“Sigaretten zijn de schuld van Ferrari’s wanprestaties”

Auteur: , 28 Reacties

Slaat deze theorie ergens op, of is het lariekoek?

Het is akelig dat Ferrari al meer dan 10 jaar geen titel binnen heeft weten te hengelen. Dit jaar leek de Italiaanse renstal voor het eerst weer écht competitief te zijn en misschien zelfs wel één hand op de kampioenstroffee te hebben. Sinds de Grand Prix van Duitsland is de Scuderia echter stevig door het ijs gezakt. Geven ze de winst niet uit handen, dan maken ze wel vanaf het begin van het weekend geen kans.

In Suzuka bereikten de problemen een hoogtepunt, toen Vettel na enkele ronden een gedurfde inhaalmanoeuvre maakte op Verstappen in de Spoon Curve. De linkerbocht met meerdere apexen is eigenlijk geen plaats voor een poging tot passeren en zodoende vond Vettel zichzelf enkele seconden later omgedraaid en kansloos achterin het rijdersveld.

De theorieën over de oorzaak van de overduidelijke problemen lopen wild uiteen, maar in Engeland weet een journalist van The Guardian de exacte reden.

Volgens de schrijver komen alle problemen in zekere zin terug op de mate waarin het management van Ferrari faalt. Met name sinds de dood van Sergio Marchionne zijn deze knelpunten in de leiding van de Italiaanse renstal aan het licht gekomen. De opvolger van Marchionne als president, John Elkann, mag dan wel Ferrari-bloed in zijn vaten hebben stromen, de twee andere machtige figuren binnen het bedrijf weten van geen wanten, omdat ze geen achtergrond hebben in de racerij.

De schrijver van het artikel duidt hiermee op de recentelijk aangewezen CEO van Ferrari, Louis Camilleri, en op de al langer aan Ferrari verbonden Maurizio Arrivabene, die actief is als teambaas. Waar laatstgenoemde zich in 10 jaar tijd opwerkte tot hoofd van Marketing en Communicaties bij Philip Morris, werkte Camilleri een aanzienlijk deel van zijn carrière voor Philip Morris. Sterker: de geboren Egyptenaar was zelfs meer dan 15 jaar CEO van het concern.

Hoewel tabakpromotie al sinds 2007 verboden is, heeft Ferrari de verbintenis met Philip Morris nooit echt beëindigd. Nadat de twee eerder dit jaar een nieuw contract tekenden, kwam er afgelopen weekend nota bene een nieuwe vorm van reclame op de auto terecht, waarmee een nieuw, totaal onduidelijk initiatief (Mission Winnow) van Philip Morris in de spotlichten is gekomen. Oftewel, de samenwerking kan momenteel eigenlijk niet groter zijn dan dat deze nu is.

De journalist eindigt zijn verhaal met de volgende gedachte:

“The problem for Arrivabene is that when he looks along the pit wall at the men managing the other top teams – at Mercedes’ Toto Wolff, Red Bull’s Christian Horner and Helmut Marko, and others – he sees rivals with a background in racing rather than marketing. It may be no accident that the team’s last period of sustained success occurred when the running of Michael Schumacher’s car was being overseen by such men: a bunch of proper racers.”

Maakt Ferrari de komende jaren überhaupt een kans als ze het huidige management aanhouden, of stuit de columnist in zijn artikel op een totaal ongefundeerde conclusie en kunnen de Italianen het prima redden met hun sigarettenbestuur?



28 reacties

Het is naar mijn mening een hoop ge*** van de journalist. Arrivabene is een man met meer passie voor z’n werk dan velen. Hij doet hard zijn best om dat te vertalen in resultaten, maar de kansen worden in de prullenbak gegooid door slechte tactische keuzes en Vettel die zijn auto soms niet onder controle lijkt te hebben (e.g. Duitsland)
@rpaolo: Is het dan niet zijn taak om te voorkomen dat zulke slechte tactische keuzes en fouten van Vettel worden gemaakt? Maw: vervang degenen die fouten maken en plaats er bekwame mensen.
Bij het regelmatig horen van de naam Camilleri moet ik steeds denken: Camilleri Caballero. Hoewel het een andere fabrikant is dan Philip Morris ;-)
@milan0: Herstel Calimero – Cabbelero
@milan0: Hoe dan ook, op z’n ‘sloffen’ winnen, is er niet bij dit jaar.
@ericd: heerlijk 😂
Hij heeft wel een goed punt eigenlijk.

Die arrivabene is ook echt net zo’n bond schurk
@janmetdelangeachternaam: klopt, maar op deze foto doet ie me vooral denken aan de Knight King (White walkers, Game of Thrones, je weet). Goeie rimpels heeft die gast:/
Italianen kunnen gewoon niet organiseren. Zo veel is duidelijk. Dus de enige redding voor Ferrari is wanneer er een duitser of engelsman dingen komt structureren.

Was het niet onze grote vriend Berny die zei: “Ferrari is too Italian”

En ook: “Mercedes has got a team that’s pure, all they do is racing, it’s nothing to do with the manufacturer.

“Ferrari is looking after their car production side of things, gearing that more or less to their F1 performances. So it’s run in a different way.”
Ik denk eerder dat het ligt aan het gebrek aan rust, zelfreflectie en focus. Het team komt vrij paniekerig en reactief op me over en heb niet het idee dat er echt geleerd wordt van de gemaakte fouten. Weet niet of de achtergrond van de hoge heren daarin echt doorslaggevend is, wellicht eerder simpelweg de aard van het beestje.
@lambowambo: volledig mee eens! Kan me nog steeds niet ontdoen van de indruk dat ze bij Ferrari zaterdag veel te veel keken naar Mercedes en ik vermoed dat ze dit bij Mercedes ook wel weten. Tussen q2 en q3 lagen er inters op Lewis zijn wagen, er werd duidelijk op ingezoomd. De moment dat Vettel en Kimi buiten reden werden die vervolgens gewoon terug gewisseld naar droogweerbanden. De keren dat Ferrari niet naar de concurrentie kijkt gaan ze zelf de mist in.
Sinds een paar maanden neem ik de titels van artikelen niet meer zo serieus en ik moet zeggen dat mij zo elke dag tientallen frustraties bespaard blijven. Eigenlijk best prettig!
‘Sigarettenbestuur’ geweldig woord!
Aannemelijk verhaal uit de Grauniad. Marketeers zijn gespecialiseerd in verpakkingen, niet in substantie.
Maar een goed paard maakt ook niet altijd een goede ruiter.
-edit: check!
Volstrekte bullshit. Natuurlijk helpt het als je ervaring in de racerij hebt, maar dat maakt of breekt een goede teamleiding niet. Ook niet elke oud-voetballer is automatisch een toptrainer. Het is veel belangrijker om de juiste mensen op de juiste plek te zetten, een goede werksfeer te creëren en goed te kunnen analyseren en reflecteren waar het beter kan. Dat zijn kwaliteiten die je niet in de racerij leert.
@edge: with all due respect, maar: een stel open deuren, gevolgd door een aantoonbaar onjuiste stelling.
@edge: Als je niet geraced hebt kun je geen team besturen. Punt.
@edge: Natuurlijk is niet elke goede racer een goede teamleider. Dat zal Horner zeker bevestigen. Sterker nog, hij heeft zich gericht op het managen van een raceteam toen het voor hem duidelijk was dat er mensen zijn die veel beter kunnen racen dan hijzelf. Maar hij is wel al sinds zijn 21e actief in de autosport en is al meer dan 20 jaar team manager (eerst van zijn eigen team). Dat is wel een totaal andere brok ervaring dan Ari heeft.
@Edge: mee eens, bij Benetton stond ooit Flavio Briatore aan het roer en ook hij had totaal geen race achtergrond maar was wel bij Benetton verantwoordelijk de winkels.

Het helpt zeker dat je een race achtergrond hebt maar de juiste poppetjes op de juiste plek zetten kan ook succes brengen.

Uiteindelijk moet je een team kunnen leiden.
Het feit dat er een flinke machtsstrijd aan de gang lijkt te zijn en Ferrari inmiddels uit twee kampen bestaat, zal meer invloed hebben dan de achtergrond van Arrivabene.
Binotto (de technische topman) en vriendjes staan op zeer gespannen voet met Arrivabene en zijn lakeien..
@AB Dank voor het veranderen, maar deze verandering is helaas een verslechtering. Elkann is Marchionne nooit opgevolgd, Elkann is geen president en Marchionne is nooit president geweest. Allemaal gecheckt op de site en in de jaarverslagen van FCA. Elkann is voorzitter van de raad van commissarissen (BoD) van FCA. Marchionne was tot aan zijn dood CEO van FCA. De functie van president kent FCA niet.
Die Arrivabene is tijdens zijn Ferrari jaren plotsklaps 15 jaar ouder geworden. Man wat ziet die kerel er tegenwoordig oud uit. Heftige job iig.
@poes: het zou me niets verbazen als we aan het einde van het seizoen horen dat het ‘arrivederci’ is voor Arrivabene.
Ik vind het een logisch verhaal. Toen Arrivabene manager werd dacht ik dat het een man was die al jaren in het Ferrari team rond hing en zijn geld verdiende met het sleutelen aan de bolides. Ik was nogal verbaasd toen hij een marketing man bleek te zijn. Eigenlijk wel een redelijk bizarre keuze. Hoe dan ook kuddos aan @ikschrijfookoverautos: dat hij dit artikel niet volledig over de heer Verstappen heeft geschreven. Er stonden in het de Guardian stuk een paar sappige meningen over Sexy Maxy.
@pomoek: sst, we hoeven niet elke keutel te horen…
@peug206: 😁

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).