Stap in deze tijdmachine van 42 jaar oud

Auteur: , 41 Reacties

Start daarna de gloednieuwe motor en rij ermee weg. Het kan!

We zien ze steeds vaker voorbijkomen, barnfinds of anderszins klassieke auto’s met een extreem lage kilometerstand. En hier hebben we er weer eentje. Erg bijzonder, want de Kever waar het hier over gaat heeft nog geen 100 kilometer op de teller en is dientengevolge dus gloednieuw.

De auto is in 1974 (da’s het jaar dat Richard Nixon aftrad na het Watergate schandaal, het jaar dat de Rubiks Cube werd uitgevonden en het jaar dat Eddy Merckx voor de vijfde en laatste keer de Tour de France won, best een tijdje terug dus) in Italië op kenteken gezet en verder is er eigenlijk nooit meer wat mee gedaan. Het verhaal gaat dat een oudere heer de VW 1303 had gekocht om mee naar de kerk te gaan. Dat betekende dus dat hij óf heel dicht bij de kerk woonde, óf dat het gewoon een ouwe zondaar was. Tweede lijkt me leuker…

Over de auto, hij wordt 28 mei aanstaande geveild in Denemarken. Verwacht wordt dat hij rond de 40.000 eypo’s gaat opbrengen. Maar daarvoor krijg je dus mooi wel de originele motorolie, de originele banden en alle boekjes. Zonder onderhoudsstempels, lijkt me.



41 reacties

Dit model is het net niet. Te nieuw. Een ovaal of een bril is leuk.
@cpp1: een 1303 het meest ongewilde type…
@freezzr: een 1303 rijdt wel vele malen beter en is daarom meer gewild in de racerij en de german look scene.

Maar inderdaad.. een kever koop je niet voor het weggedrag.
@cpp1: Een kever is het net niet, een Karmann Ghia of T1 is leuk…
@senne: Karmann Ghia is absoluut leuker. De t1 hype doe ik niet aan mee, heb weinig met deze bus.
@cpp1: 40k voor een 1303 ik veel te veel. Voor een bril is 40k (verkoopprijs) al veel. Dit soort wagens met lage km stand heeft de afschrijving van een nieuwe wagen.
Gloednieuwe motor in de zin van:
– 1 blok roest (niks nieuws)
– motor die wel eens is gestart maar niet mee gereden
– echt een nieuwe motor omdat de oude weggerot is?

Lijkt me wel essentieel om te weten als je zo’n bedrag neer gaat leggen voor een kever.
@peug206: als deze auto goed is weg gezet is de motor nog gewoon los. Grote beurt geven, alles ff opnieuw in de olie en starten dat ding. Het is maat een kever motor hoor..
@lekbak: die beurt zal vast niet bij de €40.000 in zitten denk? ;)
@peug206: De kilometerteller op het dashboard spoelt niet automagisch terug als je een nieuwe motor monteert hoor… En al helemaal niet in een model van 1974.
Natuurlijk mag je twijfelen aan de kilometerstand, maar als die onwaarschijnlijk laag is heeft dat niks te maken met een eventuele motorwissel, eerder met een boormachine.
Ik twijfelde eigenlijk niet aan de stand als ik kijk naar de interieurfoto, vroeg me gewoon af wat de staat van het blok is na 40 jaar stilstaan (of juist niet met die boormachine ;) )
Liever de SZ op de achtergrond van foto 3
@phdg: scherp
@phdg: of de Ferrari die ernaast staat….

40k voor die kever vind ik veel te veel. Vanwege lage km stand…..betekent dus ook dat je er nooit mee gaat rijden..

OT: SZ = + 100!!!
Maar wat moet je er mee?
@dutchdriftking: inderdaad, deze Kever wordt op z’n best in een privécollectie gestald en hooguit een paar keer per jaar -waarschijnlijk nog achterop een trailer- naar een concours d’elegance of clubevenement toe gereden. anders is het unieke er wel vlot vanaf.
Van Italië naar Denemarken is toch wel wat verder dan 90 kilometer. Ik vermoed dus dat er wat gesjoemeld is…
@potver7:
En je fantasie reikt echt niet verder? Laat ik het dan op beschaafde manier “nogal beperkt” noemen……….
Roestig schroefje op foto 5?? Lijkt me veel geld, tenzij alle leidingen e.d. zijn vervangen want die lijken me nogal poreus (bandjes ook)
Ik heb zelf nog een Kever gehad uit 1983, een zogenaamde Winterbug zoals dat actiemodel heet. Erg mooie tijden mee beleefd.
Nee dank. Ik heb helemaal niks met Kevers.
Italiaans, dus vast teruggedraaid.

Late kever, dus niet zeldzaam of bijzonder gewild en je kunt zo’n auto ook compleet nieuw opbouwen met goed verkrijgbare onderdelen.

My 2 cents.
@escort77:
Als je weet hoe ze in genua rijden en wat het klimaat daar is en gezien dat er geen deuken/krassen/verkleuring van de lak te zien zijn lijkt het me vrij aannemelijk dat deze auto altijd binnen heeft gestaan en er nooit mee is gereden. Om zon ding helemaal te restaureren zodat alles weer splinternieuw aandoet lijkt me behoorlijk kostbaar (tijd en geld). Enige vraag die ik heb is waarom een in 1974 al oude italiaan een duitse wagen kocht.
@super:
“…….Enige vraag die ik heb is waarom een in 1974 al oude italiaan een duitse wagen kocht.”……
Man! Man! Man! Waarom vraag je je niet af waarom het Nederlandse straatbeeld zo saai is? Straks krijg je weer de vraag waarom er zoveel A4’s, 3-series en A-Klasses bij ongevallen betrokken zijn omdat Alfa begonnen is met de uitlevering van de nieuwe Giulia”s! Gewoon!!!! Omdat iemand iets anders wil dan de oh! zo verheven massa-consument!!!!
Hallo!!! 1974!!!!! Weet je wel????? Méér dan 40 jaar geleden!!!!!! Mensen hadden toen nog dromen!!!! Geen eisen!!!!
Probeer eens in balans te komen met de tijd waarin je leeft! En niet alles wat nu vanzelfsprekend is als gemeengoed te beschouwen.
@9000cse:
verder alles goed?
@super: zo slecht was de relatie tussen Duitsland en Italië niet hoor in de jaren ’40
@Crosscabouter:
Jaren ’40 en 1974. Alsof er geen evolutie heeft plaatsgevonden! Wanneer krijg je eindelijk kloten?
@9000cse: nou nou nou, wat ben je weer vriendelijk vandaag. Slecht geneukt vanacht ofzo?
@9000cse: phoe phoe, was maar een opmerking met een cynisch ondertoontje hoor…..

Relax!
@Crosscabouter:
daar doelde ik ook op, maar dat ging kennelijk aan mr. pilletje vergeten te nemen voorbij.
Lelijk jaren 70 model veel te jong en of je zo blij moet zjjn met die orginele olie valt over te twisten
Moest meteen denken aan Footloose!
Heeft die ouwe het vacuum verpakt ofzo? Hoe krijgt ie dat voorelkaar???
Grap is wel dat juist omdat dit het minst geliefde model kever is. Het waarschijnlijk juist later de zeldzame gaat zijn t.o.v. al die gerestaureerde pre 67-igers. Los daar van, belachelijk veel geld natuurlijk voor iets wat voor het volk gemaakt is…
Een hoop geld weer voor een niet eens zo speciaale auto..
Geliefde model of niet, ’t is wel de zwanenzang voor Volkswagen geweest, met dit model probeerde men het tij te keren, maar men bleef aan luchtgekoelde motoren die aan de verkeerde kant van de wagen werden gemonteerd vasthouden !
De oliecrisis, die kwam en de Amerikanen die de Kever in hun harten hadden gesloten kwamen erachter dat het ding benzine zoop als een tempelier, zeker door de vele aanpassingen die de Kever voor de VS moest ondergaan om aan de veiligheid en milieu eisen te voldoen !
Al het andere no-nonsense wat toen op de markt was in Europa , was beter, zuiniger en praktischer, laat ik alleen verwijzen naar de Renault 5 of de FIAT 127.

En toch ,de kleur, de uitvoering allemaal zo typisch jaren 70 de charme spat ervan af
Voor en van mezelf, kocht ik ooit een Peugeot 404 (die ik nu net heb verkocht) met 42000 kilometers origineel die in het buitenhuis in de stallen stond en alleen in het weekeinde werd gebruikt.
Of die rode 404 die ik ken, werd nieuw gekocht inParijs en naar de Côte d’Azur gereden om tijdens de vakanties gebruikt te worden.
Of die maat, die een knetterharde splinternieuwe Mercedes 190 Diesel kocht uit 1965 een Nederlandse wagen van een fabrieks directeur, alleen stond zijn huis op het fabrieksterrein en werd ook alleen maar voor het naar de kerk gaan gebruikt op zondag.
Of mijn eigene Italiaanse Renaultje R8S, een spoooortmodelletje dat werd gekocht door de oude Augusto die toen al ver in de zestig was in Rome !

Het zijn juist dit soort auto’s waarvan het verhaal zo mooi is dat boeit.

Ow ja, een MGB met 4000 miles uit de States gehad, jaaaren geleden, of die echte Nederlands geleverde Austin Healey 3000 Phase II die we in onderdelen kochten en weer verkochten.
Ik zou bijna willen zeggen, moet ik nog doorgaan?
@desjonnies: Ga maar door hoor!
40 mille, en dan? Zou hij door de nieuwe eigenaar gezien worden als investering, of gaat hij erin rijden? In het tweede geval kun je rekening houden met een flinke afschrijving… Eigenlijk is zowel het eerste als het tweede op een manier zonde.
Zelf ook een 1303 gehad, was het toch niet helemaal.. wel leuke tijden mee gehad en de techniek is erg eenvoudig om te leren
Als je een leuke “Volksie” zoekt moet je in Zuid-Afrika zijn! Daar rijden er nog veel en zijn ze makkelijk 2e hands te krijgen… Nu alleen het exporteren nog…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).