Strijd om goedkoopste online leaseprijs is voorbij

Auteur: , 21 Reacties

Er moet worden gezocht naar andere manieren om klanten te trekken.

Tesla Model S

Omdat ik met alle plezier privé in mijn oude Opeltje rond tokkel en nog nooit over een leaseauto heb nagedacht, kwam het voor mij laatst als een verrassing dat leasemaatschappijen hun eigen prijzen mogen bepalen. Ik had er één aan de lijn over hun voorraadje Tesla Model S‘en, maar zij weigerden een bedrag aan deze EV te hangen. De reden: “dat is helemaal afhankelijk van het bedrijf waaraan wij leasen”.

Wat oneerlijk. Daarom is het goed nieuws dat de gemiddelde online leaseprijzen van de belangrijkste Nederlandse leasemaatschappijen sterk naar elkaar toetrekken. Dit blijkt uit een benchmarktanalyse van de onafhankelijke autoleasemarktplaats LeaseTrader.

leaseprijzen

In het grafiekje zien we dat de duurste leasemaatschappij, Directlease, in juli een flinke ommekeer heeft gemaakt en de afgelopen twee maanden een zachter prijsje voor hun auto’s vraagt. Dit is voornamelijk te danken aan de overname door de Van Mossel Groep begin 2013. In hun radiocampagne beweert Directlease de goedkoopste te zijn, en belofte maakt schuld.

Hoewel de prijzen dichter bij elkaar komen te liggen, blijkt LeasePlan Direct nog steeds de goedkoopste gemiddelde leaseprijs te hebben. Echter, het verschil is minimaal. De leasemaatschappijen houden elkaar goed in de gaten en reageren hiernaar, zodat het onderscheid in prijs is weggevallen. De klant zal nu meer op andere zaken gaan letten, zoals service en gemak.



21 reacties

Niet heel erg boeiend voor de gemiddelde leaserijder, ik weet dat mijn nieuwe auto via Athlon is besteld. Bijtelling blijft toch hetzelfde…
@kraakensmaak: de fiat puntige die ik kreeg was dat anders. 2maanden later hadden mijn collega’s hem voor minder.
@xiran: bijtelling betaal je over de catolugusprijs, niet over de leaseprijs. Tenzij jij zelf de lease kosten betaald heb je hier dus geen last van.
@kraakensmaak: als je zelf leasekosten betaalt mag je die natuurlijk weer van je belasting aftrekken, dus bottom-line maakt dat niet zoveel uit (tenzij je bijdrage in de leasekosten hoger is dan de bijtelling…)
@kraakensmaak: de gemiddelde leaserijder heeft een leasebudget. En de auto moet wel binnen dat budget passen. Dan is een lage leaseprijs dus zeker interessant want dat maakt de keuze groter. Voor degenen die een donkerblauwe Polo (of andere vaste keuze) krijgen maakt het inderdaad niks uit.
@kraakensmaak: Athlon is een slechte betaler aan de klanten waar hun de wagens kopen. Weet dat hun de afspraken niet nakomen over deals van 10tal miljoenen.
Ik lease, en ik vind dit wel boeiend. Ik zit bij een kleinere leasmij, maar ook zij baseren hun prijzen (tot op zekere hoogte) wel op die van Directlease bijv.. En aangezien ik zelf mag samenstellen betekent dit voor mij dat ik een grotere/betere/duurdere auto kan nemen totdat ik aan mijn leasebudget zit. Of de bijbehorende bijtelling mij hier dan nog aanstaat is een keuze die ik dan nog moet overwegen. Maar verder goede zaak dat er wat meer geconcurreerd gaat worden.

LeasePlan is weliswaar goedkoper, maar uit de grafiek blijkt ook duidelijk dat zij de prijzen na een dipje ook aan het verhogen zijn.
@gforce: Leasemaatschappijen shoppen idd heel wat af.
Mijn vorige Opel was geleverd en in onderhoud bij dealer X. Nu wilde ik weer een Opel. (kom maar met commentaar jongens, maar Opel heeft wel de beste stoel voor de beste prijs!)

Heb een offerte laten maken bij dealer X, de leaseboer is vervolgens gaan shoppen en heeft de auto besteld bij dealer Y (300km verder op!) Dealer Y levert nu de auto, en vervolgens gaat de auto weer gewoon in onderhoud bij dealer X….. Wat is nu de winst voor dealer Y geweest??? Een paar tientjes?
@slowland: de marge op nieuwe auto’s is so-wie-so niet heel erg hoog (onderhoud en onderdelen levert ze veel meer op). Bovendien krijgen dealers leuke bonussen van de importeurs als ze verkooptargets halen, dus een dealer die tegen zo’n drempel aan zit zal eerder bereid zijn om nog wat aan de prijs te doen. En leasemaatschappijen spelen daar natuurlijk handig op in.
@slowland: dat doet niet de leaseboer hoor. Jouw werkgever kiest ervoor om van centrale inkoop gebruik te maken omdat dit een hogere korting en dus lagere leaseprijs oplevert. Daar is jouw werkgever niet toe verplicht.
De reden dat de leasemaatschappij je geen prijs kon geven voor de Tesla, is omdat de subsidie voor de EV’s afhankelijk zijn van het type bedrijf dat je hebt. Logisch dus dat ze je geen prijs konden geven en niet per definitie “oneerlijk”. Sluit natuurlijk niet uit dat men je daarover beter had moeten/kunnen informeren.
@rs001: dat zou kunnen maar het geldt ook voor andere auto’s. Wanneer jij als klant een potentieel hebt van 300 auto’s per jaar en 3 leasemaatschappijen mee laat dingen spreekt het voor zich dat dit een andere tariefstelling met zich meebrengt dan wanneer de klant slechts met één maatschappij zaken doet en het potentieel 5 autos per jaar is.
@thomaz: klopt, alleen heb je dan wel een klapgymp aan de telefoon als die dat daarom tegen je zegt
@rs001: Wat je zegt klopt niet. Als je voor een Tesla S (of andere EV) kiest maakt het niks uit wat voor type bedrijf je hebt. De leasemaatschappij koopt de auto en wordt eigenaar. Alleen de eigenaar kan subsidie (MIA ed) aanvragen, daar heeft de lessee niks mee te maken. Ze kunnen dus gewoon een leaseprijs voor je uitrekenen ongeacht wat voor type bedrijf je hebt.
@dready01: de lessor kan die subsidie natuurlijk ook gewoon aanvragen en verwerken in het tarief. Alleen niet ongelimiteerd. Meeste leasemij’s hebben een potje maar dat is vaak in februari al weer op.
@thomaz: MIA is afhankelijk van de fiscale winst van het bedrijf (in dit geval van de lessor). Het is natuurlijk maar de vraag hoeveel de lessor hiervan wil gebruiken voor het binnen halen van een leasecontract. Voor zover ik weet verwerken de meeste leasemaatschappijen alle subsidies in de leaseprijs. Ze willen tenslotte de goedkoopste zijn. Of dat verstandig is zal pas over 5 jaar blijken :-)
Verassing….? En nou niet zeggen dat dit de bedoeling was….
Even off-topic:

Ik zie het bij de foto ook: een nummerbord beginnend met een S
Blijkbaar is de RDW van 9-KZZ-99 direct naar 0-SBB-01 gegaan….
Maar wat is er met de reeksen L,N,P en R gebeurd???

Iemand?
@slowland:
L is gereserveerd voor Lesauto’s
N en P zijn voor Niet Parkeerders
R is voor auto’s die achteruit rijden en de S is wel leuk, nu de Sinterklaas en Zwarte Piet discussie zo actueel is :-)
Duidelijk dat jullie hier niks van leasing weten. Praat er dan ook niet over. Voor de rest kan leaseplan best goedkoop zijn aan de voorkant, wanneer je aan de achterkant met allerlei ontransparante naverrekeningen komt heb je er nog niks aan.
@thomaz: en op het moment dat je de eindafrekening van je oude leaseauto krijgt rij je net een week met je nieuwe “goedkope” leaseauto :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).