Spotgoedkope optie maakt Urus véél sneller

Auteur: , 41 Reacties

Je moet het alleen aandurven.

Sommige dingen kloppen gewoon niet. Die gedachte kwam naar boven bij het aanschouwen van het nieuws in dit bericht. We zullen je een ellenlange intro besparen: het gaat om een getunede Lamborghini Urus door een bedrijf genaamd ‘Speed-Buster’. Ergens klopt dat niet. Alsof je de laatste paar scenes van The Godfather II opnieuw gaat filmen met Bartho Braat in plaats van Al Pacino. Het is niet hoe het origineel zou moeten.

Maar ja, we moeten eerlijk zijn. De Lamborghini Urus is qua naam een echte Lamborghini, onderhuids huist er een hele hoop Porsche en Audi techniek waar de genoemde tuner zich ook mee bezig houdt, dus waarom niet? Er zijn op dit moment, gek genoeg, nog niet heel veel tuners met upgrades voor de Urus. Qua uiterlijke verfraaiingen kun je terecht bij Mansory, TopCar of de Forgiato-velgenboer. Voor meer vermogen moest je bij Manhartt zijn.

Speed-Buster Lamborghini Urus '19

Terug naar de Urus van Speed-Buster. De standaard V8 is voorzien van 650 pk en 850 Nm. Dankzij een eenvoudige Plug & Play chip stijgen die cijfers aanzienlijk. Qua vermogen ga je er 143 pk op vooruit: 793 pk in totaal. Het koppel stijgt met 187 Nm naar een totaal van 1.037 Nm. Wat het doet met de prestaties verklapt Speed-Buster niet. Wel dat ze de creatie ‘Ramborghini’ noemen. Het mooiste is nog de prijs. Grote kans dat dit namelijk de goedkoopste optie (feitelijk is het een accessoire) is voor een Urus: voor 1.995 euro heb je de beschikking over aanzienlijk meer vermogen en koppel.

Meer lezen? Check deze 15 Lamborghini’s Urus op Nederlands kenteken.



41 reacties

-edit: is inmiddels gefixt, dank!-

Maar zonder gekheid, zoveel stijging met een plug & play is toch discutabel?
@jvthof:

-edit: is inmiddels gefixt, dank u-

Brute bak, hopen dat de bak het ook houdt ;)!
@frank360cs: de 8HP95 is voor benzinemotoren tot 900 Nm (diesel tot 1.000 Nm)… Wordt vaak overgeslagen idd :-)
@wetdualclutch: die hebben echt nog wel wat ruimte, maar idd, het zijn rake klappen met zoveel koppel ….. Denk dat Lamborghini ergens ook wel met een soort van limited edition zal gaan komen waarbij de boel met behoud van garantie wat meer vermogen en koppel gaat krijgen. De upgrade is niet voor de (bange) poes …..
@jvthof: Ruim 20% stijging voor een turboblok? Zou best nog wel eens kunnen, zeker gezien de huidige milieu-eisen, waar die nu niet meer aan voldoet natuurlijk.
@jvthof: het is zeker goed mogelijk met een plug&play optie. (Al zal dit denk ik wel op octaan 102+ zijn, op 95 zal die wel teruggeschroefd moeten worden)

Echter, dat we geen dyno cijfers (in hoeverre die niet gefabriceerd zijn) te zien krijgen, of andere harde prestatie cijfers, is nogal opmerkelijk.
@pielemuis: zijn er echt mensen die 95 tanken in een urus?
@alfaitak: het gros van de mensen zal de techniek en prestaties van hun Urus aan hun reet roesten. Die rammen er gewoon 95 in.
@jvthof: 187/850 = 22% stijging…voor een geblazen systeem valt dit best mee hoor. Goed te doen gewoon.
@maartenoosterbaan: stond eerst 800 ipv 850… was typfoutje. Maar 22% stijging door een zogenaamde powerbox ipv echt een chiptuning vind ik veel!
@jvthof: mwoah alleen de boost verhogen voornamelijk t.o. de standaard fabrieksinstellingen die met slechtste brandstof en slechtst mogelijke luchtkwaliteit rekening moeten houden dus die blijven binnen bepaalde marges….zonder drukvulling zal je dit inderdaad niet halen met alleen een Chip
Meer koppel is wel fijn in je traktor natuurlijk
Toen ik de titel las, dacht ik eerst aan racing stripes.
@alfapeter: hahaha, ik ook.
@alfapeter: voor een setje stickers ben je bij lamborghini wss ook evenveel kwijt
@millemiglia: meer..
Kan iemand mij in Jip en Janneke uitleggen waarom er zo veel spookverhalen rondgaan over dit soort tuning boxen? Chiptuners zeggen dat je zo de ECU ‘voor de gek houdt’ door andere sensorwaarden door te geven. Maar hoe is dat dan slechter dan bijv de turbodruk aanpassen in de software bij “echte chiptuning”?
@sirprize: men bouwt extra weerstanden in waardoor bv temp. En druk anders worden verzonden naar de computer, de computer kent de absolute waarden dus niet meer, er is dus geen fijn regeling zoals bik ecu.
Stel de ecu wil een turbodruk van 0,7 bar, door de druksensor signaal te vervormen wordt de druk bv 1 bar. De ecu rekent met verkeerde waardes
@haaren: dank. Maar het effect is toch hetzelfde? De turbodruk is hoger.
@sirprize: Dat is niet alles. Bij een hogere turbodruk moet je ook meer brandstof inspuiten. Bij het aanpassen van de ecu mapping wordt dit compleet opnieuw ingeregeld. In bovenstaand voorbeeld wordt door je lambdasonde gemeten dat de lucht/brandstofverhouding NOK is, terwijl je ECU wel volgens de juiste waarden aan stuurt. Grote kans dat je er dan zo’n mooi rood lampje op je dashboard gaat branden en de ECU in noodloop gaat.
@haaren: “extra weerstanden” nah, dat is redelijk waar. Vroeger waren het echt weerstandjes, nu zit er wel een printplaat in met wat meer reken capaciteit.

Stel 1 bar turbodruk is voor de sensor 10Volt. De tuningsmodule ziet die 10volt en geeft maar 7 door aan de motor ECU, de ECU denkt dus dat de motor maar 0.7 bar aan laaddruk heeft, dus zorgt ervoor dat het ingaande signaal alsnog op 10volt uit komt (lees: laat de turbo meer druk pompen tot er eigenlijk 1.3 bar druk is, maar door de tuningsmodule maar 10 volt (1 bar) word doorgegeven aan de ECU. Zo ook met brandstof en manifold air pressure (MAP) .

In het kort. Motor produceert 1 -> tuningsmodule zegt maar 7 tegen de ecu -> ecu denkt meer druk te moeten genereren -> motor produceert meer druk tot de waarde “goed” is -> extra vermogen!

De ecu rekent dus wel geheel in zijn eigen gebied. Regelt zichzelf dus nog altijd naar de juiste lambda waarde etc. Vaak is het maximale voltage van een sensor de begrenzende factor. ( bij sommige auto’s weer op te lossen door er een andere sensor in te plaatsen met groter bereik. Echter klopt de schaling dan niet meer (bijv. 1 bar is 5 volt ipv 10) dus die moet de tuningsmodule ook omrekenen)) De meeste storingen komen dan ook vanwege tuners die zo’n module tegen het maximale aan programmeren en dat de motor meer druk gaat leveren als de sensor kan zien. Dus detecteert de ecu dit als een fout -> foutmelding/gereduceerd vermogen.

Sommige nieuwere voertuigen hebben echter ook ristricties op bijv de luchtmassameter zitten. (Deze zijn weer te omzeilen door ze te foppen dat het bijv 50 graden buiten is ( zuurstofarmere lucht, dus moet meer lucht pompen).

Ook is het van belang dat de module met stationair lopen niets doet, en de mate waarin deze “in komt” (de waardes omlaag aanpast) anders krijg je een heel springerig of langzame gasresponse.

Het gros van de moderne modules is goed, er zitten uiteraard prutsers tussen. Maar veel modules zijn wel voor elkaar, zoals bij alles is goedkoop duurkoop.

Sidenote: de verhalen dat fabrikanten ook dot soort tuningen kunnen herkennen is kul. De ecu doet niets buiten zijn werkgebied of anders dan dat deze normaal zou doen. Haal je zo’n module er uit, dan is er voor een dealer niets zichtbaar. Daarom is dit ook vrij populaire manier van tunen bij leaserijders of auto’s in de garantie.
@pielemuis: en uiteraard zeggen chiptuners dat dit slechter is, en andersom. Echter gebruiken beide elkaars producten net zo goed. Ecu’s die (nog) niet gekraakt kunnen worden, worden vaak voorzien van een module. En wil je het maximale uit je blok of heb je extra aanpassingen gedaan, zal je moeten chippen.

Persoonlijk zou ik voor een andere chip gaan (geef weinig om garantie), maar modules zijn voor een hoop mensen een mooie oplossing.

Tipje van de sluier; grofweg de meeste chiptuningsbedrijven die niet gespecialiseerd zijn in een merk (vaak onder de 500,-) , maken gebruik van een centrale database waar ze hun tuning files uit halen. Ze doen niet meer als de ecu uitlezen, sturen deze op naar deze centrale databank, deze kopiëren hier de tuning overheen, en het tuningsbedrijf schrijft deze weer in je ecu. Ansich niets mis mee, dit zijn wel eindeloos geteste files met goed vermogen. Maar het hele “op maat gemaakt” waar vaak mee word geadverteerd kunnen we onze bruine uitlaat mee afvegen.
@pielemuis: Mooie duidelijke uitleg! Leuk om te lezen voor mensen die er net iets minder van af weten. Dank!
@pielemuis: net als gandini hierboven, bedankt voor deze info.
@pielemuis: wat een uitgebreide uitleg! Mooi om te lezen. Nu heb ik wel een vraag en ik hoop dat jij hem kunt beantwoorden: je hebt van die plug&play dingen van racechip, maar ook bijv. van brabus. Wat is daar het verschil tussen en waarom zou brabus geen chip ‘op maat’ aanbieden? Plug&play dingetje van Brabus kost ook gewoon 2k😦
@b2014209: Zoals met al dat soort spullen betaal je voor de naam. Sterker nog, Brabus besteed dit ook uit aan een ander merk, alleen dan met een eigen verpakking.

De module van Brabus zal wel wat meer doorgetest zijn met de instellingen die erin staan (staat misschien op 95% van die van Racechip bijv.) . (Ze willen hun naam uiteraard niet te grabbel gooien). Racechip heeft er alleen als extra gimmic voor gekozen deze met een app bedienbaar te maken. Brabus staat dus eigenlijk altijd op maximaal, racechip kan je ook nog halverwege zetten als het ware.

Ik denk voornamelijk dat het een stukje inspelen op de consument is. Racechip klanten willen meer een speeltje hebben, Brabus klanten zonder gedoe meer vermogen.
@b2014209: Daarbij zoals eerder gezegt willen klanten niet altijd afstand doen van de fabrieksgarantie van Mercedes, maar wel de kwaliteit van Brabus. Dan is zo’n module een prima alternatief.
@pielemuis: ik dacht zelf altijd dat van die 2k ongeveer 1.500 euro voor het ‘garantie-spaarpotje’ van brabus was. Bedankt voor de uitleg!
@b2014209: bij de meeste module/chip tuners is de fabrieksgarantie door hun over te nemen. Betaal je extra voor, en in de kleine lettertjes valt er uiteindelijk niets onder wat niet tuninggerelateerd kan zijn.
Waarschijnlijk levert het blok origineel al meer pk’s en nm’s dan opgegeven, met hun misleiding van de computer komen er nog een paar bij. Dan het totaal op de rollenbank opgeven en tadaaaa, lekker veel vermogens winst 🎉🎊
Hoe zit het met de betrouwbaarheid, dat was vroeger nog weleens een issue met tuningsboxen
Die 1995 euro tik ik zo af, nu nog sparen voor een Urus.
Was er maar een optie die hem mooier maakte…
Geen nutteloze intro 👍🏻👍🏻
Als het zo makkelijk/goedkoop is om meer pk en nm uit een blok te krijgen, waarom doen de fabrikanten dan dit niet zelf? Of bieden ze zelfs de mogelijkheid niet aan als één of andere optie?
@millemiglia: je maakt nu wel meer gebruik van de reserves. In de originele setup zijn ze eindeloos getest en functioneren ze grotendeels zonder problemen. Je vergroot zo wel de kans op problemen (klinkt dramatischer dan dat het is).

Ook kunnen met tuning niet in alle omstandigheden de “schone” uitstoot worden gerealiseerd.
Dit is toch een VAG blok? Kan je hem dan niet beter langs JDengineering of VVT brengen voor een ECU remap?
@civicfk3: Nou het is vooral VAG marketing. De PK’s zitten verborgen voor toekomstige versies van de Ursus.
Ik heb het niet op die “kastjes” die je ergens tussen je kabelboom steekt. Vriendje van mij had voorheen een A4 3.0 TDI, won destijds een kastje van Racechip, leuk en aardig natuurlijk maar hele auto naar de Maan, elektrische verstoringen, etc. En toen gingen we destijds eens rondvragen..bleek niks anders dan ellende te zijn.
@ghost: wederom, je hebt hele slechte, en hele goede tuners. Waarom meteen aannemen dat het allemaal shitzooi is omdat JIJ een slechte ervaring ermee heeft. RaceChip geeft zeker geen fabrieksgarantie?
Mijn Mazda 323 toendertijd had een speed-buster, nooit probs mee gehad. Mijn Skoda ook, 2 kleine problemen mee gehad, de kabelboom gaf te veel weerstand waardoor gasklepproblemen, zelf opgelost met een extra massadraad en een keer de software in panne van het kastje, gratis terug geherprogrammeerd door dealer. + 20pk en + 50Nm koppel op dyno, is een 2.0 TDI CR 2011, al bijna 170000km nu zonder enige motorische problemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).