrijven.
Dus volgens een Duits onderzoeksbureau, in opdracht van een Duitse krant, schrijven Duitse auto’s het minste af, in Duitsland… Goh.
@svenska_aeroplan_ab: tis idd fake, ik zie amper Duitse auto’s op de Europese wegen, vooral veel Saabs..
@lekkaah: Het is niet fake, het heeft alleen totaal geen zin om dit buiten Duitsland te publiceren. Heeft geen zak met de Nederlandse markt te maken.
@svenska_aeroplan_ab: is het hier zoveel anders dan? Wees eerlijk, hier zijn we ook allemaal ‘de man’ als we Duits rijden..

@svenska_aeroplan_ab: nee hee, meeste import auto’s komen uit Duitsland , dus dit artikel heb je helemaal niks aan, echte helemaal niks
Wat een nietszeggend resultaat..
Als je nou een test neemt uit de praktijk in het H E D E N dan kan ik er nog in komen maar ons vertellen wat een auto in de toekomst afschrijft en dit als een voldongen feit presenteert is echt kolder. Vuistregel is 30% afschrijving het eerste jaar dan 2e jaar 40% procent en 3e jaar de helft. Uitzonderingen bij exoten daar gelaten. Die schrijven het eerste jaar al 50% af.
De opties buiten beschouwing laten terwijl die niet zelden 25% van de nieuwprijs vormen bij premium Duitse auto’s en je van de kosten van die opties vaak extreem weinig terug ziet in de restwaarde. Compleet fake verhaal weer… En Autoblog schrijft het gewoon in de titel. “Duitse premium auto zonder opties behoudt goed zijn waarde” dus.
@w0o0dy: eigenlijk kan je stellen dat je al de opties al afschrijft als je de deur van de dealer uit rijdt. Geen slechte vuistregel denk ik.
@mark997gt3: van de andere kant: die kale uitvoering zonder navigatie of Climate control blijft langer in de showroom staan dan een versie die wel de reguliere of gangbare optie pakketten heeft.
Occasionprijzen gaan sowieso nergens meer over. 10 jaar geleden betaalde ik voor een mooie 7 jaar oude BMW 530i Exec met een ton op de klok zo’n €10.500. Dat ga je nu echt niet meer redden en dat is echt niet allemaal inflatie.
Gekke bultrugwalvis die panamera..
Geen opties meegenomen? Dan is het onderzoek niet veel waard. Juist de opties maken of een auto een goede restwaarde heeft of niet. Om nog maar te zwijgen van motoren en versnellingsbakken… Standaard auto’s worden bijna niet meer verkocht, zeker niet in premium segmenten. Bij Duitse premium merken worden heel veel opties bij ver(ge)kocht. Je staat af en toe versteld van de dingen vaarvoor je nog moet betalen ondanks de hoge basisprijs. Andere premium merken, b.v. Lexus en Jaguar zijn juist standaard heel rijk uitgerust. Ook is er een enorm verschil in restwaarde van auto’s met courante opties of juist niet. Een Audi Q7 zonder S line, panoramadak, 7 zits pakket en minimaal 21” wielen heeft een veel hogere restwaarde dan eentje zonder die items. Een jong Golfje zonder navi kan bijna de schredder in ten opzichte van eentje mét. Een handgeschakelde Tiguan diesel kost bijna evenveel als een Tiguan benzine met automaat. De restwaarde kan echter zomaar 20% verschillen en zo kunnen we nog wel even door gaan. Aan dit soort onderzoeken heb je dus niet veel…
@550maranello: klopt helemaal wat je zegt. Alleen kun je al die zaken niet meewegen in een onderzoek juist omdat er uiteindelijk zoveel keuzes zijn op de auto markt. Zeker op de Duitse automarkt waar ook nog eens een aanzienlijk deel geëxporteerd wordt en dus nog veel meer factoren meespelen. Bij de uitkomst kun je dus je vraagtekens plaatsen maar in het algemeen lijkt mij de uitkomst juist en totaal niet verrassend.
Nou niet van mij. BMW 640d GC Individual 2016 model van 142k Euro na 2 1/2 jaar en 67k km op teller kreeg ik slechts 46.5k Euro. Daar werd ik toch even verrast.
@unavailable: tja een handelaar moet ook iets verdienen…
@slickrick: dan nog vind ik het laag.
@unavailable: Misschien wegens diesel? Ik vind het erg weinig, heb wel eens gekeken naar de 6GC maar bleef altijd erg duur. Heb je rondgeshopt?
-edit: nutteloze bijdrage-
Procentueel waardeverlies is een totaal nietszeggend begrip. Afschrijving gaat over harde netto euro’s en daar hebben de Duitsers met hun opgeblazen premiumprijzen nog altijd een groot probleem, want 40% afschrijven van een torenhoog bedrag kost nog altijd heel wat meer dan 50% afschrijven van een normaal bedrag. Daarnaast zegt afschrijving op de Duitse markt helemaal over de Nederlandse markt, waar de afschrijving van de BPM vaak minstens zo zwaar weegt als de afschrijving van de auto zelf, en in sommige dikmotorgevallen zelfs veel zwaarder.
Vergeet niet dat dit obv de Duitse prijzen is dus ex BPM. Tel je die, en de afschrijving daarvan, mee dan ziet het plaatje er wel wat anders uit. Daarnaast zijn A segmenters bij onze oosterburen een stuk minder populair dan hier, dus ook de conclusie dat een B segmenter waardevaster is hoeft niks over onze markt te zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).