SMS Parking moet alsnog klanteninfo aan de fiscus geven

Auteur: , 29 Reacties

Een nieuwe ontwikkeling in de zaak tussen SMS Parking en de Belastingdienst.

 SMS Parking moet alsnog klantendata aan Belastingdienst geven

De twist begon toen de fiscus de parkeergegevens van SMS Parking, een dienst waar klanten via de smartphone parkeergeld kunnen betalen, over 2012 opeiste, om deze data te gebruiken voor het opsporen van leaserijders die stiekem meer privékilometers maakten dan opgegeven. Je reinste privacyschending, zo vond ook het parkeerbedrijf, en stapte daarop naar de rechter. Niet zonder resultaat, want de rechter in Den Bosch stelde de Belastingdienst recentelijk nog in het ongelijk.

Privacy van ondergeschikt belang

De Belastingdienst stapte daarop naar het gerechtshof in Den Bosch. Die heeft vandaag bepaald dat SMS Parking alsnog de gegevens van 150.000 klanten moet overhandigen. Het hof onderschrijft dat het overdragen van de gegevens in strijd is met de privacy, maar vindt dit ondergeschikt aan het algemeen belang “dat gediend is met een juiste belastingheffing.” Oftewel, in de naam van belastingheffing wordt de privacy van talloze Nederlanders gewoon even on hold gezet.

Het gerechtshof zegt dat SMS Parking geen persoonsgegevens hoeft te verstrekken, alleen de kentekens en de geparkeerde tijd. Dat is natuurlijk een wassen neus, want op basis van die gegevens kan de Belastingdienst simpelweg zelf de persoonsgegevens uit het kentekenregister destilleren.

SMS Parking-directeur Mladen Ciric heeft dit altijd geweigerd, omdat hij anders de algemene voorwaarden -die de klanten hebben geaccepteerd- schendt:

“In de voorwaarden staat dat gegevens alleen worden gegeven aan de gemeente, zodat parkeerwachters hun werk kunnen doen. En aan het incassobureau wanneer klanten weigeren te betalen. Maar ik ga geen gegevens geven aan de Belastingdienst omdat er toevallig een aantal mensen rondrijdt dat een kilometeradministratie bijhoudt.”

Oh, en mocht je je afvragen waarom andere mobiele parkeerdiensten als Yellow Brick en Parkline niet voor de rechter hoefden te overhandigen: die hebben de klantendata over 2012 al zonder morren aan de NSA-wannabee’s van de Belastingdienst overgedragen. Stelletje ruggengraatlozen.



29 reacties

Ik vraag me alleen af waarom die bedrijven die data bewaren. Als ze de gegevens gewoon niet opslaan, kunnen ze de data niet afgeven.
@valetparker: Ze zijn verplicht dit op te slaan:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/administratie/administratie_opzetten/hoe_lang_moet_u_uw_administratie_bewaren
@lemster: dit is totaal andere data. Als ze je kenteken niet opslaan kunnen ze het ook niet aan de belastingdienst overdragen. Het kenteken is alleen nodig terwijl je aan het parkeren bent. Zodra je gestopt bent met parkeren kunnen ze dus je kenteken weer vergeten en alleen je naam en adres onthouden. Daardoor kunnen ze je kenteken ook niet aan de Belastingdienst overdragen
@valetparker: Er wisselt geld van handen, dus er moet een administratie bijgehouden worden. In die administratie moet ook omschreven staan waarvoor betaalt is, namelijk de tijdelijke vergunning voor een specifiek kenteken. Ik weet niet of bij de omschrijving ook specifiek het kenteken moet staan, maar ik kan me zo voorstellen van wel.

Alleen naam en dergelijke is namelijk niet voldoende, iemand kan meer auto’s bezitten. Als je een parkeerboete aan wilt vechten is een bonnetje waarop staat dat jij als persoon daar niet was namelijk ook niet voldoende.
Met het ook op privacy is dit slecht nieuws. Maar met het ook op valsspelende lease rijders is dit goed nieuws.
Als je je auto van de zaak prive wilt rijden dan moet je er ook gewoon voor betalen.
@wokkelz: wat bedoel je allemaal? ik nie begrijp ook.
precies, na betaling gewoon delete, en klaar.
Bij de aanpak van fraudeurs heiligt het doel de middelen, nog netjes dat ze het opvragen.
Voor het belastingrecht geldt immers een omgekeerde bewijslast, je bent schuldig tenzij je zelf je onschuld kunt bewijzen.
Mij zal het allemaal worst zijn, ik heb niks te verbergen. Ik betaal graag belasting, als ik immers geen belasting zou hoeven betalen zou ik ook geen inkomen hebben. Dat is pas echt vervelend..
@tupperware: Eens, ik betaal ook graag belasting. Ben het niet met je eens dat Machiavelli altijd geldt bij fraude: bijvoorbeeld de privacy van patiënten vindt ik voor gaan op detectie van fraude van zorgverleners. Maar goed, da’s een andere constructie. In dit geval heb ik geen moeite met de controle van deze gegevens.
Langzaam gaat het datagraaien zo maar door. Weer even 150k klantgegevens er bij, want aan de hand van de kentekens weet de belastingdienst zo wie er achter zit.

Nee, ik heb niets te verbergen, maar dat geeft niet het recht om mij maar overal te volgen en elke stap die ik zet vast te leggen op een camera of ergens in een database.

Stapje voor stapje wordt de controle steeds totalitairder.
@widodh:
Yep, In 010 Noord (Blijdorp) hebben ze nu ook kenteken parkeren in gevoerd, dat wordt voor een aantal leaseridders dus met de trein naar Diergaarde Blijdorp.
Wat willen ze met deze gegevens dan? Je mag toch altijd nog 500km per jaar prive rijden. Is dus alleen voor de gevallen die in Groningen parkeren en in Maastricht wonen of meerdere keren geparkeerd hebben.

Ben behoorlijk klaar met de overheid en de drang tot het controleren van werkelijk alles in ons dagelijks leven.
@2176cc: Maar twee keer op 150 km van je huis gezien worden is al (150 km heen, 150 km terug x 2 =) 600 km. Bam, overtreder.
@lemster: Dat is maar het halve verhaal, want als je die ritten gewoon in je rittenadministratie als zakelijk hebt opgenomen, dan is er niks aan de hand.
@2176cc: Als jij met je lease-auto wilt claimen dat je hooguit 500 kilometer privé gereden hebt, moet je een complete kilometerregistratie aan de belastingdienst overleggen. De Belastingdienst weet dan dus waar jij allemaal geweest bent. Als ze nu zien dat je (ik noem maar wat) op 15 augustus in de parkeergarage van de Amsterdamse Bijenkorf bent geweest terwijl jij volgens je administratie op die dag/tijd naar een klant in Venlo was, dan hang je dus.
@potver7: Dat is niet handig om dan een zakelijke rit naar Venlo op te zetten. Gewoon lekker Amsterdam doen dan natuurlijk :P. Begrijp je punt verder wel hoor maar als je daar 1x tussen staat kunnen ze er weinig mee.

Daarnaast vind ik het achtelijk dat ze alle gegevens moeten overdragen en niet die alleen van leaserijders met een km admin.
Nou, eindelijk een legitieme rede om al die SMS-parkeer-geldaftroggel-naai-diensten lekker niet te gebruiken…!
@RobinM: Het aantal plaatsen waar je parkeergeld kunt betalen zonder dat je kenteken geregistreerd wordt, wordt met de dag kleiner hoor… In parkeergarages wordt je kenteken zelfs automatisch gescand, ook al trek je een kaartje en reken je die contant af.
@RobinM:
Dan zul je bv Rotterdam vanaf 1 januari 2015 moeten mijden, op die datum wordt de chipknip afgeschaft en dat was zo’n beetje de enige manier om hier aan een parkeerkaartje te komen zonder sms dienst.
Kunnen ze bij de maffia, eh belastingdienst niet zelf af en toe een rondje parkeergarage doen? Van mij konden ze de spreekwoordelijke … op!.
500 km per jaar privé, das nog geen 10 per week. Echt verschrikkelijk hoe ze het verzonnen krijgen. In Duitsland betaal je 1% bijtelling ongeacht het soort of type voertuig. Dat klinkt een stuk fatsoenlijker. Stelletje uitzuigers zijn het hier.
@e39540itouring: Ja, dat klinkt een stuk schappelijker. Dan ook even wegenbelasting bij de benzineprijs indoen a la Polen en het afschaffen van de BPM. Het kwartje van Kok vergeet ik dan maar.
@drijver: ja dat kan wel zijn dat het in al die landen beter is, maar wij hebben Rutte die ons emotioneel vertelt die auto toch maar te kopen, het gaat immers goed… dat is pas een stimulans!!! Not!!!
@e39540itouring: De grap is dat 500 km de ‘rommel marge’ is.. Het idee van 500 km per jaar privé is niet bedoelt als: Je mag 500 km vrij rijden, nee, je mag eigenlijk helemaal niet privé gebruik maken van je zakelijke auto. Echter, als “meetfout” is er 500 km opgenomen. Puur als ‘verloren kilometers’. Het is dus niet jouw recht om 500 km privé te rijden per jaar, maar het wordt je gegunt dat je 500 km marge hebt in je km verantwoording.

Wil je privé gebruik maken van je zakelijke auto? Dat kan, maar dan ziet men de auto als vorm van loon/inkomsten, en betaal je bijtelling. Nadeel: je betaald belasting over je ‘inkomsten’, voordeel: je mag ongelimiteerd kilometers maken van de belastingdienst.
@stamp: ik wist ervan…. Om te janken! Op deze manier kunnen ze zichzelf op de schouder kloppen van:”dat gunnen we de burger.”
What’s next.. Automatisch een aanslag toeristenbelasting als je auto ergens een nacht heeft gestaan anders dan je woonplaats?? Extra co2-heffing als blijkt dat je je boodschappen niet bij de buurtsuper maar in een andere stad doet??
Vreemd dat de rechter hier de belastingdienst in het gelijk stelt; je zou toch denken dat je die data pas zou mogen verkrijgen bij een redelijke verdenking van fraude of tenminste beperkt tot de kentekens waar een kilometerregistratie aan gekoppeld is.
Maar ik kom er steeds meer achter dat het doel is, om het geld, wat ze zelf in omloop hebben gebracht, volledig terug te krijgen in de (lekke) staatskas. Het enige waar ze geen grip op hebben is het geld wat linea recta wordt weggesluisd naar het buitenland. Verder komt alles (vroeg of laat)terug bij de bron, tegenspartelen heeft geen zin.
En we houden zo van ons systeem….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).